Ədəbi tənqidçi öz
bölüyünə atəş açan əsgərdir
ədəbi tənqidçi
Vaqif Yusiflinin müsahibəsi
–
Akademik Kamal Talıbzadənin aspirantı olanda elmi işiniz
"Müasir Azərbaycan nəsrində konflikt və xarakter”
adlanıb və bu mövzuda yazdığınız məqalələr
xeyli mübahisələr doğurub, 60-cılar nəsrinin canlanmasına
səbəb olub. Sonra niyə təhlil obyektiniz daha
çox poeziya oldu?
– Ümumiyyətlə, özünü tənqid sahəsində görən, ömrünü ədəbiyyatşünaslığa həsr edən biri üçün hansı janrı tədqiq etməyin heç bir fərqi yoxdur. Təbii ki, buna həmin adamın gücü çatırsa. Məsələn, mən təkcə müasir ədəbiyyatdan yazmıram, həm də klassik irsimizə diqqət yönəltməyə çalışıram. Bu yaxında "Azərbaycan qəzəli” adlı bir kitabım çıxdı.
Ədəbiyyatşünas üçün, tənqidçi üçün ədəbiyyat bütövdür. Qətran Təbrizidən üzü bəri, folklor nümunələrimizdən tutmuş, müasir ədəbiyyatımıza qədər hamısı vahid bir orqanizmdir. Sizə bir əhvalat danışım, 80-ci illərin axırlarında mərhum alimimiz Əkrəm Cəfərin yanına getdim. Fikrim var idi ki, ondan kiçik bir müsahibə alım. Çünki bu adam S.Vurğunla, M.Müşfiqlə ünsiyyətdə olmuşdu, həbsxana görmüşdü, poliqlot idi, həqiqətən görkəmli ədəbiyyatşünaslarımızdan biridir. Yüz sual hazırladım. Onda artıq elmlər namizədi idim, "Azərbaycan” jurnalında tənqid şöbəsinə rəhbərlik edirdim. Getdim, əvvəlcə özümü təqdim elədim. Baxdı mənə, bir kəlmə sual verdi: Sən Füzulini bilirsənmi? Dedim, əlbəttə, az-çox bələdəm. Onu da deyim ki, Füzuli yaradıcılığına, klassik ədəbiyyata məhəbbət məndə tələbəlik illərindən yaranmışdı. Əli Fəhmi müəllimim olmuşdu, o, əruzu, klassik ədəbiyyatı, xüsusən də qəzəlləri gözəl şərh edirdi. Həmçinin Samət Əlizadənin Füzulinin dili, obrazlar aləmi haqqında dəyərli mülahizələrini dinləmişdim. Sonralar iş elə gətirdi mən Azərbaycan jurnalında işə düzəldim və günlərin bir günü Gəncədən gələn bir füzulişünasla – Sabir Əliyevlə tanış oldum, bu tanışlıq dostluğa çevrildi. O, mənə şairin irsini bir az da sevdirdi. Sonra Əkrəm Cəfər məni həvəsləndirdi. Füzuli haqqında çox dəyərli əsərlər də yazılıb, onları tapıb oxudum. Məsələn, Mir Cəlalın "Füzuli sənətkarlığı” əsəri bu baxımdan əvəzsizdir. Və bütün bunlar məni təkcə Füzuli yox, klassik şeiriyyətimizi, ümumən poeziyanı sevməyə, ondan yazmağa, tədqiq etməyə həvəsləndirdi. Buna yaddaşımın gücü də səbəb oldu. 2012-ci ildə əməliyyat da olundum, ölümdən döndüm, hələ bir az yaddaşım zəifləyib. 800-dən çox şeir əzbər bilirəm. Əkrəm Cəfər mənə o vaxt demişdi ki, təkcə müasir ədəbiyyatı tədqiq etməklə çox uzağa gedə bilməzsən, klassik ədəbiyyat obrazlar, təşbehlər, metaforalar aləmidir, onu da bilmək mütləqdir. Əlbəttə, bu sözdə böyük bir həqiqət var. Məncə, sizin əvvəl nəsrdən, sonra poeziyadan yazmağım barədə sualınıza cavab vermiş oldum. Məsələn, Məmməd Arif poeziyadan da yazıb, nəsrdən də, dramaturgiyamızdan da. Məmməd Cəfər də, Yaşar Qarayev də həmçinin. Mən də bu yolu davam etdirirəm.
– Ədəbiyyatı televiziya vasitəsi
ilə də təbliğ edirsiniz. Anar müəllimin
"Poeziya” verilişində, digər ədəbi proqramlarda
tez-tez görürük sizi. Məsələn, bir gənc
yazıçı üçün cəmiyyətə
açılan hansı pəncərə daha önəmlidir? Bəs bir tənqidçi üçün hansı
daha məsuliyyətli və çətindir: onu "Azərbaycan”
jurnalında geniş bir məqalə ilə oxuculara təqdim
etmək, yoxsa yaradıcılığını 5-10 dəqiqəlik
zaman kəsiyinə sığdırıb izləyicilərə
tanıtdırmaq?
– Tənqidçinin öz içindəki dünyanı insanlara çatdırması, ədəbiyyat haqqında fikirlərini dilə gətirmək üçün müxtəlif üsullar var. Məsələn, televiziyada "Məclisi üns” proqramında, klassik poeziyaya həsr olunmuş verilişlərdə iştirak edirəm. Yaxud "Azərbaycan”, "Ulduz” jurnallarında, "Ədəbiyyat” qəzetində məqalələrlə çıxış edirəm. Mən bacardığımı edirəm, kim nə götürür, götürsün. Yəni deməyim odur ki, tənqidçi üçün harada çıxış eləməyinin, hansı mətbu orqanda fikirlərini ifadə eləməyinin heç bir əhəmiyyəti yoxdur, əsas necə çıxış eləməyi, nəyi deməyi, hansı ədəbi nümunələrə diqqət yönəltməyidir.
– Vaqif müəllim, gəlin etiraf edək ki, yazılı mətbuatdan fərqli olaraq, televiziyalarımız klassik yazarlarımızdan daha çox bəhs edir, nəinki gənclərimizdən.
– Təbii, bu, dediklərinizdə
reallıq var. Amma televiziyanın vəzifəsi həm də
klassik poeziyanı diqqətdə saxlamaqdır. Çünki
son dövrlərdə, elə ümumən də zaman
keçdikcə klassik irsə bələd olan, onu sevən gənclərin
sayı get-gedə azalır. Mən özüm neçə
il təhsil almışdım, universiteti
bitirmişdim, amma Füzuli yaradıcılığına o qədər
də bələd deyildim. Sonra şəxsi
mütaliəm və bayaq adlarını sadaladığım
insanların sayəsində onu dərk eləməyə
çalışdım. Müasir dövrdə
klassikanı sevməyən, onu inkar edən gənclərin
sayı çoxalıb. Səbəb nədir?
Bu, ondan irəli gəlir ki, onların buna
gücləri çatmır. Modernist və
postmodernist ədəbiyyata meyllənir, Füzulini, Sabiri, Səməd
Vurğunu, Rəsul Rzanı, Mikayıl Müşfiqi inkar edirlər.
Halbuki, insan öz əcdadına gülməz.
Klassik poeziya nəhənglərinin
yaradıcılığı bizim üçün söz heykəlləridir,
onlara toxunmaq olmaz.
Poeziyada qəzəl ən
uzunömürlü janrdır. İndi də qəzəl
yazanlarımız var. Təbii, onlar Füzuli, Nəsimi, Nəbati,
Vahid, Seyid Əzim qəzəlləri gücündə deyil,
amma bu o demək deyil ki, artıq bu janra müraciət etmək
lazım deyil, tək-tük yazanları da sırf tənqid hədəfinə
almalıyıq. Onun dövrü keçsə də,
bir ədəbi zövq kimi yaşamalıdır. Bəs qəzəl olmasa, xanəndələrimiz gecə-gündüz
nə ifa edər?
– Şairlər haqqında mülayim təqdimatları
görən kimi axırda mütləq tənqidçi Vaqif
Yusiflinin imzasını axtarırıq. Bəs niyə, məsələn,
dramaturgiya, publisistika, uşaq ədəbiyyatı deyəndə
konkret bir tənqidçini düşünmürük. Bu bölgü yanlışdır, tənqidçi hər
bir ədəbi janra müraciət etməlidir, yoxsa müvafiq
profillər üzrə yazan mütəxəssislər var, sadəcə
biz tanımırıq?
– Ədəbiyyatda elə
sahələr var ki, ədəbi tənqid ehtiyatı
baxımından kasaddır. Məsələn,
uşaq ədəbiyyatı. Yazan var, məsələn
dərslik mətnləri yazırlar, amma uşaq ədəbiyyatının
tədqiqi üçün bu materiallar zəifdir. Ona görə tənqidin bu yönü aktiv deyil.
Dramaturgiyanı vaxtilə Yaşar Qarayev diqqətdə
saxlayırdı, indi Məryəm Əlizadə, İlham Rəhimli,
Aydın Talıbzadə yazır.
– Onlar da daha çox dramın səhnə
həlli, tamaşalar haqqında fikir söyləyirlər. Mətn tərəfini araşdıranlar azdır.
– Tamamilə doğrudur, bu sahələrdə
zəiflik hökm sürür, buna göz yummaq olmaz. Publisistikanı da bura əlavə edərdim. Hər
il Ədəbiyyat İnstitutunda ilin ədəbi
yekunlarında dair müşavirələr keçirilir. Bu müşavirələrdə dramaturgiya,
publisistika və uşaq ədəbiyyatı üzrə məruzələr
dinlənilir. Yəni boş qalan, kasad olan
hissəni həmin məruzəçilər qismən də
olsa, doldurmağa çalışırlar. Sırf ədəbi tənqid müstəvisində də
bu mövzularla məşğul olan tənqidçilərimiz
barmaqla sayılacaq qədərdir. Mən tədqiq
etdiyim istiqamətdə, özümü tərifləmək
kimi də çıxmasın, çox diqqətliyəm.
Məsələn, bölgələrdə
yaşayan, amma yaradıcılığını daim izlədiyim
onlarla ədibimiz var. Onlar da müasir ədəbi prosesin bir
parçasıdır. Deyim ki, məndən
başqa heç bir tənqidçi onları yada salmır.
"Bölgələrdə ədəbi həyat”
adlı bir kitabım da işıq üzü görüb.
Hələ o kitab ümumən bölgələrdəki
yaradıcı şəxslər haqqında
yazdıqlarımın onda biridir. Məsələn,
"Sumqayıt ədəbi mühiti” ayrıca kitab olacaq,
artıq çap prosesindədir. Şabranda Aybəniz
Əliyar, Qubada Ramiz Qusarçaylı, Gəncədə Qərib
Mehdi, Xəzangül, Sahib İbrahimli, İnqilab İsaq var, Lənkəranda
Tərlan Əbilov, Amil Cavad adlı istedadlı yazarlar var,
onların yaradıcılığını mütləq tədqiq
etmək lazımdır.
–
AMEA-nın Ədəbiyyat İnstitutunun 9 nəfər
işçisi olan Ədəbi tənqid şöbəsində
çalışırsınız.
Müsahibələrinizin birində şöbənin
qarşısında duran əsas məsələlərdən
bəhs etmisiniz: ədəbi tənqid tariximizi mərhələlər
üzrə öyrənmək, tədqiq etmək,
ayrı-ayrı görkəmli tənqidçilərin
yaradıcılıq yolunu işıqlandırmaq, müasir ədəbiyyatla
bağlı tənqidi fikri formalaşdırmaq. Niyə belə
gec başladı bu proses?
– Mən Ədəbiyyat
İnstitutunun yetirməsiyəm. 1978-ci ildə
aspiranturanı bitirmişəm. 1979-cu ildə
müdafiəm baş tutdu. Bir neçə
dəfə müşavirələrdə
çıxış edəndən sonra "Azərbaycan”
jurnalınınn ədəbi tənqid şöbəsinə
rəhbərlik eləmə dəvət aldım, 1997-ci ilə
qədər burada çalışdım, sonra baş
redaktorun müavini oldum. 2002-ci ildə isə
yarımştat Ədəbiyyat İnstitutuna gəldim. 2013-cü ilin axırında isə akademik İsa Həbibbəyli
məni yenicə yaranan tənqid şöbəsinə dəvət
etdi. Bundan əvvəl də orada gözəl
tənqidçilərimiz – Kamal Talıbzadə kimi nəhənglər
fəaliyyət göstərmişdi. Həmin
şöbənin də müdiri idi, amma sonra o şöbəni
ləğv elədilər. Səbəbini
bilmirəm. Amma indi yaranan şöbə də
həvəslə, məsuliyyətlə fəaliyyət
göstərir. Bu şöbədə Elnarə Akimova, Nərgiz
Cabbarlı işləyir, aramızda Qürbət Mirzəzadə,
Nərmin Cahangirova, Nizami Hüseynov kimi gənc tənqidçilər
də var. Və müəyyən işlər də
görmüşük artıq. Hər il ədəbi
tənqid seriyasından çap olunan kitabda bayaq bəhs etdiyim
müşavirələrdə səslənən məruzələr
cəmlənir, artıq illərə müvafiq dörd kitab
çap olunub. 2017-ci ilin yekunlarına dair kitab
da hazırdır. Digər nəşrlərimiz
Kamal Talıbzadənin "Seçilmiş əsərləri”,
Məmməd Arif haqqında yazılan mətnləri bir kitabda
toplamışıq, ayrı-ayrı ədəbi şəxsiyyətlər
haqqında kitablarımız işıq üzü görəcək,
məsələn, indi Məmməd Cəfəri tədqiq
edirik. Ədəbiyyat tarixinin də
ayrı-ayrı mərhələlərinə müraciət
edəcəyik. Yeni yaradılmasına
baxmayaraq, şöbəmiz qarşısına böyük məqsədlər
qoyub və çalışacağıq da ki, bu məqsədlər
həyata keçirilsin.
– Yəqin
ilk dəfə oxucuya təqdim etdiyiniz yazarlardan çox təşəkkür
eşitmisiniz. Bəs oxuculardan? Elə oxucu
olubmu ki, yeni bir şair tanıdığına görə sizə
təşəkkür edib?
– Mənim 60 illiyimdə haqqımda
yazılanlar: Anar müəllimdən başlamış, Kamal
Talıbzadə, Elçin Əfəndiyev, İsa Həbibbəyli,
Vilayət Quliyev, mənimlə olan müsahibələr, cavan
müəlliflərin məqalələrinə kimi
hamının fikri "İşıq axtaran” adlı bir
kitabda cəmlənib. Bu, ədəbi ictimaiyyətin
və həmkarlarımın mənə münasibətidir.
Amma məni ən çox oxucu təşəkkürləri
sevindirir. Hərdən ədəbiyyatla əlaqəsi
olmayan şəxslərdən belə diqqət görürəm,
məsələn, qəfil yolda kimsə yaxınlaşıb
soruşur ki, siz "Məclisi-üns”dəki tənqidçisiz?
Yaxud ədəbiyyat həvəskarlarından zənglər
gəlir mənə ki filan yerdə filan məqalənizi
oxudum, sonda təşəkkür edir. Həmin
gün mənim sevincimin həddi-hüdudu olmur.
– Sizcə
müəlliflərin əsərlərindəki ancaq cəhətləri
təqdim edəndə oxucuları
çaşdırmırsız ki?
– Fransız tənqidçisi Jül
Renar deyib ki, ədəbi tənqidçi öz
bölüyünə atəş açan əsgərdir.
Əlbəttə, bu fikir bir az ziddiyyətlidir.
Belinski də deyirdi ki, tənqid hərəkətdə
olan estetikadır. Yəni tənqid
yazıçının külünü göyə sovurmaq məqsədi
güdmür. Tənqid hər şeydən
əvvəl təhlildir. Əgər mən
bir yazıçı haqqında yazıramsa, onun
yaradıcılığındakı əsas meylləri, fikirləri,
o, nə demək istəyir və necə deyir, bax bunu
aşkarlamalıyam. Yeri gəldikcə elə
həmin mətnin kontekstində yazıçının
ümumən yaradıcılıq qüsurlarını da qeyd
edirəm. Mən humanistəm, bunu gizlətmirəm.
Tutalım, 70 şeirlik kitab çap olunmuş
bir ortabab şairin beş-altı yaxşı nümunə
görsəm, üzümü ona tuturam. Qoy
sevinsin, həvəslənsin. Amma tənqidçi xeyriyyə
cəmiyyəti deyil, yazıçıya öz məqalələri
ilə ianə bəxş eləsin, həmçinin də, o,
həkim deyil doğru yazmağın reseptini versin. Biz ortada nə var, ondan yazırıq. Ramiz Rövşən tənqidçini
karvanbaşına bənzədir, mənim
"Karvanbaşı, yolun hayanadır?” adlı kitabım da
var.
Vaxtilə deyirdilər
ki, tənqid lazım deyil. İndi də o
fikirlər var. Amma tənqid özü də bir
yaradıcılıqdır. Yəni bu sənət
elmlə bədii yaradıcılığın vəhdətindən
yaranıb. Gəlin düşünək ki, mən fikirlərimi
quru ifadə edirəm, elmi terminlər, abstrakt cümlələr
işlədirəm, bu yazını kim
oxuyacaq? Ona görə həmişə
çalışıram ki, fikrimi aydın dildə ifadə
edim. Ona görə yazılarım tənqid
və publisistikanın vəhdəti kimi çıxış
edir.
–
Müsahibələrinizdən birində texnologiyanın ədəbiyyatın
tərbiyəvi, estetik cazibəsini sarsıda bilməyəcəyindən
söz açmısınız. Həqiqətən,
düşünürsünüz ki, qloballaşma
dövründə bir kitab oxuyub həyatımızı dəyişə
bilərik?
– Texnologiyanın inkişafı
hansı həddə çatır-çatsın, hansı
ixtiralar edilir-edilsin, söz, bədii söz həmişə
yaşayacaq. Bütün yeniliklərin ədəbiyyata
yalnız struktur baxımından xeyri var. Tənqidçi
dostumuz Nizami Cəfərov "texnologiya” sözünü
tez-tez işlədir. O, bundan şeirin, nəsrin strukturu
mənasında istifadə edir. Amma kənardakı
texnologiyanın isə ədəbiyyata dəxli yoxdur. Olur, müasir şeirdə texniki terminlər işlədilir,
bu, şeir deyil. Şeir təmiz
olmalıdır. M.Ə.Sabir deyirdi:
Şeir bir gövhəri-yekdageyi-ziqiymətdir,
Salmaram vəsfi-düruğ
ilə onu qiymətdən.
Ədəbiyyatımız,
şeirim hansı istiqamətə yön alır-alsın,
öz duruluğunu, saflığını, dilimizin gözəlliyi
saxlamalı, əks etdirməlidir. Düzdür,
dünya ədəbi prosesindən də kənar qala bilmərik.
Müxtəlif ədəbi cərəyanlar gəlir,
şeir və nəsrimizdə öz təzahürünü
tapır. Amma onlar çoxmu, azmı
yaşayacaq, özünü təsdiq edə biləcəkmi,
bunu zaman göstərəcək.
– 28
yaşınıza qədər şeir yazmısınız,
amma Əli Kərim kimi yaza bilməyəcəyinizi
anladıqdan sonra poeziyanın daşını
atmısınız. Bəlkə də, davam etsəydiniz
yaxşı şair ola bilərdiniz. Peşmansınızmı bu hərəkətinizdən?
Mən ortabab şair
olmaq istəmədim. Azərbaycan
Yazıçılar Birliyinin 1700-ə yaxın üzvü
var, bunlardan minə qədəri sırf şairdir, hətta
yerdə qalanların da içində həm də şeir
yazanlar var. Birliyin üzvü olmayan, əyalətlərdə
yaşayan dörd-beş dəfə bundan artıq əliqələmli
də yazıb-yaradır. Ümumi
hesablayanda rəqəmlər 6 mini aşır. İndi bu
o deməkdir ki, sözün həqiqi mənasında 600 min
şairimiz var. Xeyr! Olsa-olsa əllisini təqdir
edə, sevə, ağızdolusu haqqında danışa bilərik.
bura mərhum yazarlarımızı aid
etmirəm. O ki qaldı mənə, 27 yaşıma qədər
şeir yazmışam, onları indi də saxlayıram. Gəncliyimdə hələ paytaxta gəlmədiyim
vaxtlarda bir çox ədəbi dərgilərə, qəzetlərə
şeir göndərirdim. Çox vaxt bircə cümlə
ilə cavab verirdilər bizə: bədii cəhətdən zəif
olduğu üçün qəbul edilmədi. Sonralar
çap olundu, hətta bir dəfə Asif Ata şeirlərim
haqqında xoş sözlər də söylədi. Amma
vaxt keçdikcə özüm də düşündüm
ki, əgər Füzulinin bir beytini:
Nə yanar kimsə mənə atəşi-dildən
özgə
Nə açar kimsə qapım badi-səbadan qeyri.
– bax bu cür
misralar yazmaq iqtidarında deyiləmsə, yaxud Əli Kərimin
"Qayıt” şeirinin yanından belə keçə bilmirəmsə,
Məmməd Araz, Rəsul Rza, Bəxtiyar Vahabzadə kimi qələmim
yoxdursa, özümü bu istiqamətdə yormağın əhəmiyyəti
yoxdur. Məndə tələbəlik illərindən ədəbiyyatın
elmi tərəfinə meyl daha çox idi. İlk tənqidi
yazım birinci kursda oxuyanda rayon qəzetində çap olundu.
Düzdür, o, sadəcə məşq idi, rəhmətlik Məmməd
Kazımın şeirlər kitabı haqqında
yazmışdım. İlk
professional yazım isə 1975-ci ildə, aspiranturanın birinci
kursunda "Ədəbiyyat qəzeti”ndə çap olundu. O
vaxtdan bəri də fasiləsiz yazıram. İnsan
gərək özü gücünə bələd olsun,
potensialını vaxtında müəyyənləşdirsin.
–
90-cı illərdən sonra, sovet rejiminin süqutu öz
ardınca ədəbiyyatda insan həqiqətini gətirə
bilmədi? Bu insansızlıq tendensiyası hələ
də davam edirmi?
– Bu fikir bir az
mübahisəlidir. Sovet dövründə
yazılan əsərlərimiz məgər həyat həqiqətlərini
əks etdirmir? Məsələn, İsa
Hüseynovun "Yanar ürək” əsəri gəmidə
oturub gəmiçiylə dava eləməyə bənzəyirdi.
Yaxud 1984-cü ildə yazılmış Yusif Səmədoğlunun
"Qətl günü romanı” necə deyə bilərik
ki, həyat həqiqətlərini əks etdirmir? Anarın, Elçinin İsi Məlikzadənin povestləri
də bu qəbildəndir. Sadəcə olaraq,
60-cı illərdən sonra Sovet realizminin süqutu
başladı. Ona qədər mədhiyyələr
yazılırdı. Azərbaycan şairi
Stalinin qəlyanına şeir yazmışdı. Məsələn,
Süleyman Rüstəm partiyaya şeirlər həsr eləmişdi,
buna görə onun gözəl nümunələrini, xüsusən Cənub
şeirlərini inkar etmək olmaz. Rəsul Rzanın "Lenin
poeması” əsl sənət əsəridir, hərçənd
Leninə həsr edilib, amma onun "Rənglər”, insan
şeirləri də var. Belə çox misallar çəkmək
olar.
Bundan başqa, həmin
dövrdə müsbət qəhrəmanlar müəyyən
çərçivədə təsvir edilirdi. Sonra həmin
nümunəvi qəhrəmanlar yerini adi qəhrəmanlara verdi. Elçinin Mirzobbası, İsa
Hüseynovun əzab çəkən qəhrəmanları
yarandı.
–
Tənqid ədəbiyyatdakı yeniləşmə prosesinə
şeirdən və nəsrdən təxminən iyirmi il sonra
qoşula bildi. Bu gecikmənin səbəbini necə izah edə
bilərsiniz?
– Düz deyirsiniz, məsələn, 60-cı illərdə yeni ədəbiyyat yarandı, amma tənqid buna bir qədər gec reaksiya verdi. Akif Hüseynlinin "Nəsrin və zamanın hərəkəti” adlı məqaləsi çıxdı, ilk dəfə orada "yeni Azərbaycan nəsri” ifadəsi işləndi. Elə o məqalədəki tezisləri sonradan namizədlik dissertasiyamda işlətdim. Poeziyada bu qədər gecikmə baş vermədi, amma orada da yeni şeirə qarşı mühafizəkarlıq hökm sürürdü. Məsələn, Məmməd Rahimlə Rəsul Rza arasında olan ədəbi mübahisələrin mərkəzində bu məsələ dururdu. R.Rza yeniləri müdafiə, M.Rahim isə kəskin tənqid edirdi. Amma sonra elə bir məqam gəldi ki, M.Rahim İsa İsmayılzadə haqqında təqdiredici bir yazı yazdı. Yəni altmışıncılar yetmişinci illərin əvvəlində etiraf olundular. Əli Kərim, Vaqif Səmədoğlu, Ələkbər Salahzadəni əvvəl-əvvəl qəbul etmirdilər, indi bu cür şeirlər görün nə qədər yazılır, artıq heç kim də tənqid eləmir, çünki bu istiqamət də artıq poeziyamızda öz qanuni yerini tutdu. Ədəbiyyatda həmişə "atalar-oğullar” mübarizəsi gedib. Vaxt keçir, oğullar etiraf olunurlar, sonra oğullar böyüyüb özləri də yeni gələn nəsil üçün atalar tərəfdən çıxış edirlər. Amma deyim ki, o dövrdə bu mübahisələr müəyyən etika daxilində özünü göstərirdi, indiki cavanlar isə sırf inkarçılıq yolu seçiblər. Qəbul etmək istəmədikləri müəllifləri gözdən salmaq üçün əllərində tutarlı sübutlar belə yoxdur.
–
Haçansa sifarişlə yazılar
yazmısınızmı?
– Mən inkar eləmirəm, yeri gələndə sifarişlə də təhlil yazmışam, hər bir tənqidçinin həyatında olur belə yazılar, mən də bu cür tədqiq eləmişəm müəyyən bir dövrü, yaxud müəllifi. Həmin müəlliflər arasında AYB-nin üzvləri daha çoxdur, mən də yazı nə deyirsə, ona müvafiq də fikrimi bildirmişəm.
– Bu sualı sizə bir oxucu kimi ünvanlayıram. Ədəbi tənqid sahəsinə marağı olan gənclərə Belinskidən başqa hansı müasir ədəbi tənqidçiləri oxumağı məsləhət görürsünüz?
– Nikolay Çevrışevskinin, Nikolay Aleksandroviç Dobrolyudovun, fransız tənqidçisi Culian Bransın adını çəkə bilərəm. Azərbaycana gəldikdə Firidun Köçərlidən üzü bəri, Məmməd Rahim, Məmməd Cəfər, Yaşar Qarayev, Cəfər Cəfərli, Kamal Talıbzadə, Aydın Məmmədov və s. dəyərli tənqidçilərimiz var. Cavan tədqiqatçılara təkcə tənqidçiləri yox, ümumən ədəbiyyatı, dünyada gedən ədəbi prosesləri, gündəmi diqqətdə saxlamağı məsləhət görərdim.
– Müsahibələrinizdən birində Belinskinin ədəbi normalarına cavab verə bilən bir tənqidçinin olmamağından şikayət edirsiniz. Vaqif müəllim, 3 əsrə yaxındır ki, ədəbi tənqid niyə belə bir şəxsiyyət yetişdirmədi?
– Mən indi də
fikrimdə haqlıyam. Hər bir sənətdə şedevrlər
olur. Bir və ya bir neçə şəxsin timsalında.
Belinski rus ədəbiyyatından, hətta xarici ədəbiyyatdan
da elə təhlillər yazıb ki, bəlkə də fikir
baxımından köhnəlib, amma tədqiqat yükü
baxımından əhəmiyyətlidir. Rusca bilmə,
Puşkini tanıma, amma götür Belinskinin dilimizə tərcümə
olunmuş bir məqaləsini oxu, şairin
yaradıcılığına bələd olmağın
üçün kifayət edəcək. Bayaq adlarını
sadaladığım öz tənqidçilərimizi oxumaq,
müasir araşdırmaçılarımızı da diqqətdə
saxlamaq lazımdır.
Söhbətləşdi: Günel
Şamilqızı, Aytac Quliyeva
Kaspi.-2018.-12-14 may.-S.16-17.