İki rəngin
uğurlu yetirməsi
Tanınmış
kinorejissor Şamil Əliyev: “Məndə orta hədd yoxdur, hər
şey ya ağ olmalıdır, ya da qara”
Uşaqlıqdan oxuduğu kitablarla həyatı
ideallaşdırıb. Onun üçün həyatda normal deyə
bir dərəcə yoxdur. Ya hər şey yaxşı
olmalıdır, ya da pis... Həyatı ağ
və qara görür. Başqa rəngləri qəbul
etmir və olduğuna da inanmır. Özünün
də dediyi kimi elə bu inadkar xarakteri, "mən”inə olan
hörməti onu bu gün var edib və sənətdə
tanıdıb.
Müsahibimiz - bir sıra beynəlxalq festivalların
qalibi, Azərbaycanın tanınmış kinorejissoru Şamil
Əliyevdir. Ş.Əliyevin keçmişinə səyahət
etdik.
Həmsöhbətimiz 1960-cı ildə Bakıda dünyaya
gəlib. Atası fəhlə, anası evdar qadın olub.
Valideynləri savadsız olsa da, övladlarının təhsil
alması üçün çalışıblar: "Ailəm
həmişə çalışırdı ki, biz təhsil
alaq. Düşünürdülər ki, savadsız insan
heç vaxt böyük uğurlara nail ola
bilməz. Kasıbçılıq illərində
həmyaşıdlarım işləyirdi, mən isə ancaq
oxuyurdum. Atam çox ciddi, məsuliyyətli kişi idi. Təhsilimlə də
ciddi şəkildə maraqlanırdı”.
"Heç
atama da güzəştə getmirdim”
Balaca Şamil dəcəl uşaq olmayıb. Elə
uşaqlığı da sakit, həmyaşıdları kimi
oyun oynamaqla keçib. Lakin indiyə qədər
yaşatdığı xasiyyəti uşaqlığında da
başına bəla olub: "Düzdür, dəcəl
uşaq deyildim. Amma az yaşım olsa da,
mütləq öz fikrim olurdu. Heç kimin
sözü ilə hərəkət etmirdim. Həyatımla bağlı qərarlarımı
özüm verirdim. Öz fikrim varsa,
heç atama da güzəştə getmirdim. Uşaqlıqdan atamla mübahisələrimiz
çox olurdu. Mən çox kitab oxuyurdum
və həyatı ideallaşdırırdım. O isə
həyatdakı təcrübələrinə əsasən mənə
yol göstərirdi. Məndə orta hədd
yoxdur. Hər şey ya ağ
olmalıdır, ya da qara. Amma atam bilirdi ki, həyatda
fərqli çalarlar da var. Amma yenə də öz fikrimdən
dönmürdüm”.
Məşhur
filmlərə həyat verən rejissor ilk dəfə televiziya
ilə 6-cı sinifdə oxuyanda tanış
olub. Məhz orada gördüyü teatr səhnəsi onu sənətə
gətirib: "Mənim 11-12 yaşım olardı ki, evimizə
televizor aldılar. Vaxtımın çox hissəsini
mütaliəyə sərf edirdim. O vaxt televiziyada
hansısa bir tamaşadan fraqment göstərilirdi. Təsadüfən baxdım və 6-cı sinifdən
qərara gəldim ki, mən aktyor olmalıyam. Elə bu arzuyla da dram dərnəyinə getdim.
Artıq 9-10-cu sinifdə AzTV-də peşəkar
aktyorlarla birlikdə hekayələr, şeirlər oxuyurdum.
Amma atam qəti şəkildə incəsənətə
getməyimə icazə vermirdi. Düşündüm
ki, bu dəfə atamın istəyini yerinə yetirim, başqa
fakültəyə sənəd verim və diplomumu atama verib,
öz işimin ardınca gedərəm. O fikirlə
başqa universitetlərdə təhsil almaq üçün cəhdlərim
oldu, lakin müsabiqədən keçə bilmirdim”.
"Hüquq
fakültəsini atıb aktyorluğa getməzsən”
O
yaşda universitet xəyallarına çata bilməyən həmsöhbətimiz
17 yaşından zavodda yonucu koordinator kimi işləməyə
başlayır. Qazandığı pulu da anasına verir:
"24 yaşıma kimi yonucu koordinator işlədim. Əsgərlikdən gələndən sonra zərgərlik
zavodunda işə düzəldim. Elə
işdə işləyirdim ki, Azərbaycanda o sənətin əsas
peşəkarları xaricdən gəlmişdi. Sıralarında tək azərbaycanlı mən
idim. O vaxt yenidən universitetə qəbul olmaq
üçün cəhd etdim və məni Moskva Dövlət
Universitetinin hüquq fakültəsinə seçdilər. Təsəvvür edin, fakültəyə bir yer
ayrılmışdı. O vaxt ulu öndər Heydər
Əliyev deyirdi ki, belə fakültələrdə fəhlə
balaları təhsil almalıdır. Həmin
fakültələrdə fəhlə balalarının təhsil
almasını çox ciddi nəzarətdə
saxlayırdı. Atam fəhlə olduğu
üçün mən də keçdim. Moskva Dövlət
Universitetinə qəbul olmağıma heç kim
inanmırdı. Atam da
düşünürdü ki, orada təhsil alacam. Amma mənim məqsədlərim, ideallarım fərqli
idi. Attestatımı İncəsənət
İnstitutuna verdim. Atam deyirdi ki, sən o dərəcədə
ağılsızlıq edib, hüquq fakültəsini atıb
aktyorluğa getməzsən. Əslində
elə də elədim”.
"Fəhlə
balasının bu fakültədə təhsil alması
imkansız idi”
O
dövrdə kinorejissorluq fakültəsinə daxil olmaq
çox çətin olub. Müsahibimiz deyir ki,
həmin fakültədə təhsil alanların valideynləri
SSRİ-də tanınmış sənətkarlar idi. Fəhlə
balasının bu fakültədə təhsil alması, demək
olar ki, imkansız idi: "Universitetə sənəd verəndə,
artıq aktyor yox, rejissor olmaq istəyirdim. Rejissorluğa
sənəd vermək istəyəndə mənə izah etdilər
ki, şansım çox azdır. Bu səbəbdən
aktyorluğa sənəd verdim ki, ikinci kursda yenidən cəhd
edərəm. İmtahan verəndə,
rektor Aslan Aslanov təsadüfən imtahana girdi. Mən
Cabir Novruzdan bir şeir dedim və onunla mübahisəmiz
başladı. O qədər özümə arxayın və
sənət mübtəlası idim ki,
düşünürdüm ki, mənim savadıma müəllimlər
də çata bilməz. Akademikə çox sərt
cavablar verdim. Qayıdıb mənə dedi ki,
göygöz, mən akademik Aslan Aslanovam, sən mənə
öyrədirsən?! Dedim ki, Aslan müəllim, sizi
tanıyıram, amma siz imkan verirsiniz ki, öyrədirəm. O
gündən sonra bütün imtahanlarıma girib, məni izləyirdi.
Mən də az qalırdım imtahanlarda
müəllimləri öyrədim. Yaxşı
qiymətlər alırdım. Bu səbəbdən
məni aktyorluğa yox, məhz rejissorluq fakültəsinə
göndərdilər. Aslan Aslanovun təsadüfən
imtahanımda iştirak etməsi həyatımı dəyişdi.
Əlaçı idim, "Hüseyn Cavid” təqaüdü
alırdım. O biri tələbələr 5-ci kursda
tamaşa qoyurdusa, mən 3-cü kursdan bu işlə məşğul
idim. O dövrdə təzyiq altında yaşayırdıq. Hər kitaba, filmə baxmaq olmurdu. Bir kitabı oxumaq üçün uzun müddət
axtarırdım. Onu tapıb əldə
etmək mənim bir ay xoşbəxt olmağıma səbəb
olurdu. Bütün ili təqaüdümü
yığıb, kitablar alırdım. Pul
yığmaq üçün gecələr də
qarovulçu işləyirdim. Kitablarım
çox baha olduğundan pul çatmırdı. Həm də yığdığım pulla tətildə
Moskvaya gedir, məşhur rejissorların tamaşalarına
baxırdım. O mənim üçün böyük məktəb
idi. Sanki, gözlərimin önündə dünya
açılırdı... Biliyimə çox
arxayın idim. Hətta bəzi müəllimlər
də çəkinirdi. Elə kitablar
oxuyurdum ki, müəllimlər belə onları oxumurdu. Mənim əlimdən hər il bir kurs müəllimi
bizim kursu atıb gedirdi”.
Mehdi Məmmədovun
məsləhəti
İncəsənət
İnstitutunda imtahan verən vaxt Mehdi Məmmədovla da
tanışlığı onun istiqamətini dəyişib:
"O dövrdə aktyorluğa sənəd verəndə
böyük sənətkarlar gəlib sənin işinə
baxırdılar. Yadımdadır, iyunun 6-na qədər
sənəd qəbulu idi. Sənədlərimi
5-i verdim, lakin dikbaşlığıma görə geri
qaytardılar. Özümü elə
aparırdım ki, sanki illərin aktyoruyam və hər kəsdən
çox bilirəm. Səhəri yenə gəldim
və sənədlərimi verdim. SSRİ
xalq artisti, məşhur rejissor Mehdi Məmmədov da dekanla
oturmuşdu. Mehdi müəllim təmsil deməyimi istədi,
mən də rüşvətxor müəllimlərdən bəhs
edən təmsili dedim. Mehdi müəllim
güldü. Daha sonra onun
yaradıcılığını tənqid etməyə
başladım. "İblis” tamaşasının
uğursuz olduğunu üzünə dedim. Nəticədə
dekan mənə acıqlandı. Mehdi müəllim dedi
ki, icazə ver, abituriyent fikrini desin. Fikirlərimdən
sonra, Mehdi müəllim mənə izah etdi ki, sən sənədlərini
aktyorluğa yox, rejissorluğa ver.
"Tələbə
vaxtı çayxanaya getmirdim”
Müsahibimizin
atası oğlundan hüquqdan imtina edib aktyorluğa sənəd
verməsini gözləməsə də, daha sonra onun
seçimini qəbul etməli olub: "Atam artıq incəsənətdəki
imtahan nəticələrimi də maraqla gözləməyə
başlamışdı və mənimlə fəxr edirdi. Bütün qonşular mənim imtahandan gəlməyimi
səbirsizliklə gözləyirdilər. O dövrdə
fəhlə balasının universitetə qəbul
olmağı qürurverici idi, buna görə qonşular məni
ideallaşdırırdılar. Əlaçı
təqaüdü alırdım, 4-cü kursa qədər
İncəsənət Universitetinin çayxanasına girməmişdim.
Vaxt yox idi. Gündə bir
pyes oxumalı idim. Dünya ədəbiyyatını
bilməliydim. Düşünürdüm
ki, institutu bitirəndə kimlərləsə üzbəüz
gələcəyəm. Onlardan savadlı
olmalıyam”.
İstər məktəb, istərsə də universitet
illərində müsahibimiz hamının ağlında tərs
insan obrazı yaradıb. Onun tərsliyinə, inadkarlığına görə
daim valideynlərinə şikayət ediblər: "Mən elə
atama oxşayıram. Anam həmişə mənə başa
salırdı ki, bir az yumşaq ol,
insanlarla yola getməyi öyrən.
Amma o tərslik, ciddilik mənə atamdan
keçib. Sərt olmağımın səbəbi
özümə çəkdiyim sədlər idi. Həyatda elə insanlar var ki, gərək öz səmimiyyətini
qoruya biləsən. Mən iki qız
atasıyam. Qızlar çox qəribədir.
Onlarla səmimi olmasan, səni başa
düşməzlər. Kənardan məni çox sərt
adam kimi tanıyırlar. Hətta
"Despot tiran” adını verirlər. Çəkiliş
meydançalarında çox ciddi olduğumun fərqindəyəm,
amma bu mənim məsuliyyətimdən irəli gəlir.
Qızlarıma qarşı isə çox səmimi
və demokrat olmuşam”.
"Həyat
yoldaşımla təsadüfən rastlaşdım və
bildim ki, mənim qadınım olmalıdır”
Sərt, özünü sevən insanlar çox vaxt ruh əkizini
tapmaqda çətinlik çəkirlər. Rejissor da bu səbəbdən
gec ailə qurub. İlk sevdiyi qadın indi həyat
yoldaşı, övladlarının anasıdır: "Mən
gec ailə qurdum. Elə ilk sevgim də həyat
yoldaşımdır. Yoldaşım mənim
tam əksimdir. Memardır və çox
savadlı qadındır. Sənətimdən
asılı olaraq insanları rentgen kimi nəzərdən
keçirirəm. Elə olmasam, aktyor
seçə bilmərəm. Həyat
yoldaşımla təsadüfən rastlaşdım və
bildim ki, bu mənim qadınım olmalıdır”.
Yuxarıda
da qeyd etdiyimiz kimi, ətrafda çox ciddi insan kimi tanınan
rejissor qızlarına münasibətdə bütün sədləri
qırıb: "Qızlarımla münasibətdə
ciddilikdən əlamət yoxdur. Onlara
qarşı çox kövrək və demokratam. Qızımın biri Almaniyada anestezioloq həkimdir.
O gedəndə çox kədərlənmişdim, amma təhsilinə
də mane ola bilməzdim. Qızlarımın
böyüməsi çox pis vaxta təsadüf elədi.
Hər dəfə içimdə elə bir hiss var ki, maddi
baxımdan onlara istədiyim həyatı verməmişəm.
Kiçik qızıma dedim ki, uşaq vaxtı maddi imkanım
yaxşı olmadığına görə sizə istədiyinizi
tam verə bilmədim, xaricə getmədik. Elə
vəziyyət idi ki, böyük qızın paltarını
kiçik qız geyinirdi. Qızım mənə dedi ki,
mənim uşaqlıq illərim ən yaxşı illərimdir,
sən nahaq yerə elə fikirləşirsən. Sənin qayğın mənim ən böyük
var-dövlətim idi. Bu sözlər məni
o qədər qürurlandırdı ki... sözlə ifadə
edə bilmərəm”.
Dili hər zaman başına bəla olub. Amma heç
vaxt dediklərinə və əməllərinə görə
peşman olmayıb. Təəssüfləndiyi tək
xasiyyəti pul qazanmaq meylinin olmamasıdır: "Heç
vaxt var-dövlət arxasınca qaçmağı
bacarmadım. Pul qazanmağın yollarını
bilmirəm. Sonuncu olaraq 2012-ci ildə
"Çölçü” filmini çəkdim. Ondan sonra heç nə çəkmirəm. Dəfələrlə müraciət olub. 2014-cü ildə "Xalı” adlı tammetrajlı
filmin ssenarisini yazmışam. Məqsədim isə pul
qazanmaq yox, ortaya iş qoymaq olub. Buna təəssüflənirəm,
çünki ailə sahibiyəm. Pul
qazanmağa nə həvəsim, nə də
bacarığım var. Pula marağım olmayıb. Fəhlə ailəsində böyüdük. Amma gözütox idik”.
"Daim düşünməliyik ki, biz kimik, hardan gəlib,
hara gedirik?”
Müsahibimiz M.A.Əliyev adına İncəsənət İnstitutunu bitirdikdən sonra İsveçrənin "AVANTI” və "IFASK” layihəsi üzrə beynəlxalq kino kurslarında təhsil alıb. 4 məşhur kinematoqrafdan, "Oskar” mükafatı laureatlarından dərs alıb: "Bu, iki illik təhsil proqramı idi. 1992-ci ildə "Azərbaycanfilm” kinostudiyasında "Təsadüfi görüş” adlı qısametrajlı film çəkmişəm. Bu film bir neçə nüfuzlu beynəlxalq kinofestivalda mükafat qazanıb. ABŞ-ın Hyuston beynəlxalq kino festivalında Azərbaycanı təmsil edirdi. Bu ölkədə göstərilən ilk Azərbaycan filmi olub ki, ölkəmizə mükafat gətirmişdi. Heydər Əliyev Fondunun sifarişi və Azərbaycanın Birinci vitse-prezidenti Mehriban xanım Əliyevanın təşəbbüsü ilə iki sənədli film çəkdim. Onlardan biri "Azərbaycan xalçası”, digəri isə "İz qala” flimləri idi. "Azərbaycan xalçası” "Bakı İslam Mədəniyyətinin Paytaxtı” tədbirlərində nümayiş etdirilib. Ümumiyyətlə, filmlərim, bütövlükdə 70-dən çox beynəlxalq festivalda iştirak edib, 30-a qədər mükafat qazanıb. Ən uğurlu beynəlxalq taleyi olan filmim isə 2012-cü ildə çəkdiyim "Çölçü” filmi oldu. 5 qitədə 37 beynəlxalq festivalda bu film 13 mükafat alıb. "Çölçü” dünyanın 4 məşhur kino korifeyinin adına təsis edilmiş mükafatların nominatıdır. Onlar Antonioni, Tarkovski, Jan Lük Qodar və İqmar Berqmandır. Mənim üçün maraqlı olan bir də odur ki, "Çölçü” filmi ABŞ-ın, Avropanın bəzi ölkələrinin, İngiltərənin və Hindistanın kino məktəblərinin tədris proqramına salınıb”.
Müsahibimiz sonda Azərbaycan gəncliyində görmək istədiyi nüansları da vurğuladı. Deyir ki, hər sahədə istedadlı və savadlı gənclərimiz çoxdur. Ən böyük istəyi isə gəncliyin milli kimliyini dərk etməsidir: "Həqiqətən bizdə istedadlar yetişir. Gəncliyin milli kimliyimizi dərk etməsini istəyirəm. Biz kimik? Hardan gəlib, hara gedirik? O dəyərlər sistemini dərk etməlisən və biokütləyə çevrilməməlisən. Dəyərlərdən uzaq yaşamağın mənası yoxdur. Vacib deyil sən kimsən, sənin mədəni varlığın maddi varlığından üstün olmalıdır. İstərdim ki, gənclik daim belə olsun. Hansı ölkədə yaşasan da, azərbaycanlı olduğunu unutma. Heç yerdə səni öz millətin kimi sevməyəcəklər. Ən yaxşı halda istifadə edəcəklər. Qınından çıxıb qınını bəyənməmək çox pis haldır”.
Aygün
ƏZİZ
Kaspi.- 2018.- 3 iyul.- S.- 9.