Ən nifrət etdiyim
şey yaltaqlıqdır
Flora Xəlilzadə: “İlanların
mövcudluğu göyərçinləri sevmək
üçündür”
– Sizə düşündüklərinizi
yazıda ifadə etmək daha rahatdır, yoxsa efirdən dilə
gətirmək?
– Mən yazıda nəyi ifadə
etmək istəyirəmsə, ekranda da onu dilə gətirməyi
bacarıram. Amma bunu "nə şiş
yansın, nə kabab” şəklində etməyə
çalışıram.
– Bəs
izləyicilərinizlə, oxucularınız arasında fərq
nədir? Bir qələm adamı
üçün televiziya nə dərəcədə vacibdir?
– Mən
düz 30 il mətbuatda
çalışmışam. Bir məşhur
ifadəm var, "100 il köhlən atı çapdım beləcə,
bir yabıca mənzil qət etmədim”. Bu
ifadəni televiziyaya gələndən sonra istifadə etdim.
Xatırlayıram, qadağaların qatı olan
vaxtları idi. "Gənclik” jurnalında
"Nə xoşbəxt imişəm bir zaman Allah” adlı
Flora Kərimova haqqında bir yazım
çıxmışdı. Metroda gedirdim.
Gördüm yazım dərc olunan jurnal metroda
yanımda əyləşən iki qızın əlindədir.
Və təsadüfdən, mənim
yazımı oxuyub bir-birilərinə nəsə deyib, təəccüblə
baxırlar. Nədənsə, məqalənin
altında adım qara bir çərçivənin içində
getmişdi. Və bu görüntü
oxucuya vəfat etmiş müəllif təsiri
bağışlayırdı. Çərçivəni
görən qızlardan biri rəfiqəsinə "mən bu
müəllifin yazıların elə çox sevirdim ki, heyf,
ölüb” dedi. Mən də qızların heyfslənməsini
görüb, özümdən qeyri-iradi gülümsünərək,
"ölüb, ölüb də” reaksiyasını verdim
(gülür). Belə cavabıma əsəbiləşən
qızlardan biri "özün öl, o niyə ölsün”
deyərək mənə nifrətlə baxdı. Əhvalatı ona görə xatırladım ki, yəni
bu illərdə yalnız qəzet oxuyanlar imzamı
tanıyıblar. Televiziya başqadır:
tanıtdırır, kütləviləşdirir. Verilişlərim təzə-təzə
yayımlanmağa başlamışdı ki, avtobusda, ya küçədə
gedərkən, uşaqlı-böyüklü artıq
çoxunun tanıdığı simaya çevrilmişdim.
Deyim ki, bu ürəyimcədir, yox... Çünki,
ömrümü verdiyim mətbuat mənim üçün
daha doğma idi. Orada isə zahirən
tanınmaq mümkün deyil. Bütün
bunlara baxmayaraq, bu gün imzama olan rəğbətdən
razıyam. Televiziyada adidən aliyə,
hamının yadında oluram, yazılarda isə qəzet həvəskarlarının
sevimli qələm müəllifi olursan. O da ki, qəzetlərin
profilinə görə dəyişir. Televiziya
isə insana belə bir seçimi qoymur. Sevilib-sevilməsən
də bir evin qonağı olursan. Veriliş
baxılır. Bunu aldığım zənglərdən,
televiziyaya gələn məktublardan hiss edirəm. Yəni peşman deyiləm. Yazdıqlarıma
ekran həyatı verirəm bir növ. Hər
iki halda, məni anlayan, məni duyan adamlar var. Dünyada ən nifrət
etdiyim şey yaltaqlıqdır. Bununla bağlı bir
söz eşidəndə, cənab prezidentin gözəl bir
ifadəsi yadıma düşür: "Mən mədhiyyəyə
nifrət edirəm, çünki, ondan sonra xəyanət
başlayır”. Belə halı öz həyatımda
görmüşəm. Harada olmasından
asılı olmayaraq, bəzən səni anlamırlar. Mən isə yazmasam ölərəm, qələm
adamıyam. Qəzetdə yazım
çıxmasa, nəfəsim dayanar sanki. Bəzən
deyirlər qəzetlər nəşrini dayandıracaq. Yerli-dibli elektron əsrinə keçəcəyik.
Buna heç inanmaq istəmirəm. Lakin elektron medianın həm də tərəfdarıyam.
"Yox, bu gərək deyil”, desəm, milləti
geriyə səsləmiş olaram. Bu gün texnika əsridir, o, öz ətrafına
daha çox oxucu yığa bilir. Sadəcə
nəzarət gərəkdir. Nəzarətsiz
qurum özbaşınalıq edir. Demokratiya
isə özbaşınalıq deyil. Gözəllikdən
ali bir kateqoriya yoxdur. Amma
gözəllik belə, sərhədi keçəndə eybəcərləşir.
Hər şeydə bir çərçivə
olmalıdır. Yazıda da,
görünüşdə də. Həmçinin
elektron mediada da. Diqqət çəkmək
üçün, "çayın tərsinə
üzüm” deyə bir şey yoxdur. Bu fərqli
düşünmək deyil, əksinə nəyinsə əleyhinə
getməkdir. İnsanın öz içində
anadangəlmə bir senzura olur. O senzura bizim yaşam tərzimizi
tənzimləyir. Yalnız üç halda: möhkəm əsəbiləşəndə,
alkoqol qəbul etdikdə, intim münasibətdə o, öz
idarəsini itirir. Amma son zamanlar müşahidə
edirəm ki, deyəsən, indi insanımız ümumən
senzorsuz doğulur. Ağıla gələni
yazmaq olar, amma ağıza gələni yazıb, demək
olmaz. Dünyada ən böyük biclik, həqiqətdir.
Sənin dərk etdiyin həqiqət yox, əsl
həqiqət.
– Həm peşəkar jurnalist, həm
də bir ana kimi övladlarınız Elnur və Bəhruz bəyin
fəaliyyətindən razısınızmı?
– Deməli,
böyük oğlumdan danışım. O, jurnalistikanın
bütün pillələrini: bakalavr, magistratura və
aspiranturanı oxuyub bitirdi. Müdafiə etdi,
alimdir. Amma, buna baxmayaraq, mən onu həkim
görmək istəyirdim. Təəssüf,
o sahəyə həvəsi olmadı. Və
onu arzusundan vaz keçirə bilmədim. Amma
həyat yoldaşı həkimdir, heç olmaya bununla təsəlli
tapıram (gülür). Uşaqlarım
gözünü açıb ancaq kitab gördü. Evə gələn qonaqlarımız qələm əhli,
çalınan zənglər qələm dostları və
sairə. Görünür, bu mühit
yalnız qələm adamı yetişdirə bilərdi.
Kiçik oğlum Bəhruzun işinə isə
qətiyyən qarışmadım. Hər ikisindən, həm
övlad, həm vətəndaş kimi xeyli razıyam.
– Qız
övladınız yoxdur...
– Təəssüf
ki... Amma mənim ilk qız nəvəm anadan
olanda onu doğum evindən musiqi ilə gətirmişdim.
Sevincimin həddi-hüdudu yox idi. Qız övladı çox gözəl
mükafatdır. Düzdü, indi qız nəvələrim
o boşluğumu doldurur. Bəzən Bəhruzun
qızına deyirəm ki, qocalanda məni apararsan qocalar evinə. Deyir ki, nənə səni
özüm saxlayacağam, sənə yemək də alacam, paltar da alacam, əlindən
tutub, parka da aparacağam, hələ dondurma da alacam
(gülür).
–
İctimai Televiziya, "Yadigarlar” proqramı... Bir az da bu haqda danışaq. Yad etmək
hamımıza tanış hissdir, amma eyni
anda milyonlarla insana unudulmuş bir dəyərlini yenidən
xatırlatmaq, yada salan olmaq necə hissdir?
– Unutma
ki, unudulmayasan, xatırla ki, xatırlanasan. Mən
bu verilişdən əvvəl müxtəlif qəzetlərdə
işləmişəm. Proqramda,
haqqında danışdığımız insanların əksəriyyəti
şəxsən tanıdıqlarım, unudulmağını
istəmədiklərimdir. Örnək
şəxsiyyətlərimizdir. Televiziyaya
gəldikdə məhz "Yadigarlar”ı yaşatmağı
istədim. Məqsədim isə
yadigarların öz yadigarlarının onlar haqqında danışması
idi. Buna bəzən nail ola bilirəm,
bəzənsə yox. Elə olur övlad
danışa bilmir, elə olur onların övladı olmur, eləsi
olur, ümumiyyətlə, ailəsi olmur. Keçmişimiz
olmasa, bu gündən sağlam danışmaq olmaz. Qoy müasirlərin də portreti olsun, amma mənim məqsədim
unutmamaqdır. Dünənimə hər zaman boylanıram. Bu gün, dünənin davamıdır.
– "Yolum düşə Zəngəzura”,
elə "Ruhumun ünvanı Şuşa”nı da qeyd edə
bilərik... Biz xalq olaraq, artıq neçə
illərdir yol ümidliyik. Siz bu tarixi Azərbaycan
mahalı haqqında ensiklopediya, həm də Şuşa
haqqında kitabınızla bir başqa rakursdan yolları
qısaltmış oldunuz. Yolçuların vəfasızlığı
yolları incidəndə onların "könlünü” elə
öz könlümüzü də yazı ilə almaq
mümkündürmü?
– O
yazılar o yerlərin könlünü almır, həmin
yazılar hər biri ürəyimin xiffətidir. Məsələn,
bayatı formasında bir şeirim var:
Daş da
məndən vəfalı,
Quş da
məndən vəfalı,
İldə
bir yol Şuşada,
Qış da məndən vəfalı.
Mənim
üçün bütün itkilərimin önündə Şuşa dayanır. Biz
Şuşaya qayıtsaq bütün yaralarımız
sağalacaq. Bizim üçün ən sipərli, ən
dəhşətli, ən açılmaz qalan Şuşa
qalasıdır. Artıq 20 ildən çoxdur ki, mən
oğlum Bəhruzun
ad günü qeyd etmirəm. O, 8 mayda doğulub. Hətta
o bir dəfə böyüklərə üz tutub, bir məktub
da yazmışdı: "Mən ad günümün
keçirilməsini istəyirəm. Anam əhd
edib ki, doğum günümü Şuşada keçirəcək”.
Şuşa bütün vətən itkisi ilə
ürəyi dağlanan insanların sağalmaz
yarasıdır. O vaxt bələkdə gələnlər
indi atadır, anadır. Mənim övladlarım dərdimə
şərik ola bilib, göz
yaşımı silirlər. Amma nəvələrim
istəsələr belə, bunu duya bilməzlər axı.
Heç olmasa Şuşa
alınmalıdır. Bütün yollar
Şuşadan keçir. Mövqeyi elə
idi ki, bəlkə də onu bircə qadın belə qoruya bilərdi.
XVIII əsrdə Şuşa, Avropanın ən
dəbdəbəli şəhəri adlandırılıb.
London yox, Paris yox, məhz Şuşa...
Oradan elə böyük sənətkarlar çıxıb
ki, o torpaq Azərbaycana elə ilklər
bağışlayıb ki...
– Ömür-gün bağladığınız
"Söz” adlı varidatın itib-batmasından, həmçinin
qəzet səhifələrində saralıb-solmasından
qorxmursunuz?
–
Sözün yarası da dərindir, şəfası da əvəzsizdir.
Mən söz adamıyam, amma sözbaz deyiləm.
Bu cür adamlardan da xoşum gəlmir.
Rastlaşdıqda dərhal cibi cırıq adam
kimi itirirəm. Sözü çürütmək
yox, sözsevərlik, sözə qiymət vermək,
sözü diriltmək lazımdır.
–
Yazılarınızda dilimizin gözəlliyi duyulur. Diliniz axıcıdır, yorucu deyil. Azərbaycan
dilinin ən dərin qatlarına enə bilir,
özünüzü tam səlis aydın şəkildə
ifadə edə bilirsiniz... Və belə şəffaflıq,
bugünkü, mətbuatda çatmayan cəhətdir.
– Mən
gözümü açanda evimizdə Qulu Xəlilovu
görüb, Məmməd Araz nəfəsin hiss etmişəm.
Təsəvvür edin ki, 4-cü sinifdə
"Mehman”ı oxumuşam. 5-ci sinifdə isə artıq
Drayzerin əksər əsərləri ilə tanış
idim. Bacım BDU-nun kitabxanaçılıq
fakültəsində qiyabi təhsil alırdı. Qulu müəllimin bacısı Atlas xanımla qrup
yoldaşı idilər. Bir dəfə bizdə,
birgə imtahana hazırlaşırdılar. Nə isə, gördüm bunlar Drayzerin "Amerika
faciəsi” əsərindən danışırlar. Əsərin qəhrəmanının adını
heç cürə xatırlaya bilmirlər. Mən də oturmuşam sakitcə, bunlara baxıram.
Birdən mən "Yucin” dedim. Bu kəlməni
eşidər-eşitməz, ikisi də oturduqları yerdən
dik atıldılar. Onlara heyrətli gəlmişdi
ki, mən müəllifin ən mürəkkəb əsərinin
baş qəhrəmanının adını necə öyrənmişəm.
Nağıl oxumamışam, anam bütün
nağılları özü danışıb mənə.
Sonralar universitetin jurnalistika fakültəsində oxuyanda,
dünya ədəbiyyatından keçdiyimiz dərslərdə
müəllim mənə deyərdi ki, gəl əsərin məzmununu
danış, uşaqlar onsuz oxumayacaqlar. 8-ci
sinifdən sonra artıq Azərbaycan ədəbiyyatı
oxumadım. Ancaq dünya ədəbiyyatında
romanları silsilə şəklində oxumağa
başladım. Özümdə isə qəribə
bir kitab sevgisi var idi. Hətta bir müddət
gözlərimdə ciddi problem yarandığından, bədii
ədəbiyyat oxumaq qadağan edildi mənə. Ancaq dərslərimi oxumalıydım. Oğurluğa nifrət etsəm də,
uşaqlıqda "oğru” olmuşam. Bacım
kitabxanada işləyirdi. Günortalar o
yuxuya gedəndə, açarı götürüb
qaçıb, kitabxananı açar, arzuladığım
kitabları "oğurlayırdım”. Evə gətirib
qəzetdən üzlük salıb, üzərinə "Həndəsə”,
"Biologiya”, "Ədəbiyyat” yazıb, guya dərs
oxuyurmuş kimi, evdəkiləri aldadardım. Yəqin
ki, bu səlislik, Azərbaycan dilinə bu qədər aludə
olmağım mütaliəmin nəticəsidir.
– Xalq yazıçısı Anar
"Yazdıqlarım”ın ön sözündə qeyd edir
ki, "Söz həmişə sahibinin kimliyini bəyan edir”. Bu baxımdan Flora Xəlilzadə kimdir? Jurnalist,
publisist şair, aparıcı?
– Yox, mən
jurnalistəm. Körpə vaxtımdan arzum
jurnalist olmaq idi. Düzdür, şeirlə
məşğul olmuşam, hətta üç kitabım da
var. Buna baxmayaraq, mən özümə şair deyə bilmərəm.
Bizim nəslin Məmməd Araz kimi uca
çinarı varsa, biz onun kölgəsində "şairəm”
desək, xəcalətli olar.
Olsa-olsa, o kökün ətrafında cücərən zərif bir ot, çiçək
ola bilərik, məncə. Şeir içimdəki
pıçıltıları ifadə etməyə kömək
edir, sadəcə. Şair deyiləm və
bu, daha ağır yükdür. Bəxtiyar Vahabzadənin
bir misrası var: "Əsil şeir ürək
pıçıltısıdır”. Həqiqətən
də şeir, ürək hıçqırtısı,
ürək hönkürtüsüdür. Daxili əzablarımın nəticəsidir. Hətta, "Yadigarlar”da belə, aparıcı yox,
jurnalistəm.
- Sizin
yazılarınızın birində "Yadıma
uşaqlıq illərim düşür. Bir
qarmonum da var idi. Bütün günü
"çalırdım”. Bir də evdə adam olmayanda səsimi başıma ataraq
"oxuyardım”. Orta məktəb illərində özfəaliyyət
dərnəyinin üzvü idim... Tamaşaçılar
qarşısında ilk oxuduğum nəğməm "Kukla”,
ilk rolum Məngülüm olub. Sonralar
mahnıların da, tamaşaların da mövzuları dəyişib.
Hətta alman dilində "Arşın mal alan”ı
hazırlamışdıq. Mən də həmin
tamaşada bir neçə rol "yaratmışdım”.
İndi də hərdən almanca o obrazın
sözlərini yada salıram...” qeyd edibsiniz. Uşaqlıq daha hansı xatirələri ilə
yaddaş pəncərənizi döyür? "Evdə ki sən tək gözəl olmaya”nı
tez-tez zümzümə edirsiniz?
– Tez-tez
anamı ziyarətə gedirəm. Onun qəbri
üstündə toxtaqlıq tapıram. Amma
çox qəribədir ki, hava pis olan günlərin gecəsi
mütləq anam yuxuma gəlir və qəti şəkildə
onu ziyarətə getməyimi istəmir. Sanki havanı,
narahatlığımı, qayğılarımı duyub, hiss
edir. Artıq özüm müəyyən yaşa gəlmişəm,
amma bu
möcüzəni hələ
də anlaya bilmirəm. Anama mən şəhid
deyirəm. 1988-ci ilin payızında ermənilər
Zəngəzurun Urud kəndində bütün dinc əhalini
ev-eşiyindən etdilər. O biçarələri gətirib
Şahbuz yaxınlığında olan dərəyə,
qarın içinə atdılar.
Anam da onların içində idi. Əmim oğlu gedib onu qolları üstündə
Naxçıvana gətirdi. Oradan da Bakıya. Amma anam o yatan yatdı. Elə o
sarsılan sarsıldı. Son sözü də
"yollar açılsa, bağımızdan bir ovuc torpaq gətirib,
qəbrim üstünə tökərsiniz” oldu. Hələ
də tökə bilməmişəm, açılmayıb hələ
də o yollar...
Deyərdim ki, mənim anam "diplomsuz akademik” idi. Ondan
eşitdiyim bayatılar, nağıllar, əhvalatlar, atalar
sözləri, onun verdiyi müdrik nəsihətləri mən
heç yerdə oxumadım, eşitmədim. Bir gün dərsdən
gəlib, gördüm ki, aynabənddə anam bir süfrə
açıb, nimdaş geyimli adamlar da oturub o süfrənin
başında. Anamdan soruşdum ki, bu adamlar
kimdir? Dedi ki, kəndə gələn dilənçilər.
Özümdən
çıxdım, "ay arvad bu dilənçiləri
evə yığıb niyə çörək verirsən”
dedim. Dedi ki, bu, Allaha xoş gedər, acdılar. Sonra mənə nəsihətamiz bir əhvalat
danışdı. Demək, bir nəfər Allahın
meracına qalxıb, ona deyir ki, mən səni evimə dəvət
etmək istəyirəm. Bizə qonaq gələrsənmi?
Allah deyir, gələrəm, niyə gəlməyim.
Adam evinə qayıdıb, qoyun, quzu kəsir.
Qazanlar ocaq üstündə, cürbəcür
yeməklər hazırlanır. Birdən qapının
ağzında çox nimdaş geyimli, yazıq görkəmdə bir
dilənçi kişi dayanır. Ev yiyəsi
soruşur nə lazımdır? Dilənçi kişi cavabında "Acam, o qazandan mənə
bir tikə ət verin, yeyim, acından nəfəsim kəsiləcək”
deyir. Ev yiyəsi qəzəblənib "Burdan elə gedirsən...
Biz Allahı qonaq
çağırmışıq, onu gözləyirik. Sən
kimsən ki, Allah gəlməmiş biz onun adına
asılan qazanı açıb, sənə yemək verək”
deyib, qocanı qapıdan qovur. Ev yiyəsi
gözləyir, səhər olur, axşam olur, Allah gəlib
çıxmır. İnsan təzədən Allahın
ucalığına qalxır və deyir ki, Tanrım sağ
olsun, axı söz vermişdiniz ki, bizə qonaq gələcəksiniz.
Niyə sözünüzə əməl etmədiniz?
Allah "mən gəldim, siz mənə yemək
vermədiniz” cavabını verir. Həyatım boyunca
unutmuram bu hekayəni... Nə bilirik ki, Allah bizi
hansı sınaqlardan keçirir. Anam hər
zaman deyirdi ki, adamın akademik dostu da olar, pinəçi də.
İndi mən dostlarımın sosioloji tərkibinə baxanda
görürəm doğurdan da, hər cürəsi var.
–
Atanız haqqında heç danışmırsınız...
–
Çünki mən atasız böyümüşəm. Mənə ata duyğuları, ata sevmək
yaddır. Mənim atam da, anam da anam olub.
Heç zaman dəqiq bilmədiyim nə isə
haqqında danışmıram. İnsanın
bütöv, nisgilsiz böyüməsi üçün,
ata-ananın bir yerdə olması, birgə tərbiyəsi
önəmlidir. Xatırlayıram,
universiteti bitirəndə mənim təyinatımı "Azərbaycan
müəllimi” qəzetinə vermişdilər. Bir tələbə yoldaşımın təyinatı
isə qəzetə deyildi. Bir müddət
sora həmin tələbə yoldaşım bu qəzetə
işə düzəldi. Mən isə
yox. Həmin qızın atası Ticarət
Nazirliyində işləyirdi. O vaxt qəzet yerləşən
binaya gedib xəbəri eşidəndə, qəribə bir
sarsıntı keçirib, bu şeiri yadıma
salmışdım:
Bir ata həsrəti,
sinəmdə ocaq,
Hissimdə,
duyğumda od qalayıbdır.
Mən
indi bildim ki, atasızların
Qəlbində nə qədər arzu yanıbdı.
Mən həyatım boyu öz qanadımla
uçmuşam.
– "Rus ədəbiyyatında A.P.Çexov kimdirsə,
Azərbaycan nəsrində də Əbdürrəhim bəy
Haqverdiyev o zirvədə dayanıb” qeyd edirsiniz.
– Mən onun qardaşı
oğlu Teymur müəllimi tanıyırdım. İndi rəhmətə gedib. Ruhu
şad olsun. Həyatda çatışmayan cəhətlər
var. Bəzi yazıçılarımız tipajla milləti
qarışdırıblar.
Hansısa bir fərdin nöqsanı xalqın adına
yazılıb. Elə təəssürat
yaradıblar ki, birdən insana elə gəlir, elə bil həmin
yazıçı doğurdan da, elə bir xalqın içərisində
böyüyür, yaşayır. Əbdürrəhim bəy
Haqverdiyev isə tipləri yaratmaqda usta idi. Eynən
Çexov kimi. Çexovu oxuduqda biz rus
xalqına yox, o tiplərə nifrət edirik. Qərəzli
adamlar var. Amma Haqverdiyevin yaratdığı tipə məhz bu səbəbdən
heç o adamlar da əl uzada bilmir.
– Sizcə, mütaliəni necə dəbə
çevirmək olar?
– Bu
gün mən tələbəyə Süleyman Rüstəmlə
Süleyman Rəhimovun fərqin başa sala bilmirəmsə, birinci günahı
ailədə görürəm. Bütün nöqsanları məktəbin üzərinə
atmaq da düzgün deyil. Mütaliə də
sevgidir. Adam gərək həm də o
sevgi ilə doğulsun. Nəvəm bu
gün kitabla oynayır. Evdə gəlinim ya da uşaqlar
"ay ana, cıracaq, heyifdir” deyəndə, deyirəm ki, dəyməyin,
bu gün kitabla oynayan, sabah hərf tanıyanda
oynadığı kitabı açıb, içindəkini
oxumaq istəyəcək.
Bu bəlkə də əsrin öz nöqsanıdır. Müəllimim və dostum
Əzizə Cəfərzadənin yaxşı bir sözü
vardı: "Suların da durulacağı gün gəlib
çatacaq”. Ədəbiyyat
insanın mənəviyyatını tənzimləyir.
- "İlk nəfəsim, son sözüm də Uruddu”
qeyd edib, Uruddakı ata yurdunuza tez-tez
"qayıdırsınız”.
–
Bütün yaraların sağalacağı gün var.
İnsanın hazır olmadığı yeganə yara Vətən
itkisidir. Heç qaysaq da tutmur. Ömrü boyu qan verir. Urud mənim
üçün anamın səsi, gəzdiyi torpaq, onun nəvazişi,
uşaqlığım deməkdir. Bilmirəm...
mən Uruddan danışanda boğazım düyünlənir.
– Vaqif Yusifli deyir ki, Azərbaycan
mətbuatı Florasız keçinmir, çünki bu
yazılarda keçmişin, bu günün həqiqətləri
yaşayır. Həqiqətlərə
görəmi "balıq üçün yox, Xaliq
üçün” yazırsınız?
– Bir nəfər haqqında
çox gözəl bir yazı yazmışdım. Açığı gözlədim ki, bəlkə
zənglə bir təşəkkür edə. Sonra həmin
şəxs mənə zəng vurub "Bəs, sən mənə
yazı hazırlayırdın, onun sonu necə oldu?” deyəndə,
əlim ayağım sanki hər yerdən boşaldı. Məsələ burasındadır ki, yazım dərc
olunacaq qəzet onun evinə, yazı masasına da gedib
çıxırdı. Sırf bu hadisədən
sonra o cümlə yaradıcılıq şüarım oldu.
Həqiqətən də, bu gün mən şəxslər
üçün yox, xaliq üçün, oxucularım
üçün yazıram.
Mənim bütün umacağım Xaliqdəndir.
– Əzizə
Cəfərzadəni özünüzə müəllim hesab
edirsiniz... Bəs bu qədər məhsuldar bir
müəllif Flora Xəlilzadə özünü kimin müəllimi
hesab edir?
– Əzizə Cəfərzadə 1974-75-ci illərdə
mənə dərs deyib. O vaxtlar hakimiyyətin yasaq etdiyi həqiqətləri o,
auditoriyada bizə danışırdı. Universitet illərindən
sonra onunla müəllim-tələbə münasibətindən
başqa, ana-bala, həmdəm, dost müstəvisində
doğmalaşdıq. Çox şeyləri
öyrədib o mənə. Bəlkə də,
mənə bu gün yazıb-yaratmağa güc verən onun
ruhudur. Sevinirəm ki, Mir Cəlal, Əzizə
Cəfərzadə, Qulu Xəlilov və başqa belə dəyərli
insanlardan nələrsə öyrənmişəm.
Bundan
başqa, bu yaxınlarda İradə Sarıyevaya ev almağı münasibəti ilə təbrik
məktubu yazmışdım. Cavab məktubunda
"Var ol, mənim əziz müəllim!” deyə qeyd
etmişdi. Ramilə Qurbanlı da həmçinin.
Bir yazısında "var ol, mənim sevimli
müəllimin” deyib, məni təəccübləndirmişdi.
Mən onların hər ikisini çox istəyirəm,
yazı üslublarını, yazılarını bəyənib,
oxuyuram. Hər ikisi ilə fəxr edirəm.
Bir də bir hadisəni xatırlayıram. Deməli, o
vaxtı "Cücələrim” ansamblı ilə məni
Almaniyaya göndərmişdilər. Bizimlə yollanan o
uşaqlardan bir neçəsinin şəklini rəhbər,
valideyn kimi xarici pasportumun içərisinə
yapışdırmışdılar. Bu yaxınlarda Akademiya parkından
keçirdim. Bir qızla oğlan məni necə qucaqlayıb,
"Müəllimimiz” deyib bağırlarına
sıxdılar, İlahi... Qaldım məəttəl.
Fikirləşirəm ki, axı mən müəllim
deyiləm, dərs deməmişəm. Bir
də gördüm qız dilləndi ki, yadınızdan
çıxıb, biz sizinlə Almaniyaya getmişdik. Orada siz bizə
müəllimlik etmişdiniz. İndi biz evlənmişik.
Elə ağlamaq tutdu ki, məni. Çox səmimi təsir bağışladı o
görüş mənə. Oğlum
yazı yazmışdı. "Mənim ən
böyük müəllimim öz anamdır”. Əgər bu həqiqətdirsə, mən,
doğurdan da, xoşbəxtəm.
– Sizcə, qələm Flora
xanımın şəkli dəyişmiş
dözümüdür?
– Qələm
mənim dözümüm deyil, qələm mənim təsəllim,
təskinliyim,
nisgilimdir. Daxili dünyamın ifadəsidir.
Bəzən elə yazılar yazıram ki, hiss
olunur ki, daha heç nəyə dözümüm qalmayıb.
Əl tutub, əlimin duzu olmayanda, ən çox
bu cür oluram. Elə şeylər olub ki, onları yazmaq istəyəndə
övladlarım gözümün qarşısında
dayanıb. Bu günə qədər bir tək
ondan ehtiyat etmişəm. Oxucuya necə təsir
edib-etmədiyini anlamamışam. Amma
ananın uşağa hamıdan yaxın olduğunu hər
zaman dəqiq bilmişəm.
Allahdan sonra
qiblə olduğumu bilib, yazmaq istədiklərimdən
özümü saxlayıb, əlimi soyutmuşam.
– İndi sizin üçün vaxt nədir?
– Qənimətlik.
Vaxtım varsa, deməli yaşayıram. Həyatdayam. Vaxtımın hər
zaman qədrini bilmişəm. Onu boşuna
xərcləməmişəm. Vaxt mədəniyyəti
ilə bağlı
yazılar yazmışam. Ona görə
ki, "vaxt qədər qızıl heç nə yoxdur”
fikrini mən uşaqlıqdan dərk etmişəm. Hər şeyin qədrini bilirik, əşyadan
tutmuş, bizi bəzəyən nəsnələrədək.
Bircə zamandan savayı...
– Nəyin qədrini bilməyibsiniz bəs?
–
Özümün... Əməyimin. Olmayan
yerdən pay tutar kimi hərəkətlərimi etməyimə
peşmanam. İnsan yaxşılıq etməkdən
bezməz, usanmaz. Amma yaxşılıq
edilən insanın bunca nankorluğu dözülməz olur hərdən. Bilirsən, "Nəsimi”
filmində bir səhnə var. Deyir ki, daşladılar
dözdü, heç səsini də çıxartmadı,
amma kiçik bir çınqıl atan dostuna fəryad elədi.
Çünki inandığının xəyanətinə
dözmək olmur. Hüseyn Cavidin misralarını
"Cümlə xəyanətlərə bais olan nədir? İblis...” xatırlayardım. Özümü
bu misralarda ovudardım. Amma son illər, Cabir Novruzun
"Şeytandan ümid umuram, iblisə xitab edirəm” misrasında
sanki, həyatımın əks-sədasını duyuram. Daşa dəymiş arzularımın,
parçalanmış ürəyimin səsini eşidirəm.
–
Çox sevgi qarşı tərəfi soyudur. Nankorluq
da burdan qaynaqlanır.
–
Qarşı tərəfin sevgisinə o cür cavab verən
şəxsin maskası gec-tez açılacaq. Qədirbilməzliyi
qəbul edə bilmirəm. Sevinək ki, həyatda
pis adamlar var. Onda yaxşıların qədrini bilirik. İlanların mövcudluğu göyərçinləri
sevmək üçündür. Hər kəs
göyərçin xislətində olsaydı, həyat asan və
maraqsız olardı. Yaxşı olmağa
çalışaq. Ondan ali uca məziyyət
yoxdur.
– "Hamlet”də belə bir
yer vardı ki, qəhrəman dua edə bilmir. Sizdə necə, Flora xanım, belə hal
yaşanıbmı?
– Yox,
şükür ki belə bir halla rastlaşmamışam. Getdiyim bütün ziyarətlərdə də
Allahımla sözüm-söhbətim tən gəlib. Mən qul deyiləm, müti deyiləm, bəlkə
də çox güclü bir qadınam. Aldığım
zərbələri qadağaları, xəyanətləri qələmimlə
elə gözəl dəf eləmişəm ki. Qeyri silahım, varım-dövlətim olmayıb.
Tək gücüm, qələmimdir.
– "Hər bir insan bütün mənalarda öz
xarakterinin qurbanıdır. Bu səbəbdən də
mən çətin, amma şərəflə yaşadım”
qeyd edirsiniz. Maraqlıdır, hansısa zəiflik
məqamında qurbanı olduğunuz xarakterinizdən
peşmanlıq duyub, onu dəyişdirməyə
çalışıbsınızmı?
– Düz
söz danışmaqda. Əyilməməkdə.
Mən yalana və oğurluğa nifrət edirəm.
Çünki, hər ikisinin ziyanı mənə
toxunub. Təsəvvür edin, ata
ocağımı ermənilər alıb apardı. Tələbə vaxtı 3 aylıq təqaüdümü
cibimdən oğurlayıblar. İlk
maaşımı çantamdan çəkiblər. Evimi soyublar və sairə. Bunların
çoxunu yerbəyer eləmişəm Amma təsirsiz
ötüşməyib. Yadımdadır,
Gülarə Əliyeva rəhmətə gedəndə Flora
xanım Kərimova ilə yas mərasiminə getdik. Onun çox yüksək zövqlə bəzənmiş,
elə gözəl evi var idi. O ərəfədə
evimi təzə soymuşdular. Çox əzab
çəkirdim ki, anamın verdiyi əşyaları,
bütün yadigarlarımı aparıblar. O evə girəndə
özümə dedim ki, kaş bu ev qalmazdı,
amma Gülarə xanım sağ olaydı. Sanki,
Gülarə xanımın ölümü məni bu
sarsıntılardan, ruh düşkünlüyündən
xilas etdi.
Söhbətləşdi:
Fərid Hüseyn, Aysu Kərimova
Kaspi.-2018.-10-12 mart.-S.16-17.