Əsl
vəlvələ, sözü "qətlə yetirəndə"
düşür
Tofiq
Nurəli: "Gözəlliklər uğrunda həmişə
ən əvvəl söz vuruşur"
Tofiq Nurəli 1953-cü ildə anadan olmuşdur. Yerfi kənd məktəbində
oxuyub. Azərbaycan Dövlət Tibb
institutunu fərqlənmə diplomu ilə bitirmişdir
(1972-1978). Müxtəlif səhiyyə
ocaqlarında rəhbər vəzifələrdə
çalışmışdır. İlk kütləvi
səhiyyə qəzetini "Şəfqət” – indiki
"Tibb qəzeti”ni yaratmış və
1991-1995-ci illərdə qəzetin baş redaktoru işləmişdir.
1984-cü ildə gənc
yazıçıların VIII Ümumittifaq müşavirəsindəki
uğurlu iştirakı, şeirlərinin "Literaturnaya
qazeta” da dərc olunması həmin müvəffəqiyyətin
davamı idi.
"Şehli kəpənəklər”
(1983), "Yağışdan sonra” (1989), "Tənha bir
qüssə” (1998), "Tənha payız yarpağı” (2003),
"Yarpaqlarım "ağrıyır" (2014) adlı
kitabları çap olunub. Şeirləri
Moskvada, Təbrizdə, Türkiyədə çap olunub.
Bu il Tofiq Nurəlinin 65 yaşı tamam olur,
biz də onun yubiley yaşını təbrik edir və
müsahibəsini təqdim edirik:
– Maarif Soltan sizdən "Tofiq Nurəlinin ötən
kitablarından birinə yazdığım ön sözdə
onun şeirlərinə "yaza bilmədiyim şeirlərim”
demişdim” deyə bəhs edir. Bəs
sizin həyatınızda belə hal baş veribmi? Yazmaq istədiyiniz, yaza bilmədiyiniz şeirləri
başqaları yazıbmı?
– Düşünürəm ki,
"yazmaq istəyib, yaza bilməmək” bütün
yaradıcı adamlara xas haldır. Sadəcə,
Maarif Soltan cəsarətli davranaraq bunu dilə gətirib.
Məsələn, biz gənc olanda Aşıq
Ələsgəri, Səməd Vurğunun şeirlərini
oxuyub "nə var e bu misranı yazmağa, mən də yaza
bilərəm” deyirdik. Sonradan anladım ki, elə ən
çətini o cür yazmaqdır: sadə, rəvan və mənalı.
İncəsənətin hər sahəsində bu hal var:
oxşar hadisəni görürsən, eyni hisləri
keçirirsən, amma sən yox, bir başqası bunu
ustalıqla ifadə edir. Məsələn, çox adam istəyər ki, Mikayıl Müşfiqin
şeirlərini o yazaydı – çünki onun şeirləri
bizim gəncliyin yazmaq istədikləridir.
– Bəs hansısa məxsusi imza var
ki sırf onun şeirlərini yazmaq istəyibsiniz?
– Yox, belə bir sevimli ədəbi
imzam olmayıb. İnanmıram ki, kiminsə bu mənada
konkret ədəbi imzası olsun. Onsuz da, o
– yəni bəyənilən şeirləri yazan bir şəxs
var, daha onun ikincisinə nə gərək?
– Şeirlərinizdən
birində heca vəznini cərgə-cərgə,
sıra-sıra qəbirlər düzülmüş qəbiristanlığa
bənzədirsiniz. Necə
düşünürsünüz, insanın son mənzili məzar
olduğu kimi, şeirdə söz
açdığınız Şərqin də son "mənzil”i
heca vəznidirmi? Bihudədirmi Şərqin
sərbəst şeirə marağı?
– Hazırda Şərqin mizanlı
şeiri ilə qərbin mizansız poeziyası sürətli
qovuşma mərhələsi yaşayır. Məhz
belə vüsalı dadan şairlər çox böyük
uğur qazanırlar. Bu vəhdəti
yaradıcılığında əks etdirən ilk azərbaycanlı
şair, deyərdim ki, Mikayıl Müşfiqdir, şeir də
"Yenə o bağ olaydı”. Bu mənada,
heca vəzni ilə sərbəst şeir arasında kəskin
sərhəd qoymaq lazım deyil. Məsələn,
hazırda Avropada ən sevilən şairlər ispan şairləridir.
Çünki İspaniya yeganə Avropa ölkəsidir
ki, ərəb işğalını görüb, Şərq
ruhunu duyub. Həmin vəhdəti
yaratdıqları üçün də çox sevilirlər.
–
"Göldə qalır ulduzlar,
Külək
qaçır tikəlir...
Soyuq sular
içindən
Ulduz
yığmağım gəlir” Tofiq bəy, ədəbiyyat da
bir az ulduz yığmağa bənzəyir,
deyəsən. Göydəki ulduzun özü
yox, əksi görünə bilər sadəcə,
misralarımızda. Bu məsələ ilə
bağlı bəs qədər mülahizələr var. Siz
necə fikirləşirsiniz, ədəbiyyat ulduzun
özünü təsvir edəcək qədər
güclüdür, yoxsa?
– Ulduzu təsvir etsə, bu, artıq
ədəbiyyat yox, astrologiya olacaq. Ədəbiyyat
ulduz kimi əlçatmayanı izhar etməkdir. Elə uzağı ki, ona qibtə edir, simvolikləşdiririk.
Çünki bir nəsnə nə qədər
uzaqdırsa, o qədər seviləndir.
– Min illərdir Ədəbiyyata
"sülh göyərçini” deyibən xitab edirik. Dünyanı top-tüfənglə deyil, şeir, qəzəl,
sözlə də xilas etmək mümkündür. Bu mənada "Qanınız tökülən yerdən,
gün gələr Vətən doğular” misrasında vətənpərvər
duyğularınızı daha yumşaq ifadə etmək
mümkün idimi?
– Əslində, o misra
"Sözün qanı düşən yerdən gün gələr
vətən dikələr”dir. Bu, həmişə belədir.
Cəmiyyətin və vətənin yüksəlişi,
həqiqətən də, sözdən başlayır. Çünki bütün gözəlliklər
uğrunda həmişə ən əvvəl söz
vuruşur. Elə buna görə də əsl
vəlvələ, sözü "qətlə yetirəndə”
düşür.
– Bəs hansı situasiyaları, hisləri
sözlə, şeirlə ifadə etmək sizin
üçün çətindir?
– Yazmaq elə həmişə
çətindir. Amma, xüsusən, valideyn,
övlad sevgisi barədə yazmaq mənim üçün
daha qəlizdir. Bu mövzularda 2-3 şeirim var, onlar da
çox ağrıyan zamanlarımın məhsuludur.
– Tofiq müəllim, "poeziya hislərin
tarixidir” deyirlər. Bəs siz şeirlərinizi
oxuyanda o hislərin hansı anda, hansı vəziyyətdə
yazıldığını xatırlaya bilirsinizmi?
– Mən bəzi şeirlərimin hətta
yazıldığı tarixi belə dəqiq
xatırlayıram. Mən o vaxt ucqar kəndlərdən
birində – Qonaqkənddə işləyərkən vəziyyət
çox çətin idi.
Bir-iki xəstə var idi, mən də tək.
Nə bir dost, nə də tanış. Bir
gecə xəstəxananın qarşısında oturanda,
başımı yuxarı qaldırdım ki, ay da
çıxıb, lap qəribsədim. "Sən
uca göylərdə təksən, tənhasan, Mən də
ki qapının astanasında”. Bu şeiri
hər dəfə oxuyanda yenə özümü yalqız, tək
hiss edirəm.
– "İnana bilmirəm”
şeirinizdə qərəz, tərəddüd, ölümlə
barışmazlıq duydum. Maraqlıdır
ki, şeirin ilk iki bəndinə qədər bu ovqat davam edir.
Lakin sonluqda "dünya dağılmadı anam
gedəndə, atamı sakitcə uddu bu torpaq” deyib, həyat həqiqətlərini
qəbul edən bir qəhrəmanla
qarşılaşırıq. Maraqlıdır,
hansı ölümlə barışmaq daha çətindir?
Həyatdakı, məişətdəki, yoxsa ədəbiyyatdakı?
– Məncə, həyatdakı
ölümlərlə gec-tez barışırsan. Mütləq, barışırsan. Özü də bir müddətdən sonra təkcə
barışmırsan, həm də başa düşürsən
ki, bu, labüddür. Torpağın
üzü soyuqdur axı. Peşəmlə
və yaşımla bağlı olaraq çox ölüm
görmüşəm. Balaca bir
uşağın, özü də xəstəxananın həyətini
belə tanımayan uşağın anası ilə gəlib,
o qapıdan tək çıxdığının şahidi
olmuşam. Yəni insan zamanla həyatdakı
ölümlə də, ədəbiyyatdakı ölümlə
barışa bilir. Amma məişət
ölümü ilə barışmaq çox çətindir.
–
Kafkaya görə, adına kütlə
deyilən bu cəhənnəmdə uzun zaman yanmayan adam
özünü tapa bilməz. Bunun ilk şərti
itməkdir. Bəzən qayıtmaq
üçün getmək gərəkdir. "Qətl
olunmuş vaxt” şeirində "Baxdım ki, lap
çoxdan gedib, gedənlər
Bir kimsə
qalmayıb
əl
eyləməyə” deyirsiniz. Bu baxımdan Tofiq
Nurəlinin həyatında Kafkanın fikirləri sadəcə
bir cümlədir, ya gəlmək üçün gedənlər
olub?
– Qayıtmaq üçün getmək
istəyirsənsə, deməli, artıq məğlub olubsan. Getməyə və təmizlənib, yenidən
qayıtmağa gərək duyursan. Mən
də bu misraları, uğrunda mübarizə
apardığım heç nə qalmadığı zamanda
yazmışdım.
-
"Bu dünyadan suçlu gedib,
Bu
dünyada puç olub gedib
O
dünyada dirilən sular
xanım
sular,
gəlin
sular”
Niyə
Tofiq Nurəliyə görə xanımlar və xüsusən
də gəlinlər "su”dur? Xanımlara su
deyəndə, palçıqdan yaranan kişilərin aqibəti
sizi qorxutmur?
– Bu misraları yazanda
düşünürdüm ki, sular bu dünyadan o dünyaya səfər
edəndə təmizlənir. Sanki dünya təzələnir.
Amma düz deyirsiniz, xanımların su kimi hər an gərəkli və duru
olma missiyası var. Amma mən bunu yazanda, düzü, kişilər
barədə düşünməmişəm.
– "Bu yurdda, bu obada,
bu
cür gözəlliyinlə,
bu təmiz,
pak qəlbinlə
sən
xoşbəxt olmalıydın
ola bilməzdin
ancaq
Heç
cür,
heç
cür Tükəzban,
elə
sən də Fatimə...”
Maraqlıdır, kişilər bunu duyursa, niyə o
tükəzbanlar, fatimələr bədbəxt olur? Əlinizdə
deyilmi onların üzünü güldürmək?
– Təəssüf ki, birini xoşbəxt
etmək konkret şəxsin əlində deyil. Biz
sadəcə, anlıq sevinclər yaşada bilərik
qarşımızdakına. İnsanı
tam mənada xoşbəxt etmək üçün gərək
bütün ətrafı səfərbər olsun.
Qaldı ki tükəzbanların, fatimələrin xoşbəxtliyinə, Peyğəmbərimizin
gözəl bir kəlamı var: "Cənnət anaların
ayaqları altındadır”. Peyğəmbərimiz
hələ o dövrdə anladırdı ki, analar xoşbəxt
olmasa, cəmiyyətin nicatı mümkünsüzdür.
– "Son kəndli
şairi mənəm bəlkə də” deyən "kəndli
şair” kəndi gənclərə sevdirməyin yolunu nədə
görür?
– Müharibə dövründə
dağ kəndləri, sözün əsl mənasında,
viran qalmışdı, insan üzünə həsrət idi.
Mənim yaşadığım Quba rayonun Yerdi kəndində
günlərlə maşın səsi eşidilmirdi. Vəziyyət
elə ağır idi ki, kəndlilər də iş
arxasınca şəhərə pənah aparırdılar. İndi çox şükür ki, böyük fərq,
irəliləyiş var. Qaldı ki, suala, zorla nəsə
yaratmaq mümkün deyil. Ələlxüsus
da, sevgi.
– "Ata yurdun
bulaqları, çayları büsbütün
gözyaşıdır” – deyirsiniz. Gözyaşında
boğulmamaq üçün nə edək?
– Sadəcə, mübariz olmaq
lazımdır. Bu o demək deyil ki, hər
şey bərbaddır. Daha yaxşı
olmağın yolunda çarpışmalıyıq. Bu şeir də mübarizənin zəruriliyini bildirən
çətin dövrlərdə yazılıb. Zaman keçdikcə məişətimizdəki
"ağlaşmalar” məni usandırır. Hətta öz şeirlərimdəkilər belə.
Bilirsiniz, bizim ədəbi nəsli vaxtında
düzgün yola istiqamətləndirən olmadı. Hərdən düşünürəm ki,
ağlamağımız bütün yaradıcılıq sahələrinə
nüfuz verib. Amma bu, əksinə
olmalı idi. biz mübarizlik əxz
etməliydik.
– Tofiq müəllim, həkimliyinizdən
gələn hansı məqamlar sonradan şeirlərinizdə
öz əksini tapıb?
– Şeirə kim
haradan üz tutursa, o sahənin elementlərini də
özü ilə gətirir. Həkim yazarlar ədəbiyyata
ən azı yod qoxusunu gətirə biliblər.
Çünki bəzi şeirləri oxuyanda o dəqiqə hiss
edirsən ki, bunu həkimdən başqası yaza bilməz. Mən o zamanlar xəstəxananın reanimasiya
şöbəsində işləyirdim. Bura
elə yer idi ki, xəstələrin 40%-nin belə,
yaşaması böyük uğur idi. İlk vaxtlar
gözümün qarşısında can verən insanları
görəndə, sarsılır, özümə gələ
bilmirdim. Yavaş-yavaş bu sarsıntı vərdişə
çevrildi və ölüm gözümdə adiləşdi.
– Şeirlərinizi oxuyanda hiss etdim ki, bu şeirlər çap olunmayan dövrlərinizdə özünüzün özünüzə pıçıltılarınızdır. Nə dərəcədə doğru müşahidədir bu?
– Deyərdim ki, tam dəqiq müşahidədir. İllər əvvəl şair kimi etiraf olunacağım ağlımdan belə keçmirdi. Düşünürdüm ki, sadəcə, ədəbiyyata həvəsli həkim ola bilərəm. Orta məktəb vaxtında şeirlər yazırdım, amma iddiam yox idi. Yoxsa elə filologiya fakültəsinə sənəd verərdim. Bizim universitetdə Fikrət Qocanın rəhbərlik etdiyi "Çeşmə” adlı ədəbi dərnək var idi. F.Qoca 4-5 nəfər tələbəni mətbuata "Uğurlu yol” adlı yazı ilə təqdim etmişdi. Təxmini 1975-76-cı illərdə gənc şairlər arasında elan olunmuş müsabiqəyə də şeirlərimi göndərməmişdim. Yəni son dərəcədə iddiasız idim. Həmin dərnəkdəki yoldaşlarım makinada çap edib, şeirlərimi müsabiqəyə göndərmişdilər. Müsabiqə 3 mərhələli idi, amma mən elə birbaşa son mərhələyə keçmişdim. Belə hadisələrdən sonra bir az ürəkləndim. Yazdım və onunla birgə dərdlər də başladı. Yəni, həqiqətən də, ilk vaxtlarda mən sadəcə, özüm üçün yazırdım. Sonra şəhərə gəldim və gördüm ki, çap olunmaq üçün başqa mövzulara meyl etməlisən. Bunu dərk edəndən sonra boksçu Məhəmməd Əli haqqında bir şeir yazmışdım, hətta, o şeir Rusiyada da çap olunmuşdu. O zaman SSRİ elə təqdim edirdi ki, guya Məhəmməd Əli kommunist partiyasına üzv idi və bütün Amerikaya qarşı mübarizə aparırdı. "Məhəmməd Əlinin yumruqları Amerikanı yıxacaq”. Mən də bu misraları yazmışdım, sonra Moskvadakı almanaxda da çap olunmuşdu. Amma sevgi mövzulu şeirlərim gənclər arasında çox yayılmışdı. Sonra çap "meydanından” çəkildim...
– Səbəb nə idi?
– Səbəblər çox idi. Birincisi özüm idim. Məsələn, bir dəfə Pedaqoji Universitet tərəfdən keçirdim. Dayanacaqda bir neçə xanım yaxınlaşdı mənə, bir də Bakı Dövlət Universitetində belə bir hadisə yaşadım. Belə təkrarlanmalar yordu məni, həm də utandırdı. O zaman indikindən fərqli idi hər şey. Adi bir şəklin mətbuat orqanında yayımlansa, 50.000 nəfər səni tanıyırdı. İkinci tərəfdən, başqa cür basqılar başladı... Qısqanclıq hər zaman var. Sizə bu qısqanclıq barədə yaşadığım bir hadisəni danışım: Cəfər Rəmzi Bakı ədəbi mühitin qəzəl yazan şairlərindən idi. 37-ci ildə həbs olunanlar sırasında onun da adı var idi. Bizim o zamankı şöbə müdirimizin atası da 37-ci ildə həbs olunanlar arasında idi. Onun anasının yas məclisinə Əliheydər Qəmbərlə birgə gedirdik. Qapıdan içəri girən kimi "mən belə satqınla bir yerdə otura bilmərəm, sizin xəbəriniz yoxdur, M.Müşfiqin, H.Cavidin o bədbəxt şəkillərini bu satqın çəkib” deyə Əliheydər Cəfər Rəmzidən danışdı. Həqiqətən də, şəkillərin müəllifi o idi. Ə.Qəmbərov daha içəri girmədi, çıxıb çöldə gözlədi. Məclisdəki pərtliyi aradan qaldırmaq üçün qəbirüstünə getməyi təklif elədilər. Mən də Cəfər Rəmzinin qoluna girdim, gətirdim bizim maşına, icazə vermədim ki, başqa kimsə maşına əyləşsin. Bir az könlünü aldıqdan sonra soruşdum ki, mənə bir şeyi doğru-dürüst başa salın, görək, Mikayıl Müşfiqi niyə güllələmişdilər? O, mənə çox müxtəsər cavab verdi: Müşfiqin iki ildə 5 kitabı çap olunmuşdu. O, 5 kitabın güdazına getdi, qalan hamısı boş söhbətlər, bəhanələrdir. "Beş kitaba görə ətrafı onu bağışlamazdı, Bağışlamadı da...”. Cəfər müəllimin bu cümləsi hələ də qulağımda səslənir. Bax, o dövr ədəbi mühit belə idi. Gedər-gəlməzin qapısı həmişə açıq idi.
Söhbətləşdi: Fərid
Hüseyn, Günel Şamilqızı, Aysu Kərimova, Aytac
Quliyeva
Kaspi.-2018.- 30 iyun.- S.16-17.