“Tələbə
oxumursa, günah müəllimdədir” düşünmək
düzgün deyil
Gülçöhrə Məmmədova:
“İstehsalata gələn gənc mütəxəssis müəyyən
müddət hazırlıq keçməli, təcrübəli
mütəxəssislərdən öyrənməlidir”
Ciddi təhsilin, universitetdə hər şeyin
qanunauyğun şəkildə qurulmasının tərəfdarıdır.
Təhsil müəssisəsinin rəhbəri olaraq bunu vacib
bilir. Amma deyir ki, bəzən çətinə düşən,
problemlər yaşayan tələbələri görəndə
özünün tələbəlikdə imtahan
sessiyalarında keçirdiyi həyəcan yadına
düşür. Bu zaman onları başa düşməyə,
daha yumşaq və rəhmli qərarlar verməyə
çalışdığını deyən müsahibimiz
Memarlıq və İnşaat Universitetinin rektoru, professor
Gülçöhrə Məmmədovadır.
- Məzunu olduğunuz universitetin 23 ildən sonra rektoru təyin
edilmisiniz. Söhbətə elə bununla
başlayaq.
- Bəli, burda təhsil almışam. Mən
universitetə 1971-ci ildə qəbul olmuşam. Həmin il Politexnik İnstitutunda (İndiki Azərbaycan
Texniki Universiteti) memarlıq fakültəsi təşkil olundu
və ora ilk qəbul keçirildi. O vaxta qədər institutda
memarlıq fakültəsi ayrı deyildi, inşaat fakültəsinin
içində bir ixtisas idi. 1975-ci ildə isə
memarlıq fakültəsi bir neçə başqa fakültələrlə
yanaşı, Politexnik İnstitutundan ayrıldı,
İnşaat Mühəndisləri İnstitutu yaradıldı
və biz təhsilimizi orda davam etdirdik. 1976-cı il isə institutunun birinci məzun
buraxılışı oldu, mən də ilk məzunlardan biri
idim.
Universiteti bitirəndən sonra da burda
qaldım, demək olar ki, 18 yaşımdan bu universitetdəyəm. Bura mənə doğma məkandır,
ikinci evimdir. Burda dostlarım,
tanışlarım, rəfiqələrim, tələbə
yoldaşlarım çalışır. Bu
illər ərzində mənimlə bir yerdə müəllimlik
fəaliyyəti göstərən və doğmalaşan,
dostlaşan insanlar çoxdur. Bütövlükdə,
universitetin kollektivi mənim üçün əzizdir. Universitetin hər probleminə özümünkü
kimi yanaşıram, hər uğuruna öz nailiyyətim kimi
sevinirəm.
- Təhsil alarkən nə vaxtsa həmin universitetin
rektoru olacağınızla bağlı ürəyinizdən
bir istək keçmişdimi?
- Heç vaxt elə fikirdə olmamışam. Çünki o zaman müəllim, professor,
universitetin rektoru biz gənclər üçün o qədər
əlçatmaz, ucada dayanan, böyük ehtiramla
yanaşdığımız insanlar idi və şəxsən
mənim heç ağlıma da gəlməzdi ki, nə vaxtsa
universitetin rəhbəri olaram. Əlbəttə,
memar olmaq istəyirdim. Hələ uşaq
yaşlarımdan bu sahəyə olduqca böyük həvəsim
var idi. Mən hələ orta məktəbin
5-6-cı siniflərində olanda rəssamların həyatı,
əsərləri ilə maraqlanırdım, müxtəlif
dünya muzeylərinin kolleksiyaları, onlara həsr olunan
kitabları oxuyub öyrənirdim. İncəsənətə
maraq böyük idi və vaxt keçdikcə bu,
memarlığa da həvəs yaratdı. Orta
məktəbin sonuncu siniflərində oxuyanda dəqiq bilirdim
ki, memar olacam. Universiteti də memar olmaq, bu
sahənin elmi istiqamətində fəaliyyət göstərmək
həvəsi ilə bitirdim.
Amma universitet vaxtı tale elə gətirdi
ki, mən təhsillə bərabər ictimai işlərdə
və tələbə elmi cəmiyyətində də
çox fəal iştirak edirdim. Bəlkə də bunlar çox
kiçik faktlardır, amma tələbə üçün
önəmlidir. Mənim elmi işim o zaman ali məktəb tələbələrinin
ümumittifaq müsabiqəsində diplom aldı. Bu, mənə ruh verən amil idi. Universitetin 5-ci kursunda olduğum zaman Moskvada sosialist
ölkələrinin tələbələrinin qurultayı
keçirildi. Azərbaycandan 4 nəfər
getmişdi, onlardan 3-ü tələbə idi. Bizim universitetdən məni seçib göndərmişdilər.
Bunlar hamısı məndə daha fəal
olmağa, ictimai işlərdə işləməyə həvəs
yaratdı. Tələbə kimi fəal
idim, bu aktivlik də yəqin ki nəzərə
çarpırdı. Mən 5-ci kursda
oxuyanda Azərbaycan İnşaat Mühəndisləri
İnstitutu yaradıldı. Elə həmin il məni institutun komsomol komitəsinin katibi -
bütün institut tələbələrinin lideri seçdilər.
Əlbəttə, bu, fərqli hadisə idi.
Düşünürəm ki, bu, gələcək
həyatıma təkan verən məqam oldu.
- Yəni, yol özü açılırdı...
- Bəli, bu istiqamətdə yol açıldı. Bir müddət bu işdə
çalışdım. Lakin elmi fəaliyyət
məni daha çox cəlb etdiyi üçün sonra
kafedraya assistent keçdim. Eyni zamanda
dissertasiyam üzərində işləməyə
başladım. Beləliklə, universitet mənim həmişəlik
iş yerim oldu.
- Rektor olmağınızdan danışanda bir
müsahibənizdə şans məsələsini də
vurğulamısınız.
- Əsas faktor zəhmət, insanın intellekti
və məqsədyönlü fəaliyyətidir. Bunlar irəli getməyə,
kütlədən seçilməyə imkan verir. Yalnız zəhmətlə, özünü
inkişaf etdirməklə nəyəsə nail olmaq
mümkündür. Bu amillərlə
yanaşı yəqin ki, şansın da müəyyən rolu
var.
- Qeyd etdiniz ki, biz o vaxt rektora əlçatmaz
baxırdıq. Əlçatmaz deyəndə nəyi
nəzərdə tutursunuz? Tələbələrin
rektorun qəbuluna getməsinin indiki qədər asan
olmadığını, yoxsa ümumi ab-havanı?
- Ab-hava elə idi ki, müəllimə
bütövlükdə daha böyük hörmət, ehtiram
var idi. Universitetdəki atmosfer indiki qədər
demokratik deyildi. İctimai, elmi işlərdə
aktiv tələbə olmağıma baxmayaraq, mən rektorun
kabinetində heç vaxt olmamışdım. Rektoru hərdənbir universitetin koridorunda, tədbirlərdə
filan uzaqdan görürdüm. 5-ci kursda
komsomol komitəsinin katibi seçiləndə ilk dəfə
rektorun kabinetində oldum. Adi tələbələrin
rektorla görüşmək, kabinetində olmaq, yaxud onunla
söhbət etmək kimi imkanları demək olar ki, yox idi.
İndiki dövrdə universitetdə
ab-hava daha demokratikdir. Mən
hər ilin oktyabr ayında bütün fakültələrin
birinci kursunda təhsil alan tələbələrlə
görüşüb söhbət edirəm. Eyni zamanda il ərzində vaxtaşırı əlaçılarla,
ictimaiyyətçilərlə, müxtəlif tələbə
qrupları ilə görüşürəm. Qəbul
günlərim var və bu görüşlərdə tələbələri
dinləyirəm.
- Rektor olaraq işə başladığınız ilk
vaxtlarda da tələbələrə bu qədər
açıq idiniz, yoxsa bu münasibət zamanla
formalaşdı?
- O zamanda bu proseslər bütün ölkəmizdə,
həmçinin, universitetlərimizdə gedirdi. Mən bu mühiti daha müasir, demokratik və
açıq etmək üçün mümkün qədər
çalışırdım. Fəaliyyət
istiqamətlərimdən biri də tələbələrlə
universitetin rəhbərliyi arasında ikitərəfli əlaqənin
yaradılmasıdır. Çalışıram
ki, problemləri tələbələrdən eşidim,
onları maraqlandıran, narahat edən məsələləri
öyrənim. Universitet rəhbərliyinin
hansı siyasəti apardığını və bunu nə
üçün etdiyini tələbələrə izah etməyə
və onlardan dəstək almağa çalışıram.
Bu, çox vacibdir. Təhsil prosesində
iki tərəf iştirak edir: müəllim və tələbə.
Onların ikisinin də iradəsi,
düşüncəsi, enerjisi bir istiqamətə yönəlirsə,
müsbət nəticə əldə oluna bilər.
- Sizə görə, tədrisin uğurlu
alınmasında müəllimin, yoxsa tələbənin
payı çoxdur?
- Şərti qiymətləndirmə
aparsaq, bərabər olduğunu deyə bilərəm. Nə qədər müəllim
tələbəni öyrətməyə
çalışırsa, bir o qədər də tələbə
öyrənməyə hazır olmalı, bunu arzu etməlidir.
- Amma son vaxtlar təhsillə bağlı yanaşmalarda
müəllim faktoru önə çəkilir. Deyirlər ki,
müəllimin tədris metodu yaxşı olarsa, zəif tələbə
də oxumağa meyilli olar...
- Biz özümüz də şagird, tələbə
olmuşuq. Elə öz təcrübəmizdən
danışaq, xoşumuza gələn, öz fənnini gözəl
bilən və gözəl çatdıran müəllimlərin
dərsi bizim üçün daha maraqlı olurdu. Gözəl çatdırmaq məsələsini
xüsusi vurğulamaq lazımdır. Bu,
pedaqoji məharətdir. Bəzən gənclər
öz ixtisasını da fənnini gözəl tədris edən
müəllimlərin təsiri altında seçir. Əlbəttə, müəllimin nüfuzunun,
professionallığının, pedaqoji
bacarığının əhəmiyyəti
böyükdür. Amma "tələbə
oxumursa, günah müəllimdədir” demək də
düzgün deyil. Tələbə
artıq 18 yaşına çatmış vətəndaşdır,
onun şəxsiyyət vəsiqəsi var, səsvermə
hüququna malikdir, tam yetkin olmasa da, müstəqil insandır.
Ona görə, tələbə öz
qarşısında məqsədlər qoymalıdır.
Nə istəyir? Hara
çatmaq istəyir? Universitetə nə
üçün daxil olub? Tələbə
"bu müəllim yaxşı deyil, ona görə dərsi
yaxşı oxumuram” deyirsə, mən onu başa düşə
bilmərəm. Əgər sən
qarşına məqsəd qoyub bu universitetə qəbul
olmusansa, mütəxəssis olmaq istəyirsənsə, bilik
almaq üçün çalışmalısan.
Müasir ali təhsildə tələbələrin
sərbəst işləməsinə, sərbəst bilik əldə
etməsinə çox önəm verilir. Bunun
üçün dərsliklər, elektron kitabxana, elektron
mühazirələr, internet var.
Azərbaycan ali təhsil sistemindəki
pedaqoqlar qədər heç bir qərb universitetinin müəllimi
tələbə ilə işləməyə vaxt sərf etmir.
Ali məktəblərin professor-müəllim
heyəti öz fəaliyyətinə böyük məsuliyyətlə
yanaşır, təhsilin keyfiyyətini təmin etmək
üçün tələbələrə həm
auditoriyalarda, həm dərsdən kənar vaxtda kömək
edir, məsləhətlər verirlər. Universitet
rəhbərliyi isə təhsilin nəticələrinə
görə müəllimlərin işinə qiymət verir.
Qərb təhsil sistemində isə müəllimlər
tələbələrin nə dərsə davamiyyətinə,
nə təhsilin müvəffəqiyyətinə görə
məsuliyyət daşımırlar.
- Bəlkə elə bizim
problemimiz də bundadır ki, tələbəni hazıra
öyrədirik?
- Bəli. Biz bəlkə də tələbəyə
bir qədər artıq himayədarlıq edirik. Nəticəsi də bu olur. Tələbə
oxumursa, müəllim yox, tələbə özü
günahkardır.
- 18 yaşdan sonra gənclərin müəyyən məqsədləri
olmasını vurğuladınız. Həm də qeyd etdiniz
ki, hər il birinci kursa qəbul olanlarla
görüşürsünüz. 18
yaşlı gənclərimiz universitetə məqsədli
halda gəlirlərmi?
- Çoxu məqsədli halda, öz ixtisasını istəyib
gəlir. Düzdür, müxtəlif səbəblərdən
təsadüfən düşənlər də olur. Zaman keçdikcə biz onlarda bilik almaq iradəsini,
mütəxəssis olmaq arzusunu o qədər də hiss
etmirik. Amma çalışırıq ki,
onlarda da maraq yaradaq, təhsil aldığı ixtisas barədə
dolğun məlumat verək, onun gərəkli və
perspektivli olduğunu başa salaq. Qeyd etməliyəm
ki, ölkəmizin inkişafı, memarlıq və inşaat
sahəsinin həm miqyas, həm keyfiyyət baxımından
böyük nailiyyətləri bizim ixtisasların reytinqini
artırıb. Universitetimizə gələn
tələbələrdə motivasiyanın xeyli artması
danılmazdır.
- Universitetdən sonra tələbələri gözləyən
iş dünyasından danışaq. Əvvəllər bu təyinatla
idisə, bu gün şirkətlər universitetdən artıq
iş cəhətdən təcrübəli kadrlar gözləyirlər.
Kadrları hələ universitetdə ikən iş
dünyasına hazırlamaq cəhətdən hansı işləri
görürsünüz?
- Universitetin 4-cü kursunu bitirmiş tələbənin
tam hazır mütəxəssis kimi istehsalata getməli
olduğunu hesab edən biznes rəhbərləri səhv
düşünürlər. 4 illik bakalavr təhsili
– baza təhsilidir. İstehsalatda gənc mütəxəssis
praktiki hazırlıq keçib iş yerinə
uyğunlaşmalıdır. Əvvəllər
də belə idi, 5 illik mühəndis təhsili alıb
işləməyə gedənləri - sovet təhsilindən
danışıram - gənc mütəxəssis kimi işə
götürürdülər. Onlar təcrübəli
kadrların yanında müəyyən dövr işləyib
öyrənirdilər. 3 il gənc
mütəxəssis sayılırdılar. Sonra
artıq tam hazırlıqlı mütəxəssis kimi
işlərini davam edirdilər. İndi də
belə olmalıdır. İstehsalata gələn
gənc mütəxəssis müəyyən müddət
hazırlıq keçməli, təcrübəli mütəxəssislərdən
öyrənməlidir.
Biz bu prosesi müəyyən qədər
asanlaşdırmağa və müddətini azaltmağa
çalışırıq. Hazırda universitetdə oxuyan tələbə
4-cü kursun sonuncu semestrini tam olaraq istehsalatda təcrübə
keçir. Bununla yanaşı, biz təhsilin
praktiki komponentini artırmağa çalışırıq
və bunun üçün istehsalatla əlaqələri
gücləndiririk. Bəzi tələbələrimiz
yuxarı kurslarda artıq işləyirlər. Yay aylarında da işləyənlər çoxdur.
Bu kimi imkanlar sayəsində də praktiki biliklər
əldə edirlər.
- Özünüz də tələbə olmusunuz. Rektor kimi düşünəndə o vaxt hansı tələbə
yanaşmanızın səhv olduğunu
düşünürsünüz?
- Aradan çox zaman keçib, ona görə tələbə
olanda nə və necə düşündüyüm tam olaraq
yadımda qalmaya bilər. Mən ciddi təhsilin,
universitetdə hər şeyin qanunauyğun şəkildə
qurulmasının tərəfdarıyam. Amma
bəzən çətinə düşən, problemlər
yaşayan tələbələri görəndə
özümün imtahan sessiyalarında keçirdiyim həyəcan
yadıma düşür və onları başa düşməyə
çalışıram. Bu zaman daha
yumşaq və daha rəhmli qərarlar verməyə
çalışıram.
- Müsahibə boyu da hiss etdik ki, xarakterinizdə
ciddiliklə yanaşı həm də bir rəhmlilik,
yumşaqlıq var...
- Yəqin ki, həmişə ciddi olmaq da bir şey
deyil, müəyyən məqamlarda yumşalmaq da
lazımdır (Gülür-A.A).
- Rektorun işləri çox olur, amma həm də evin
xanımı olmaq var. Mətbəxə keçməyə
vaxtınız olur?
- Təbii ki iş çoxluğundan buna az
zaman ayırıram, evdə köməkçim var. Amma bayram
günləri və həftə sonları mətbəxə
keçib öz məxsusi yeməklərimi bişirməyi
sevirəm. Mətbəxdə işləmək
mənim üçün istirahətdir. Mətbəxin
də öz gözəlliyi var. Evdəkilər də mən mətbəxə
keçəndə sevinirlər.
- Evdə nəvə var?
- Bizim evdə - yox. Oğlum xaricdə
yaşayır, nəvəmin biri ölkədə deyil.
Qızım Bakıdadır, iki övladı var. Amma mənim
işimlə bağlı biz həftədə bir, maksimum iki dəfə
görüşə bilirik.
- Nəvələr demir ki, ay nənə, hardasan?
- Yəqin ki, onlar da bu həyata öyrəşiblər.
Düşünürlər ki, nənə elə
belə olmalıdır.
Aygün Asimqızı
Aygün Əziz
Kaspi.-
2018.- 15 iyun.- S.12.