Əsirlikdə qalan musiqi beşiyimiz
Şuşalılar 26 ildir Vətən
həsrəti ilə yaşayırlar
Mədəniyyətimizin,
əsrarəngiz musiqimizin beşiyi sayılan, böyük
alimlərin, bəstəkarların, şairlərin vətəni
Şuşa. Düz 26 ildir
ki, tarixi Azərbaycan torpaqlarının əbədi və
ayrılmaz parçası düşmən tapdağı
altındadır. 26 ildir ki, didərgin
düşdüyü insanlarının əli o torpağa
uzalı qalıb. Neçə-neçə
şuşalı Vətən həsrəti ilə dünyadan
köç edib. Neçə-neçə
şuşalı yurd dərdi ilə qocalıb. Neçə-neçə şuşalı
böyüyüb yaşa dolub. Neçə-neçə
dünyaya gələn körpə Şuşanı görmək
həsrəti ilə ayaq tutub...
Hər
daşı, hər qarış torpağı
xalqımızın həyatında baş verən bir
çox tarixi hadisələrə şahidlik edib
Şuşanın... Təkcə cənnət-məkan
deyil, həm də hərbi-strateji əhəmiyyət kəsb
edən qala rolunu oynayıb. Düşmənlərə,
yadellilərə göz dağı olub...
Vaxt vardı, bu şəhərin meydanlarından Cabbar
Qaryağdının, Xan və Seyid Şuşinskilərin zəngulələri
eşidilərdi. Havasının, suyunun tərkibi, təmizliyi, müalicəvi
əhəmiyyəti baxımından kurort şəhərləri
arasında özünəməxsus yer tuturdu Şuşa.
Yay aylarında Turşsu yaylaqları, Səkilli
bulağı, İsa bulağı, Yuxarı Daşaltı
(Şəmilin) bulağı, əfsanəvi "Cıdır
düzü”ndə yerli camaatın və oraya təşrif
buyuran qonaqların əlindən tərpənmək
mümkün deyildi. Keçmiş
SSRİ-nin dünya şöhrətli kurort şəhərinin
ən əvəzsiz məkanı əsrarəngiz təbiətə
malik idi. Bu dağlarda dünyanın
başqa heç bir yerində bitməyən xüsusi gözəlliyi
olan gül bitir. Adına "Xarı
bülbül” deyirlər. "Gül elə
formadadır ki, sanki gülün üstünə
bülbül qonub və yerindəcə donub qalıb. Bu, endemik çiçək həm də müalicə
əhəmiyyətli olduğundan xalq təbabətində ondan
istifadə edirlər” - deyə şuşalılar
xatırlayır.
"Şuşa qəribə bir şəhər idi. 1500 metr
hündürlükdə yerləşən bu şəhər
əsrlərdən bəri Qafqaz, İran və Türkiyə
arasında bir körpü olmuşdu. Ətrafını
dağlar, meşələr və çaylar
bürümüş gözəl bir şəhər idi.
Dağlarda və vadilərdə çiy kərpicdən
tikilmiş balaca komalar ucalırdı. Yerlilər
uşaq sadədilliyi ilə bu komaları saray
adlandırırdılar”. Qurban Səidin "Əli və
Nino” əsərinin V fəslində yer alan
bu fikirlər Azərbaycanımızın ayrılmaz
parçası olan Şuşanın nağıllar aləminə
oxşayan mənzərəsindən söhbət
açır.
Bu şəhər Azərbaycan elminə, ədəbiyyatına,
musiqisinə, hərbinə, publisistikasına adını əbədi
yazmış onlarla şəxsiyyətin, məşhur
sülalələrin vətənidir.
XIX əsrdə
Şuşa artıq mədəniyyət mərkəzi
idi. Qaynar həyat yaşayan şəhər
Qafqazın, Yaxın Şərqin və Orta Asiyanın müxtəlif
guşələrindən gəlmiş şair,
yazıçı və musiqiçilərin, teatr xadimlərinin
toplaşdığı şer, sənət məkanına
çevrilmişdi. Həmin vaxtlarda
"Qafqazın konservatoriyası” kimi ad çıxaran şəhər
vokal məktəbi kimi sürətlə məşhurlaşır.
O dərəcədə ki, tədqiqatçılar İtaliya
vokal məktəbi Avropa musiqi mədəniyyəti tarixində
hansı mövqeyi tutursa, Şuşa vokal
məktəbinin də Şərq musiqi mədəniyyəti
tarixində eyni mövqeyi tutduğu qənaətinə gəliblər.
İlk musiqi məktəbinin
açılması XIX əsrin 70-ci illərinə təsadüf
edir. O dövrdə şəhərdə 95 şair, 22
musiqişünas, 38 xanəndə, 12 nüsxəbənd, 19 xəttat,
16 nəqqaş, 18 memar, 5 astronom, 16 həkim, 42-yə qədər
müəllim yaşayıb. Eyni dönəmdə Şuşa öz ədəbi məclisləri
ilə diqqət mərkəzində olub.
Qafqazın
cənnəti
1992-ci il may ayının 8-ə keçən gecə
erməni hərbi birləşmələri keçmiş
sovet ordusunun 366-cı alayının hərbi
qulluqçularının və 40 zirehli texnikasının
köməyi ilə Şuşa şəhərinə
hücuma keçdilər. Uzun sürən
artilleriya atəşindən və qeyri-bərabər qanlı
döyüşlərdən sonra şəhər işğal
olundu. Şuşa işğal nəticəsində
ölüm sükutuna qərq oldu. Bununla,
ermənilər bölgənin Azərbaycandan faktiki
qoparılmasına nail oldular. Şuşanın
işğalı nəticəsində 480 günahsız vətəndaş
qətlə yetirildi, 600 nəfər yaralandı, 22 min nəfər
öz yurdundan didərgin düşdü. Əsir
götürülmüş 68 soydaşımızın taleyi
barədə bu günə qədər məlumat yoxdur.
Ermənistanın silahlı qüvvələri bu şəhərdə
Azərbaycan xalqının izlərini silmək, onu unutdurmaq
üçün ən ağlagəlməz cinayətlərə
əl atıblar. Tarixi-memarlıq tikililəri, qədim abidələr,
inanc yerləri, yaşayış binaları, hətta məzarlıqlar
dağıdılıb, zəngin muzey və kitabxanalar talan
edilib, bir vaxtlar təkrarolunmaz təbiətinə görə
«Qafqazın cənnəti» adlandırılan yerlər xarabazara
çevrilib.
Şuşa
şəhərində azərbaycanlıların tarixi izlərini
silmək məqsədi ilə vandallar 600-ə yaxın tarixi
memarlıq abidəsini, o cümlədən Xan mağarası,
Qaxal mağarası, Şuşa qalası, Pənahəli
xanın sarayı, Cümə məscidi, Aşağı
Gövhər Ağa məscidi, Xurşud Banu Natəvanın
evi, Molla Pənah Vaqifin məqbərəsini yerlə-yeksan
edib, bütövlükdə 279 dini, tarixi və mədəni
abidəni dağıdıblar, bir çox abidənin erməniləşdirilməsinə
nail olublar. Ermənilər Şuşada 7 məktəbəqədər
uşaq müəssisəsini, 22 ümumtəhsil məktəbini,
mədəni-maarif, kənd təsərrüfatı
texnikumlarını, 8 mədəniyyət evini, 14 klubu, 20
kitabxananı, 2 kinoteatrı, 3 muzeyi, Şərq musiqi alətləri
fabrikini viran ediblər. Şəhərin tarix muzeyinin 5 minədək
əşyası, Azərbaycan Xalçası və Xalq Tətbiqi
Sənəti Dövlət Muzeyinin Şuşa filialı,
Dövlət Qarabağ Tarixi Muzeyinin 1000-dək əşyası,
professional Azərbaycan musiqisinin banisi, bəstəkar Üzeyir
Hacıbəylinin (300-dən çox əşya), vokal sənətimizin
əsasını qoymuş böyük müğənni
Bülbülün (400-dək əşya), görkəmli
musiqiçi və rəssam Mir Mövsüm Nəvvabın
(100-dən çox əşya) xatirə muzeylərinin
fondları qarət edilib.
Ermənilər
insanlığa sığışmayan vəhşiliyə də
əl atdılar: Üzeyir Hacıbəyli, Bülbül, Natəvan
kimi tarixi şəxsiyyətlərin heykəllərini güllələdilər.
Ümumilikdə
1992-ci il mayın 8-də Ermənistan
Silahlı Qüvvələrinin Şuşanı işğal
etməsi nəticəsində Azərbaycanın 289 kv km ərazisi
ermənilərin nəzarətinə keçdi. Ermənilərin
Qarabağ xanlığının paytaxtı olmuş
Şuşaya qarşı divanları bu gün də davam edir:
şəhərin nadir tarixi abidələrini
dağıdır, milli arxitekturasını silir, istədikləri
kimi yenidən qurmağa cəhd edirlər.
Yaxşı
günlərimiz Şuşada qaldı
Şuşadan olan məcburi köçkünlər
doğulduqları torpaqdan uzaqda olmaları ilə heç
cür barışa bilmirlər. Şuşa onların
ağrıyan qəlbi, yuxusuz gecələridir. Şuşanın əhalisi ölkəmizin 58 rayonuna
səpələnib. Bakının Pirşağı kəndindəki
Şuşa qəbiristanlğında son 26
ildə doğma yerdən uzaq, Şuşa həsrəti ilə
həyata gözlərini yuman yüzlərlə
şuşalı dəfn edilib.
68
yaşlı şuşalı məcburi köçkün Nailə
Məmmədova yaddaşından bircə an
da silinməyən o dəhşətli günü -
Şuşanın işğalı gününü göz
yaşları ilə xatırlayır: "Gecə
atışma başladı. Dörd bir tərəfdən
şəhər artilleriyadan atəşə tutuldu. Atılan mərmilərdən elə bir şəhərin
üstündə günəş parlayırdı. Anamgilə zəng etdim ki, görüm
qardaşlarım şəhərdədir, ya
çıxıblar. Qardaşım telefonda ermənilərin
şəhərə hücum etdiyini xəbər verdi. Sonra bacımgildən xəbər
tutmaq üçün onlara zəng etdim. Telefonları
cavab verməyəndə nigaran halda tələsik evlərinə
yollandım. Onların evləri
"Saatlı” məscidinin yanında idi. Darvazanı
açanda evdən əsər-əlamət
olmadığını görüncə dəhşətə
gəldim. Ev yerlə-yeksan olmuşdu.
Onların sağ qalıb-qalmadığı öyrənmək
üçün qonşuların qapısını
döydüm. Heç kim cavab verməyincə
geri qayıtmağa məcbur oldum. Dördyol
deyilən əraziyə çatanda göydən mərmilərin
yağdığını gördüm. Həm
də mərmilərdən birinin yoldan qaçan bir nəfəri
parçaladığının şahidi oldum. Bunlar çox dəhşətli hadisələr idi.
Tələsik evə qaçdım. Həmin vaxt həyat yoldaşım batalyona
getmişdi. "Siz çıxın, mən
də gələcəyəm” deyə oradan xəbər
göndərmişdi. Sonra
qızımın çalışdığı Əmanət
Bankına zəng etdim. Bankın müdiri
Əhməd müəllim şəhəri tez tərk etməyimizi
təkid etdi. Həmin vaxt polis idarəsində
çalışan qohumum zəng edərək ermənilərin
artıq şəhərə girdiklərini bildirdi”.
Şuşalıların yuxusunu ərşə çəkən,
neçə-neçə sakininin qəlbinə sağalmaz
yara vuran o gecə Nailə Məmmədova da digər
şuşalılarla birgə piyada dərə ilə
Turşsu qəsəbəsinə doğru hərəkət
ediblər. Həmin
vaxt Laçın yolu üzərində yerləşən
Balakirs dağından maşınlar da atəşə
tutulurmuş: "Turşsuda Bakıdan gələn
döyüşçülərin toplandığını
gördük. Nə qədər cəhd eləsək
də, yoldaşım Feruz Məmmədov haqqında bir xəbər
ala bilmədik. Biz əsgərləri
daşıyan avtobus vasitəsi ilə Ağcabədiyə gəldik.
Sonra xəbər tutduq ki, bacım və
qardaşlarım da şəhərdən çıxıblar
və sağdırlar. Həyat
yoldaşımın isə ermənilər tərəfindən
əsir götürülməsi məlum oldu. O vaxtdan
onun haqqında heç bir xəbər ala bilməmişəm”.
N.Məmmədova övladları ilə birgə Ağcabədidən
birbaşa Yevlaxa - qohumlarıgilə gəlib. Bir müddət orada qalandan
sonra bacı-qardaşları ilə birlikdə Bakıda,
Goradil bağlarında məskunlaşıb: "O vaxtdan
yoldaşımdan heç bir xəbər yoxdu. 5
övladım şuşasızlıqla bərabər
atasızlığın da acısını yaşadı.
Oxudular, təhsil aldılar, amma ürəklərindən
Şuşanın həsrəti silinmədi”.
Nailə xanımın sonbeşik övladı Bəxtiyar
10 yaşında olub Şuşanı tərk edəndə. Ancaq oğlu Şuşa
haqqında bayatılara, xatirələrə, mahnılara qulaq
asa-asa böyüyüb. Məskunlaşdıqları qəsəbədə
şuşalıların yurd yanğılarını
görüb, Vətənin nə demək olduğunu öncə
onlardan öyrənib: "Şuşanı qaytarsalar, elə həmin
gün gedərəm” - deyir Nailə Məmmədova:
"Oradakı evimizi, küçəmizi, qonşuları
heç unuda bilmirəm. Hər daşı, hər
qarışı yadımdadır. Şuşa
damağımızın dadını, ürəyimizin
yağını aparıb. Şuşada
olanda böyükdən-kiçiyə hamı bir-birini
tanıyırdı. İndi
şuşalıların övladlarının çoxu
bir-birini tanımır. Elə bil bir-birlərinə
yadlaşıblar. Ən pisi də budur.
Yaxşı günlərimiz Şuşada qaldı... Şuşasız yaşamaq bizim üçün
çox çətindir”.
Şuşalılar təkcə özlərinin deyil,
bütün Azərbaycan üçün musiqi beşiyi, cənnət
guşəsi sayılan torpaqlarının azad ediləcəyi
günü səbirsizliklə gözləyirlər. Onlar "yalnız o zaman
Şuşanın üzərindən duman çəkilər”
deyirlər...
Təranə Məhərrəmova
Kaspi 2018.- 8 may.- S.7.