Dünyaya gəlmək istəməyənlərin
intihar seçimi...
“Kassandra
damğası” povesti haqqında
Bu yaxınlarda müasir romanlardan birində (Sabir Rüstəmxanlının "Akademikin son əsəri” romanında) qaldırılan, bəlkə də, bəşəriyyəti narahat edən ən böyük problemlərdən biri haqqında bədii qəhrəman (və müəllif) müstəvisində təqdim olunmuş fikirlərlə qarşılaşdım. Və bu məni qlobal problemlərin ədəbiyyatda ifadəsi barədə düşünməyə vadar etdi. Bir çox suallar meydana çıxdı: Bu, hansı şəkildə baş verməlidir? Hansı vasitə ilə reallaşdırılmalıdır ki, təsiri təkzibedilməz olsun, insanların (oxucuların) diqqətini o istiqamətə yönləndirə bilsin? Problemin müəllif yozumunda çözümünün təqdiminə ehtiyac varmı? Yoxsa, sadəcə, tərəqqinin, elmi inkişafın və s. hansı nəticələrlə sonuclandığı canlı, professional yazıçı qələmi ilə təsvir edilsə, yetərlidir? Müəllif münasibəti (həm də açıq münasibət), mövqeyi mütləqdirmi?
Adıçəkilən əsərdə qaldırılan məsələ roman içində roman şəklində təqdim edilmişdi. Yəni ikinci bir xətt kimi keçirdi və əsər bütünlüklə bu problem üzərində qurulmamışdı... Hətta bir qədər də dəqiqləşdirə bilərəm. Akademikin süni mayalanma ilə dünyaya gələn uşaqlar və nəsil məchulluğu, genetik bağlılığın aradan qalxması kimi problemlər haqqında düşüncələri təhlilə çəkilirdi. Çox böyük bir nəslin davamçısı olan Vəzir oğlu ata olmağı bacarmır. Vəzir isə həkimlə birlikdə oğulun xəbəri olmadan süni mayalanma ilə problemi həll etməyə qərar verir... Və bir çox ailələrdə dünyaya gələn övladların, əslində, məhz bu cür "soydan xəbərsiz” uşaqlarla sevindiyi vurğulanır... Elə bu məqamda da insanlarda soy, kök, nəsil, doğmalıq, ailə bağlılığının qırılması məsələsi meydana atılır. Romanın bu hissəsini oxuduqda eyni problemi, lakin daha qlobal şəkildə, qaldırmış qırğız yazıçısı Çingiz Aytmatovu xatırladım. Daha dəqiqi, onun "Kassandra damğası” əsərini.
Çingiz Aytmatov bütün yaradıcılığı boyu türk düşüncə tərzini, türk ruhunu, psixologiyasını, düynaduyumunu və dünyaya yanaşma modelini təqdim edən bir yazıçı kimi fərqlənmişdir. Amma bununla bərabər, hətta bundan daha artıq dərəcədə onun əsərlərində bəşəriyyətə və onun qlobal problemlərinə maksimalist yanaşma mövcuddur. Dilindən, dinindən, yaşadığı məkandan, zamandan, dövlət quruluşundan və s. asılı olmadan İnsanın və Dünyanın problemi haqqında düşünmə, o problemi qaldırma bacarığı var bu yazıçının. Həm də birbaşa təqdimatla deyil, canlı situasiya yaratmaqla... Məsələn, onun türk ruhunun, təfəkkürünün, mənəviyyatının təqdimatçısı kimi təəssürat oyadan bir çox əsərlərini xatırlasaq, bütün bəşəriyyəti narahat edən, bütün insan övladlarının ruhuna, gələcəyinə və yaşamına toxunacaq böyük problemlər qaldırıldığını xatırlayarıq. Elə bircə manqurtlaşma məsələsi yetər ki (haqqında söhbət açacağım "Kassandra damğası” haradasa eyni problemin davamı da adlandırıla bilər) bu yazıçının cəmiyyətə, dünyaya, insana, təbiətə necə kənar bir rakursdan baxa bildiyi, necə böyük düşüncə arealına sahib olduğu meydana çıxsın.
Son əsərlərindən olan "Kassandra damğası”nı Azərbaycan dilinə tərcüməsini bitirdikdən sonra bu böyük yazıçının bu istiqamətdə yürütdüyü düşüncə yolunda, demək olar ki, son kəşfi, qaldırdığı son əhəmiyyətli qlobal problemlər toplusuna həsr edilmiş romanı haqqında təəssüratımı, heyrətimi, düşüncələrimi bölüşmək istəyirəm.
Roman bir təbiət hadisəsinin təsviri ilə başlayır və elə ilk andaca bu hadisə – balinaların okeanda sürü ilə üzməsi və birlikdə intihara getməsi konfransa yola düşən bir futuroloq alimin – Robert Borkun yarıyuxulu, yarıreallıq vəziyyətində təyyarədən onları müşahidə etməsi fonunda təsvir edilir. Əvvəlcədən bu qeyri-adi hadisənin, normadan kənar sıçrayışın təsviri hansısa bir faciənin baş verdiyindən xəbər verir. Əlbəttə ki, intuitiv qatda. Bu hər nədirsə, simvolik olaraq oxucuya onun təbiətin adi axınından, stixiyasında çıxdığını xatırladır. Çünki təqdim ediləcək hər nə olacaqdısa, ilk növbədə, elə təbiətin özü ona qarşı gedirdi. Öz intiharı ilə etirazını bildirirdi.
Müəllif bununla oxucusunu vuracağı böyük – qlobal bir zərbəyə hazırlayır...
Sonra bəlli olur ki, etiraz yalnız heyvanların etirazı deyil. Təbiətin bu etirazının altında dünyaya hələ doğulmamış embrionların ana bətnində ikən həyata gəlməkdən imtinası dayanır. Bu da intihardır və bu intihar hələ canlı olsa da, işıqlı dünyanı görməmiş, amma onu da, onda gedən dəyişiklikləri də, gələcək talelərini də əvvəlcədən hiss edən varlıqların səsini valideynlərinə – insanlara eşitdirmək istəyindən qaynaqlanır.
Kosmosda yaşayan bir ruhaninin – kosmik rahib Filofeyin yer üzünə göndərdiyi bir məktubu Amerikada – dünyanın ən qlobal ölkəsi və ən böyük gücü olan bir ölkədə "Tribyun” qəzetində dərc edilir. Açılan səhər bütün dünyanı bu xəbərlə çalxalayır. Nəinki həmin ölkənin vətəndaşlarını, az qala, bütün dünyanı ayağa qaldırır. Təbiətin bir parçası olan, amma təbiət qanunlarına zidd gedən insan övladının dünyanı nə dərəcədə məhvərindən oynatdığı, təbiət qanunlarını nə dərəcədə tərsinə çevirərək işlətdiyi, dünyaya və özünə nə dərəcədə böyük ziyan vurduğu romanın əsas mövzusu kimi meydana çıxır. Bütün bu ziyanların nəticəsi olaraq İnsan özü-özünə qarşı – Həyata qarşı durur. Elmi tərəqqi vasitəsilə hakimiyyət iddiasına düşür. Süni insan yaratmaq istəyir.
Filofey kosmosdan göndərilən şüalar altında müşahidə ilə etdiyi kəşfi açıqlayır: hamilə qadınların bətnində olan embrionların ananın alnında qırmızı ləkə şəklində yanan damğa vasitəsilə dünyaya gəlmək istəmədiklərini deyir. Onun bu kəşfi bütün baş verənlərin arxasında siyasətin dayandığı nəticəsi ilə yekunlaşır (başqa cür desək, İnsanı Təbiətə qarşı qoyan da, elmi öz əlində təhlükəli gücə çevirən də Siyasətdir!). Sən demə, dünyanın super güclərindən biri olan Amerikaya (onun qəzetlərindən birinə) məktub ünvanlayan Filofey rus tədqiqatçısıdır və KQB istəyi ilə hələ yerdə ikən süni insan yetişdirməklə məşğul imiş. Məqsəd kommunizm ideyasını heç bir maneəsiz bütün dünyada yaya biləcək, ailə, nəsil, milli-genetik bağlılıq duymayan "canlı maşınların” istehsalı imiş. Bu istəyini hər vasitə ilə reallaşdırmaq arzusunda olan kommunist hakimiyyət sonda bir elmi tədqiqatçısının bu bacarığını siyasi maraqlarla dəyərləndirərək laboratoriya yaradır və böyük cəza müddəti almış qadın məhbuslardan inkub şəklində istifadə etməyə başlayır. Bütün bunlar Filofeyin kosmosda qələmə aldığı gündəliklər yerə çatdıqda bəlli olur. Lakin hadisələrin bu səbəbləri – başlama mənşəyi təqdim edilməmişdən əvvəl insan ovladı dilemma qarşısında qoyulur: Nə etməli?
Əgər nəzərə alsaq ki, məktub, əslində, Roma papasına – dünyanın iki aparıcı dinindən birinin "rəhbəri”nə ünvanlamışdı, o zaman dilemmanın necə böyük dərinlikdə təqdim edildiyini anlamaq çətin olmaz. Müəllif bu dünyaya insan gəlişini, onsuz da, əngəlləyə bilən Adəm övladına qarşı çıxan dinin (əslində, dini qurumların) öz gələcəyini bilən və buna etiraz edən embrionların dünyaya gəlməmək istəyini (intiharını) necə qarşılayacağını sual olaraq meydana atmaqla situasiyanı daha da gərginləşdirir, eyni zamanda da qloballaşdırır.
Bu xəbər bütün dünyanı silkələyir. İnsanlar küçələrə axışırlar. Cəmiyyəti çaşqınlıq bürüyür. Bu xəbəri duyanlardan və öz düşüncəsi etibarilə Filofeyin fikirlərini də, kəşfini də dəstəkləyənlərdən biri (həm də çox azsaylılardan biri) futuroloq alim Robert Borkdur.
Kataklizmin, fəlakətlərin insan övladının hər an başı üzərində olduğu, dünyanın hər an dağılmaqla qarşı-qarşıya dayandığı Robert Borkun düşüncələrində öz təsdiqini tapır. Balinaların kütləvi şəkildə – sürü ilə intihara getdiyi bir mənzərəni seyr edərkən yuxu ilə gerçəklik arasında keçiddə müşahidə olunan bu mənzərənin təəssüratından uzun zaman çıxa bilməyən alimin müşahidələri ilə Filofeyin kəşfi arasında maraqlı bir paralellik var. Bəşəriyyətin gedişatını, sonluğunu, sürükləndiyi qlobal ekoloji problemlərin hansı fəlakətlərə yol aça biləcəyini hiss etdikləri üçün balinalar kütləvi şəkildə intihara yol aldıqları kimi hələ ana bətnində ikən dünyadakı talelərini, sonluqlarını hiss edən, qlobal və fərdi problemlərin varlığını dərk edən embrionlar da eyni şəkildə yaşama etiraz edir, dünyaya gəlməkdən boyun qaçırırlar. Bu embrion pessimizminin səbəbi onların öz aqibətlərini görmələri, dünyada nələrlə üzləşəcəklərini intuitiv olaraq hiss etmələridir. Bu məqamda bu hiss etmə ilə bərabər başqa bir incə məqam – valideynlərin, ata-ananın dünyaya və insanlara münasibətdə törətdikləri əməllərin hələ dünyaya gəlməmiş övladların taleyinə müəyyən təsirinin olacağı fərziyyəsidir. "Həyatda heç bir əməl cavabsız qalmır” düşüncəsi meydana atılır. Əsərin təqdim etdiyi əsas ideyalardan biri, bəlkə də, birincisi elə budur: "Nəhayət ki, başa düşmək lazımdır: subyektin törətdiyi heç bir şər əməl fiziki olaraq onunla birlikdə bu dünyadan köçüb getmir. Onun bitən dövrü ilə yoxa çıxmır. Əksinə, genetika torpağında fatal toxum kimi öz yetişməsinin iks saatını gözləməyə başlayır”.
Bu isə o deməkdir ki, insan övladı nəsil-nəsil öz əməllərinə görə cavab verməlidir. Onun günahı övladının, nəvəsinin, nəticəsinin... boynunda yük olaraq qalacaq. Məncə, elə bircə bu ideyanın varlığı, əsər boyu təsdiqini tapam inandırıcılığı belə, əsərin əhəmiyyəti və aktuallığı haqqında çox şey deyə bilər.
Filofey kosmosda bu kəşfin və gerçəkliyin ifadəçisi, cəmiyyətə çatdırıcısıdırsa, Robert Bork da yer üzündə eyni problemi dərk edən və yol göstərərkən sağlam düşüncəni müdafiə edən alimdir. Bunu onun düşüncələrini müdafiə edən Entoni Yunger haqqında da söyləmək olar.
Roman yalnız bu problemi deyil, eyni zamanda da keçmiş SSRİ-də yenidənqurma dövrünü, kütləvi silahlandırmaya qarşı hərəkatı, bu işə böyük insan qüvvələrinin cəlb edildiyini və əgər silahsızlaşdırma prosesi başlayarsa, necə sosial bir partlayışın baş verə biləcəyini, nə qədər adamın işsiz qalacağını və s. də problem olaraq qaldırır. Amerikada meydana çıxan kütləvi iğtişaşlar (təbiətdə balinaların intiharı ilə eyni zamanda) SSRİ-də də və bir çox başqa ölkələrdə də (amma xüsusilə SSRİ-də, çünki müəllifin bu iki supergücü qarşı-qarşıya qoymaq, eyni zamanda da paralellər aparmaq istəyi çox üzdədir) meydana çıxmaqla dünyanın necə qlobal bir axın içərisində olduğunu xatırladır. Hadisələrin bir-biri ilə əlaqəsini təqdim edir.
Romanın başqa bir qatında torpağa dəfn edilmədiyi üçün (eyni zamanda da sağ ikən törətdikləri əməllər üzündən) Qırmızı meydanda ruhları dolaşan sovet liderlərinin – Stalinin və Leninin xəyalatları arasında gedən söhbətlər və gecələr səyahətə çıxan bayquşun bütün bu hadisələrin şahidinə çevrilməsi, hətta müəyyən məqamda buna dözməyərək hönkürüb quruldaya-quruldaya ağlaması və s. təsvir edilir. Kütləvi iğtişaşların, mitinqlərin (söhbət 90-cı illər hadisələrindən gedir) təsviri, silahsızlaşdırmaya qarşı çıxan insanlarla məhz bu sənayedə çalışdıqları üçün ailələrini dolandıran adamların üz-üzə gəlməsi, çıxışçılardan – əlindəki plakata "Əgər Kreml silahlandırma yarışını bərpa etsə, mən özümü yandıracağam!” – yazan bir qızın yandırılması (özünü yandırması deyil, yandırılması!) və s. oxucunu dövrün tanış hadisələrinə doğru aparır. Zaman, mühit, professionalcasına və dəqiq təsvir edilir. Eyni zamanda çox fərqli dünya prosesləri və liderləri xatırladılır: "Fidel – biz səninləyik!”, "Ya sosializm – ya ölüm!”, "Səddam – sən bizim qardaşımızsan!”, "Qədda – Qəddafi!”, "Qədda-qədda-Qəddafi!”, "Eşq olsun Stalinə!” kimi şüarlar bunun üçün vasitəçi olur. Müəllif əlavə heç bir vasitəyə əl atmadan, sadəcə, plakatlarla fərqli problem qaynaqlarını – dövlətləri, liderləri bir müstəviyə gətirir.
Əsərin maraqlı və orijinal cəhəti bu hadisələrin şahidi olanların təkcə canlı insanlar deyil, həm də hər gecə ruhları bu meydanı dolaşan liderlər olmasıdır... İki qütb arasında paralellik Moskvada – Qızıl meydanda yandırılan qızla eyni vaxtda Amerikada öldürülən futuroloq vasitəsilə də meydana atılır. Siyasətçi dostu, prezidentliyə namizədliyini vermiş və məqamdan (bütün siyasətçilər kimi) siyasi divident kimi yararlanmağa çalışan Oliver Ordok onu zərbə altına qoyur və azğınlaşmış kütləyə, çaşmış insanlara futuroloqu yem kimi, qurban kimi atır. Borku Filofeyin yer üzündə davamçısı kimi təqdim etməsi bunun üçün yetərli olur. Öz aralarında söhbət əsnasında məsləhət aldığı qrup yoldaşının düşüncələrini özünə sərf etdiyi kimi verən siyasətçini təsvir edən yazıçı siyasi oyunların nələri, kimləri və hansı şəkildə qurban verə biləcəyini də xatırladır.
Romanın ən maraqlı cəhətlərindən biri dünyanın iki super gücü – SSRİ ilə Amerika arasında hadisə paylaşımıdır. Bundan başqa, embrionların dünyaya gəlməkdən imtina etməsi kəşfinin keçmiş bioloq alim olan bir rusa aid olmasıdır. Amma diqqət edək: həmin rus məktubu SSRİ məkanında deyil – Amerikada dərc olunan bir qəzetdə çap olunmaq üçün əvvəlcə Roma papasına, dolayısı iləsə Amerika vətəndaşlarına ünvanlayır (bunun özü də məsələnin qloballığını oxucuya çatdırmaq üçün istifadə edilmiş bir priyomdur). Bununla da bu iki dünya – dövlət qarşı-qarşıya gətirilir.
Aytmatovun embrionların doğulmaq istəməməsi faktına cavab kimi, çıxış yolu kimi ilk baxışdan ortaya qoyulan abortlara da "yox "deyir. Onun irəli sürdüyü variant təfəkkürün, düşüncə tərzinin, həyata və təbiətə münasibətin dəyişdirilməsidir. İnsan hara getdiyini, nə etdiyini düşünmək üçün özünə "Dur!” deməli, dayanmalıdır!
Romanda insanın öz əməllərinə, öz hərəkətlərinə görə bir gün mütləq cavab verməli olduğu ideyası səslənir. Bu ideyanın nəticəsidir ki, bir zamanlar, az qala, dünyanın yarısına hökmranlıq edən, insanları öz ideoloji istiqamətlərində sürükləyən rəhbərlərin də ruhları sakitləşmək, öz dünyalarına çəkilmək iqtidarında deyil. Onlar cəza kimi iki dünya arasındakı zülmətdə dolaşmaqda və əzab çəkməkdədirlər.
Problemin daha bir maraqlı yönü var: Kassandra damğasını kəşf edən Filofeyin - Andrey Krıltsovun özünün atasız, anasız, atılmış bir uşaq olması da təsadüfi deyil. Kökünün olmamasına baxmayaraq dünyaya hökmranlıq istəyində olan bu bioloq alim sonradan həqiqəti dərk etdiyi üçün kosmik rahibə çevrilir. Çünki romanın əvvəlində o elə bir gücə malikdir ki, "hansı uşağın hansı valideyndən, necə dünyaya gələcəyini belə qərar vermək iqtidarındadır”. Qadın-inkublara münasibəti, ona: "Sənin yerinə inkub olmağı arzu edən onlarla qadın tapa bilərik”, – deməsi ilə özünü göstərir. Soyuqqanlılığı, etdiyi hərəkəti normal qəbul etməsi onun dünyaya insan gətirilməsi prosesinə necə mexaniki bir münasibətdə olduğunu göstərir. Runanın isə: "dəhşət də bundadır” cavabı faciənin böyüklüyünü və həll olunması üçün kütləvi şüur dəyişiminə ehtiyac olduğunu meydana çıxarır.
Sonradan məhv etdiyi qadının qarşısında günahını yumaq üçün və öz yanlışlığını başa düşdüyündən Krıltsov kosmik rahibə çevrilir.
Onu da deyək ki, Krıltsovun apardığı təcrübələr manqurtların – süni insanların dəstələrlə, ordularla yaranması məsələsini aktuallaşdırmış olur ki, bu problem, Çingiz Aytmatov yaradıcılığının ən aktual problemlərindən biridir.
Krıltsovun
romanda şəxsi faciəsi də var. Onun özünün də,
sevdiyi, amma ondan uşaq istəmədiyi üçün abort
etdiyi qadının da, sonradan bircə dəfə
görüşsə də, aşiq olduğu və ona həqiqəti
söylədiyi üçün vurulduğu Runanın da taleyi
faciəli sonluqla bitir. Rahib Filofeyin başına gələnləri
əks etdirməklə Aytmatov bəşəriyyətə xəbərdarlıq
edir: "Təbiətin qanunlarını pozmayın, o qanunlardan
kənara çıxmayın, onu məhv etməyin. Özünüz məhv olacaqsınız”.
Roman Filofeyin xatirələri (əslində, bitmə
nöqtəsi onun hər kəsin gözləri
qarşısında – canlı yayımda açıq kosmosa
çıxaraq intihar etməsi idi) ilə tamamlanır. Mətn içində mətn...
Bu xatirələr isə etdiyi hərəkətin Tanrıya (Təbiətə)
qarşı getmək olduğunu onun üzünə deyən
məhkum bir qadının – sevdiyi qadının
ölümü və Filofeyin bir günlük sevginin
ağrısı ilə qovurularaq hönkürməsi ilə
bitir: "Mən öz kabinetimdə oturub
hönkürürdüm. Özü də cəmi bircə dəfə
gördüyüm qadına görə
hönkürürdüm... Mən başa
düşürdüm ki, onsuz bütün geridə qalan həyatımda
bədbəxt olacağam”...
Bu silkələnmə
(sevgi hər zaman insanı oyadır – sözün bütün
anlamlarında) onu həqiqət görməyə, dərk etməyə
vadar edir (məhz bundan sonra o tədqiqatlarını
kosmosda davam etdirir. Digər tərəfdən də,
yerdə aparılan eksperimentlər yarımçıq
qalır, çünki SSRİ dağılır, KQB bir sistem
kimi çökür). Filofeyin xatirələri (elə
romanın son akkordları da) faktla üz-üzə
dayanmış qəhrəmanın düşüncələri
ilə sonlanır: "İndi Yer üzündə olub bizim
laboratoriyanın təcrübələri əsasında
dünyaya gətirilmiş o uşaqların gözlərinə
baxmaq istərdim. Mən niyə bu barədə
yazıram? Çünki bizim etdiyimiz hər
nə idisə, düzəldilməsi mümkün olmayacaq bir
şeydir. Bu insanların aqibəti necə
olacaqdı? Axı bir gün onlar kim
olduqlarını başa düşəcəkdilər?! Olar cəmiyyətə hansı hərəkətləri
ilə cavab verəcəkdilər?”
Romanda
daha bir məntiqi sonluq meydana çıxır: müharibə
övladı olan, faşist bir atanın (almanlar Stalinqrada qədər
gəlib çıxdıqları zaman) rus qızı ilə
münasibətindən dünyaya gələn, lakin təzyiqlərə
məruz qalmasın deyə ananın uşaq evinin qapısı
ağzına qoyduğu atılmış övlad (elə
Filofeyin özü də "iks nəsil” idi) öz
"soysuzluğu” üçün dünyadan bu şəkildə
qisas almışdı – süni insan yetişdirməklə ...
Buradan da bir nəticə hasil olur ki, gələcək "iks
nəsil”lər də hansı şəkildəsə
qisaslarını reallaşdıracaqlar. Amma necə?
Bax bu, hələ qarşıda duran çox
böyük bir sualdır?
Böyük
qırğız yazıçısı Çingiz Aytmatovun
bu romanı həm də o səbəbdən dəyərlidir
ki, bütün bu həqiqətləri əsl
yazıçı təqdimatında, əsl mütəfəkkir
modelində canlandırmaqla oxucuya yalnız gözəl bir ədəbi
nümunə təqdim etmir, eyni zamanda da qarşıda onu
gözləyən fəlakətlərin – Şərə
qarşı Şər, Xeyrə qarşı Xeyir! – proqnozunu verir.
Nərgiz
CabbarlıDünyaya gəlmək istəməyənlərin
intihar seçimi...
Date: 04
İyun 2018, 10:30, Oxunma sayı: 238
Dünyaya
gəlmək istəməyənlərin intihar seçimi...
“Kassandra
damğası” povesti haqqında
Bu
yaxınlarda müasir romanlardan birində (Sabir Rüstəmxanlının
"Akademikin son əsəri” romanında) qaldırılan, bəlkə
də, bəşəriyyəti narahat edən ən
böyük problemlərdən biri haqqında bədii qəhrəman
(və müəllif) müstəvisində təqdim
olunmuş fikirlərlə qarşılaşdım. Və bu məni qlobal problemlərin ədəbiyyatda
ifadəsi barədə düşünməyə vadar etdi.
Bir çox suallar meydana çıxdı: Bu, hansı şəkildə
baş verməlidir? Hansı vasitə ilə
reallaşdırılmalıdır ki, təsiri təkzibedilməz
olsun, insanların (oxucuların) diqqətini o istiqamətə
yönləndirə bilsin? Problemin müəllif
yozumunda çözümünün təqdiminə ehtiyac
varmı? Yoxsa, sadəcə, tərəqqinin, elmi
inkişafın və s. hansı nəticələrlə
sonuclandığı canlı, professional yazıçı qələmi
ilə təsvir edilsə, yetərlidir? Müəllif münasibəti (həm də
açıq münasibət), mövqeyi mütləqdirmi?
Adıçəkilən əsərdə
qaldırılan məsələ roman içində roman
şəklində təqdim edilmişdi. Yəni ikinci bir xətt kimi
keçirdi və əsər bütünlüklə bu problem
üzərində qurulmamışdı... Hətta
bir qədər də dəqiqləşdirə bilərəm.
Akademikin süni mayalanma ilə dünyaya gələn
uşaqlar və nəsil məchulluğu, genetik
bağlılığın aradan qalxması kimi problemlər
haqqında düşüncələri təhlilə çəkilirdi.
Çox böyük bir nəslin
davamçısı olan Vəzir oğlu ata olmağı
bacarmır. Vəzir isə həkimlə birlikdə
oğulun xəbəri olmadan süni mayalanma ilə problemi həll
etməyə qərar verir... Və bir çox ailələrdə
dünyaya gələn övladların, əslində, məhz
bu cür "soydan xəbərsiz” uşaqlarla sevindiyi
vurğulanır... Elə bu məqamda da
insanlarda soy, kök, nəsil, doğmalıq, ailə
bağlılığının qırılması məsələsi
meydana atılır. Romanın bu hissəsini
oxuduqda eyni problemi, lakin daha qlobal şəkildə,
qaldırmış qırğız yazıçısı
Çingiz Aytmatovu xatırladım. Daha dəqiqi,
onun "Kassandra damğası” əsərini.
Çingiz
Aytmatov bütün yaradıcılığı boyu türk
düşüncə tərzini, türk ruhunu, psixologiyasını,
düynaduyumunu və dünyaya yanaşma modelini təqdim edən
bir yazıçı kimi fərqlənmişdir. Amma bununla bərabər, hətta bundan daha artıq dərəcədə
onun əsərlərində bəşəriyyətə və
onun qlobal problemlərinə maksimalist yanaşma mövcuddur.
Dilindən, dinindən, yaşadığı məkandan,
zamandan, dövlət quruluşundan və s. asılı olmadan
İnsanın və Dünyanın problemi haqqında düşünmə,
o problemi qaldırma bacarığı var bu
yazıçının. Həm də birbaşa təqdimatla
deyil, canlı situasiya yaratmaqla... Məsələn,
onun türk ruhunun, təfəkkürünün, mənəviyyatının
təqdimatçısı kimi təəssürat oyadan bir
çox əsərlərini xatırlasaq, bütün bəşəriyyəti
narahat edən, bütün insan övladlarının ruhuna, gələcəyinə
və yaşamına toxunacaq böyük problemlər
qaldırıldığını xatırlayarıq. Elə bircə manqurtlaşma məsələsi yetər
ki (haqqında söhbət açacağım "Kassandra
damğası” haradasa eyni problemin davamı da adlandırıla
bilər) bu yazıçının cəmiyyətə,
dünyaya, insana, təbiətə necə kənar bir rakursdan
baxa bildiyi, necə böyük düşüncə
arealına sahib olduğu meydana çıxsın.
Son əsərlərindən olan "Kassandra
damğası”nı Azərbaycan dilinə tərcüməsini
bitirdikdən sonra bu böyük yazıçının bu
istiqamətdə yürütdüyü düşüncə
yolunda, demək olar ki, son kəşfi,
qaldırdığı son əhəmiyyətli qlobal problemlər
toplusuna həsr edilmiş romanı haqqında təəssüratımı,
heyrətimi, düşüncələrimi bölüşmək
istəyirəm.
Roman bir təbiət
hadisəsinin təsviri ilə başlayır və elə ilk andaca bu hadisə
– balinaların okeanda sürü ilə üzməsi və
birlikdə intihara getməsi konfransa yola düşən bir
futuroloq alimin – Robert Borkun yarıyuxulu, yarıreallıq vəziyyətində
təyyarədən onları müşahidə etməsi
fonunda təsvir edilir. Əvvəlcədən bu
qeyri-adi hadisənin, normadan kənar
sıçrayışın təsviri hansısa bir faciənin
baş verdiyindən xəbər verir. Əlbəttə
ki, intuitiv qatda. Bu hər nədirsə,
simvolik olaraq oxucuya onun təbiətin adi axınından,
stixiyasında çıxdığını xatırladır.
Çünki təqdim ediləcək hər nə
olacaqdısa, ilk növbədə, elə təbiətin
özü ona qarşı gedirdi. Öz
intiharı ilə etirazını bildirirdi.
Müəllif
bununla oxucusunu vuracağı böyük – qlobal bir zərbəyə
hazırlayır...
Sonra bəlli olur ki, etiraz yalnız heyvanların
etirazı deyil. Təbiətin bu etirazının
altında dünyaya hələ doğulmamış
embrionların ana bətnində ikən həyata gəlməkdən
imtinası dayanır. Bu da intihardır və
bu intihar hələ canlı olsa da, işıqlı
dünyanı görməmiş, amma onu da, onda gedən dəyişiklikləri
də, gələcək talelərini də əvvəlcədən
hiss edən varlıqların səsini valideynlərinə –
insanlara eşitdirmək istəyindən qaynaqlanır.
Kosmosda yaşayan bir ruhaninin – kosmik rahib Filofeyin yer
üzünə göndərdiyi bir məktubu Amerikada –
dünyanın ən qlobal ölkəsi və ən
böyük gücü olan bir ölkədə "Tribyun” qəzetində
dərc edilir.
Açılan səhər bütün
dünyanı bu xəbərlə çalxalayır. Nəinki
həmin ölkənin vətəndaşlarını, az qala, bütün dünyanı ayağa
qaldırır. Təbiətin bir
parçası olan, amma təbiət qanunlarına zidd gedən
insan övladının dünyanı nə dərəcədə
məhvərindən oynatdığı, təbiət
qanunlarını nə dərəcədə tərsinə
çevirərək işlətdiyi, dünyaya və
özünə nə dərəcədə böyük ziyan
vurduğu romanın əsas mövzusu kimi meydana
çıxır. Bütün bu
ziyanların nəticəsi olaraq İnsan
özü-özünə qarşı – Həyata
qarşı durur. Elmi tərəqqi vasitəsilə
hakimiyyət iddiasına düşür. Süni
insan yaratmaq istəyir.
Filofey
kosmosdan göndərilən şüalar altında
müşahidə ilə etdiyi kəşfi
açıqlayır: hamilə qadınların bətnində
olan embrionların ananın alnında qırmızı ləkə
şəklində yanan damğa vasitəsilə dünyaya gəlmək
istəmədiklərini deyir. Onun bu kəşfi
bütün baş verənlərin arxasında siyasətin
dayandığı nəticəsi ilə yekunlaşır
(başqa cür desək, İnsanı Təbiətə
qarşı qoyan da, elmi öz əlində təhlükəli
gücə çevirən də Siyasətdir!). Sən demə, dünyanın super güclərindən
biri olan Amerikaya (onun qəzetlərindən birinə) məktub
ünvanlayan Filofey rus tədqiqatçısıdır və
KQB istəyi ilə hələ yerdə ikən süni insan
yetişdirməklə məşğul imiş. Məqsəd kommunizm ideyasını heç bir maneəsiz
bütün dünyada yaya biləcək, ailə, nəsil,
milli-genetik bağlılıq duymayan "canlı
maşınların” istehsalı imiş. Bu
istəyini hər vasitə ilə reallaşdırmaq arzusunda
olan kommunist hakimiyyət sonda bir elmi tədqiqatçısının
bu bacarığını siyasi maraqlarla dəyərləndirərək
laboratoriya yaradır və böyük cəza müddəti
almış qadın məhbuslardan inkub şəklində
istifadə etməyə başlayır. Bütün
bunlar Filofeyin kosmosda qələmə aldığı gündəliklər
yerə çatdıqda bəlli olur. Lakin hadisələrin bu səbəbləri
– başlama mənşəyi təqdim edilməmişdən əvvəl insan ovladı dilemma
qarşısında qoyulur: Nə etməli?
Əgər nəzərə alsaq ki, məktub, əslində,
Roma papasına – dünyanın iki aparıcı dinindən
birinin "rəhbəri”nə ünvanlamışdı, o
zaman dilemmanın necə böyük dərinlikdə təqdim
edildiyini anlamaq çətin olmaz. Müəllif bu dünyaya insan gəlişini,
onsuz da, əngəlləyə bilən Adəm övladına
qarşı çıxan dinin (əslində, dini
qurumların) öz gələcəyini bilən və buna
etiraz edən embrionların dünyaya gəlməmək istəyini
(intiharını) necə qarşılayacağını sual
olaraq meydana atmaqla situasiyanı daha da gərginləşdirir,
eyni zamanda da qloballaşdırır.
Bu xəbər
bütün dünyanı silkələyir. İnsanlar küçələrə
axışırlar. Cəmiyyəti
çaşqınlıq bürüyür. Bu xəbəri duyanlardan və öz
düşüncəsi etibarilə Filofeyin fikirlərini də,
kəşfini də dəstəkləyənlərdən biri
(həm də çox azsaylılardan biri) futuroloq alim Robert
Borkdur.
Kataklizmin,
fəlakətlərin insan övladının hər an başı üzərində olduğu,
dünyanın hər an dağılmaqla
qarşı-qarşıya dayandığı Robert Borkun
düşüncələrində öz təsdiqini tapır.
Balinaların kütləvi şəkildə – sürü ilə
intihara getdiyi bir mənzərəni seyr edərkən yuxu ilə
gerçəklik arasında keçiddə müşahidə
olunan bu mənzərənin təəssüratından uzun
zaman çıxa bilməyən alimin müşahidələri
ilə Filofeyin kəşfi arasında maraqlı bir paralellik
var. Bəşəriyyətin gedişatını,
sonluğunu, sürükləndiyi qlobal ekoloji problemlərin
hansı fəlakətlərə yol aça biləcəyini
hiss etdikləri üçün balinalar kütləvi şəkildə
intihara yol aldıqları kimi hələ ana bətnində ikən
dünyadakı talelərini, sonluqlarını hiss edən,
qlobal və fərdi problemlərin varlığını dərk
edən embrionlar da eyni şəkildə yaşama etiraz edir,
dünyaya gəlməkdən boyun qaçırırlar. Bu embrion pessimizminin səbəbi onların öz aqibətlərini
görmələri, dünyada nələrlə üzləşəcəklərini
intuitiv olaraq hiss etmələridir. Bu məqamda bu hiss etmə
ilə bərabər başqa bir incə məqam – valideynlərin,
ata-ananın dünyaya və insanlara münasibətdə
törətdikləri əməllərin hələ
dünyaya gəlməmiş övladların taleyinə müəyyən
təsirinin olacağı fərziyyəsidir. "Həyatda
heç bir əməl cavabsız qalmır” düşüncəsi
meydana atılır. Əsərin təqdim etdiyi əsas
ideyalardan biri, bəlkə də, birincisi elə budur: "Nəhayət
ki, başa düşmək lazımdır: subyektin törətdiyi
heç bir şər əməl fiziki olaraq onunla birlikdə bu
dünyadan köçüb getmir. Onun bitən
dövrü ilə yoxa çıxmır. Əksinə, genetika torpağında fatal toxum kimi
öz yetişməsinin iks saatını gözləməyə
başlayır”.
Bu isə o deməkdir ki, insan övladı nəsil-nəsil
öz əməllərinə görə cavab verməlidir. Onun
günahı övladının, nəvəsinin, nəticəsinin...
boynunda yük olaraq qalacaq. Məncə, elə
bircə bu ideyanın varlığı, əsər boyu təsdiqini
tapam inandırıcılığı belə, əsərin əhəmiyyəti
və aktuallığı haqqında çox şey deyə
bilər.
Filofey kosmosda bu kəşfin və gerçəkliyin
ifadəçisi, cəmiyyətə
çatdırıcısıdırsa, Robert Bork da yer
üzündə eyni problemi dərk edən və yol göstərərkən
sağlam düşüncəni müdafiə edən alimdir. Bunu onun
düşüncələrini müdafiə edən Entoni
Yunger haqqında da söyləmək olar.
Roman
yalnız bu problemi deyil, eyni zamanda da keçmiş SSRİ-də
yenidənqurma dövrünü, kütləvi
silahlandırmaya qarşı hərəkatı, bu işə
böyük insan qüvvələrinin cəlb edildiyini və əgər
silahsızlaşdırma prosesi başlayarsa, necə sosial bir
partlayışın baş verə biləcəyini, nə qədər
adamın işsiz qalacağını və s. də problem
olaraq qaldırır. Amerikada meydana çıxan kütləvi
iğtişaşlar (təbiətdə balinaların
intiharı ilə eyni zamanda) SSRİ-də də və bir
çox başqa ölkələrdə də (amma xüsusilə
SSRİ-də, çünki müəllifin bu iki
supergücü qarşı-qarşıya qoymaq, eyni zamanda da
paralellər aparmaq istəyi çox üzdədir) meydana
çıxmaqla dünyanın necə qlobal bir axın
içərisində olduğunu xatırladır. Hadisələrin bir-biri ilə əlaqəsini təqdim
edir.
Romanın
başqa bir qatında torpağa dəfn edilmədiyi
üçün (eyni zamanda da sağ ikən törətdikləri
əməllər üzündən) Qırmızı meydanda
ruhları dolaşan sovet liderlərinin – Stalinin və Leninin xəyalatları
arasında gedən söhbətlər və gecələr səyahətə
çıxan bayquşun bütün bu hadisələrin
şahidinə çevrilməsi, hətta müəyyən məqamda
buna dözməyərək hönkürüb quruldaya-quruldaya
ağlaması və s. təsvir edilir. Kütləvi
iğtişaşların, mitinqlərin (söhbət 90-cı
illər hadisələrindən gedir) təsviri,
silahsızlaşdırmaya qarşı çıxan insanlarla
məhz bu sənayedə çalışdıqları
üçün ailələrini dolandıran adamların
üz-üzə gəlməsi,
çıxışçılardan – əlindəki plakata
"Əgər Kreml silahlandırma yarışını bərpa
etsə, mən özümü yandıracağam!” – yazan bir qızın yandırılması
(özünü yandırması deyil, yandırılması!)
və s. oxucunu dövrün tanış hadisələrinə
doğru aparır. Zaman, mühit,
professionalcasına və dəqiq təsvir edilir. Eyni
zamanda çox fərqli dünya prosesləri və liderləri
xatırladılır: "Fidel – biz səninləyik!”, "Ya
sosializm – ya ölüm!”, "Səddam – sən bizim
qardaşımızsan!”, "Qədda – Qəddafi!”, "Qədda-qədda-Qəddafi!”,
"Eşq olsun Stalinə!” kimi şüarlar bunun
üçün vasitəçi olur. Müəllif
əlavə heç bir vasitəyə əl atmadan, sadəcə,
plakatlarla fərqli problem qaynaqlarını – dövlətləri,
liderləri bir müstəviyə gətirir.
Əsərin
maraqlı və orijinal cəhəti bu hadisələrin
şahidi olanların təkcə canlı insanlar deyil, həm
də hər gecə ruhları bu meydanı dolaşan liderlər
olmasıdır... İki qütb arasında
paralellik Moskvada – Qızıl meydanda yandırılan qızla
eyni vaxtda Amerikada öldürülən futuroloq vasitəsilə
də meydana atılır. Siyasətçi
dostu, prezidentliyə namizədliyini vermiş və məqamdan
(bütün siyasətçilər kimi) siyasi divident kimi
yararlanmağa çalışan Oliver Ordok onu zərbə
altına qoyur və azğınlaşmış kütləyə,
çaşmış insanlara futuroloqu yem kimi, qurban kimi
atır. Borku Filofeyin yer üzündə
davamçısı kimi təqdim etməsi bunun
üçün yetərli olur. Öz
aralarında söhbət əsnasında məsləhət
aldığı qrup yoldaşının düşüncələrini
özünə sərf etdiyi kimi verən siyasətçini təsvir
edən yazıçı siyasi oyunların nələri, kimləri
və hansı şəkildə qurban verə biləcəyini
də xatırladır.
Romanın ən maraqlı cəhətlərindən biri
dünyanın iki super gücü – SSRİ ilə Amerika
arasında hadisə paylaşımıdır. Bundan
başqa, embrionların dünyaya gəlməkdən imtina etməsi
kəşfinin keçmiş bioloq alim olan bir rusa aid
olmasıdır. Amma diqqət edək: həmin rus məktubu
SSRİ məkanında deyil – Amerikada dərc olunan bir qəzetdə
çap olunmaq üçün əvvəlcə Roma
papasına, dolayısı iləsə Amerika vətəndaşlarına
ünvanlayır (bunun özü də məsələnin
qloballığını oxucuya çatdırmaq
üçün istifadə edilmiş bir priyomdur). Bununla da bu iki dünya – dövlət
qarşı-qarşıya gətirilir.
Aytmatovun embrionların doğulmaq istəməməsi
faktına cavab kimi, çıxış yolu kimi ilk
baxışdan ortaya qoyulan abortlara da "yox "deyir. Onun irəli
sürdüyü variant təfəkkürün,
düşüncə tərzinin, həyata və təbiətə
münasibətin dəyişdirilməsidir. İnsan hara getdiyini, nə etdiyini düşünmək
üçün özünə "Dur!” deməli,
dayanmalıdır!
Romanda insanın öz əməllərinə, öz hərəkətlərinə
görə bir gün mütləq cavab verməli olduğu
ideyası səslənir. Bu ideyanın nəticəsidir ki, bir
zamanlar, az qala, dünyanın yarısına hökmranlıq
edən, insanları öz ideoloji istiqamətlərində
sürükləyən rəhbərlərin də ruhları sakitləşmək,
öz dünyalarına çəkilmək iqtidarında deyil.
Onlar cəza kimi iki dünya arasındakı
zülmətdə dolaşmaqda və əzab çəkməkdədirlər.
Problemin
daha bir maraqlı yönü var: Kassandra damğasını kəşf
edən Filofeyin - Andrey Krıltsovun özünün atasız,
anasız, atılmış bir uşaq olması da təsadüfi
deyil. Kökünün olmamasına baxmayaraq
dünyaya hökmranlıq istəyində olan bu bioloq alim
sonradan həqiqəti dərk etdiyi üçün kosmik rahibə
çevrilir. Çünki romanın əvvəlində
o elə bir gücə malikdir ki, "hansı
uşağın hansı valideyndən, necə dünyaya gələcəyini
belə qərar vermək iqtidarındadır”.
Qadın-inkublara münasibəti, ona: "Sənin yerinə
inkub olmağı arzu edən onlarla qadın tapa bilərik”, –
deməsi ilə özünü göstərir. Soyuqqanlılığı, etdiyi hərəkəti
normal qəbul etməsi onun dünyaya insan gətirilməsi
prosesinə necə mexaniki bir münasibətdə olduğunu
göstərir. Runanın isə: "dəhşət də
bundadır” cavabı faciənin böyüklüyünü və
həll olunması üçün kütləvi şüur
dəyişiminə ehtiyac olduğunu meydana
çıxarır.
Sonradan məhv etdiyi qadının qarşısında
günahını yumaq üçün və öz
yanlışlığını başa
düşdüyündən Krıltsov kosmik rahibə
çevrilir.
Onu da deyək ki, Krıltsovun apardığı təcrübələr
manqurtların – süni insanların dəstələrlə,
ordularla yaranması məsələsini
aktuallaşdırmış olur ki, bu problem, Çingiz Aytmatov
yaradıcılığının ən aktual problemlərindən
biridir.
Krıltsovun
romanda şəxsi faciəsi də var. Onun özünün də,
sevdiyi, amma ondan uşaq istəmədiyi üçün abort
etdiyi qadının da, sonradan bircə dəfə
görüşsə də, aşiq olduğu və ona həqiqəti
söylədiyi üçün vurulduğu Runanın da taleyi
faciəli sonluqla bitir. Rahib Filofeyin başına gələnləri
əks etdirməklə Aytmatov bəşəriyyətə xəbərdarlıq
edir: "Təbiətin qanunlarını pozmayın, o
qanunlardan kənara çıxmayın, onu məhv etməyin. Özünüz məhv olacaqsınız”.
Roman Filofeyin xatirələri (əslində, bitmə
nöqtəsi onun hər kəsin gözləri
qarşısında – canlı yayımda açıq kosmosa
çıxaraq intihar etməsi idi) ilə tamamlanır. Mətn içində mətn...
Bu xatirələr isə etdiyi hərəkətin Tanrıya (Təbiətə)
qarşı getmək olduğunu onun üzünə deyən
məhkum bir qadının – sevdiyi qadının
ölümü və Filofeyin bir günlük sevginin
ağrısı ilə qovurularaq hönkürməsi ilə
bitir: "Mən öz kabinetimdə oturub
hönkürürdüm. Özü də cəmi bircə dəfə
gördüyüm qadına görə
hönkürürdüm... Mən başa
düşürdüm ki, onsuz bütün geridə qalan həyatımda
bədbəxt olacağam”...
Bu silkələnmə
(sevgi hər zaman insanı oyadır – sözün bütün
anlamlarında) onu həqiqət görməyə, dərk etməyə
vadar edir (məhz bundan sonra o tədqiqatlarını
kosmosda davam etdirir. Digər tərəfdən də,
yerdə aparılan eksperimentlər yarımçıq
qalır, çünki SSRİ dağılır, KQB bir sistem
kimi çökür). Filofeyin xatirələri (elə
romanın son akkordları da) faktla üz-üzə
dayanmış qəhrəmanın düşüncələri
ilə sonlanır: "İndi Yer üzündə olub bizim
laboratoriyanın təcrübələri əsasında
dünyaya gətirilmiş o uşaqların gözlərinə
baxmaq istərdim. Mən niyə bu barədə
yazıram? Çünki bizim etdiyimiz hər
nə idisə, düzəldilməsi mümkün olmayacaq bir
şeydir. Bu insanların aqibəti necə
olacaqdı? Axı bir gün onlar kim
olduqlarını başa düşəcəkdilər?! Olar cəmiyyətə hansı hərəkətləri
ilə cavab verəcəkdilər?”
Romanda
daha bir məntiqi sonluq meydana çıxır: müharibə
övladı olan, faşist bir atanın (almanlar Stalinqrada qədər
gəlib çıxdıqları zaman) rus qızı ilə
münasibətindən dünyaya gələn, lakin təzyiqlərə
məruz qalmasın deyə ananın uşaq evinin
qapısı ağzına qoyduğu atılmış
övlad (elə Filofeyin özü də "iks nəsil” idi)
öz "soysuzluğu” üçün dünyadan bu şəkildə
qisas almışdı – süni insan yetişdirməklə ...
Buradan da bir nəticə hasil olur ki, gələcək "iks
nəsil”lər də hansı şəkildəsə
qisaslarını reallaşdıracaqlar. Amma necə?
Bax bu, hələ qarşıda duran çox
böyük bir sualdır?
Böyük
qırğız yazıçısı Çingiz Aytmatovun
bu romanı həm də o səbəbdən dəyərlidir
ki, bütün bu həqiqətləri əsl
yazıçı təqdimatında, əsl mütəfəkkir
modelində canlandırmaqla oxucuya yalnız gözəl bir ədəbi
nümunə təqdim etmir, eyni zamanda da qarşıda onu
gözləyən fəlakətlərin – Şərə
qarşı Şər, Xeyrə qarşı Xeyir! – proqnozunu verir.
Nərgiz
Cabbarlı
Kaspi 2018.- 2-4 iyun.- S.18-19.