Təbiətcə zarafatcıl olan
rejissorun düşüncə axtarışı
Təbiətcə
zarafatcıl olan rejissorun düşüncə
axtarışı
Hər zaman onu görərkən bu sual fikrimdə formalaşır: Görəsən nə üçün çox zaman komediya janrında olan pyeslər üzərində işləməyə üstünlük verir? Hər dəfə də eyni cavabı alıram. "Təbiətcə zarafatcıl adam olduğum üçün”. Bu, bir həqiqətdir. Demək olar ki, onunla hər gün görüşürəm. Hər gün də üzündə çox maraqlı bir sevinc duyuram. O, hər zaman zarafatları sevir. Duzlu, məzəli söhbətləri ilə teatrda hər kəsin diqqətini özünə cəlb edə bilir. Ancaq bununla belə, onun yaradıcılığına nəzər salarkən psixoloji pyesləri də daha dərindən duyduğunun şahidi olursan. Qərb dramaturgiyasına, Azərbaycan klassik dramaturgiyasına müraciətləri müasirləri tərəfindən maraqla izlənilir. O, sənətkardır, sözün əsl mənasında sənət fədaisidir. Böyük bir sənət məktəbi keçən və həm də özünün sənət məktəbini yarada bilən istedadlı bir rejissordur, Xalq artisti Vaqif Şərifov.
Vaqif Abdulla oğlu Şərifov 1960-cı ildən teatrda əmək fəaliyyətinə başlayıb. 1967-ci ildə Azərbaycan Dövlət İncəsənət İnstitutunun rejissorluq fakültəsini bitirib. 1967-1974-cü illərdə Gəncə Dövlət Dram Teatrında rejissor, 1974-1977-ci illərdə Sumqayıt Dövlət Dram Teatrında baş rejissor, 1977-1981-ci illərdə Ağdam Dövlət Dram Teatrında baş rejissor, 1981-1984-cü illərdə Gəncə Dövlət Dram Teatrında quruluşçu rejissor, 1984-1998-ci illərdə həmin teatrda direktor və bədii rəhbər vəzifəsində çalışıb. Müxtəlif illərdə Azərbaycan teatrlarında 120-dən artıq tamaşalara səhnə həyatı bəxş edib. O, Azərbaycan Teatr Xadimləri İttifaqının üzvüdür. "Qanun dəllalı” tamaşasının quruluşuna görə, Azərbaycan Teatr Xadimləri İttifaqının təsis etdiyi "Qızıl Dərviş” mükafatını alıb. 2013-cü ildə "Tərəqqi” medalı ilə təltif edilib, 1992-ci ildə Əməkdar incəsənət xadimi, 2014-cü ildə isə Xalq artisti fəxri adlarına layiq görülüb.
Teatra nə vaxt maraq və həvəsinin yarandığını xatırlamır. Kim bilir, bəlkə də, bu həvəs onda orta məktəb illərindən başlayıb. Orta məktəb illərini üçüncü sinfə qədər Ağstafada oxuyan Vaqif, qalan məktəb həyatını isə Gəncədə keçirib. Burada da o zamanlar "Alimlər evi” deyilən məkanda bir çox dərnəklər fəaliyyət göstərib. Dövrünün sayılıb-seçilən ziyalıları, pedaqoqları bu məkanda gənclərin yetişməsi, püxtələşməsi üçün əllərindən gələni əsirgəməyiblər. O illərdə Vaqif də dram dərnəyinə üzv yazılıb. "Alimlər evi”ndə fəaliyyət göstərən dram dərnəyinə xalq artisti Məhəmməd Burcəliyev rəhbərlik edib. Yəqin ki, elə bu sənətə gəlməyinin də ilk qığılcımları məhz bu dərnəkdən qaynaqlanıb. Sonralar isə Gəncə Dövlət Dram teatrının baş rejissoru və direktoru Hüseyn Sultanovun dəvəti ilə 1960-cı ildən başlayaraq taleyini Gəncə teatrına bağlayan Vaqifə, ilk vaxtlar kütləvi səhnələrdə çıxışlar etmək tapşırılırdı. Bir müddət sonra istedad və bacarığını görən rejissorlardan biri - Xalq artisti Məhəmməd Burcəliyev 14 aprel 1962-ci il tarixində quruluş verdiyi 5 pərdəli, 9 şəkildən ibarət olan Yusif Əzimzadənin "Anacan” pyesində (tamaşanın rəssamı Rza Məmmədov, bəstəkarı Şamil Yusifov) ona Dovşan Rəhim rolunu həvalə edir. Məhz bu ilk sınaq Vaqifin həyatında uğurlu olur. Gəncə teatrında iki il ərzində püxtələşən Vaqif 1962-ci ildə Azərbaycan Dövlət İncəsənət İnstitutunun rejissorluq fakültəsinə göndərilir. 1967-ci ildə təhsilini bitirib doğma Gəncə teatrına qayıdır. Tələbəlik illərini bu gün də söhbətlərində şövqlə xatırlayır: "Bilirsiniz, doğrusu, mən ilk vaxtlarda aktyor olmaq istəyirdim. Çünki özümü səhnəsiz təsəvvür etmirdim. Vaxt bitdi, vədə yetişdi. Sənədlərimi İncəsənət İnstitutuna hazırlayan zaman, yenə də xalq artisti Məhəmməd Burcəliyev köməyimə çatdı. O, hər zaman mənim uğurlarıma görə sevinib və hər an mənə qol-qanad verirdi. Biləndə ki, mən İncəsənət İnstitutunun aktyorluq fakültəsinə getmək istəyirəm, yenə də dəyərli məsləhəti ilə köməyimə çatdı. Dedi ki, sən gözəl aktyor kimi artıq, demək olar ki, püxtələşibsən. Gəl, sənədlərini rejissorluq fakültəsinə ver. Onda səhnəni daha yaxşı duyacaqsan. Mən o zaman yenə də böyük sözünə qulaq asdım və belə də etdim”.
O,
artıq 58 ildir teatrda işləyir. Bu 58 ildə
uzun-uzadı bir sənət yolunda böyük bir
axtarışlarla səfərdədir. Onun
düşüncələrində sənət
axtarışları böyük bir sonsuzluğa gedir,
tamamlanması isə mümkün deyil. Sənətdə
özünü tapmaq söhbətinə gəldikdə isə
deyir ki, bu, çətin məsələdir: "Əgər
sənət yolundasansa, axtarışdasansa özünü
tapa bilməzsən. Axtarırsan, maneələrə,
çətinliklərə rast gəlirsən, daş-kəsəkli
yollar keçirsən, yaxşı işin də olur, bərbad
işin də. Baxmayaraq ki, dövlət
teatrlarında 120-dən artıq tamaşaya quruluşlar
vermişəm. Bu o demək deyil ki,
hamısı yüksək səviyyədə qurulan
tamaşalar olub. Əlbəttə, yenə
də bu tamaşaların hər birində axtarışda
olmuşam. Hələ də mən
özümü tapmamışam. Deyə
bilmərəm ki, özümü tapmışam və
yüksək zirvəyə qalxmışam. Mənə belə gəlir ki, bu sözü
heç kəs belə deyə bilməz. Bu
baxımdan axtarışdayam və ömrümün sonunadək
də yəqin ki, axtarışda olacağam”.
Teatrın səhnəsində qızğın məşqlər
gedir.
Saatın əqrəbləri 11-i göstərən zaman
teatrın daxili foyesindəki radio qovşağında rejissor
köməkçisinin səsi eşidilir: "Diqqət! Məşq başlanır!”
Rejissor Vaqif Şərifov yenə də
axtarışdadır. Çünki bu dəfə müraciət
etdiyi əsərin səhnə taleyi onu daha çox
düşündürür. O, Altay Məmmədovun qələmə
aldığı "Dəli Domrul” qəhrəmanlıq
komediyasını doğma teatrının səhnəsində
hazırlamalı idi. Məşq başlayır.
Aktyor heyəti öz yerini tutur.
Qeyd etmək
istəyirəm ki, Altay Məmmədovun "Dəli Domrul”
pyesinin mövzusu uzaq tarixi keçmişimizin qiymətli
yazılı abidəsi olan "Dədə Qorqud”
dastanından alınıb. Dastanın Dəli
Domrul boyundan istifadə edərək orijinal səhnə əsəri
yaradan Altay Məmmədov, eyniadlı pyesdə ciddi mətləblərə
toxunub. Pyesin ideya-bədii istiqaməti
çox böyük fəlsəfi fikirlər axınında
müəyyənləşir. Dramaturq
dastanın dili və ifadə üslubunu özündə
saxlamaqla, komediyanın mərkəzində xeyirlə şər
qüvvənin, həyatla ölümün mübarizəsini
konkret cizgilərlə göstərə bilib.
Məhz
Altay Məmmədovun "Dəli Domrul” pyesinin yaradıcı
heyəti, xüsusilə rejissor Vaqif Şərifov cərəyan
edən hadisələrin mahiyyətini müasir
dövrümüzlə bilavasitə səsləşən xətlərini
qabartmaqla, xeyrin şər üzərində qələbəsini,
xalqımızın mübarizə əzminin nə qədər
böyük olduğunu bir daha göstərməyə
çalışıb. Bu tamaşa uzun illər
teatrın repertuarında əsas yerlərdən birini tutmaqla,
böyük tamaşaçı rəğbəti qazanmağa
müvəffəq olub. Sözsüz ki,
burada yaradıcı kollektivin böyük zəhmətini qeyd
etməmək mümkün deyil. Ancaq
bununla yanaşı, tamaşanın uğurlu səhnə
taleyi məhz quruluşçu rejissor Vaqif Şərifovun
adı ilə bağlıdır.
"Dəli
Domrul”un gərgin məşqlərini xatırlayarkən,
rejissor ani olaraq fikrə daldı və çöhrəsində
təbəssüm dolu narahat bir baxışla dedi: "Bir həqiqəti
də etiraf edim ki, rejissorluq adamdan əhatəli
dünyagörüşü, bilik və seçdiyi sənətə
məhəbbət tələb edir. Tamaşaya
hazırladığım bu əsərdə də yalnız
teatr divarları arasında yox, gəzintidə də, evdə
də hər zaman onunla bir yerdə olub, ondan heç zaman
ayrılmadım. Hətta məşq
zamanı tapa bilmədiyim detallar, həll edə bilmədiyim
mizanlar da işdən sonra fikrimdə həmişə məni
məşğul edib, rahat buraxmayıb. Hər
zaman səhnə həllini verməyə
çalışdığım "Dəli Domrul”u
düşündüyüm tərzdə aktyorlara elə
çatdırmağa çalışırdım ki, səhnədə
də deyilənlərə şübhə ilə
yanaşmasınlar. Məhz tamaşanın
uğurlu səhnə taleyi üçün bunlar mənə
hava-su kimi lazım idi. Bax tamaşadan sonra
azca da olsa sevinirəmsə, bu, mənim bəsimdir. Demək, zəhmətim hədər getməyib”.
Gəncə Dövlət Dram Teatrı hər zaman
repertuar siyasətini qoruyub saxlayıb. Müraciət etdikləri
hər bir yeni əsər tamaşaçıların
böyük rəğbətini qazanmaqla, uzunömürlü
olub. Elə bu gün də bu prinsip əsas
götürülür. Rejissor Vaqif Şərifovun
bu tendensiyanı əsas götürməsi yenə də teatrda
neçə-neçə gənc aktyor heyətinin buraya cəlb
olunmasında öz müsbət nəticəsini verməkdədir.
Belə olmasaydı, onsuz da kadr
çatışmazlığından əziyyət çəkən
teatrlarımızın bir çoxu kimi, Gəncə Dövlət
Dram teatrı da bu problemlə üz-üzə qala bilər,
Şekspirin təbirincə desək, "olum və ya
ölüm” məngənəsində sıxılardı.
Ancaq bu gün teatrın özünün
yetişdirdiyi gənc aktyor nəsli var və bu gənclər,
sözün əsl mənasında, sənətin çətinliklərinə
alışaraq, böyük məktəb keçərək
püxtələşirlər.
Gənc
aktyor heyətinə baxdıqda, rejissor öz hisslərini
cilovlaya bilmir və gözləri yaşarır: "Mən də
teatra bax, beləcə, gənc olanda böyük həvəslə
gəldim. O zaman bizim xeyirxahlarımız var idi. Sənətin çətin, əzablı
yollarında bizimlə birgə addımlayanlar vardı.
Ancaq indi... İndi belə təsadüflər çox az olur. Sevinirəm ki, bu gün mənə,
qocaman sənətkarlarımızdan miras qalan bu işi
heç olmasa qoruyub saxlaya bilirəm. Bu
gün müasir teatr gənclərin olmalı və onların
üzərində repertuar siyasəti qurulmalıdır. Əks halda sənətimizi qoruyub saxlaya bilmərik”.
Lirik, psixoloji pyeslərdən söhbət
düşdükdə, Vaqif Şərifovun
yaradıcılıq üslubuna daha çox yaxın olan amillər
göz qabağına gəlir. Belə ki, rejissor
özünün də dediyi kimi, bir çox janrlarda işləməyə
üstünlük versə də, lirik-psixoloji pyeslərə
də müraciət etməyi sevir və daha dərindən
duyur, görür. Gəncə Dövlət Dram
Teatrının səhnəsində uğurlu səhnə
taleyi yaşayan Nüşabə Əsəd Məmmədlinin
"Unutmaq istəyirəm” lirik-psixoloji pyesi də Vaqif Şərifov
duyumunun bəhrəsidir. Rejissorun quruluş
verdiyi səhnələrdə hər zaman məhəbbət
macəraları ilə dolu olan insan taleyi, dövrün,
zamanın axarında puç olan arzuların
reallaşması, gələcəyə böyük ümidlərlə
baxan nikbin bir məhəbbət alovu və ən nəhayət,
insan taleyi, onun arzuları dayanır.
Personajlar
elə bir zaman kəsiyində səhnə həlli
tapmış olurlar ki, cərəyan edən hadisələr
bir an belə səni rahat buraxmır, əksinə,
həyatın insan psixologiyasına gətirdiyi anları ilə
qarşı-qarşıya qoyur. Tamaşada
rejissor traktofkası, rəssam işi və musiqi bir ahənglik
və tamlıq təşkil edərək,
günümüzün aktual problemlərinə çevrilən
məişət qayğılarını daha da qabarıq
şəkildə təqdim edir, həlli yollarının
araşdırılmasında sanki bir yol göstərir.
Xalq artisti Vaqif Şərifovun Gəncə Dövlət Dram Teatrının səhnəsində son quruluş verdiyi pyeslərdən biri də Elçinin "Qatil” psixoloji dramıdır. Pyesdə cərəyan edən hadisələr günümüzün reallıqlarını özündə əks etdirməklə yanaşı, insan taleyindən, həyat məngənəsində sıxılan acı talelərin gətirdiyi bədbəxtliklərdən və sonda həyatın özünün, insanı amansızcasına qatilə çevrilməsindən bəhs edir. Hadisələr rejissor tərəfindən o qədər böyük maraq və dəqiq detallar vasitəsilə işlənib ki, gedişat, səhnədə bir an belə insanı rahat buraxmır, mizanlar hər an dəyişir və ani olaraq səni xəyallarda yaşadır. Bu xəyallar çox zaman insanı vadar edir ki, düşünsün. Öz həyatında baş verənlər haqqında düşünürsən və bu düşüncələr elə sənin özünü də bir növ tamaşanın maraqlı bir iştirakçısına çevirə bilir. Pyesdə orta məktəbdə dərs deyən kimya müəlliməsi xəyallarının gerçəkləşməsini mavi səmada olan ulduzlar arasında axtarır və baş verənlərin məhz onların vasitəsilə tapılmasını taleyinin bir hissəsi, qisməti bilir. O, ailə həyatı qurmayıb və hər zaman da tələbələrinin yazı dəftərini yoxlaya-yoxlaya onların xəyalları ilə danışır və bununla da özündə mənəvi bir dinclik, rahatlıq tapır. Ancaq çox zaman da təhlükədən qorxur. Elə bu qorxu hissləri də onu sonda qatilə çevirir. Pyesdə müəllif tərəfindən günümüzün ən aktual problemlərindən olan pula hərislik, rüşvətxorluq, yalanlar üzərində qurulan həyat macəraları Vaqif Şərifovun rejissor üslub və baxışlarında maraqlı detallarla tamaşaçıya çatdırılır.
Rejissor Vaqif Şərifov bu gün də axtarışdadır, beyni düşünür, qəlbi yeni-yeni yaradıcılıq nigarançılığındadır. Bu dəfə də həmişəki kimi, daha da məsuliyyətlə yeni bir pyes üzərində çalışır. Əlbəttə ki, hər bir yaranan yeni səhnə əsəri onun yuxusuz gecələrinin, narahatçılığının ən başlıcası isə qəlbinin, ürəyinin alovu ilə yanan sənət eşqinin yadigarıdır. Özünün də dediyi kimi, səhnəyə hər gün yeni bir məsuliyyətlə gəlir və düşünərək düşündürür. Onun hər gəlişi bir varlıqdır. Bitməz, tükənməz bir varlıq. Bu varlıq daim bir qüvvəyə sahibdir ki, o qüvvəni sənət müəllimlərindən alıb və bu gün də qoruyub saxlamaqla gələcək nəsillərə ötürmək istəyir.
Anar Bürcəliyev
teatrşünas
Kaspi.- 2018.- 6 iyun.-S.15