Şekspiri oxuyanda...
Yanuş Qlovatskinin felyetonunu
"Qayıdaq
öz ruhani məşğuliyyətimizə...”
Üçüncü
Riçardın dilindən
Şekspir
bədbinin biridir: yazdıqları, adətən, hüznlü
düşüncələrə yol açır. Onun
tamaşalarına baxanlarda öz işlərinə,
doğmalarına, ümumən həyata maraq itir, ən pisi də
budur ki, hakim dairələrə inam qalmır. Əlbəttə,
ədalət naminə desək, yaxşı
yazıçı olub, amma elə bu cəhəti də onun
üzərinə xüsusi öhdəliklər qoyur.
Məgər
bizim, məhz istedadlı adamlardan fədakar ingilis
xalqını namünasib qiyafədə göstərən
faktların birtərəfli, qərəzli seçimi və təqdimatından
daha artıq nələrsə ummağa haqqımız yoxdurmu?
Əslinə qalsa, o illər İngiltərə
üçün heç də pis keçməyib: 1588-ci ildə
"Yenilməz Armada”nı məğlub ediblər;
öküzlərin dartdığı xışı
atların çəkdiyi kotanla əvəzləyiblər;
1589-cu ildə Esseks Portuqaliya ərazisinə
çıxıb; 1596-da Essekslə Dreykin meyli Kadisə
yönəlib, nəticəsi də pis olmayıb; Afrika məmləkətlərinə
mal ixracı artıb; üçtarlalı əkinin müjdəsi
verilib; Çedder qraflığında pendir emalına
girişiblər...
Siyasətdən
başı çıxmayan əksər ədiblər kimi,
Şekspir də ölkəsinin iqtisadi-siyasi
uğurlarını görməyib, yaxud görmək istəməyib.
Krallar hərəsi bir xasiyyətdədir: onları
qarışıq salıb, hökmdar nüfuzunu zədələməyə
dəyməz. Yeri gəlmişkən, kraliça Birinci
Yelizaveta da Şekspirlə bu mövzuda dəfələrlə,
xüsusən, Ali Zadəganlar
Yığıncağının keçirildiyi 1578-ci ilin iyul
günlərində Birnam meşəsində ətraflı
söhbətləşib: dramaturq sonralar "Makbet”də həmin
məqama eyham vurub. Bundan əlavə, kraliça,
yazıçını həyata bir qədər nikbin
baxmağa sövq etmək üçün sərbəst
düşüncəli lord Vestmasterlendi onun yanına göndərib.
Hətta saray həyatına aid bəzi duzsuz lətifələri
də üstüörtülü çatdırıb. Lord
Vestmasterlənd yetərincə diqqətəlayiq şəxsiyyətmiş:
lord Qlosterin anabir qardaşı, böyük Bolinqbrokun
oğulları və onların əlaltıları kimi, o da həmin
dövrdə "1588 Lordları” adlandırılan "itirilmiş
nəsil”ə mənsub idi. Bunu da qeyd edim ki, onların az qala
hamısı – qaranlıqda kefli başla dördnala
çapanda – cəbhədən qaytarılan mühasirə
qülləsinə çırpılıb həlak
olmuşdular. Bircə, xoşbəxtlikdən, adəti üzrə
yenə kəsə yol seçən Vestmasterlənd salamat
qurtarmışdı. "88 Lordları”nın naşı
davranışlarına dair təsirli şahid ifadələrinə
görə də yalnız ona borcluyuq. Əfsus, hətta belə
bir insan da Şekpirə təsir göstərə bilməyib,
halbuki dramaturqla onun son günlərinəcən dost qalıb;
buna qətiyyən vaxtı, həvəsi olmasa da – sırf
ingilis xalqının mənafeyi naminə – gecələrin səssizliyini
pozmaqda, "Qlobus” kimi sakit məkanı təlatümə gətirməkdə
yazıçıya yoldaşlıq edib. Vestmasterlend
yazıçının vəfatına da şəxsən
şahid olub və rəsmən açıqlama verib ki,
Şekspir öləndə hər şeydən bezmişdi...
Hər
nə isə... Şekspir "Üçüncü
Riçard”da kralın taxtdan endirilməsi səhnəsini qələmə
alıb. Yelizaveta onun zalım krallardan bəhs etməsinə
pis baxmırmış, çünki onlarla özü
arasında bir oxşarlıq sezmirmiş. Amma taxtdan endirilmə
səhnəsi kraliçaya teatral cəhətdən o qədər
uğursuz görünüb ki, tamaşanı qadağan etməli
olub.
Vestmasterləndlə
at belində yanaşı çox gəzib-dolaşsalar da,
Şekspir yenə bu səhnənin əsərdən
çıxarılmasına qol qoymayıb. Halbuki mətnin
bütövlüyünə xələl gətirmədən
bəzi düzəlişlər etsəydi, həm əsərə
daha yığcam, sərrast biçim verə bilərdi, həm
də kraliçanı vacib dövlət işlərindən
ayırıb vaxtını almazdı. Müəllif əsərdəki
lordları boyarlarla əvəzləməyə, hadisələri
14-cü yüzilliyə keçirməyə də yaxın
durmayıb. Kim bilir, bəlkə, "kralı taxtdan endirmək”
ideyasını Kromvelə məhz Şekspir ötürüb,
hökmdarla bu cür haqq-hesab çəkilməsində onun
da barmağı olub? Öz müasiri olan dünyaca
ünlü yazıçı – vətənpərvərlik
ruhuyla, ali duyğularla coşub-daşan gözəl, parlaq
İngiltərə obrazı cızmış, yel dəyirmanlarının
hərəkətə gəlməsində və başqa
işlərdə hökmdarların, cəngavərlərin,
heyvandarların, kənd zəhmətkeşlərinin rolunu əsərlərinin
bir çox səhifəsində xüsusi vurğulamış
Şotlandiyalı Anonimin (orta əsrlərin Anonim ləqəbli
məddah yazıçı-salnaməçilərinə
eyhamdır – tərc.) yaradıcılığı ilə
tutuşduranda Şekspirin siyasi kallığı daha aydın
nəzərə çarpır.
Hər
nə isə... Keçək "Makbet”ə: ilk
baxışda belə görünə bilər ki, guya pyesdə
üsyançılar, xainlər qamçılanır, hərçənd
işin əslinə baxılsa, hökmdar bununla
özünün təhqir olunduğu qənaətinə
varmaqda haqlıdır. Məncə, bu pyesi müdafiə etməyin
yeri yoxdur, çünki o, açıq-aşkar qərəzli,
ideoloji cəhətdən naqis, psixoloji baxımdan tutarsız,
bir sözlə, zay əsərdir. Şekspir, hətta
xalqın sıravi nümayəndələrinin təsvirində
də – özünəməxsus bədxahlıqla – gerçəkliyi
təhrif edir. Doğrudanmı, sadə ingilis
qadınlarını ifritədən savayı heç bir
obrazda təsvir etmək mümkün deyil? Bircəciyi olsa, dərd
yarıydı, amma düz üçünü... Şekspir –
yeri gəlmişkən, tam ona xas olan – müdhiş
abırsızlıqla mühiti
qarışdırıb-körükləyir: onun qələmində
ifritələr zingildəşir, torpaq qızdırmalı
adamlar kimi titrəyir. Deyək ki, bunları keçdik. Axı
bir qədər sonra bayquş havadaca şahini
ölümünə dimdikləyir! Ardınca da atlar
tutaşıb bir-birini gəmirir! Mən bu epizod barəsində
bir mütəxəssislə məsləhətləşdim,
o, tam qətiyyətlə bildirdi: əgər bu cür
davranış donuzlar arasında mümkündürsə də,
atlarda istisnadır. Yəni Şekspir bu məqamda gerçəklikdən
lap uzaq düşüb.
Digər
əsərində – "Səkkizinci Henri”də o, gerçək
əhvalatları qələmə alıb, amma görək
mövqeyində nə dərəcədə
dürüstdür? Kralı qatı riyakar kimi göstərmək
düzgün işdirmi? Bu münasibət incəsənətin
böyük təsirini nəzərə alsaq, xalq arasında
oturuşmazmı? Bəs birdən, teatrda təbliğ olunan o
edam söhbəti ənənəyə çevrilib ta Elbadan
şərqdəki məmləkətlərəcən
yayılsa, onda necə? Kral bu halda təsvir olunarsa, onun
yaxın ətrafında daimi əmin-amanlıq duyğusu
möhkəmlənə bilərmi?
"Makbet”ə
qalanda: hər bir qələm adamına bəllidir ki, əgər
əhvalat Makbetin öz arvadıyla həsb-halından yox,
Dunkanın ölümündən başlasa, axıra yaxın
qatilin kimliyi açılıb-bilinsə, bu, dramaturji
baxımdan, qat-qat maraqlı alınardı. Gərək ifritələr
uzaqbaşı bircə dəfə peyda olaydılar, ya da
heç görünməyəydilər – əhvalatı
uzatmaq nəyə lazımdır ki? İdeya tərəfindən
danışsaq, gərək Malkolm nüfuzuna xələl gətirə
biləcək bir üsula əl atıb Makdufu aldatmayaydı.
Dunkanın oğlanlarının, qapıçının,
sarayda müşavirə vaxtı içki məclisinin
heç yeri deyildi: incəsənətdə "ümumiləşdirmə”
adlanan gözəl bir üsul var – bunu unutmamalıyıq və
belə olan halda isə burada ümumiləşdirilib qələmə
alınası əsas ünsür məhz qaraciyər
naxoşluğundan əziyyət çəkən Vestmasterləndin
obrazıdır, üstəlik o dövrdə İngiltərə
alkoqoldan istifadə üzrə dünyada
üçüncü yeri tuturdu.
Strateji
xarakterli məsələlərdə də ixtisaslı məsləhətçi
çatışmazlığı öz sözünü
deyib. Balaca uşağa da aydındır ki, Makbet,
Dünkanı öz qəsrində öldürməli deyildi,
onun gedişini gözləməli, yarğandan keçdiyi vaxt
daş-qaya uçqunu kimi bir "bədbəxt hadisə” təşkil
etməliydi. Qəsrdə isə başqa bir əməl
törədə – Dunkanı özündən
çıxarıb alçalda sala bilərdi. Nə bilim,
ortalığa bir-iki qadın salıb, zorlamada
günahlandırmaq olardı onu. Yaxud bəd başı,
Bankonu yaxşıca küyləyib Dunkanı öldürməyə
təhrik etmək, sonra da onun özünü qatil qismində
aradan götürmək mümkündü; beləcə, həm
taxt-tacın sanbalına xələl gəlməz, həm də
dövlətçilik baxımından da bir həngamə
çıxmazdı.
Heyif,
Makbetdə yaxşı hökmdara xas bütün keyfiyyətlər
cəmlənibmiş; çalışqan, tədbirli
adammış, ingilis kəndlisinin yükünü
yüngülləşdirə, Mərkəzi Avropa dövlətlərilə
iqtisadi əməkdaşlığa zəmin yarada, bəşəriyyəti
tərəqqi yoluna çıxara bilərmiş...
Seyfəddin Hüseynlinin tərcüməsində