Bakı Uşaq Teatrı kimi müqəssir
bildi?
Ax bu qadınlar, qadınlar… Vallah, qadın
olmağın özü bir ayrıcalıqdır. Kişilər
bunu hər nə qədər dansa da bu məsələ Adəm
və Həvva yaranandan müzakirə obyektinə
çevrilib.
Nə isə, iyunun 12-də Bakı Uşaq Teatrı
bizi "Kimdir müqəssir?” tamaşasının
premyerasına yığdı. Əbdürrəhim bəy
Haqverdiyevin eyniadlı pyesi əsasında rejissor Elşən
Zeynallının quruluş verdiyi, Dövlət Gənc
Tamaşaçılar Teatrının səhnəsində
oynanılan tamaşada rejissor qadınları elə hala
saldı ki, öz gücümüzə bir müddət
şübhə etdiyimə peşman belə oldum. Biz
qadınlar ki varıq, "Bəyin oğurlanması” filmində
Səməndər Rzayevin kino ilə bağlı səsləndirdiyi
fikrindəki kimi həm qəliz həm də vacib məsələlərdənik.
Düzdür, qadın anadır, qadın bacıdır,
qadın nəsil artıran, gələcəyin
qurucularını yetişdirən və sair və ilaxır
olan bir varlıqdır. Elşən Zeynallı Məlahət
Əhmədin ifasında bizə elə bir qadın təqdim
etdi ki, onların hərdən şeytan olduğunu bizə
xatırlatdı. Ancaq rejissorun kişi olduğunu nəzərə
alıb, qadınları niyə bu qədər zalım şəkildə
təqdim etməyini də anlayıram. Bakı Uşaq
Teatrının aktyoru Niyaz İlyasoğlunu mələk edib,
bizə ideal kişi təqdim etməyə çalışan
rejissor tamaşaya xüsusi mizanlar əlavə edərək, onu müasirləşdirməyə
can atıb.
Deyingən qadın və səbrli
kişi
Öz binası və tamaşa nümayiş etdirmək
üçün münasib səhnəsi olmayan Bakı
Uşaq Teatrı premyerasını Gənc
Tamaşaçılar Teatrında gerçəkləşdirdiyi
"Kimdir müqəssir?” tamaşası qadınla
kişinin mübahisəsi ilə
başlayır. Əlində balta ilə Bahara hədə-qorxu
gələn Mahmud xanımı ilə mübahisə edir,
qadın isə heç də bu məsələdə
kişidən geri qalmır. Əlində oraq tutan xanım
kişiyə meydan oxuyur. Nəticədə onlar aralarında
dava edir və bir-birlərini öldürürlər. O biri
dünyaya gedən ər arvad
yaradanın qarşısında cavab vermək məcburiyyətində
qalırlar. Mübahisə yenidən yaranır.
Mahmud onları
ölümə sövq edən hadisəni olduğu kimi
danışır. Hadisələr
də bundan sonra başlayır.
Kasıb bir komada yaşayan ər-arvad işlərinin
çoxluğundan şikayət edirlər. Çox adi səbəblərdən
dava edən bu cütlüyün günü yaxşı
keçməsə də bir-birlərinə olan sevgiləri
öz işartılarını verir. Rejissor
hazırladığı tamaşada qadınları geyim
düşkünü, əllərinə düşən pulu
paltara verən, bir şkaf dolu paltarı olmasına baxmayaraq
yenə geyiminin yoxluğundan şikayət edə biləcək
bir tip yaradır.
Görünür bu məsələ rejissorun ən yaralı məsələlərindəndir.
Qadın özü hazırlayıb satdığı
yağ-pendirin pulu ilə nəinki özünə bazarlıq
edir, sevdiyi həyat yoldaşını da unutmur. Öz əlləri
ilə, min əziyyətlə hazırladığı azuqələri
satan Bahar yoldaşına
çarıq alır. Ancaq kişi hədiyyəni elə "urvatsız” qəbul edir
ki, hələ onu xanımının başına da vurur.
Kasıb komalarında Adəmlə Həvvanın
davasını edən bu ailənin rahat günü olmur.
Qadın ev işləri, bazarlıq edərkən kişi də
meşəyə odun yığmaya və evin ağır
işlərini görür. Evlərində ət bişəndə
onu bayram kimi qeyd edirlər. Bütün məsələlər
Adəm və Həvvanın üzərində dayanır.
Mövzu nə olursa olsun ara yerdə Həvva
söyülür. Bahar isə Həvvanı müdafiə
edir. Deyir, mən Həvva olsaydım bizi cənnətdən cəhənnəmə
salmağa səbəbkar olan o almanı yeməzdim. Təsadüfən
yoldan keçən varlı və müəmmalı bir insan
onların səsini eşidir və maraqlı bir təklif irəli
sürür. Deyir ki, sarayında heç kim yaşamır və
onun heç bir varisi yoxdur. Bu saray onlara verilə bilər, amma
bir şərtlə. Sarayın mərkəzində qoyulmuş
qızılı qabın ağzı açılmayacaq.
Tamaşa bundan sonra daha maraqlı davam edir. Qadın hər
vəchlə qabın ağzını açmağa
çalışır. Kişi isə onun
qarşısını almağa çalışaraq,
qabın ağzının açılmayacağını
bildirir. Ağa kimi təqdim olunan varlı adam 3 saat səbr etsələr
sarayın onlara hədiyyə ediləcəyini deyir. 2 saatdan
sonra qabın içində olanlar qadını dingildətməyə
başlayır.
Rejissor bundan sonra daxilində qadınlara qarşı olan
aqressiyasını daha çox büruzə verir və qadını
salmadığı hal qalmır. Bahar qabın
ağzını açmaq üçün yoldaşı ilə
dalaşır, deyinir, özünü ölülüyə
vurur, çırpınır və min bir bəhanə ilə
qabın ağzını açmağa
çalışır. Kişi
həyat yoldaşının öldüyünü zənn
edir və həyatda ondan başqa heç kimi
olmadığını düşünərək qabın
ağzını açmaq qərarına gəlir. Qabı
açarkən içərisindəki quş havaya uçur.
Havada pərvaz edən quş onların var-dövləti, gələcəyini
özü ilə göylərə aparır. Bundan sonra
qadınla kişinin davası başlayır. Onlar bu məsələdə
bir-birlərini günahkar bilirlər. Ağa vəziyyətdən
xəbərdar olub onları öz kasıb komalarına
göndərir.
Ağa rolunu Əli Qulu Səmədov
canlandırırdı. Rejissor ağanı eyni zamanda ilahi
varlıq kimi də göstərməyə
çalışmışdı.
Tamaşaçı olaraq məni narahat edən
nüanslar
Tamaşada kişi ilə qadının deyişmələri
çox zaman aparır. Bəzən səhnə boş
qalır. Bəzən də səhnədə arxa cərgədə
oturan tamaşaçılara səs gəlib
çatmırdı. Bunu da Bakı Uşaq Teatrının
böyük səhnələrdə
çalışmadığı ilə əlaqələndirirəm.
Aktyorların səhnə performansı
Tamaşada aktyor oyunları xüsusilə seçilirdi.
Niyaz İlyasoğlunun öz tərzi olan səhnə
performansı maraqlı idi. Bu tamaşa məndə bir
neçə il öncə teatrın hazırladığı
"Heykəl” tamaşasını xatırlatdı. Həmin
tamaşada da belə elementlər var idi və Niyaz o obrazın
öhdəsindən də peşəkarlıqla gəlmişdi.
Seriallardan yaxşı tanıdığımız Məlahət
Əhməd də səhnədə maraqlı bir performans sərgilədi.
Onun səhnə plastikası, rəqsləri Niyazla vəhdət
təşkil edirdi. Onun tamaşa boyu qadınları müdafiə
etməsi, kişinin hər sözünün üstündən
vurması bir qadın olaraq bizləri
məmnun edirdi. Rejissor aktrisaya açıq-saçıq səhnələri
də həvalə etmişdi. Aktrisa həmin səhnələrdə
kişini necə başdan çıxarmağın və onu
necə razı salmağın yollarını göstərirdi.
Ağa rolunu canlandıran Əli Qulu Səmədov şahzadə obrazını
canlandırsa da geyimi düzgün seçilməmişdi.
Geyim aktyoru zənginə, bəyə deyil, sirk ustalarına bənzədirdi.
Hazırda dünya teatr prosesində səhnə
dekorasiyalarından imtina olunduğu bir zamanda rejissor da səhnədə
dekorasiyalardan minimum istifadə etmişdi. İndi bilmirəm
bu, kasıblıqdan, yoxsa o proseslərlə ayaqlaşmaq istəyindən
irəli gəlirdi. Səhnənin ortasında yumru bir yataq
düzəlmişdi ki, bu yataq sonra ağanın evində
masaya çevrilir və üzərinə müxtəlif nemətlər
düzülürdü. Nemətlər demişkən,
tamaşanın premyerasının saat 18:00-a təsadüf etməsi
də öncədən planlaşdırılmışdı.
Belə ki, teatrın direktoru
İntiqam Soltan tamaşaçıların iftar
zamanını nəzərə alaraq tamaşanı 1 saat
önə çəkmişdi. Bu alqışlanası ideya
olsa da, ağanın evində süfrəyə naz-nemət
düzən və həmin nemətlərin, xüsusən də
kətələrin dadına acgözlüklə baxan aktyor
iştahamızı açdı.
Tamaşanın musiqiləri
də zövqlə seçilmişdi. Bu işdə musiqi tərtibatçısı
Rauf Hüseynliyə afərin düşür. Quruluşu
Könül Şahbazovaya məxsus olan rəqslərə də
tamaşada geniş yer verilib. Niyaz
İlyasoğlunun məlahətli səsi isə bizi
heyran etdi. Elə bu ifaya görə ona da bir təşəkkür
göndərib, bütün heyəti premyera münasibəti
ilə təbrik edək!
Xəyalə Rəis
Kaspi.-2018.-14 iyun.-S.11.