Yenilməz
“Cavad xan”
Azərbaycan Xalq Cümhuriyyətinin yaranmasının
100 illik yubileyi münasibətilə bu il
silsilə mədəniyyət tədbirləri həyata
keçirilir. Belə tədbirlər
teatrlarımız üçün də izsiz ötüşməyib.
Davamlı olaraq teatrlarımızda yüzilliklə
bağlı səhnəyə qoyulan tamaşalardan biri də
iyunun 3-ü Akademik Opera və Balet Teatrında premyerası
keçirilən bəstəkar Sərdar Fərəcovun “Cavad
xan” baleti oldu.
“Cavad xan” balet tamaşası XIX əsrdə
Azərbaycanda baş verən tarixi hadisələrdən bəhs
edir. Başda Qacarlar nəslindən
olan böyük Azərbaycan sərkərdəsi, dövlət
xadimi, Gəncə xanlığının sonuncu
hökmdarı Cavad xan olmaqla Gəncə əhalisinin yadelli
işğalçılara qarşı qəhrəmancasına
mübarizəsi baletin əsas süjet xəttini təşkil
edir. Yeni səhnə əsərinin quruluşçu baletmeysteri
xalq Artisti Kamilla Hüseynova, libretto müəllifi Əjdər
Ulduz, musiqi rəhbəri və dirijoru Xalq artisti, professor
Cavanşir Cəfərov, quruluşçu rəssamı Xalq rəssamı
Rafiz İsmayılovdur. Bir pərdəli baletdə
rolları Xalq artisti Gülağası Mirzəyev (Cavad xan),
Əməkdar artistlər Nigar İbrahimova (Cavad xanın həyat
yoldaşı), Samir Səmədov (General Sisianov), Makar
Ferştandt (I Aleksandr) və aparıcı solist Ayan Eyvazova
(Gürcü şahzadəsi) ifa edirlər.
Bir saata yaxın davam edən baletdə XIX əsrin
əvvəllərində Gəncə xanlığının
fəaliyyəti, rusların Gəncəni işğal etməsi,
Cavad xanın şücaəti anbaan sərgilənir. Gürcü şəhzadəsinin rəqsi
ilə başlayan baletdə Rusiya saray bal rəqsindən
sonra artıq rusların gələcək planlarının izləri
görünür. I Aleksandrın
başçılıq etdiyi ziyafətdən sonra siyasi məsələlər
həll olunur.
Cavad xan o dövrdə sürətlə
bir-birini əvəz edən mürəkkəb hadisələr
fonunda öz fəal siyasi fəaliyyəti ilə digər Azərbaycan
xanlarından seçilirdi. Bir tərəfdə saray rəqsləri
gedirsə, digər tərəfdə Cavad xanın
hökmranlıq etdiyi Gəncə əhlinin qəhramanlığı
həzin musiqi sədaları altında balet
ifaçılarının mahir rəqslərində öz
cizgilərini tapır. Siyasi məsələlərin
başlandığı anda simasında bütün qəddarlığı
və zülmkarlığı tamlıqla yarada bilən general
Sisianov I Aleksandr ilə birikdə Gəncənin xəritəsinə
baxaraq onun işğal planını qururlar. Hər dəfə bu xəritə göstərildikdə
generalı canlandıran Samir Səmədov qəzəblə əlini
xəritəyə uzadır və cibinə doğru apararaq “Gəncə
bizim olacaq” jestini edirdi.
Yaxınlaşan təhlükə qarşısında Azərbaycan,
Dağıstan və
Gürcüstan hakimlərinin vahid cəbhədən
çıxış etmək meyllərindən məharətlə
istifadə edən Gəncə xanı antirus koalisiya
yaratmağa çalışır, hətta, buna müəyyən
qədər müvəffəq olur. Tarixdən də bilirik ki, Gəncə, Qarabağ,
Şəki xanları, ləzgi
şamxalları və gürcü şahzadəsi
Aleksandr Rusiyaya qarşı birgə mübarizə
aparacaqlarına and içirlər. Lakin həlledici anda Gəncə
xanına heç kim kömək etmir və
o, güclü düşmən qarşısında tək
qalır. Baletdə də ilk döyüş səhnəsində
qəhrəmancasına düşmən önünə
çıxan Cavad xan oğulları ilə birlikdə
düşmən qüvvələrinə əzmlə sinə
gərə bilirlər. Düşmənin
ilk döyüşdən geri çəkilməsinə
müvəffəq olurlar. Bu səhnədə
balet ifaçılarnın qılıncla musiqi sədalarına
uyğun şəkildə döyüşmələri qəhrəmanlıq
pafosunu artırırdı. Musiqinin enmə,
qalxma və zirvə nöqtələrində hadisələrin
gedişatı dayanmadan dəyişir və ifaçılar
puant edərək o kuliminasiyanı göstərə bilirdilər.
Səhnənin sol küncündə
hazırlanmış böyük Gəncə
divarlarının dekoru tamaşaya xüsusi canlılıq gətirirdi. Qaranlığın
çöküşündə qalanın üzərində
yanan məşəllər və Cavad xanın qalanın
başına çıxaraq qılıncını xalqına
uzadıb döyüşə səsləməsi tarixi film
kadrını xatırladırdı. Bütün
hadisələr sadəcə musiqi sədaları altında
pantomim hərkətlərlə davam edirdi. Pantomima burada mühüm rol oynayırdı,
çünki aktyorlar qəhrəmanların hisslərini, səhnədə
baş verənlərin mahiyyətini pantomimanın köməkliyi
ilə çatdırırdılar. Ona
görə də baletin məzmununun açılmasında bu
pantomim vasitələrdən geniş
faydalanmışdılar.
Cavad xanı oynayan Gülağası Mirzəyev
hər dəfə xanımı ilə rəqs edən zaman
milliliyi, qəhrəmanlığı, eyni zamanda da
xalqının iztirablı günlərini və gözlənilən
acı taleyini bütün vücudu ilə duyur və
tamaşaçıya çatdıra bilirdi. General Sisiyanov Tiflisdən
Cavad xana yazdığı məktubunda ondan öz fəaliyyəti
haqqında qısa hesabat istəyir, dostluq və sədaqət
əlaməti olaraq, oğlu Uğurlu xanı onun yanına
göndərməsini tələb edirdi. Cavad
xan belə kobud şəkildə qoyulmuş tələbləri
yerinə yetirməkdən imtina edir. O başa
düşür ki, artıq bu dəfə xanlığın
saxlanması şərti ilə rus himayəsi altına
keçmək mümkün olmayacaq, xanlıq ləğv
olunacaq. Bir an belə üzü gülməyən
Cavad xan döyüş vaxtı oğlunun
öldüyünü görən zaman ildırım sürəti
ilə yüyürüb yıxılan oğlunu qolları
arasına alaraq içində səssiz bağırır. Bu səhnədə balet ustası üz ifadəsini
ecazkar şəkildə dəyişərək həm
acını, həm də qəzəbi eyni anda yaşayıb
inandırıcı şəkildə
çatdırırdı. Oğlanları
öldürüldükdən sonra üzləri ağ kəfənlə örtülmüş
cəsədlərin yanında ana obrazında hüznlü rəqsləri
ifa edən aktrisalar ananın ümidsizliyini, çarəsizliyini,
qolu-qanadı sınmış quş kimi yüngül hərəkətlərlə
heysiz süzürdülər. Bu anda qaranlıqdan ağ libaslı ölən oğulların
ruhları peyda olaraq analarına təskinlik verir, mərdliyə
çağırırdılar. Artistlərin bu
səhnədə balerinaları xəfif meh kimi bir qolundan digər
qoluna ötürməsi iztirabverici simli alətdə səslənən
notlarla həmahənglik təşkil edirdi. Can
üstündə olan insan kimi musiqi gah artır, gah ani
dayanır, bitmək bilməyən kədəri obrazlar vasitəsilə
zala ötürürdü.
Şəhərin yaxınlığında dayanan Sisianov
1803-cü il 29 dekabr tarixli son məktubunu
Cavad xana yazır və şəhəri təslim etmək barədə
ultimatum verir. Məktubda deyilirdi: “Qalanı xoşluqla vermək
meyliniz olmadığını görüb axrıncı dəfə
təslim şərtlərini sizə göndərməyi
özümə borc bilirəm… Məktubuma təcili
cavab istəməyim isə heç də o demək deyildir ki,
mən düşmənimi nökər, qul hesab edirəm.
Bu, ona görədir ki, insanlar arasında
qarşılıqlı hörmətə riayət
olunmalıdır. Buna görə də
ümidvaram ki… sabah günortadan qabaq məktubumun
cavabını ala biləcəyəm”.
Bu cür təhqiramiz şərtləri vətənpərvər
Cavad xanın qəbul etməsi mümkün deyildi. Ona görə də o,
Sisianovun bu şərtlərini qətiyyətlə rədd
edir. Cavad xan cavab verir ki, o, Gəncəni
döyüşərək müdafiə edəcəkdir.
Cavad xanın səhvi onda idi ki, o erməniləri
şəhərdən qovmamışdı. Belə ki, ruslar hücuma keçən kimi ermənilər
şəhər darvazalarını onların üzlərinə
açırlar. Qoşunu gizlincə
içəri yeridəndən sonra Sisianov qalaya
çıxır və artıq Gəncə mühasirədədir.
Baletin bu gərgin, dramatik məqamında hadisələrin
gedişatı döyüş-rəqs vasitəsi ilə
öz həllini tapır. Bir neçə
dəqiqə davam edən bu döyüş səhnəsi zərb
alətlərinin gurultulu sədaları, tamaşaya əfsanəvi
səhnə effetləri verən qırmızı
işıqların artıb-azalması fonunda davam edir. Ardınca Sisianov Cavad xanı qılınc ilə
yaralayır, lakin xan hələ də döyüşməyə
davam edir. Silahlara əl atan ruslar Cavad
xanın gözləri önündə oğlu Hüseynqulu
xanı öldürürlər. Və
sonda silahların Cavad xanın boğazına dirənməsi
ilə döyüş sona çatır. Cavad
xan öldürülür.
Bayaqdan əzmkarlıqla səslənən
zərb alətlərinin gurultulu sədaları anidən simli
alətlərlə əvəzlənərək ümidlərini
itirmiş Cavad xanın xanımının solosuna cəmlənir. Əsgərlər
arasından xanın cəsədinə barmaqları ucunda
yaxınlaşan balerina arıq vücudu ilə Cavad xanın
başı üstə diz çöküb taleyi ilə
barışır. Bir göz
qırpımında Cavad xanı başı üzərinə
qaldıran əsgərlər baletin son akkord sədaları
altında yavaş-yavaş gözdən itirlər.
Balet boyunca bəzən artistlər kütləvi
səhnələrdə hərəkətlərin
sinxronluğunu itirsələr də, kobud qırılma
görünmürdü. Orkestr
və dekor tarixi qəhrəmanlıq baletinin
tamlığını təşkil edirdi. Baş
verən hadisələrə uyğun səhnədə dəyişilən
tarixi şəkillər, dokorlar və geyimlər baletdəki
hadisələrin canlılığına inandırırdılar.
Həm gürcü şahzadəsi, həm də
xanın arvadını oynayan balerinaların fenomenal texnika
ifaları zamanı sərgilədikləri performans onların
istedadına dəlalət edirdi. Və ən
əsası musiqi və rəqslər bir-birinə
qırılmaz tellərlə bağlanmışdı. Həzin musiqinin axıcılığı fonunda
baletin məzmunu bədii plastik obrazlar vasitəsi ilə
açılırdı.
Ancaq bütün balet boyunca yadda qalan iki surəti
xüsusilə qeyd etmək istəyirəm: General Sisianov və
Cavad xan. Sisianov obrazında aktyor Samir Səmədov
rus ordusu qarşısında solo ifası zamanı səhnəyə
sanki qartal kimi şığıyır, üzündəki
düşmən ifadəsi, soyuq bənizi dəyişmir.
Musiqinin ən gərgin anında artistin on dəfədən
artıq təadul etməsi seyrçilər tərəfindən
gurultulu alqışlara səbəb oldu. Digər
tərəfdən də Gülağası Mirzəyevin igid,
barışmaz, yenilməz, genişmiqyaslı Cavad xan surətinin
qüdrətini görürük. Baletin kədərli
sonluqla bitməsinə baxmayaraq, qəhrəmanlıq ruhu
olduqca nikbin səslənirdi…
Nigar Pirimova
Kaspi.-
2018.- 14 iyun. - S.12.