Heydər Əliyev və Azərbaycanda
milli siyasət
O, dağılmış dövləti,
zədələnmiş milli birliyi azərbaycançılıqla
bərpa etdi, möhkəmləndirdi
Azərbaycan müxtəlif etnik və dini qrupların ənənəvi
dözümlülük və ahəngdar birgəyaşayışı
üzərində qurulmuş və həyata keçirilən
milli siyasətin aparıldığı çoxmillətli və
çoxdinli ölkədir. Tarixən Azərbaycanda
insanlar arasında milli, dini və irqi ayrı-seçkiliyə
yol verilməmiş, tolerantlıq milli mentalitetimizə xas
olmuşdur. Yüzilliklər boyunca Azərbaycanda
məskunlaşan və müxtəlif dinlərə etiqad edən
xalqlar sülh və əmin-amanlıq şəraitində dinc
yanaşı yaşamışlar.
Azərbaycanda etnomühit bütün dövrlərdə
sabit olub. Yəni, topluma daxil olan həm türkə, həm də
qeyri-türkə yanaşma tərzi eyni olub, etniklə
qeyri-etnik arasında fərq qoyulmayıb. Hər
bir milli və etnik azlıq ayrı-ayrılıqda təhlil
olunub, onların inkişaf dinamikası nəzərdən
qaçırılmayıb. Müstəqilliyin ilk illərində
ölkədə baş verən siyasi hadisələrdən
dolayı, dövlət strukturları milli azlıqların
problemləri ilə faktiki olaraq məşğul ola bilmirdi. Lakin 1993-cü ildən sonra Azərbaycanın
bütün ictimai və siyasi həyatında olduğu kimi,
milli azlıqlara münasibətdə də vəziyyət
tamamilə yaxşılığa doğru inkişaf etməyə
başladı.
Tarazlı milli siyasət kursu, milli azlıqların ən
kiçik qayğılarından tutmuş ciddi sosial problemlərinə
qədər bütün məsələlərinin həlli
Ümummilli lider Heydər Əliyevin iradəsi və cəsarəti
ilə həyata keçirilirdi. Heydər Əliyevin təşəbbüsü
və göstərişi ilə milli azlıqların ədəbiyyat, mədəniyyət,
dil, tarix, adət-ənənələrinin və s. qorunub
saxlanmasına, inkişaf etdirilməsinə qanuni zəmin
yaradıldı.
Müstəqilliyimizin
ilk illərinin milli siyasətini xarakterizə edən tarix elmləri
doktoru, professor Əli Həsənov "Heydər Əliyev və
milli dövlətçilik təlimi - azərbaycançılıq"
məqaləsində yazır ki, 1993-cü ildən Ulu öndərin
siyasi rəhbərliyə gəlişi ilə bütün Azərbaycan
vətəndaşlarının - dilindən, dinindən, etnik
mənsubiyyətindən asılı olmayaraq, ölkənin
istiqlaliyyətini dəstəkləyən insanların vahid
dövlətçilik ətrafında birləşdirilməsi
üçün ciddi iş aparıldı. Cəmiyyətdə
hakim olan istiqlal arzusu, azərbaycançılığın
müstəqil dövlətin bütün əhalisinin ali ideologiyasına çevrilməsi,
ümummilli birliyin təmin olunması zərurəti tezliklə
ictimai-siyasi və mənəvi dairələrin gündəliyinə
çıxarıldı: "Heydər Əliyev azərbaycançılıq
ideyasına tamamilə yeni bir məzmun verərək, onu Azərbaycanın
milli-etnik xüsusiyyətlərinə, müasir dövrün
tələblərinə və dünyanın müasir şəraitinə
uyğunlaşdırdı. Odur ki, Heydər Əliyevi
müasir azərbaycançılıq ideologiyasının -
dövrün, zamanın tələblərini, dövlətçiliyin
əsaslarını, milli-etnik şəraiti nəzərə alan milli təlimin banisi hesab etmək olar. Azərbaycançılıq ideologiyası, məhz
Heydər Əliyevin dövründə mükəmməl bir
ideoloji təlim kimi ölkənin dövlət siyasətinə
çevrildi”.
Professor Əli Həsənovun fikirlərindən belə
nəticə çıxara bilərik ki, Azərbaycan kimi etnik
tərkib baxımından zəngin, çoxmillətli bir
dövlətdə etnik millətçilik ziyanlı fəsadlara
yol aça bilər. İki böyük dövlətin
qonşuluğunda yerləşən, bu dövlətlərin təsir
altına salmaq istədiyi toplumu yalnız özündə vətənçiliyi,
xalqçılığı ehtiva edən azərbaycançılıq
ideyası ilə birləşdirmək mümkün idi. 1993-cü ildə Azərbaycan dövlətini
parçalanmadan qurtarmış dahi siyasətçi Heydər
Əliyevin uğurlarının kökündə məhz azərbaycançılıq
ideyası dayanırdı. O, dağılmış
dövləti, zədələnmiş milli birliyi azərbaycançılıqla
bərpa etdi, möhkəmləndirdi. Xalq Heydər
Əliyevin azərbaycançılıq ideyası ətrafında
birləşdi və ölkəni parçalamaq istəyən
xarici və daxili qüvvələri zərərsizləşdirdi.
Ağır şərtlər altında, iqtisadi çətinliklər
içində yaşayan Azərbaycanda 1993-cü ildən sonra
milli azlıqların spesifik məsələlərinə
dövlət səviyyəsində kompleks və müntəzəm
qayğı göstərmək ənənəyə
çevrildi.
Həmin ildə 33 milli mədəni mərkəzin
fəaliyyət göstərməsinə icazə verildi.
Hüquq-mühafizə orqanlarına göstəriş
verilmişdi ki, milli əlamətə görə edilən hər
hansı ayrı-seçkiliyin qarşısı dərhal
alınsın. Milli təşkilat və cəmiyyətlərin
normal işi üçün vacib olan inventar, onların yerlə
təminatı və milli dillərdə qəzetlərin nəşrini
maliyyələşdirmək üçün Prezident Fondundan
vəsait ayrıldı.
1993-cü ildə Prezidentin müvafiq Sərəncamı
ilə milli azlıqların dil və mədəniyyətlərinin
inkişafı üçün Prezident Fondundan 1,5 milyon manat,
1996-1997-ci illərdə isə mədəni-təşkilati fəaliyyəti
və mətbuat orqanları üçün dövlət
büdcəsindən 200 milyon manat vəsait ayrıldı.
Ulu öndər etnik, dini, dili, cinsi ayrı-seçkilik
salmadan Azərbaycan xalqının hər bir nümayəndəsinin
rahat, azad və əmin-amanlıq şəraitində
yaşaması üçün səy və
bacarıqlarını əsirgəmir, bu istiqamətdə
iqtisadi-siyasi, sosial-mədəni dövlət siyasətini həyata
keçirirdi.
O, ölkədə yaşayan milli azlıqların, eləcə
də etnik qrupların mədəni dəyərlərinin, mədəni
irsinin qorunması və inkişafı ilə bağlı Azərbaycan
hökuməti tərəfindən tədbirlərin
keçirilməsi ənənəsini qoydu.
Məhz Heydər Əliyevin rəhbərliyi ilə
1995-ci ildə qəbul olunmuş Azərbaycan Konstitusiyası mənşəyindən,
irqindən, dinindən və dilindən asılı olmayaraq, hər
kəsin hüquq və azadlıqlarına hörməti təmin
etdi. Həmçinin
"Azərbaycan Respublikasında dövlət dili
haqqında", "Mədəniyyət haqqında",
"Notariat haqqında", Seçki Məcəlləsi, Ailə
Məcəlləsi, "KİV haqqında",
"İctimai televiziya və radio yayımı
haqqında" və digər qanunlarda milli azlıqların
hüquqları tanındı. Həmin qanunlarda
şəxsin etnik mənsubiyyətindən asılı olaraq,
hər hansı bir məhdudiyyət nəzərdə tutulmadı,
ölkədə fəaliyyət göstərən müəssisə
və təşkilatlarda çalışan işçilərin,
o cümlədən də milli azlıqların nümayəndələrinin
əmək, məşğulluq və sosial
hüquqlarının qorunmasına dövlət nəzarəti
gücləndirildi. Azərbaycanda bir millətin,
milli və ya dini azlığın nümayəndəsinə
və ya onlardan olan qrupa milli xüsusiyyətlərini və ya
dini mənsubiyyətlərinə görə
başqalarından üstün olmaq kimi ideyaları
aşılamaq, təəssübkeşlik göstərmək
qanunla məhdudlaşdırıldı.
Heydər
Əliyevin təməlini qoyduğu milli siyasət sivilizasiyaların
və mədəniyyətlərin qovuşduğu Azərbaycanda
etnoslararası ənənəvi dostluq münasibətləri,
qarşılıqlı mədəni-mənəvi zənginləşmə,
vahid vətənçilik təfəkkürü ətrafında
inteqrasiya zaman-zaman Azərbaycanda unikal etno-mədəni və
etno-siyasi münasibətlər sistemini, etnik-dini müxtəlifliyə
və zəngin milli-mənəvi dəyərlərə malik
vahid bir cəmiyyət tipini - mükəmməl
dözümlülük mühitini formalaşdırdı.
Ümummilli lider Heydər Əliyev yüz illər boyu Azərbaycanda
formalaşmış bu milli keyfiyyətin və cəmiyyətimizdəki
etnik-mədəni müxtəlifliyin qorunub saxlanmasına və
təşviqinə xüsusi həssaslıqla yanaşır,
Azərbaycanın burada yaşayan bütün xalqların
ümumi vətəni olduğunu dönə-dönə
vurğulayırdı. Onun "polietnizm bizim tarixi nailiyyətimizdir"
sözləri müasir Azərbaycan cəmiyyətinin tolerant
ovqatını və dövlətin siyasi iradəsini dəqiq
ifadə edir.
Sovet dövründə olduğu kimi, ondan sonra müstəqil
Azərbaycanda da Ümummilli lider Heydər Əliyev
multikulturalizm ruhunu və milli azlıqlara diqqəti müdafiə
edirdi. Elə bunun nəticəsi idi ki, ölkənin
ictimai-siyasi həyatındakı demokratik dəyişikliklər
Azərbaycanda yaşayan azsaylı xalqlara olan marağın
artmasına şərait yaratdı. İnsan
hüquqlarının müdafiəsi, müxtəlif etnos və
etnik qrupların saxlanılması, yalnız sosial-mədəni
deyil, həmçinin siyasi əhəmiyyət
daşıdı. Heydər Əliyevin milli
siyasəti təkcə ayrı-ayrı etnos və xalqlara deyil,
milli mənsubiyyətindən asılı olmayaraq, ölkə
vətəndaşlarının hamısının həyatın
bütün sahələrində bərabərhüquqlu
inkişafına xidmət edirdi.
Ümummilli liderin uğurlu milli siyasəti nəticəsində
Azərbaycanda hətta ən azsaylı millətlərin
nümayəndələri belə icmalarda birləşməyə,
öz mədəniyyət, dil və adət-ənənələrini
inkişaf etdirməyə başladılar, heç bir dini və
milli ayrı-seçkiliyə məruz qalmadılar.
Ulu
öndər Heydər Əliyev milli azlıqların nümayəndələri
ilə keçirdiyi görüşlərin birində deyirdi:
"Biz Azərbaycan deyəndə, onun sərvətini, onun
gözəl təbiətini nəzərdə tuturuq. Lakin bütün bunlarla yanaşı, respublikanın
ən başlıca sərvəti əsrlərdən bəri
bu torpaqda yaşayan, öz taleyini, həyatını bu
torpağa bağlayan, müxtəlif millətlərdən
olan, dinlərə etiqad edən adamlardır. Ölkə nə qədər çox xalqı birləşdirsə,
bir o qədər də zəngin olar".
Ümummilli
lider milli azlıqlarla keçirdiyi başqa bir
görüşündə isə onları belə xarakterizə
edirdi: "Mən görüşlərimi milli
azlıqların nümayəndələri ilə
görüş adlandırmaq istəməzdim. Bu, Azərbaycanın,
Azərbaycan xalqının nümayəndələri ilə
görüşdür".
Heydər Əliyev uğurlu milli siyasətini dövlət
idarəçiliyində - kadr təyinatında da tətbiq
edirdi. Ölkədə yaşayan milli azlıqların
nümayəndələri rəhbər vəzifələrə
təyin olunur, yüksək fəxri adlara, Prezident
mükafatlarına və təqaüdlərə layiq
görülürdülər. Hökumət,
parlament, mərkəzi icra strukturları, o cümlədən
milli azlıqların sıx yaşadığı bölgələrin
rəsmi dövlət strukturlarında və yerli
özünüidarə orqanlarında onların nümayəndələri
geniş təmsil olunurdular. Sevindirici
haldır ki, əsası Ulu öndərin dövründə
qoyulan bu ənənə bu gün də çox uğurla
davam etdirilir.
2000-ci ilin iyun ayında Azərbaycan hələ Avropa
Şurasına üzv olmamışdan çox-çox əvvəl
"Milli azlıqların müdafiəsi haqqında"
Çərçivə Konvensiyasına qoşulmuşdur. 2001-ci il noyabrın 1-də
isə Heydər Əliyev Avropa Şurasının "Milli
azlıqların müdafiəsi haqqında" Çərçivə
Konvensiyasına uyğun olaraq, Azərbaycan
Respublikasının qəbul etdiyi öhdəliklərin yerinə
yetirilməsi ilə bağlı ilkin hesabatın
hazırlanması və təqdim edilməsi barədə Sərəncam
imzaladı. Sərəncamdan dərhal sonra milli
azlıqlara mənsub olan şəxslərin
hüquqlarının qorunması üzrə mövcud vəziyyət
barədə ilkin hesabat hazırlanaraq Avropa Şurasına təqdim
olundu. Hesabatda bildirilirdi ki, Azərbaycan
müxtəlif etnik və dini qrupların ənənəvi
dözümlülük və harmonik birgəyaşayışı
üzərində qurulmuş və həyata keçirilən
milli siyasətin aparıldığı çoxmillətli və
çoxdinli ölkədir.
Bu gün Ümummilli lideri Heydər Əliyevin
tarazlaşdırılmış milli siyasətini uğurla
davam etdirən Prezident İlham Əliyev mədəniyyət
sahəsində beynəlxalq təşəbbüslərə
dəstək verərək ölkəmizi daha da irəli aparır,
dünyanın mədəniyyət mərkəzinə
çevirir.
Bunun da həm coğrafi, həm tarixi, həm də mədəni
əsasları var: ölkədə milli və dini
dözümlülüyün, tolerantlığın yüksək
səviyyədə olması faktdır və bu, Azərbaycan
xalqının güc mənbəyidir.
Hələ
2012-ci il noyabrın 27-də BMT-nin Cenevrədəki Baş Qərargahında
- Millətlər Sarayında İnsan Hüquqları
Şurasının Azlıq məsələləri üzrə
Forumunun 5-ci sessiyasında çıxış edən
Prezidentin köməkçisi Əli Həsənov ölkədə
həyata keçirilən dövlət siyasəti barədə
ətraflı məlumat verərək etnik-mədəni
müxtəlifliyin qorunması, millətlərarası və
dövlətlərarası münasibətlərin sivil normalar
əsasında tənzimlənməsi, tolerantlığın
daha da möhkəmləndirilməsi sahəsində Azərbaycan
təcrübəsindən bəhs etmişdir. Professor
Əli Həsənov postsovet məkanında ilk dəfə
olaraq məhz Azərbaycanda milli azlıqlar və etnik
qrupların hüquq və azadlıqlarının qorunması,
eyni zamanda, dilinin və mədəniyyətinin
inkişafına dövlət yardımı haqqında Prezident
Fərmanının imzalandığını bildirmişdir.
Göründüyü kimi, Azərbaycan - bu ölkəni
özünün doğma evi hesab edən xalqların təhlükəsiz
yaşamaları və adət-ənənələrini
qorumaları üçün dövlət səviyyəsində
bütün imkanlarını səfərbər etmişdir. Bu gün
dünya üçün multikultural dəyərlər nə
qədər yeni olsa da, Azərbaycan bu dəyərlər
sistemi - yəni, bir ölkədə yaşayan müxtəlif
xalqların sosial-mədəni hüquqlarını tanıyan
humanist dünyagörüşü və ona uyğun siyasəti
ilə uzun illərdir bəşəriyyətə nümunə
göstərməkdədir.
Niyaz Niftiyev
"Azadinform” İnformasiya Agentliyinin
baş redaktoru
Kaspi 2018.- 9-10 may.- S.6.