Unudulmaz şəxsiyyət
Şıxəli Qurbanov
Görkəmli
şəxsiyyətlərdən olan Şıxəli Qurbanov Azərbaycan
xalqı üçün təbii fitri istedad sahibi kimi
Tanrı tərəfindən göndərilmişdi, lakin
çox heyf ki, bu nurlu simanı amansız ölüm bivaxt əlimsizdən
aldı… lakin S.Vurğunun söylədiyi kimi:
Ölüm
sevinməsin qoy, ömrünü vermir bada,
El qədrini canından daha əziz bilənlər.
Əbədi
xatirə tək qalacaqdır dünyada
Sevərək yaşayanlar, sevilərək ölənlər.
Bəli, Şıxəli Qurbanov öz parlaq əməlləri
ilə doğma xalqın xatirində əbədi yaşayan bir
ziyalı, sözün həqiqi mənasında vətəndaşlıq
hissi örnək olan xəlqi və bəşəri insan kimi
qalmışdır. Xaraktercə bütöv, monolit, möhkəm
iradəli, müstəqil düşüncəli təfəkkür
sahibi, yenilikçi, humanizmlə prinsipiallığı
varlığında birgə yaşadan bu ziyalı haqqında
düşünmək insanda olduqca xoş duyğular
oyadır, yaşamaq və mübariz olmaq ehtirasını
gücləndirir. Onun cismən
olmadığı bu gün də onun ruhu bizimlə
yaşadığı üçün cəmiyyətdə
rastlaşdığımız mənfiliklərə
qarşı barışmazlıq simvolu kimi rəmzi mənaya
malikdir. O, mənsub olduğu xalqının xoşbəxtliyi
uğrunda rastlaşdığı çətinliklərlə
ideoloji silahın bütün növlərindən, etik və
estetik meyarlarından yerində istifadə edərək
nadanlığa, paxıllığa qarşı vuruşmada
davam etmişdir. Belə silahların növləri
və tipləri çoxdur. Bu silahların
biri də öz kəsəri, ekspressivliyi və kütləviliyi
ilə fərqlənən bədii
yaradıcılıqdır. Onun pyesləri,
liberettoları, səhnə əsərləri, fəlsəfi
faciələri Azərbaycan Dram və Musiqili Komediya
Teatrlarını yeni məzmun və forma axtarışları
ilə zənginləşdirmişdir.
Beləliklə, dramaturq Şıxəli Qurbanov
böyük sələfi M.F.Axundov kimi əvvəlcə bəzi
müasirlərini satirik-yumoristik gülüşlə izlah etmək
yolunu tutmuşdur. Onun rəngərəng janrlı,
çeşidli üslublu komediyaları, əlvan formalı musiqili
liberottaları Milli Azərbaycan səhnəsinə yol
almışdır. «Əcəb işə
düşdük», «Özümüz bilərik», «Olmadı elə,
oldu belə», «Sevindik qız axtarır», «Milyonçunun dilənçi
oğlu» kimi səhnə əsərləri minlərlə
müasir tamaşaçının qəlbinə yol
tapmış, ona şən fərəhli və
düşündürücü gülüş bəxş
etmişdir. Bu əsərlər zəngin milli komediya ənənələrimizin,
Nəcəfbəy Vəzirov, Haşımbəy Vəzirov,
Əbdürrəhim bəy Haqverdiyev, Üzeyirbəy Hacıbəyov,
Sabit Rəhman… irsinin yeni biçimdə qanunauyğun
davamı və inkişafıdır. Həm də
bu komediya və liberottolar yeni yaranan müasir səpgili əsərlərimizə
bir körpü rolu oynamaqdadır. Özündə
ənənə və norvatorluğun mühüm keyfiyyətlərini
yaşadan bu komediyalarda müəllif komik xarakterlərdən
satirik inkarın ifşa üsulundan, gülüşün rəngarəng
çalarlarından, incə-zərif yumorlardan ciddi qroteskə
qədər bir sıra dramatik fiqurlardan bəhrələnmişdir.
Ciddi, kəsin konfliktlərin qadağan edildiyi bir vaxtda
Şıxəli Qurbanovun mövcud mənfiliklərə səhnədən
birbaşa aşkarcasına satira atəşi
yağdırması onun şəxsiyyətinin vətəndaşlıq
qeyrətindən irəli gəlirdi. Vəzifəlilərə
yaltaqlanmaqla, quyruq bulamaqla vəzifə əldə etmək,
nüfuz qazanmaq və sonra da xalqın qəzəbinə
düçar olmaqla çıxılmaz vəziyyətə
düşmək halları müəllifi həmişə
narahat edirdi.
Şıxəli Qurbanov həyatın mürəkkəbliklərinə
daha dərindən nüfuz etdikcə satira-yumor
ölçülərinə, incəsənətin estetik
prinsiplərinə sığmayan fənalıqların
şahidi olur.
Həqiqi insan ləyaqətnin alçaldılması, mənəvi
mənlik şüurununu dondurulması, parlaq ziyalı nəslinin
məhvi onun təbiətən şən əhvali-ruhiyyəsini
pozur: gülüşünü faciə əvəz edir. Hər cəhətdən orijinal olan «Sənsiz» (1967)
faciəsi meydana gəlir. Əsər «bəşərin
faciəsi» diapazonunda problematik mövzuda olsa da, nikbin bir
sonluqla bitir. Lakin «Sənsiz»ə müəllifsiz
baxan tamaşaçı artıq müəllifin həyatda
olmadığını bildiyi üçün əsərin
faciə qəhrəmanlarından olan Sevincin də, Tərlanın
da qəlbindən qopan sənsiz nidasını daha hüznlə
pıçıldayırlar. Ona görə
də tamaşanın «Sənsiz» adlandırılması nakam
müəllifin də «Sənsiz»i kimi daha rəmzi, daha simvolik
səslənir. Uzun illər bir-birini odlu məhəbbətlə
sevən Sevinclə Tərlanın qovuşduğu toy gecəsi
gözlənilmədən faciə baş verir, əbədi
ayrılırlar. İstedadlı geoloq Tərlanı
bəylik otağından gecə ikən gəlinin
ağuşundan qoparıb aparırlar. Sevinci
gənlinlik yatağında gözü yaşlı, ağlar
qoyurlar. Son sözlərini – «bu bir səhvdir,
indicə qayıdacağam» deyən Tərlan bir də 18 ildən
sonra bəraət alıb qayıdır. Lakin
bu 18 ildə Sevincin həyatında nələr baş vermir?
Yox, Sevinc bir başqası kimi məcburən ərə
getmir. O, Tərlandan sonra keçən bu illəri səksəkəli
vahimə içərisində yaşasa da, ümidini kəsmir,
ilk və son məhəbbəti Tərlanın yolunu gözləyir.
Sürgündən qayıdan Tərlan da bir
başqa cür özünə əzab verir. Sevincin həyatına müdaxiəl edib onu narahat etmək
istəmir. Lakin Sevinc onun qayıtmasından xəbər
tutan kimi dərhal ərini axtarmağa başlayır….
Əsərin bu faciəli süjeti sanki müəllifin
öz taleyini əks etdirir. Deməli, Şıxəli
Qurbanov bu faciəsi ilə həm yaxşı adamlara, həm də
özünə avtobioqrafik heykəl qoymuşdur. Bu heykəl
Hökumə Qurbanova, Həsənağa Salayev, Ağadadaş
Qurbanov kimi istedadlı aktyorların, Tofiq Kazımov tək
intellektual rejissorun zəhməti ilə Azərbaycan Dövlət
Dram Teatrında müasir üslubda yaşayır və
yaşadır.
Bəli, nadir tarixi şəxsiyyətə çevrilmiş
Şıxəli Qurbanovu fərqləndirən xüsusiyyətlər
çoxdur. Bunlardan bir neçəsini xatırlayaq. Mən hələ orta məktəbin yuxarı siniflərində
oxuduğum vaxtlarda onun barəsində eşitmişdim. Lakin özünü görmədiyim
üçün başqalarından eşitdiklərimlə
kifayətlənməli olurdum.
Oğuz rayonunda (keçmiş Vartaşendə) onun
haqqında ilk dəfə atamdan eşitmişəm. Atam Oğuzun
Xaçmaz kəndində tanınmış fizika-riyaziyyat
müəllimi kimi çalışdığı vaxt rayon
müəllimlərinin avqust müşavirəsində (avqust
ayının 24-25-də respublika konfransı keçirilirdi)
iştirak edərkən Şıxəli Qurbanovu
görmüş və dinləmişdir. O vaxtlar
konfransı keçirmək üçün Bakıdan – mərkəzdən
adlı-sanlı, nüfuzlu pedaqoqlar, hörmətli şəxslər
rayonlara gələrdi. Bu dəfə rayonumuza gələn
nüfuzlu şəxs Şıxəli Qurbanov idi. Həmin rayon müəllimlərinin avqust-yay
konfransından sonra orta məktəb müəllimləri
ezamiyyətdən qayıtmış olurdu. Atam da işlədiyi
M.F.Axundov adına Xaçmaz kənd orta məktəbində
konfransdan aldığı təəssüratları
yoldaşları ilə bölüşər, deyilən məsələləri
müzakirə edirdilər və bu söhbətlərdən mənə
də pay düşərdi. Xüsusən də,
Şıxəli müəllim barəsində
ağızdolusu danışar, bu insanın bir natiq və hərtərəfli
ziyalı-pedaqoq kimi çıxışlarına istinad edərək
tərifləyərdilər. Əlbəttə,
mən orta məktəbin son sinif şagirdi kimi bu söhbətilərdən
xeyli məmnun qalaraq Şıxəli Qurbanovu görmək
arzusu ilə yaşayırdım. Nəhayət,
bu xoşbəxtlik bir neçə dəfə mənə nəsib
oldu. 1964-cü ildə mən orta məktəbi bitirib ali məktəbə daxil olmaq üçün
Bakıya gəldim. Şəxsiyyət vəsiqəm (pasportum)
Şəki rayonundan verildiyi (o zaman Vartaşen rayonu Şəkiyə
birləşdirilmişdi) üçün həmin il sənədlərimi ali məktəbə verə
bilmədim.
Bu gün
yüz illiyini qeyd etməyə
hazırlaşdığımız Azərbaycan Milli Demokratik
Cümhuriyyətin, eləcə də Azərbaycan Dövlət
Pedaqoji Universitetinin yubiley təntənələrini
alqışlamağa mənim mənəvi haqqım vardır:
axı, 1965-ci ilin sentyabrında ali məktəbə
daxil olmuşam, ADPU-nun birinci kursunda oxumağa
başlamışam. Professor Ə.Ə.Dəmirçizadə,
F.Qasımzadə, M.H.Təhmasib, İ.Şıxlı kimi
respublikanın ən görkəmli müəllimlərinin
mühazirələrini dinləmişəm. Şıxəli
Qurbanovu yaxından tanımışam… Dərsdən
sonra dekanlıqdan universitetin kiçik iclas zalında tədbir
olacağını və tələbələrin də
iştirak edəcəyini xəbər verdilər.
Mən ədəbiyyat azarkeşi kimi zala daxil olub orta
sıralardan birində əyləşdim. Birinci dəfə
Şıxəli Qurbanovu burada gördüm. APİ-nin kiçik zalında professor Mikayıl Rəfilinin
xatirə gecəsi keçirilirdi. Səhnədə
oturanların çoxunu tanımırdım. Rektor
Şövqü Ağayev giriş sözü ilə gecəni
açaraq bizim «Ədəbiyyatşınaslığa
giriş» fənnindən dərs aparan müəllimimiz dossent
Kamal Qəhrəmanova söz verdi. Mikayıl Rəfilinin aspirantı olmuş, sonra da
onunla çiyin-çiyinə çalışan Kamal Qəhrəmanov
çox danışırdı. Yadımdadır,
Kamal müəllim bu yaradıcılıqda M.Rəfilinin
görkəmli bir ədəbiyyatşınas natiq kimi
simasını məruzədə açıb göstərə
bilmədi. Həmin gecə haqqında «Nitq
mədəniyyəti və natiqlik məharəti» adlı
kitabın müəllifi professor Ağaməmməd Abdullayev həmin
məruzəni tənqid etmişdi. Professor
A.Abdullayev Kamal müəllimin adını çəkməsə
də, onun Mikayıl Rəfili barədə çox zəif məruzə
etdiyini düzgün göstərmişdi. Bəli,
M.Rəfili barədə daha kimlər nə
danışdısa dəqiq bilmirəm. Bircə
onu bilirəm ki, danışmaq üçün söz Rəfilinin
sevimli tələbəsi Şıxəli Qurbanova verildi.
Bayaqdan yerində narahat oturub ona-buna sataşan bu adam indi çox ciddi bir görkəm alaraq
gözlərini bir məchul nöqtəyə zilləyib aramla
danışmağa başladı və getdikcə səsinin
ahəngi dəyişdi, sərtləşdi. O dedi: Yoldaşlar, biz bu gün xatirəsinə
toplaşdığımız məhrum Rəfili böyük
müəllim, pedaqoq, ədəbiyyatşünas idi. O bir ədəbiyyatşünas
kimi nəinki Pedaqoji İnstitutda, nəinki respublikada, eləcə
də Moskvada estetik nəzəriyyəçilər içərisində
tanınmışdı. O, rus dilində etdiyi
çıxışları ilə paytaxt ədəbiyyatşünaslarını
heyrətdə qoyurdu… Lakin…» o, sözünə kiçik bir
fasilə verərək daha hüznlü bir görkəm
alıb nitqinə davam etdi:
«Yoldaşlar, bu APİ-nin böyük, işıqlı
bir akt zalı vardır. Bu zalda nə qədər ziyalılar
çıxış etmiş, yerli yerində təriflənənlər
də olmuş, tənqid, təhqir edilənlər də
olmuşdur. Həmin bu zalın sərt
soyuq divarları şahiddir ki, neçə-neçə
namuslu ziyalılar, alimlər haqsız yerə təhqir olunaraq
həyatlarına sui-qəsd etmişlər. Bunlardan biri də bu gün xatirəsinə
toplaşdığımız M.Rəfili olmuşdur. Yoldaşlar, şəxsiyyətpərəstin iki
cür qurbanları olmuşdur, bunlardan birincisi bədnam 37-nin
qurbanları olmuşdur. Düşündüklərini
dedikləri üçün gündüz evinin içində
olduğu halda, gecə gedib qayıtmayanlar olmuşdur. M.Rəfili də bu qurbanlardan biridir. Onun mənəviyyatını, elmini, savadını,
gözəl nitq qabiliyyətini, təmiz rus dilində
danışmasını, oratorluğunu inkar edərək həyasızcasına
təhqir etmişlər. Auditoriyada tələbələrini
öyrədib onun üzünə qoymuşlar, gülünc vəziyyətdə
şəklini çəkdirib «Kirpi» jurnalına vermişdilər.
Onun ruhunu, qəlbini qırmışlar…
vaxtından çox-çox qabaq ölümünə səbəb
olmuşlar. Bax bunlardan biri və bəlkə də
birincisi M.Rəfili olmuşdur…
Mən bu adamın nitqinə qulaq asıdıqca
haldan-hala düşür, həm fərəhlənir, həm
də təəssüf hissi keçirirdim… bəli, bu
adamın gözəl siması və nitqi özünə əbədi
şöhrət tapdırmışdır. Orada yalnız
Şıxəli Qurbanov və onun nitqi xatirələrdə
silinməz iz buraxdı.
Şıxəli Qurbanovla bağlı bir xatiratım da
onun Bakıda ilk dəfə Novruz şənliyini keçirməsi
ilə bağlıdır. 1967-ci ildə ilk dəfə
Bakıda Qız qalasının yanında Novruz bayramına həsr
olunmuş şənlik keçirilirdi. Bəzədilmiş
faytonlarda insanlar gəzişir, səmənilərlə bəzədilmiş
xonçalar, Qalanın üzərində ucalıb alovlanan məşəllər,
Bahar qızının gəlişi, kos-kosa oyunları… Bakının bulvarına görünməmiş bir
canlanma verirdi.
Bahar qızı libasında faytonda bahar simvolu Qız
qalası meydanına daxil olur.
Şıxəli Qurbanovla bağlı bir xatirə daha
ibrətamizdir.
Artıq Şıxəli Qurbanov Azərbaycan Kommunist
Partiyasının üzvü kimi xarici ölkələrə
səfərlər edir, səfərindən qayıtdıqdan
sonra inistitutlarda görüşlər keçirir, yeni
maraqlı mövzularla həmkarlarını tanış
edirdi. Xatirimdədir: London səfərindən qayıtması
münasibəti ilə APİ-nin akt zalında
görüş keçirilirdi. Zal ağzına
qədər dolmuşdu. İsmayıl
Şıxlı da özünəməxsus təmkinlə zala
daxil olub qabaq sırada əyləşdi. Şıxəli
Qurbanov rektor və bir neçə vəzifəli şəxslə
səhnəyə daxil oldu. Bu vaxt zal
ayağa qalxaraq qonağı gurultulu alqışlarla
salamladı. O, bu zaman kapitalist ölkəsində
gördüklərindən danışmaqla öz
respublikasını qabaqcıl ölkələr
sırasında görmək arzularından danışdı. Hələ o zaman dini ideologiyanın qılıncdın
kəskin təsirə malik olmasına aid İslam tarixindən
gözəl misal-nümunə söyləyərək siyasətdə
sözün oynadığı rolu sübut etdi. O,
İslamın intişarında sözün, siyasətin
qılıncdın daha təsirli olmasını misallarla
sübut etdi. Kommunist Partiyasının
qılıncının arxası da, önü də kəsən
bir vaxtda dini təbliğ etmək qorxulu idi. Lakin Ş.Qurbanov bir natiq- ideoloq kimi bunu elə məharətlə
etdi ki, hamı heyrətdə qalmışdı.
Ş.Qurbanov
bu gün də öz parlaq əməlləri ilə yenə də
bizimlə birgədir...
Ramin Əhmədov
Kaspi 2018.- 26-29 may.- S.15.