Azərbaycan kinosunda “köhnə-təzə”
toqquşması
Yeni
dövrü və tamaşaçı istəyini əsas gətirənlər,
əsil sənət əsərlərinin çəkilmədiyini
də etiraf edirlər
Avqustun 2-də Azərbaycan
kinosu özünün 120 yaşını qeyd edəcək. 120 ildir ki, Azərbaycan kinosu çəkilir, sevilir,
baxılır. İlk dəfə
Aleksandr Mişonun çəkdiyi sənədli kadrlarla tarixi
başlayan kinomuz bu gün də inkişaf etməkdədir.
Əvvəllər öz çəkdiyimiz filmlərə
özümüz baxırdıqsa, indi filmlərimizin
sorağı beynəlxalq arenalardan gəlir. Azərbaycan kinosunun şanlı keçmişi barədə
yazıb təkrarçılığa yol vermək niyyətində
deyiləm. Bu haqda elektron resurslardan kifayət
qədər məlumat almaq mümkündür.
Bir zamanlar biz mətbuat
nümayəndələri kinoteatrlarımızda yeni filmlərimizin
olmadığını, əvəzində xarici filmlərin
meydan suladığını dönə-dönə qeyd
edirdik. İndi isə vəziyyət bir qədər
başqadır. Kinoteatrlarımızda yerli
filmlərimiz nümayiş olunur, hətta xarici filmlərlə
rəqabətdə qalib də gəlirlər. Tamaşaçılar yerli film ehtiyacını əsasən
yeni komediya filmlərimizlə ödəyirlər. Di gəl
ki, bu filmlər bizim 60-70-80 il öncə
çəkilən və dünyaya səs salan filmlərimizlə
rəqabətə girə bilmir. Məhz buna görə də
çox zaman sual verirlər ki, niyə indi "Əhməd
haradadır?”, "Ulduz”, "Qaynana”, "Bəyin
oğurlanması” kimi filmlər çəkilmir? Komediya filmləri çəkən özəl sektor
nümayəndələri isə yüngül, bir qədər
də özündə söyüşləri əks etdirən
filmləri bu günkü tamaşaçının tələbatı
ilə əsaslandırırlar. Ekspertlər
bu filmlərin heç də sənət əsəri
olmadığını və hətta yaxın gələcək
üçün də aktuallığını
saxlamayacağını qeyd edərək, yeni çəkilən
komediya filmlərində tamaşaçıya heç bir mesaj
ötürülmədiyini bildirirlər.
Kinoşünas, əməkdar
incəsənət xadimi Aydın Kazımzadə bizimlə
söhbətində köhnə Azərbaycan filmlərində
çox ciddi məsələlərin müzakirə edildiyini
və həmin filmlərdə ötürülən mesajlarda
insanları düşündürən problemlərin göstərildiyini
dedi. Yeni çəkilən filmləri heç cür anlaya
bilmədiyini qeyd edən kino tədqiqatçısı,
nümunələr göstərərək fikirlərini əsaslandırdı:
"Misal olaraq sizə "Əhməd haradadır?” filmini
göstərə bilərəm. Bu film bizə
bir çox mesajlar ötürür. Göbəkkəsdi,
uşaqlıq vaxtından bir yerdə böyüyən gənclərin
mütləq şəkildə nişanlanmalı, ailə
qurmalı olduğu kimi məsələlər bu filmdə
qabardılır. Soruşmurlar ki, ay oğul, sən
bu qızı almaq istəyirsən, ya yox. XXI
əsrdə yaşayırıq, bu gün də həmin
problemlərlə üzləşirik. "Əhməd
haradadır?” filmində bu məsələ bir mesaj olaraq
qoyulmuşdu və bu da öz həllini tapdı. Rejissor tamaşaçılara mesaj ötürür
ki, bu məsələləri gənclərin öhdəsinə
buraxın. Bu gün
"Qızqaçırma” adlı komediya filmi çəkilir.
Ancaq gəlin, baxaq görək o film
tamaşaçılara hansı mesajı ötürür? Mən o filmi görməmişəm,
ancaq filmin adı belə məni iyrəndirir. Bizim qanunlarda qız qaçırmaq cinayət hesab
olunur. Hətta bu filmdə qız
qaçırmaq üçün ayrıca bir büro var. Belə
olmaz axı. Bu, nağıldır?
Filmdəki bir çox fraqmentləri görmüşəm,
çox şit, lazımsız hərəkətlər
orada yer alıb. Əliağa Ağayev "Əhməd
haradadır?” filmində kassir rolunu oynayır. Həmin kassir içki düşkünüdür,
di gəl ki, baxın görün bu obrazı necə
oynayır. Amma bugünkü aktyorlar
insanı ancaq güldürür,
düşündürmür. Gəldiyim qənaət
budur ki, bu gün çəkilən komediya filmləri -
"Xoxan”, "Naxox”, "Üç badam, bir qoz”, "Ağ
tük” və adlarını unutduğum digər filmlər
camaata mənasız gülüş bəxş edir. Filmlərin hətta adları belə, gənclərə
hoqqabazlıq aşılayır”.
Hazırda Azərbaycan kino
tarixinin salnaməsini yazan A.Kazımzadə nazirlikdən 40-a yaxın film
götürərək onları qeyd edib. Yeni çəkilən
komediya filmlərinin anlamı ilə bağlı xeyli əziyyət
çəkdiyini deyir: "Kimdən soruşuram ki bu komediya
filminin adının mənası nədir, heç kim açıqlama verə bilmir. Necə ki bazarda xarab məhsulları camaata
sırıyırlar, insanlar da onu yeyib xəstələnirlər,
yeni çəkilən komediya filmləri də onlar kimidir.
Böyük hünər göstərmiş kimi, bir də
deyirlər ki, filmimizə "Youtube”da 100 min adam
baxıb. İstəyirsən bir milyon baxsın,
onsuz da o filmi izləyənlərin evi yıxılıb.
Tamaşaçı o filmə baxıb nə ibrət
götürəcək? Axı bizim ən
zəif çəkilmiş komediya filmimizdə belə bir ibrət,
mesaj olub. Bizim köhnə komediya filmlərində
ideya, mesaj var idi. Bir var sağlam
gülüş, bir də var xəstə gülüş.
Düzdür, bu gün yaxşı filmlər də
çəkilir və onlar tarixə də düşmək
imkanı əldə edir. Amma komediyanı
bazara çevirmək millətin mənəviyyatını
pozmaq deməkdir. Kinoteatrlara yol tapan komediya
filmlərimizin vəziyyəti həqiqətən də
acınacaqlıdır. Bizim "Azərbaycanfilm”
Kinostudiyamız var. Onların çəkdiyi filmlər isə
tamamilə keyfiyyətli və baxımlı filmlərdir.
Kinostudiyanın əvvəllər çəkdiyi
filmlərə indi də baxılır. Çünki
onlar film çəkərkən ortaya ciddi məsələlər
qoyurlar. Həmin filmdə ötürülən
mesajlar bu gün də insanları
düşündürür. Hazırda çəkilən
komediya filmlərimiz beş günlük
mahnılara bənzəyir. Düşünmürəm
ki, kimsə gələcəkdə o filmlərə baxıb
zövq alsın”.
Daha bir müsahibim
rejissor, aktyor Namiq Ağayev də kinoşünasla eyni fikirdədir.
Rejissor bu yaxınlarda "Ol” sənət filmini
tamaşaçılara təqdim etdi. Ancaq
filmin tamaşaçısı olmadı. Rejissora komediya
filmləri ilə rəqabətə tab gətirmədiyi ilə
bağlı sual verəndə isə, bildirdi ki, yeni komediya
filmləri küçə komediya prinsipi ilə ortaya
çıxır: "Əlbəttə ki,
tamaşaçı komediya filmlərinə daha çox
baxacaq. Çünki biz onlara ancaq həmin filmləri
təqdim edirik. Komediya filmlərinə gələn
tamaşaçıların əksəriyyəti bizim
tamaşaçılardır. Necə deyərlər,
yeməyənin payını yeyərlər. Biz
tamaşaçılara alternativ kinoları az
təqdim edirik. Tamaşaçıya aktiv kino təqdim
etmək lazımdır”.
Mövzumuzla
bağlı köhnə filmlərin hazırlanmasında
iştirak etmiş bəzi rejissorlar, aktyorlarla əlaqə
saxladıq. Təəssüf ki, onların
çoxu yeni çəkilən və kinoteatrlarda meydan oxuyan
komediya filmlərini izləmədiklərini, həmin filmlərdə
hansı proseslərin getdiyindən belə xəbərdar
olmadıqlarını bildirdilər. Bəlkə
də baxmaq istəməyiblər. Bəlkə
də onları kinoteatrlara dəvət edən yoxdur.
Axı indi sistem də bir az başqa
cürdür. Belə ki, filmi izləmək istəyən
insan biletini alıb, kinosuna baxır, daha film çəkən
şirkət düşünmür ki, ağsaqqallara, sənətkarlara
da bir bilet göndərib, onların fikirlərini öyrənsinlər.
Çünki onların fikirlərini öncədən bilirlər...
Son zamanlar dramatik filmlərdən
komediya janrına keçid edən kinorejissor Kənan M.M bu
gün çəkilən komediya filmlərinin sonunun
çatdığını və onların fatihəsinin
verilməli olduğunu deyir: "Bu filmlərlə Azərbaycan
heç bir film festivalında, kino müsabiqəsində təmsil
edilə bilməz. Yeni çəkilən
komediya filmlərini adamın başına çırparlar.
Hörmətli rejissorlar, filminizin yaxşı və
ya pis alındığını öyrənmək istəyirsinizsə,
onu Azərbaycandan kənara çıxarın. İnanın, son vaxtlar çəkilən demək
olar ki, bütün filmləri üzünüzə vuracaqlar.
İnanın, gülünc vəziyyətə
düşəcəksiniz. Bizdə
"özümüz çəkək, özümüz
baxaq, özümüz də alqışlayaq” prinsipi ilə
çalışmağa üstünlük verirlər. Heç kimin əməyini gözdən salmaq niyyətim
yoxdur. Bir məsələni də deyim.
İndi millətin dilinə bir söz düşüb: heyf
deyildi köhnə kinolar? Ay balam, sən bu gün köhnə
paltar geyinərsən, köhnə yeməyi yeyərsən? İnkişaf etmə də. "Qayınana”
ilə "Avatar”ı müqayisə etmə də. "Dədə Qorqud”la "Forsaj”ı necə
müqayisə edə bilərsən? Bizim
dövrün uşaqları o filmləri izləyirdi. İndi mənim, sənin oğlun oturub o "Dədə
Qorqud”a baxacaq? Yox. Çünki
müasir uşağın dünyaya baxışı da fərqlidir.
Sənin uşağın ömrü boyu
"Forsaj”ı qoyub "Dədə Qorqud”a baxmaz. Gəlin həmin köhnə filmləri kinoteatrlarda
göstərək, görün gedib baxan olacaq? Niyə bunu etiraf etmirik ki? Millətdə bir az eqoistlik var. Tamaşaçıda eqoistlik
yaranıb. Komediya da çəkilməlidir.
Amma komediya ciddi kino əsəri sayıla bilməz.
İnsanları güldürmək çox
asandı. "Youtube” zarafatları ilə
də milləti güldürürlər. Zamanında
bir video çıxdı, baxan gülürdü. 5 il sonra uşaqlar o filmlərə baxanda gülməyəcək.
"Yol əhvalatı” kino əsəridir.
Amma bu gün çəkilənlər, əslində
heç komediya da deyil, zarafatdır. Bu,
kino deyil. Dram janrında çəkilən
ekran əsəri filmdir. Mel Gibson kimi
adını çəkə biləcəyimiz bir çox
dünya kino ulduzları var ki, onlar komediya janrına müraciət
etmirlər. Çünki kino sənətdir.
Kino həyatın özüdür. Kino ciddi işdir”.
Bir
çox komediya filmlərinin müəllifi, "Bozbash
pictures” prodakşının rəhbəri İlkin Həsəni
isə mətbuata açıqlamasında onların heç
vaxt öz işlərinə "kino” demədiklərini
bildirib: "Biz kino çəkmirik, kommersiya filmləri
çəkirik. Və bəzən
tamaşaçı bizim çəkdiyimiz kommersiya filmlərini
"Oskar"a namizəd sayır və Kann festivalında
göstərilən filmlərlə müqayisə edir ki, belə-belə
işlər görün! Mən də onları
başa salmağa çalışıram ki, qardaş,
festival filmləri ayrıdır, kommersiya filmləri ayrı.
Biz sırf pul qazanmaq üçün çalışırıq.
İşlərimiz də sırf bunun
üçün nəzərdə tutulub. Biz kinoteatrda
tamaşaçını əyləndiririk, onun kefini yüksəldirik
və bunun müqabilində o, bizə beş
manat verir. Bu beş manatın isə cəmi bir
manat otuz qəpiyini özümüzə
götürürük”.
Komediya seriallarının
rejissoru olan Ramin Hacıyev deyir ki, yaxın zamanlarda özü
sanballı bir komediya filmi çəkmək istəyir, indiki
çəkilən filmlərdə tamaşaçını
inandırmaq çətin olur: "Bu günün
tamaşaçısını artıq aldatmaq olmur. Gülməli film başqa, komediya filmi
başqadır. Yalandan tərifləməkdən
artıq xirtdəkdəyəm. Düzdür,
komediya filmlərini çəkənlər dostlarımız,
qardaşlarımızdır, birlikdə işləmişik,
çörək kəsmişik. Ancaq
baxıram ki, o filmlərin çoxunda gülməli heç nə
yoxdur”.
Yenicə əməkdar artist
adı alan, yeni çəkilən film və seriallarda komik ata
obrazı yaradan aktyor Niftulla Əsgərovun sözlərinə
görə, hər dövrün öz hökmü var. Onlardan
əvvəl də, onlardan sonra da istedadlı insanlar
yaşayıb və yaşayır: "Hazırda kompyuter əsridir.
Ötən əsrin 80-ci illərində filmi 4-5 ilə ancaq
çəkə bilirdilər. Ancaq indi bir filmi ayyarıma
çəkirlər. Elə fraqmentlər olurdu, gözləyirdilər
ki, Günəş çıxsın və ya Ay getsin, sonra
çəksinlər. İndi isə Günəşin
batmasını, buludun getməyini özləri kompyuterlə həll
edirlər. Bu onların iki dəqiqəsini alır. Məsələ
burasındadır ki, keçmişdə çəkilən
komediyalara bu dəqiqə də baxılır və adama ləzzət
edir. Mən uşaqlıqda hər zaman onlara baxmışam,
indi də baxıram. 1977-ci ildə "Qərib cinlər
diyarında” filminə çəkilmişdim. Orada mən Qara
cini oynayırdım. Çox maraqlı illər idi”.
N.Əsgərov deyir ki, indiki
komediyalarla əvvəlki komediyalar arasında fərq var. Amma gəlin,
indiki tamaşaçının zövqünü də nəzərə
alaq: "Bugünkü tamaşaçının zövqü
tamamilə fərqlidir. Misal üçün, "Ögey ana”
filmində aktyor deyir ki, mənim bu qara buluddan gözüm su
içmir. Gedim o qara buludun qabağını tutum. İndiki
tamaşaçıya bu sözü deyə bilərsənmi?
Tamaşaçını aldatmaq olmaz. Tamaşaçı həqiqəti,
faktı olduğu kimi görmək istəyir. Bizim
keçmiş komediya filmlərimizə hörmətimiz var və
onlardan öyrənməli, nümunə götürməli,
yeni-yeni əsərlər yaratmalıyıq”.
"Öz” film şirkətinin
rəhbəri, rejissor, prodüser Fehruz Şamıyev köhnə
filmlərlə yeni çəkilən filmlərin arasında
böyük fərqlərin olduğunu və bu fərqin təkcə
tamaşaçılara ötürdüyü mesajlardan ibarət
olmadığını vurğulayır: "Fərq həm də
filmlərin strukturunda, formalarında olan dəyişikliklərdədir.
İndiki tamaşaçıların komediyaya baxmaqda bir məqsədi
var: gündəlik həyatda olan çətinliklərdən
yaxa qurtarıb, 2 saatlıq da olsa istirahət etmək.
Komediyaların əksəriyyətindən hansısa ciddi mesaj
gözləmək əbəsdir. Hansı ki, əvvəllər
"Əhməd haradadır?”, "Ulduz” kimi filmlərdə
azərbaycanlıların sosial və gündəlik həyatı
göstərilirdi. Həmin filmlərdə müəyyən qədər əyləncə,
müəyyən qədər də cəmiyyətə
humanist mesajlar verilirdi. Amma keçmişdəki
komediyaların bir çoxunu da ciddi sənət əsəri
hesab etmək olmaz. Onlar da günün tələbinə və
ideologiyaya uyğun çəkilirdi”.
Gəldiyimiz qənaət budur
ki, özəl sektorun film çəkmək sevdası təqdirəlayiqdir,
ancaq onlardan sənət əsəri, şedevrlər gözləmək
əbəsdir. Deməli, sənət əsəri, əsil kino
izləmək istəyənlər on illər öncə
çəkilmiş filmlərimizə müraciət etmək
məcburiyyətindədirlər. Bu məcburiyyətin nə qədər
davam edəcəyini isə bilən yoxdur...
Xəyalə
Rəis
Kaspi.- 2018.- 6 iyun.- S.12.