Şeirlərim “təlatümün
meyvələri”dir
Həyat Şəmi: "Tarix
sağ, ədəbiyyat isə sol "qolumdur”
– Gələcəkdə Həyat
Şəmi şeirləri oxucuların yaddaşında necə
iz qoyacaq?
–
Bilirsiniz, şeir cəmiyyət üçün faydalı həqiqətləri
söyləməlidir. Məhsəti Gəncəvi
də, Xurşudbanu Natəvan da bu gündən baxıb
gördüyümüz şair obrazına çatana qədər,
öncə istedadın, hislərin və təfəkkürün
vəhdətindən yaranan poetik nümunələr
yaradıblar. Sonra cəmiyyət
üçün, həyat üçün əhəmiyyətli
olan sosiallaşmış şeirlər qələmə
alıblar. Şairlik də keçilən
yoldur, mərhələdir. Və nasirlərdən
fərqli olaraq, bizlər şeirin diktə etdiklərini
yazırıq. Məncə, ən ali
məqam bilmədən, düşünmədən, şeirin
diktəsi ilə yazılanlardır. Yazırıq
və sonra baxırıq ki, gözəl nümunə
alınıb. Yazandan sonra yazdığımızı dərk
ediriksə, bax, bu ali məqamdır. Oxucularımın əksəriyyəti deyir ki,
şeirlərimdə ifadə etdiyim hislər və gerçəkliklərin
ifadəsi başqalarından fərqlənir. Yəni Həyat Şəminin öz yolu, nəfəsi,
qələmi var. Başqalarını təkrar etmir. Bunu uğurum və gələcəkdə yadda qalma
səbəbim hesab edə bilərəm.
– Poeziya əsil Həyat Şəmini
gizləmək üçündür?
– Əlbəttə, şeir mənim həqiqi daxili
dünyamı açmaq üçündür. Təkcə məni
yox, gördüyüm gerçəklikləri də. Şeirində o hadisəni necə görür və
necə dəyərləndirirsənsə, o sənin kimliyini,
şəxsiyyətinin tutumunu açacaq. Məsələn, "Yazılmayan
şeir” adlı şeirimdə
qarşılaşdığım dörd hadisəni hansı bucaqdan
görürdümsə, eləcə də,
süjetli olaraq qələmə almışam. Bax, bu şeirdə
ali məqam daha çoxdur. Baxmayaraq
ki, həmin şeirdə cəmiyyətin laqeydliyinə bir
etiraz notu var və şeir sonadək o nota köklənib. Real olaraq
qarşılaşmadığım şəxslər belə
şeirlərimi oxuyaraq Həyatı tanıya bilir, görmək
istəyir.
– Bəs hansı hissləri şeirlə
ifadə edə bilmirsiniz?
– Məncə,
iki tip şeir var: Birincisi, üzərində
düşünülmüş, əmək sərf
olunmuş, digəri isə sadəcə hislərin və məqamın
"yaz” dediyi. Bu yaxınlarda belə bir məlumat
oxumuşdum ki, insan beynini ən çox nəyə yorursa, o
sahədə daha uğurlu olur. Bu mənada,
çox mütaliə edənlərin yazdıqları da
mükəmməl olur. Lakin məndə
belə deyil. Şeirlərim həm
müşahidələrimin yekunu olaraq, həm də hiss
axını ilə yazılır. Elə
olur ki, gecə yatanda misralar ağlıma gəlir, oyanıb tələsik
onları kağıza köçürürəm. Maraqlısı budur ki, gözümü açanda o
misralar yaddaşımdan itdiyi üçün bəzən
gözlərimi heç açmadan gələn misraları
ard-arda vərəqə köçürürəm. Bu, nadirən baş verən haldır, fəqət ən
gözəl şeirlərim "təlatümün meyvələri”dir.
Yaşamadığım deməzdim, belə deyək də,
duymadığım və hiss etmədiyim həqiqətləri
şeirlə ifadə edə bilmərəm. Məsələn, ana itkisini görməsəydim,
ana silsiləsindən olan ağrılı şeirləri yaza
bilməzdim. Ana və analar haqqında
yazardım, amma itkini dərk edərək, bütün hüceyrələrimə
qədər yaşayaraq yaza bilməzdim.
– Müsahibələrinizdən birində
az-az yazdığınızı qeyd edibsiniz. Həmin
zamanlarda hiss edə bilmirsiniz, yoxsa duyğularınızı
kağıza köçürməkdə çətinlik
çəkirsiniz?
–
Düzünü desəm, hiss etməyə vaxtım olmur. Səhər saat 9-dan axşam saat 6-ya qədər
düşüncələrimi və beynimi yalnız peşəm,
işim işğal edir. İşimə
yönəlik çalışmalar və məsuliyyət məni
yazmaqdan uzaq salır. Amma bəzi istisnalar ola
bilir. Məsələn, Banuçiçək
adlı qızcığazın faciəli
ölümünü saytlardan oxuduqdan sonra o hadisə mənə
elə təsir etmişdi ki, o şeiri işdə bir anın
içində yazmışdım. Bilirsinizmi,
doğal şeirlər hamısı an məsələsidir.
– Deyəsən,
ixtisasınıza görə peşmanlığınız
var. Yanlış xatırlamıramsa, müsahibələrinizdən
birində tarixçi olmasaydınız, daha yaxşı
yazacağınızı söyləmişdiniz
.
– Bunu
peşmanlıq yox, reallığın təzahürü
adlandırardım. Mən filologiya istiqamətində
təhsil alsaydım, bəlkə də, daha yaxşı
yazardım. Çünki ədəbiyyatçı
olsaydım, peşəm, işim də ədəbiyyatla,
şeirlə bağlı olacaqdı, ədəbiyyatı nəzəri
olaraq daha gözəl öyrənəcəkdim, beynimi sadəcə,
yaradıcılıq məşğul edəcəkdi. Nəticədə daha mükəmməl əsərlər
yaza biləcəkdim (gülür).
– Şeirlə sizi heyrətləndirmək
mümkündür, yoxsa illər ərzində şeir
artıq adiləşib sizin üçün?
–
Mümkündür. Bütöv şeirdən,
yaxud da misradan həyəcanlana, təəccüblənə
bilirəm. Belə məqamlarda oxuyub bitirdiyim şeirin
ardınca, dilimdən bir kəlmə çıxır:
"Möhtəşəm”.
– Belə bir ifadə var ki, "ədəbiyyat
hislərin tarixi”dir. Bu mənada, sizcə, ədəbiyyat daha
lazımlı elmdir, yoxsa tarix?
– Deyəsən,
tarix. Çünki ədəbiyyat mənəvi
elmdir, tarix isə həqiqi. Tarix bir
xalqın milli kimliyinin, kökünün,
varlığının, özünüdərkinin, dilinin,
dövlətçiliyinin, keçdiyi tarixi yolun,
yaşadığı hadisələrin ifadəsidir. Bir insan ədəbiyyatı və ya şeiri bilmədən
də keçinə bilər, amma öz tarixini bilməyən
insan bağışlanmaz xəta edir. Bu mənada
tarix daha önəmlidir.
– Bəs tarixin dəqiqliyi,
"soyuqluğu” ilə ədəbiyyatın "həniri”
necə tarazlaya bilirsiniz? Çətin olmur ki?
–
Çox çətindir... Alışandan sonra
çətinlik itir və həyat təzahürü
başlayır. Təsəvvür edin ki,
soyuq var, hənir yoxdur. Yaxud da əksinə
isti var, soyuq yoxdur. Nə baş verər,
sizcə? Ya tam soyuq adam olub
buzlaşacaqsan, ya da isti olaraq yanacaqsan. Əslində,
hər ikisinin bir arada olması gözəldir. Tarazlıq müəyyən
məqamlarda isti ilə
soyuğu birləşdirib ilıqlıq, həlimlik yaratma, ya
da istini soyuqda, soyuğu da istidə sevmək kimidir. Tarixə nəzər salsaq, görərik ki, şair
və yazıçıların əksəriyyəti
tarixçi olub, ya da tarixçilərin çoxu ədəbiyyata
meylli. Mən də reallıqla həyati
duyğularımın arasında, isti ilə soyuğun
qovşağında yaşayıram. Hər birimizin
statistik, yəni seçim imkanımız olmayan, bir də
dinamik, yəni özümüzün seçdiyimiz taleyimiz var. Belə
deyək də, iki qolum var mənim, düzdürmü? Bu, mənim statistik taleyimdir. Bu
qolları mənə sağ-salim olaraq Tanrı verib. Bunlardan biri olmasa, tək biri ilə də yaşamaq
mümkündür. Tarix sağ, ədəbiyyat
isə sol qolumdur. Hər qolun da öz
funksiyası var, doğrumu? Mən bu
qolları iki yola da bənzədirəm. Amma
hər ikisini davam etdirmək, paralel şəkildə
inkişaf etdirmək məcburiyyəti dinamik taleyimdir. Yetər ki, tutduğun yol dürüst, əhəmiyyətli
və sağlam olsun. Statistik taleyini dinamik taleyə uyğunlaşdıraraq
yaşamaq isə artıq insanın öz əlindədir.
– İlk şeirinizi ailənizə
başqasının adı ilə təqdim edibsiniz. İllər sonra bunun bəyənilməmə
qorxusundan irəli gəldiyini söyləyirsiniz. Hazırda da şeirlərinizin bəyənilməməyindən
qorxursunuzmu?
– Qorxu
yoxdur. Artıq o baryeri çoxdan aşmışam.
Həm də o zamanlar utancaq qızcığaz
idim, üçüncü sinifdə oxuyurdum. Sinif yoldaşlarıma qaynayıb qarışa
bilmirdim. Beşinci sinifdə qızlar bu
xarakterimə görə mənə "sən bizə
qoşulmursan, çünki fərqlənmək istəyirsən”
demişdilər. Mən ilk dəfə fərqlənməyin nə demək
olduğunu onda anlamışam. Böyüdükcə
şeir məni sosiallaşdırdı. Düzdür,
ədəbiyyat mühitində şairliyimlə, şeirlərimlə
təqdim olunmağı xoşlayıram. Lakin
tarixçilər arasında belə təqdimatdan utanıram.
Üzə çıxarmadığım
şeirlərimi isə başqalarının fikrinə görə
deyil, sadəcə özüm bəyənmirəm deyə gizlədirəm.
– Sirli olmağı sevirsiniz?
– Mən
gizliliyi, mübhəmliyi sevirəm. Etiraf edim ki,
maraqlı bir çılpaq misram var idi, çox əziyyət
çəkərək, məhrəmliyi qorumaq
üçün sildim onu. İlqar Fəhminin şeirlərim
haqqında dediyi bir fikir var: "Həyat, sanki şeirlərini
utana-utana yazır”. O, bu məqamı gözəl ifadə
edib.
– Şeirlərinizin
lüğət tərkibi qulağa tanışdır. Poeziyanın poetik imkanlarından istifadə
etmək sizə riskli görünür?
– Əslində, riskli deyil. Sadəcə bu
imkanlardan istifadə etmirəmsə, deməli, hələ dərinliyini
qavraya bilməmişəm. Bir az da məişət
məsələləri mənə izn vermir. Hərdən
özümü çox qınayıram. Sonra
düşünürəm ki, gələcəkdə təqaüdə
çıxanda şeirlə tək qalanda, işim də,
gücüm də, həyat yoldaşım, övladım da, hər
şeyim şeir olanda daha yaxşı yazacağam. Bu mənada yaradıcılıq profili üzrə
çalışanlar xoşbəxtdirlər.
– Şeirlərinizdən
birində maraqlı ifadəyə rast gəldim: "Duyğu
işarələri”. Sizin
üçün "duyğu işarələri” nədir?
–
Durğu işarələri nöqtə, vergül, nöqtəli
vergül, iki nöqtə, nida, sualdırsa, bunları yaradan
dediyim o duyğu işarələridir. Məsələn,
nidanın duyğu işarəsi heyrətdir, təəccübdür.
Yaxud, nöqtəli vergülünkü "mən hələ
varam”, "yaşayıram”, "davam edirəm”dir. Nöqtə
qoymaq isə "bitdi”nin duyğu işarəsidir...
– Bəs kədərin?
–
Çox gözəl sual oldu. Məncə, sual
işarəsidir. İnsanlar dərd belini bükəndə,
ürəyində kədər olanda, yaxud da qocalanda sual kimi əyilirlər...
– Şeirlərinizdə təkrar
mövzular çoxdur. Bu
nə ilə bağlıdır? Tale,
dönə-dönə eyni mövzuları yazmağa sövq
edir, yoxsa bu mövzularda yazmaq sizə daha rahatdır?
– Təkrar-təkrar
eyni mövzuya qayıtmağım yaşanmışlarla əlaqəlidir.
Bunu məqsədli şəkildə, ya da rahatdır deyə
etmirəm, sadəcə içimdəki duyğular məni sövq edir. Şeirlərimdəki adamlar, obrazlar, hadisələr
isə müşahidələrimin məhsuludur.
– Şairləri yaxından
tanıdıqca qeyri-adilikləri üzə çıxır. Həyat Şəmini yaxından tanısaq, hansı fərqlilikləri
müşahidə bilərik?
– Fərqlilik
deməzdim buna... Fərqliliyim
yalnızlığı sevməyim və deyilənlərə
görə, çox səliqəli və təmizkarlığımdadır.
Həmçinin ana olmasam da, uşaqlara
qarşı hədsiz sevgim var. Bir yad uşağın
ağlamasına, göz yaşına dayana bilmirəm. Yəqin,
bunun nəticəsidir ki, şeirlərimdə uşaq
obrazları çoxdur:
"Dünən
bir uşaq
əlində pozan,
qoy
gözünün yaşını silim – dedi”
və ya
"Baxır
hey arxanca gözüm,
Gözümdə
mirvari düzüm,
Doğulmayan
körpəmizin
Adını sən qoy!”
Yaxud "Banuçiçək” şeirindəki 3
yaşlı qızcığaz.
Bilirsiniz, şair fərqliliyi elə onun şairliyindədir. Məsələn,
sıravi bir sürücü qadın yol xətlərini mənalandıra
bilməz. Amma mən düz xətləri görüb kişi adlandırıram,
qırıq-qırıqları qadın, "könül
kimi”. Ox işarələri isə uşaqdır
deyirəm, sənə hara getməyin lazım olduğunu
göstərir. Yəni kişilər hər
zaman ona övlad bəxş etmiş qadının yanında
olurlar.
– "Dünya və rənglər”
şeirinizə istinadən soruşuram. Nə üçün zaman keçdikdə rəngləri,
rənglərimizi unuduruq?
– Ehtimal
ki, qloballaşan dünya, informasiya texnologiyalarının
inkişaf əsri ilə bağlıdır. İndi
dilin yox, barmaqların söhbətləşdiyi
dövrdür. İndi həmsöhbətlərimiz
telefonlarda, kompüterlərdədir. İndi
milli ruha söykənərək o rəngləri sevmənin
yox, kosmopolit rənglərin zamanıdır.
– Şeirlərinizdən birində "püşk
atdım qəmi bölməyə” deyirsiniz. Deyəsən, qəmi
bölməyə də adam
tapmırıq...
– Yox, qəmi
bölməyə hər zaman doğma adam
tapılar. Sadəcə qəmini böldüklərimdən
arzulamadığım qarşılıqlar görəndə
peşman olur, dərdi də içimdəki Həyatla
bölüşürəm. Sevinci
paylaşırsan artır, dərd isə paylaşdıqca
azalır deyirlər. Amma belə deyil.
Axı qəm də paylaşdıqca
çoxalır, şaxələnir. Mən
qarşımdakı insanı qəm payımla yükləmək
istəmirəm. Buna görə də içimdəki
gücə dayanıram...
– Bəs şeir yazmaq necə? Qəmi paylaşmaq deyil?
– O qəm
bu qəmdən deyil. Oxucu Həyat Şəminin
kədərini yaşamır, sadəcə yaxşı bir
misra oxuyaraq "nə gözəl ifadə edib” deyir.
Düşünmür ki, Həyatın belə bir dərdi
var. Məsələn,
–
"Küsdü
baxtım öfkədən,
Çıxıb getdi o gedən.
Bir
ölümcül sevgidən
Yatıram, ay adamlar!”
deyən
Həyat dərd vermədi insanlara. "Ölümcül
sevgi” ifadəsi ilə yeni ifadə tərzi, yeni söz verdi.
– Bəs özünüzdə bu hal
necə baş verir?
– Elə
özüm də o dəqiqə oxucu mövqeyinə
keçirəm. Dərdim olur, kədərlənirəm.
Bu kədərimi misraya köçürəndə, əgər
şeirim uğurlu alınırsa, həmin an
kefim düzəlir. "Nə gözəl ifadə
etdim” deyirəm.
– Həyatı yaşayanlardan, yoxsa
üzünü köçürənlərdənsiniz?
– Həyatı
yaşayaraq dərk edən, dərk edərək
yaşayanlardan olmuşam. Bunu mənə
keçdiyim enişli-yoxuşlu həyat yolum,
qazandığım statuslarım və yazdıqlarım deyir.
Qarşımda hamar yol açan olmayıb.
Hətta ilk həyat müəllimim olan valideynlərim
də, mənə təhsil və elm verən müəllimlərim
də "sən özün cığır aça biləcəksən”
deyib əlimi buraxıblar. Bir də tək
yaşamağın özü də bir sübutdur. Bunu yalnız güclü insanlar tərcih edə bilər.
Şairlik müstəvisindən yanaşsam deyə bilərəm
ki, həyatın üzünü köçürənlər
başqa şairin üslubunu mənimsəyib, o tərzdə
yazanlardır.
Mən öz üslubumu, öz təfəkkürümü,
öz hislərimi, duyğularımı həm özüm kimi
yaşayıram, həm də yazıram. Deməli, həyatı
yaşayanlardanam.
– Bir
müsahibənizdə "mənim sevgimin öz qoxusu var, məncə.
O qoxu bənzərsizdir. Şeirimin qoxusu da fərqlidir”
söyləyibsiniz. Həyat Şəmi
şeirilərini digərlərindən "hansı qoxuya”
görə ayıra bilərik?
– "Həyat qoxusu”na görə (gülür). Niyə də olmasın? Əslində, ətirlər şəxslərin adı ilə adlanır. Mənim də ətrim şeirlərimdir. Şeirlərimin qoxusunda da özüm varam. İndiki zamanda "özün olmaq” çətin məsələdir. Təvazökarlıqdan kənar anlaşılmasın, az yazıram, öz yazıram.
Söhbətləşdi:
Fərid Hüseyn, Aytac Quliyeva
Kaspi $g 2018.- 17-19 mart.- S.16.