Bolşevizm onun şeirlərinin ittiham
obyekti idi
Bədirxan Əhmədov: “İstiqlal
şairi epiteti birinci olaraq Gültəkinə aid edilməlidir”
"Cümhuriyyət ədəbiyyatı”
layihəsi çərçivəsində AMEA-nın Nizami Gəncəvi
adına Ədəbiyyat İnstitutunun
şöbə müdiri, professor Bədirxan Əhmədovla
istiqlal şairi Gültəkin haqqında müsahibə.
– Bədirxan
müəllim, uzun müddət Gültəkin imzası Azərbaycanda
geniş miqyasda tanınmayıb. Sizcə, bunun əsas
səbəbi nə idi?
- Elədir,
uzun müddət biz onu Əmin Abid kimi
tanımışıq. Gültəkin
imzasının gizli qalması isə onun bu imza ilə
yazdığı şeirlərinin ictimai-siyasi ruhu, Azərbaycandakı
mövcud sovet sistemi ilə bağlıdır. Bu faktın özü göstərir ki, Gültəkin
rəsmi mühacir olmasa da, özünü mühacir kimi hiss
etmiş və siyasi və ədəbi mühacirətin
formalaşmasında böyük rol oynamışdı. Buna görə də, 1926-cı ildə Bakıya
qayıdan Əmin Abidin Gültəkin imzası ilə
şeirlər yazmasını sovet Azərbaycanında gizlətməkdən
başqa çarəsi yox idi. Hətta onun
özünün Bakıya dönməsi belə çox təhlükəli
idi. Buna baxmayaraq o, Bakıya
dönmüşdü. Ancaq
görünür, onun Gültəkin kimi yazdığı
şeirlərdən "çeka”nın məlumatı
olmamış deyildi. Çünki Xalq Maarif Komissarlığının
təklifi və təqaüdü ilə Türkiyəyə həm
təhsil almağa, həm də "Ədəbiyyat
tarixi" kitabını yazmağa göndərilən
Ə.Abidin Bakıya qayıtdıqdan sonra yaxşı
qarşılanmaması, çox iş yeri dəyişməsi,
bəzən isə rayonlarda işləməsi onu göstərirdi
ki, mərkəzdə onun Gültəkin kimi fəaliyyətindən
xəbərdardırlar, onu izləyirlər. Ancaq
dövrün mətbuatında onun Gültəkin olması
haqqında heç bir məlumat getməmişdir.
Yalnız repressiya olunan zaman istintaq sənədlərində
onu sorğu-sual edərkən Gültəkin adı ilə
"Yeni Kafkasiya"da şeirlər dərc etdirməsi
haqqında məlumatlar var. Aydındır ki, bu sənədlər
gizli idi və ona görə də ədəbi sfera Gültəkinin
Əmin Abid olduğunu 80-ci illərin sonuna qədər bilmədi.
– Gültəkinin
şeirlərini toplu halında çap eləyən Əli
Şamil onun Əmin Abidlə eyni şəxs olması ilə
bağlı uzun müddət qəti qərara gələ bilməyib.
Azərbaycanda çox az adam bilib ki, belə
bir şair olub. Mümkündürmü ki, bilənlər
də gizlədib bunu?
–Ola bilməzdi
ki, Türkiyədə Ə.Abidin Gültəkin imzası ilə
yazdığını o dövrün adamları bilməmiş
olsun. Əlbəttə, Gültəkinin
dostları, müasirlərindən bəziləri bunları
bilməmiş deyildi. Lakin onu rejimə hədəf
etməmək üçün 20-30-cu illərdə bu barədə
elə bir informasiya getməmişdir. Görünür,
məhz bu gizliliyə görə M.Ə.Rəsulzadə,
Ə.Cəfəroğlu, M.B.Məmmədzadə və b.
siyasi mühacirlər də Gültəkinin kimliyini
açıqlamağı lazım bilməmişlər. Sonrakı nəsil tədqiqatçılardan bəziləri,
məsələn, Abbas Zamanov, bu barədə bilirdisə,
ortada sənədlər yox idi. Ortada fakt
olmadıqda isə hər hansı bir fikri təsdiq etmək
çətinləşir. Nəhayət,
Ə.Abidin ilk tədqiqatçısı Əli Şamil bu barədə
müəyyən araşdırmalar aparmış, sənədlər,
arqumentlər əldə edərək Gültəkinin Əmin
Abid olduğu qənaətinə gəlmişdir.
– Məhəmməd Əmin Rəsulzadə
"Yeni Kafkasiya” dərgisində Gültəkinə geniş
yer verib, onu istiqlal şairi kimi qiymətləndirib. Lakin onun kimliyi haqqında heç bir informasiya verməyib.
Rəsulzadə Gültəkinin daha çox
tanınmasını, şəxsiyyətinin məlum
olmasını niyə gizli saxlayıb?
–Doğru
deyirsiniz ki, M.Ə.Rəsulzadə Gültəkin
yaradıcılığına yüksək qiymət verib.
"Çağdaş Azərbaycan ədəbiyyatı" məqaləsində
Gültəkinin şeirlərinin əhəmiyyətini
yüksək dəyərləndirən M.Ə.Rəsulzadə
onun
İstiqlal, o yaşayan millətin
qəlbində can,
İstiqlal, o səadət,
həyat, zəfər, şərəf, şan.
İstiqlal, o sönməyən
müəbbəd bir məşalə,
Könüllərdə
tutuşur, gözlərdə sönsə, belə.
misralarını nümunə gətirərək, şeirlərində
"həqiqi, milli inqilab nəşidələrini"
görürdü. Təkcə M.Ə.Rəsulzadə
deyil, bütün tanınmış siyasi mühacirlərin
çoxu onun poeziyasını yüksək dəyərləndirirdilər.
M.Ə.Rəsulzadənin Ə.Abidin Gültəkin
olmasını nədən gizli saxladığını ancaq
ehtimal etmək olar. Belə ki "Yeni Kafkasiya"nın hər sayı gizli yolla Azərbaycana gəlirdi.
Bu jurnaldakı materialları oxuyur və müəlliflərin
şəxsiyyəti ilə maraqlanırdılar. Bir fakt deyim sizə. "Yeni
Kafkasiya" dərgisi nəşrə başlayanda ilk
saylarında Cümhuriyyət şairi Ə.Cavadın şeirlərini
açıq ad – "Əhməd Cavad" imzası ilə
verirdilər. Bu şeirlər
Ə.Cavadın sovetlərə qədər çap olunan
"Dalğa" və "Qoşma" kitablarında da
getmişdir. Lakin Ə.Cavadın şeirlərinin
"Yeni Kafkasiya"da dərc olunması onun burada həyatına
təhlükə yaradır və onu həbs edirlər. Bundan sonra redaksiya bir izahat yazmalı olur. Redaksiyanın məqaləsində göstərilirdi
ki, şeirləri Ə.Cavad özü göndərməyib, nə
də bu şeirlər indi yazılmayıb, əvvəlki
kitablarında, yaxud mətbuatda çap olunan şeirlərdir.
Redaksiya bu şeirlərə görə
Ə.Cavadın həbsindən çox rəncidə olur və
sistemin heç zaman bu cür alçaq hərəkətlərə
yol verəcəyinə inanmadığını bildirirdi.
Bu hadisədən sonra "Yeni Kafkasiya" bir də
Ə.Cavadın, eləcə də sovet Azərbaycanında
yaşayan şairlərin şeirlərini dərc etmir. Çünki onların həyatını təhlükə
altına atırdı. Bundan sonra səhnəyə
Gültəkin çıxır və jurnalın səhifələrində
iki il ərzində 23 şeir dərc etdirir.
Ancaq o da öz açıq adı ilə
çıxış etmir. Ona görə
də Gültəkini onun mühacir imzası hesab etmək
olar. Görünür, M.Ə.Rəsulzadə
və digər siyasi mühacirlər də məhz buna görə
onun kimliyini gizli saxlamışlar. Ə.Abidin
özü də heç yerdə bu dərgidə şeirlərinin
dərc olunmasını yazmamışdır. Əslində, onun qarşısında belə bir məqsəd
də olmamışdır. Nədən
yazmalıydılar?! Onu da deyim ki,
Ə.Cavadın 1923-cü ildə başına gələn
hadisə 1929-cu ildə bir də təkrar olunur. Belə
ki, 1928-ci ildə Azərbaycan mühacirlərinin "İstiqlal
uğrunda" adı ilə İstanbulda dərc etdirdikləri
məcmuədə Ə.Cavad, Umgülsümlə
yanaşı Gültəkinin də 23 şeiri dərc
olunmuşdu. Məcmuənin əsasını
onun şeirləri təşkil edirdi. Mənə
elə gəlir ki, Ə.Abidin bu illərdə mərkəzdən
uzaqda işləməsi də bununla bağlı idi. Bu məcmuənin səsi 1929-cu ildə
çıxdı; Ə.Cavad Azərbaycan şair və
yazıçıları tərəfindən mətbuatda
qınaq obyekti oldu və nəhayət "Kommunist" qəzetində
iki izahatı dərc olunduqdan sonra ondan əl çəkdilər.
– O zaman İstanbulda onun şeirlərinə
mahnılar bəstələndiyi məlumdur. Bu mətnlər
hardasa varmı?
–
Hansı şeirlərinə mahnıların bəstələndiyi
və hansıların oxunduğu haqqında dəqiq bir məlumat
yoxdur. Yalnız məlumatlar var ki, 20-ci illərdə
onun şeirlərinə yazılmış mahnılar
İstanbul küçələrində oxunurmuş. Ancaq bu mahnılardan əlimizə yazılı
olanı gəlib çatmayıb. Ola bilsin
ki, bu cür məlumatlar haradasa yer almışdır. lakin bunlar haqqında geniş araşdırmalar
aparmaq lazımdır. Elə buna görə də
onun istiqlal poeziyasını bir doktorantıma dissertasiya
mövzusu olaraq vermişəm. İnanıram
ki, Gültəkin, yaxud Əmin Abid imzası ilə şeirləri
yalnız mühacirət mətbuatında deyil, o dövrün
türk qəzetlərində də olmuşdur. Məsələn, Ə.Abid istintaq sənədlərində
müstəntiqin suallarını cavablandırarkən bir
neçə jurnalla əməkdaşlıq etdiyini, ancaq ən
çox "Yeni Kafkasiya"da çıxış etdiyini
bildirir. Müstəntiqin "Hansı məsələləri
yazırdınız "Yeni Kafkasiya”da?" sualına isə
"Ən çox şeirlər yazırdım, hamısı
hədsiz dərəcədə antisovet və millətçilik
məzmununda", – cavabını vermişdi. Bu
da onu göstərir ki, Gültəkinin digər jurnal və qəzetlərdə
də şeir və məqalələrinin olması
mümkündür. Bunları bir-bir
araşdırmaq, yeni faktlar üzə çıxarmaq gərəkir.
– Şeirlərinin bədii gücü və təsiri
haqqında nə deyə bilərsiniz? Poetik nümunələri sanki bir az dağınıq və sistemsiz
görünür.
–
Bilirsiniz, Gültəkin bu şeirləri cəmi il yarım ərzində yazıb. Olsun ki, onun poetik təfəkkürü hələ
öz axarını tapmamışdı. Bədii
cəhətdən dəyərli olanı, zəif olanı da
var. Ancaq şeirlərinin gücü
aşıladığı istiqlal ideyasında, mübarizə
əzmində, nikbinliyində və inamındadır.
Bolşevizm, 20-ci illərdə bütün mətbuatın,
şairlərin tərənnüm, ancaq onun şeirlərinin ittiham obyekti idi.
Bürüdü bir
qorxunc yel kibi
bizi,
Bu dağlarda oldu
duman bolşevik.
Qanlara boyandı Xəzər dənizi
Vermədi kimsəyə aman
bolşevik.
Bolşevik atını sürdü Araza,
Oğulsuz analar batdılar yasa.
Ey əziz qardaşlar, bu yıl
olmazsa
Gələcək yıl olur viran bolşevik.
Rəngini tökdüyü qandan
aldı o,
Dünyaya bir
yeni vəhşət saldı
o,
Qafqaz onun
deyil, bizdən çaldı o,
Oldu bu
gün bizə düşmən bolşevik.
–
Gültəkinin şeirləri üslubuna və formasına
görə hansı şairə daha yaxındı?
–Deməzdim ki, onun şeirləri
üslubuna, yaxud formasına görə kiməsə
oxşayır. Çünki bu dövrdə yeni
poetik təfəkkür formalaşırdı. Bu poetik təfəkkürün əsası
Ə.Cavadla başlamışdı. Ə.Cavad
türk şairi Məmməd Əmin Yurdaquldan təsirlənərək
yeni bir poetik formadan istifadə edir. Bu forma
yalnız heca vəznilə fərqlənmir, həm də sadə
yazılışı, deyilişi, milli ruhu və məzmunu ilə
seçilirdi. Cümhuriyyət
dövründə hərbi və milli marşların
yaranması bu üslubu bir qədər də
populyarlaşdırdı. Əli Yusif
Rainin, Davudun, Zülfüqarın, Umgülsümün və
b. şeirlərində hamar olmasa da, bu üslub
özünü göstərdi. Lakin sovetlərin
gəlişilə bu üslub və milli ruh geri çəkildi
və yalnız bir neçə ildən sonra S.Vurğun
şeirində yenidən, bu dəfə daha da cilalanmış
şəkildə ortaya çıxdı. Gültəkinin
şeirləri də məhz bu üslubda yazılmış
şeirlərdir. Lakin bu üslub, mövzu
və ideya heç cür Azərbaycan arealında yazıla
bilməzdi. Yazılsa belə, sandıq ədəbiyyatı
olaraq qalacaqdı.
– Onun şeirləri haqqında
müxtəlif dərgilərdə ayrı-ayrı şəxslər
qısa olsa da, münasibət bildirib. O zaman türk mətbuatında
Gültəkinin şeirləri haqqında
hansısa yazının, araşdırmanın olduğu məlumdurmu?
–Onun şeirləri haqqında
"İstiqlal uğrunda" məcmuəsi və "Buzlu cəhənnəm"
kitabının ön sözündə geniş
danışılıb. M.Ə.Rəsulzadə,
Ə.Cəfəroğlu, H.Baykara və b. müəyyən
fikir söyləyiblər. Türkiyə mətbuatında
elə bir geniş araşdırmaya rast gəlməmişik.
Azərbaycanda isə Ə.Şamilin məqalələri
vardır. Bir də mənim Ə.Abidin həyatı,
mühiti və yaradıcılığına həsr etdiyim
"Bir istiqlal yolçusu" (2003) monoqrafiyamda
araşdırılıb. Bu il onun
anadan olmasının 120 illiyi tamam olur. Düşünürəm
ki, bu görkəmli alim, folklorşünas, ilk
qorqudşünas, axundovşünas və istiqlal şairinin
yubileyi yüksək səviyyədə keçirilməlidir.
Təəssüf ki, onun heç kimi
qalmadığından ədəbi irsi ilə sistemli şəkildə
məşğul olanlar da yoxdur.
– İkinci dəfə Bakıya
qayıtdıqdan sonra təzyiqlərə məruz qalıb,
iş yerini dəfələrlə dəyişib.
Öldürülməsi necə baş verib, konkret ittihamı
varmı?
– İkinci dəfə Bakıya həyat yoldaşı
Nafiə Abidlə birgə qayıdıb. Nafiə Abidin
də Türkiyədə bir neçə şeiri çap
olunub. 20-ci illərin sonlarında Türkiyə
ilə münasibətlərin pisləşməsi türk
qızı ilə evlənən Ə.Abidə də öz təsirini
göstərməyə bilməzdi. İstintaq
sənədlərində də buna aid müəyyən
faktlar var. Ə.Abid 1938-ci ildə həbs olundu. Əvvəlcə onun qardaşı Əliabbas
Müznib həbs edildi. Ə.Müznib həm
də Nikolay dövründə Sibirə sürgün
edilmişdi. Lakin sovet vaxtı onun rejimə
qarşı elə bir mübarizəsi olmamışdı.
Həm də yaş o yaş deyildi. Buna baxmayaraq, hər iki qardaş repressiyaya qurban
getdilər. Nafiə Abid də həbs
edilmişdi. Ancaq bir müddət
saxladıqdan sonra Türkiyə səfirliyinin köməkliyi
ilə 1939-cu ildə azadlığa buraxıldı.
– Gültəkin şair kimi Xalq
Cümhuriyyətinə, onun ideyalarının yaşamasına
hansı töhfələr verdi?
–Bilirsiniz
ki, Cümhuriyyət dövründə Gültəkin
Türkiyədə İstanbulda olub. O, Türkiyəyə gedəndə
Cümhuriyyət zamanı idi, geri qayıdanda isə Azərbaycan
qırmızı ordu tərəfindən işğal
olunmuşdu. Bu dövrə aid Gültəkinin "Bəsirət"də,
"Azərbaycan"da dərc edilən bəzi
yazıları olmuşdusa da, Cümhuriyyətə həsr
olunan, onu tərənnüm edən əsərləri
olmamışdı. Bununla belə, Azərbaycan ədəbiyyatında
istiqlal şairi epiteti birinci olaraq Gültəkinə aid edilməlidir.
Əgər Ə.Cavadın şeirlərində
Cümhuriyyət ideyaları tərənnüm edilirdisə,
Gültəkinin şeirlərində istiqlal ideyaları təsvir
olunur. Ancaq Cümhuriyyətin süqutundan
sonra onun Türkiyədə yazıb "Yeni Kafkasiya"da dərc
etdirdiyi şeirləri Cümhuriyyətin, istiqlalın
yaşaması üçün əsas mənbə
olmuşdu. Uzun müddət Azərbaycan
mühacirəti bu şeirlərin təsiri altında
olmuş, 1928-ci ildə "İstiqlal uğrunda" məcmuəsinin
əsasını onun şeirləri təşkil etmişdi.
1948-ci ildə isə şairin "Buzlu cəhənnəm"
kitabının nəşr olunması bu poetik parçalara
ehtiyacı göstərir. Təsəvvür
edin, Azərbaycanda Cümhuriyyəti müsavat dövrü
kimi qələmə verən yerli mətbuatda nəinki milli
ruhlu, heç bədbin şeir belə çap etdirmək
mümkün olmadığı bir zamanda, Gültəkinin
şeirləri İstanbulda işğalçıya
qarşı üsyan püskürür. Çox qısa
bir zamanda onun şeirləri Türkiyədə istər
mühacirlər, istərsə də türkiyəlilər arasında məşhurlaşır.
Onun Cümhuriyyətə xidmətini də elə
burada axtarmaq lazımdır. M.Ə.Rəsulzadə
əgər "Azərbaycan Cümhuriyyəti" əsəri
və siyasi fəaliyyətilə Cümhuriyyəti
yaşatmağa çalışırdısa, bu işi poetik
şəkildə Gültəkin görürdü. Mühacirətdə istiqlal ideyalarını bu qədər
açıq, mübariz və poetik şəkildə
yaşadan ikinci bir şairimiz yoxdur. Hətta Azərbaycan
mühacirətinin görkəmli nümayəndəsi Almas İldırımın
yaradıcılığında belə, istiqlal ideyası bu qədər
sistemli və etirazçı ruhda ifadə olunmayıb. Bunun da əsas səbəbi şairin siyasi mühacirətdən
bir qədər aralı olması idi. Gültəkinin
şeirləri mövcud siyasi sistemə qarşı
poetik-siyasi ittiham aktıdır. Bu şeirləri
yalnız ədəbi-bədii nümunə kimi qiymətləndirmək
doğru olmazdı, həm də siyasi çəkiyə
malikdir. Hətta bu şeirlər Azərbaycan
siyasi mühacirətinin özünə belə təsir
göstərmiş, onları ruhlandırmışdır.
Bunu siyasi mühacirlərin yazılarından,
xatirələrindən də görmək olar. İstiqlalçılıq onun şeirlərindən
bir qırmızı xətt kimi keçir. Bu isə elə Cümhuriyyət ideyalarının
yaşadılması deməkdir.
– Bədirxan
müəllim, siz Gültəkinin – Əmid Abidin
"Seçilmiş əsərləri”ni tərtib edərək
ön söz yazıbsınız. Yəni onu fəaliyyətini
və həyatını dərindən araşdırıb tədqiq
edibsiniz. Sizin üçün o daha çox şairdi,
yoxsa alim?
–
Doğrudur, Ə.Abidin "Seçilmiş əsərləri"
(2007) kitabını nəşrə hazırlamışam. Bu kitab Prezident fərmanı ilə çap olunan
kitablar seriyasından 25 min nüsxə dərc olunub. Ancaq bu kitab Ə.Abidin bütün
yaradıcılığını əhatə etmir. 2016-cı ildə Əli Şamillə birlikdə tədqiqatçının
"Azərbaycan türklərinin ədəbiyyatı
tarixi" əsərinin bir cildini nəşr etdik. İndi isə İstanbul Universitetində
M.F.Köprülünün rəhbərliyi ilə
yazdığı dissertasiyasını nəşrə
hazırlamışıq. Bu kitab 1900-1920-ci
illəri əhatə edir. Maraqlı əsərdir.
Təəssüf ki, bu kitabı nəşr etmək
üçün vəsait tapa bilmirik. Düşünürəm
ki, onun çap olunmayan əsərləri, elə şeirləri
də yenidən dərc edilməlidir. Ə.Abid
Azərbaycanın ilk qorqudşünası,
folklorşünası, ədəbiyyat tarixçisi,
axundovşünası və bir şair kimi ədəbiyyat
tariximizdə öz yerini bundan sonra da qoruyub saxlayacaq.
Səxavət
Sahil
Kaspi $g 2018.- 17-19 mart.- S.12.