O,
sənətindən həzz alan aktrisa idi
“Sofa Bəsirzadənin Fəxri Xiyabanda dəfn
edilməsi üçün yer ayrılsa da, onu öz vəsiyyətinə
uyğun olaraq, atamın yanında dəfn etdik”
"Sofa Bəsirzadə milli teatr və kino sənətimizin
inkişafında xüsusi xidmətləri olan
aktrisalardandır. O, səhnədə bir-iki cümləsi olan
personajlar da, xarakterik dramatik rollar da yaradıb, baş qəhrəman
obrazlarında da bacarığını sınayıb.
Aktrisanın daxili imkanlarının zənginliyi bu rolları
özününküləşdirmək imkanı verirdi”. Azərbaycan
Dövlət Akademik Milli Dram Teatrında görkəmli teatr və
kino xadimi, Xalq artisti Sofa Bəsirzadənin 100 illiyinə həsr
edilmiş tədbirdə səslənən bu sözlər
aktrisanın oynadığı rolların incəsənət
tariximizdə əbədi qalacağından xəbər verdi.
İştirakçılar aktrisanın həyat və
yaradıcılığının əks olunduğu fotosərgi,
ömür yolundan bəhs edən videoçarx vasitəsilə
uzun və zəhmətkeş bir həyat yolunun şahidi
oldular. Bu fotolarda Sofa Bəsirzadə Sevər, Gülgün,
Tanya, Gülsabah, Gülnisə, Məryəm, Tamara, Tatyana...
idi.
62 ildən çox səhnədə
Kazan quberniyasının Çukan kəndində
doğulan Sofa Bəsirzadə iki yaşında olanda ailəsi
ilə Bakıya köçüb. O, Bakıda Azərbaycan
dilini mükəmməl öyrənib. Bakıdakı 3
saylı beynəlmiləl məktəbdə ibtidai təhsil
alıb. Sonra 134 saylı məktəbdə orta təhsilə
yiyələnib. Yuxarı siniflərdə oxuyanda dram dərnəyinə
üzv olub. 1936-cı ildə Mirzə Fətəli Axundzadə
adına Bakı Teatr Məktəbinə qəbul olunan sənətkar
Akademik Milli Dram Teatrının tamaşalarında kütləvi
səhnələrdə, epizodik rollarda çıxış
edib. Üçüncü kursda tələbə-aktrisa kimi
teatrın aktyor truppasına qəbul olunub. Ümumilikdə
100-dən çox tamaşada müxtəlif obrazların
ifaçısı kimi tanınıb. Hamısı da bir-birinə
bənzəməyən, müxtəlif xarakterli rollar idi. Onun
qəhrəmanları bəzən sakit təbiətli, bəzən
məğrur və öz əqidəsinə sədaqətli,
bəzən isə mənfi xarakterli qadınlar olurdu.
Rollarını sadalamaqla qurtaran deyil.
Aktrisanın əsil soyadı Vəzirova olsa da,
atasının nəsil şəcərəsinə görə
səhnəyə ilk addımlarından tamaşaçılar
arasında "Bəsirzadə" kimi tanınıb. Bəzi
proqram və afişalarda adı "Sofya" kimi də
yazılıb. Teatr kollektivində ona "Sofa xanım" deyə
müraciət ediblər.
Sofa xanım dərin, psixoloji obrazları məharətlə
ifa edən aktrisa idi. Həm qəhrəmanlıq, həm məişət,
həm də mənfi-emosional rolları bütün incə
çalarları ilə təqdim edən və sözün əsl
mənasında klassik aktyor nəslinə sadiq qalan bir sənətkar
idi. Aktrisa səhnədə bir-iki cümləsi olan personajlar
da ifa edib, xarakterik dramatik obrazlar da oynayıb, sevgili qəhrəmanlar
obrazlarında da bacarığını sınayıb. Bu surətlərin
dramatiki də olub, faciəvi ruhlusu da. Əsas odur ki,
aktrisanın daxili imkanlarının zənginliyi müxtəlif
səpkili rolların ifası üçün yararlı idi.
Sofa xanım teatr səhnəsində 62 ildən çox
çalışıb. Səhnə görkəminin təravəti
həmişə göz oxşayıb, çevik plastikası
tamaşaçıda heyranlıq doğurub. Aktrisanın
oynadığı Anna Dmitriyevna ("Canlı meyit", Lev
Tolstoy), Fedra ("Dəlilər", Lope de Veqa), Səadət
xanım ("Unuda bilmirəm", İlyas Əfəndiyev),
Nihal ("Qəribə adam", Nazim Hikmət), Aliyə ("Təhminə
və Zaur", Anar), Mariya Xosefa ("Dişi canavar",
Federiko Qarsiya Lorka), Dayə ("Medeya", Jan Anuy), Aybəniz
("Cavanşir", Mehdi Hüseyn), Peyanira ("Mehmanxana
sahibəsi", Karlo Haldoni), Esrelya ("Sevilya ulduzu", Lope
de Veqa) tamaşaçıları dönə-dönə
teatra qaytaran rollar idi. Onun rolları ifadə vasitələrinin
zənginliyi baxımından seçilir.
Sofa Bəsirzadə ondan artıq bədii filmə
çəkilib. Aktrisanın kino qəhrəmanları da
müxtəlif xarakterli obrazlardır. Məsələn,
"Şərikli çörək” filmində Roza rolunda oynayır.
Müharibə dövründə Bakının məhəllələrinin
birində yaşayan bu qadın filmin ağrılı motivinə
bir yüngüllük gətirir. Həyətdə toyuq
saxlayır, bu barədə xəbər tutan "upravdom”
Paşa Balayeviçlə Rozanın
qarşılaşdığı epizoddakı maraqlı dialoq
filmə bir komizm gətirir. "Upravdom”un "gələrsən
kontora, danışarıq” deyə ona müraciət etməsi
epizodu indi dillərdə dolaşan məşhur ifadədir.
"Yol əhvalatı” filmində isə Sofa xanım
oğlanın nənəsi Sona obrazını yaradıb. Bu
komediya filmində onun qəhrəmanı yaşlı qadın
olsa da, çevikdir. "Anlamaq istəyirəm”, "Avqust gələndə”,
"Bizim Cəbiş müəllim”, "Dədə Qorqud”,
"İstintaq davam edir”, "Dəli Kür”, "Qara
daşlar”, "Romeo mənim qonşumdur” və digər filmlərdə
də o, maraqlı qadın rolları yaradıb. Sofa xanım
bu obrazların daxili dünyasını aça bilir, cəmiyyətdə
qadının rolunu qəhrəmanları vasitəsilə təqdim
edirdi. Sofa xanım sənətindən həzz alan aktrisa idi. O
eyni gündə həm filmə çəkilir, həm də
səhnədə çıxış edirdi.
«Bir gün
gələn bir gün getməlidir»
Aktrisanın iki oğlu
- Camal və Kamal da uşaqlıqdan
teatra həvəs göstəriblər. Ataları onları teatrın
əksər tamaşalarına
aparar, xüsusən analarının oynadığı
tamaşalarda qabaq cərgədə oturar, səslərini belə çıxarmadan səhnədə
baş verənlərə
baxardılar.
Böyük oglu Camalın xatirəsindən: "Anam
təsadüfən aktrisa
olub. İllər keçdikcə sənətinə
olan məhəbbəti
onu Akademik Milli Dram Teatrına gətirib çıxarır.
Daha sonralar isə xalq artisti Amaliya
Pənahova tərəfindən
Bələdiyyə Teatrına
dəvət olunur.
Sənətçilərdən rəhmətlik Məhluqə
Sadıqova, Mirvari Novruzova ilə yaxın rəfiqə idi. Atam Soltan Vəzirov
daxili işlər orqanlarında çalışırdı.
Anamla atamın ailə həyatı sevgi üzərində qurulmuşdu.
Bir-birilərini çox sevirdilər.
Heç
vaxt atam anamın aktrisa olmasından narazı olmayıb. Atam 1971-ci ildə qəflətən
vəfat edib. Onun ölümündən sonra
anam tez-tez «məni atanızın yanında dəfn edərsiniz» deyirdi. Anam dinə etiqad edərdi. Namaz qılıb, oruc
tutardı. Kəbəni ziyarət etmişdi.
Yadıma gəlir, anamın
balaca, çox gözəl bir yastığı var idi. Qastrollara gedəndə o yastığı
özü ilə aparır, yalnız o yastıqla dincələ bilirdi. Bir gün bağa
gedəndə yastığı
yadından çıxıb
evdə qalmışdı.
Mənə zəng vurub dedi ki,
yastığımı gətir.
Bibim Gülşən,
demək olar ki, bütün günü bizdə olardı. O, anamı çox istəyirdi. Onlar saatlarla söhbət edər, danışıb-gülərdilər.
Vaxtın necə gəlib
keçdiyini bilməzdilər.
Anam hardan biləydi ki, ömür vəfa etməyəcək.
O, ömrünün sonuna
qədər tamaşalarda
oynadı. Anamın çəkildiyi «Romeo mənim
qonşumdur», «Yeni horizont», «Şərikli çörək», «Yol əhvalatı» və digər filmlər indi də televiziya
ilə yayımlanır”.
Kiçik oğlu Kamalın
da xatirələri maraqlıdır: "Anam həm də çox səliqəli insan idi. Təmizliyə riayət etməyi sevərdi. Bir gün anam mədəsində
ağrılar hiss etdi.
Onun ağrıları gücləndi.
Təcili yardım çağırdıq.
Həkim
mənə anamın xəstəliyinin ağır
olduğunu, çox yaşamayacağını söylədi
və məsləhət
gördü ki, o, sanatoriyada dincəlsin.
O, bir neçə müddət sanatoriyada istirahətdə oldu.
1999-cu il dekabrın 31-i. Anam yataqdadır. Hamımız onun ətrafına
toplaşmışdıq. Anam öləcəyini duymuşdu.
Amma yenə bizə görə gözlərindəki
sevinci «söndürmürdü».
O yenə danışır,
zarafat edirdi. Ölümdən qorxmurdu. «Bir gün gələn
bir gün getməlidir» deyirdi.
O, 2000-ci il yanvarın 4-də gözlərini
əbədi olaraq yumdu. Anamın Fəxri Xiyabanda
dəfn edilməsi üçün yer ayırmışdılar. Ancaq öz vəsiyyətinə
əməl edərək,
onu atamın yanında dəfn etdik”.
Biz indi də
Sofa deyəndə...
Xalq artisti Ağakişi Kazımov deyir ki, o, Akademik Milli Dram Teatrına işləməyə gələndə
Sofa Bəsirzadə teatrın
aparıcı aktrisalarından
biri idi: «Bütün cavan rolları Sofa oynayırdı.
Sənətini hədsiz sevirdi.
Onun çox gözəl xasiyyəti var idi. Özü də tatar olduğundan Mərziyə
Davudova ilə dostluq edirdi. Onları səmimi münasibət birləşdirirdi. Mərziyə
həmişə zarafatla
deyirdi ki, əgər Sofanın işə nə vaxt gəldiyini bilmək istəyirsinizsə,
məndən soruşun:
"Çünki o, evdən
çıxandan işə
gələnə qədər
deyib-gülən səsi
yol boyu eşidilir». Sofa olan
yerdə gülüş,
sevinc olardı. Onun maraqlı və məzəli söhbətləri
indiyə qədər
də çoxunun yaddaşındadır. Yadımdadır, qastrollara gedəndə o, çox gözəl yeməklər bişirər,
hamını bir süfrə ətrafına
yığardı. Sofanın mehriban
ailəsi vardı.
İki oğlu, həyat yoldaşı da tez-tez teatra gələrdilər. Onlar ailəvi
incəsənəti sevən
insanlar idilər”.
S.Bəsirzadə Ağakişi Kazımovun quruluş verdiyi bir çox
tamaşalarda oynayıb. «Billur sarayda»
tamaşasındakı rolu
çox gözəl alındı” - deyə rejissor xatırlayır:
"Belə rahat işlədiyim aktrisa çox az olub.
Tapşırığı verirdim, o da
həll edirdi – o bu barədə qəhrəman idi. Sofa bütün rollarını
çox rahat oynayır və yaradırdı. Onun yunan
əsəri "Gözəllik
və sevgi adası”ndakı faciəli
rolu həmişə yadımdadır. O bu
rolu oynayanda «görəsən necə alınacaq» - deyə biz narahatlıq keçirirdik.
Ancaq Sofa
bu rolu çox
təsirli oynadı.
O, çox istedadlı
aktrisa idi. Həmçinin sadə, gülərüz
olan bu xanım
heç vaxt münaqişəni sevmirdi.
Onu sevən insanlar rollarına baxanda da aktrisanın bu nikbin xüsusiyyətlərini
yadda saxlayırdılar.
Onun iştirak etdiyi tamaşalara gələnlər
"biz məhz Sofa xanıma
görə gəlmişik”
deyirdilər. Məncə,
aktrisa üçün
bundan böyük xoşbəxtlik ola
bilməzdi. Buna görə də Sofa özünü xoşbəxt
aktrisa hesab edirdi. Sofa olduqca
səmimi, qayğıkeş,
insanları qarşılıq
gözləmədən sevən
insan idi”. Biz indi də
Sofa deyəndə gözlərimiz
önündə gülərüz,
mehriban, səmimi xanım canlanır».
Sofa Bəsirzadə ömrünün son illərində
Amaliya Pənahovanın
dəvəti ilə Bakı Bələdiyyə
Teatrında çalışıb. O, bu səhnədə
də gənclərə
yol göstərən
ağbirçək, həmkarlarına
şərik olan həmdərd olub.
"O sadə, səmimi,
gülərüz və
xalqın sevimlisi kimi yaddaşlarda qaldı” - bu gün Sofa Bəsirzadə
haqqında eşidilən
bu sözləri isə hər sənət adamı haqqında səsləndirmirlər.
Təranə Məhərrəmova
Kaspi.- 2018.- 12 iyun. - S.9.