Cümhuriyyəti
şeirlərində quran şair...
Əhməd
Cavad dedikdə, ilk növbədə, bir misra keçir
ağlımdan, sonra da nakam şair obrazına, incinmiş
şair ruhuna çevrilərək gözlərim önündə
boy verir: "Sən öylə bir şeirsən ki, sevməyənlər
anlamaz!..” Əhməd Cavad
yaradıcılığı üçün də, şəxsiyyəti
üçün də, azadlıq haqqında düşüncələri
üçün də onun bu misrasından daha uğurlu və
daha poetik bir ifadə ola bilməz... Bu şairin ruhunda yaşatdığı azadlıq nə
dərəcədə "sevməyənlərin
anlamayacağı” bir duyğu idisə (azadlığı
arzulamaq üçün ona aşiq olmaq lazım!), onun şəxsiyyəti
də öz yanğısı, sevdası ilə anlayış
üçün bir o qədər böyük sevgi tələb
edir. İnsanı təmənnasız fədakarlığa
ruhlandıran, içdən gələn və böyük
olan Azadlıq sevgisi... Vətən sevgisi!
Əhməd
Cavad məhz belə şair idi...
Aydın məsələdir ki, azadlıq, müstəqillik,
hür dövlət quruculuğu... əvvəlcə ideyalarda,
düşüncələrdə meydana çıxan, daha
sonra ruhları, ürəkləri fəth edən və
yalnız bu "qələbə” əldə edildikdə
reallaşması mümkün olan ideallardır. Düşüncədə
yaranmamış, ruhlarda əldə edilməmiş azadlıq
həyatda heç vaxt qazanıla bilməz! Azərbaycan ruhu,
Azərbaycan düşüncəsi isə hər şeydən
əvvəl ədəbiyyatda, xüsusilə də şeirdə
ifadə olunduğundan ən böyük ideyaların, ən ali düşüncələrin izlərini də
məhz bu ünvanda aramaq lazımdır. Bu
baxımdan Cümhuriyyət dövrünün, azadlıq
mücadiləsinin, ictimai-siyasi proseslərin ən bariz, ən
dolğun və ən dəqiq izlərini Əhməd Cavad
yaradıcılığında görmək
mümkündür. Çünki Azərbaycan Demokratik
Cümhuriyyətinin var olduğu çox qısa, ideya və ali məram kimi isə yaşadığı
çox uzun illərin "Cümhuriyyət deyəndə
adı hamıdan əvvəl yada düşən şairi”
(Yaşar Qarayev) məhz Əhməd Cavaddır... Onu çox rahatlıqla ilk müstəqil dövlətimizin
ideoloqlarından biri adlandıra bilərik. Çünki bir dövlət olaraq, cümhuriyyət
olaraq yaratmaq, qurmaq istədiklərimiz də, ideoloji
baxımdan cümhuriyyətin bütün ruhu da onun
yaradıcılığında öz əksini tapıb.
Bu şeirlərdə azadlıq yanğısı da var,
müstəqillik istəyi də, türk birliyi ideyası da,
"türkün türkdən başqa dostu, dayağı
yoxdur” düşüncəsi də...
Şair zamanın istənilən anında
özünün çağırış dolu sözləri
ilə yatmış beyinləri oyatmağı,
coşdurmağı bacarmalıdır. Əhməd Cavad da bu istəklə
oxucusunu "silkələməyə”, oyatmağa
çalışıb... Zamana və əldə edilənlərə
nəzər salınarsa, bacarıb da:
Oldun
yadlar oyuncağı,
Yurdun arsızlar ocağı.
Tapınma
azğın şeytana,
Yüksəldi "birlik” sancağı!
Sən ey
yatan, oyan, oyan!
Qiyamətdir,
olmuş əyan!
Bu yaradıcılığa nəzər salanda təkcə
elə dövlətimizin, müstəqilliyimizin simvolu olan
üçrəngli bayrağımıza böyük bir sevgi
və yanğı ilə yazılmış altı nəğməyə
rast gəlirik.
Bu misralar təkcə sevgili
bayrağımızı gözlərimiz önündə
dalğalandırmır, eyni zamanda da onun elə bir poetik
obrazını yaradır ki, sevməmək, vurulmamaq, ruhən
coşmamaq mümkün deyil. Bayrağa
ünvanlanmış bu sözlər "bir Vətən
sevdalısının bayraq eşqi ancaq belə ola
bilərdi” dedirdir oxucusuna:
Hakim olub
bir torpağa
Ona etmək böylə naz?
Səndən
başqa bir gözələ
Söylə, neyçün yaraşmaz?
Bu bənzəyiş
nədən, gözüm,
Şəhidlərin qanına?
Uğrunda
can verənlər
Neyçün qıyar canına?
Bu sevgi təkcə bayrağa deyil, onun köksündə
dalğalanan aya, ulduza da ünvanlanır. Bu məqamda
da Əhməd Cavadın bir şair kimi poetik gücü
meydana çıxır. O təkcə şair ruhunun
bayrağa olan sevgisini deyil, Ayın ulduza olan sevgisini də
poetik ifadəyə gətirir və çox uğurlu bir mənzərə
canlandırır:
Köksümdə
tufanlar gəldim irəli,
Öpüm
kölgən düşən mübarək yeri!
Allahın
yıldızı, î
gözəl pəri,
Sığınmış
qoynunda Aya, bayrağım!
"Bayrağın
qoynunda Aya sığınmış ulduz” adlandırılan
"gözəl pəri” bir ifadə tapıntısı kimi də,
obraz kimi də çox dolğun, maraqlı və əsaslandırılmışdır.
Cümhuriyyət ideoloqlarının ən başlıca
ideyalarından biri - türkçülük ideyası və
türk sevgisi onun şeirlərində diqqəti ən
çox cəlb edən xüsusiyyətlərdən biridir. Məsələn, bu
şeirlər arasında Bakının müdafiəsində
iştirak edərək həlak olmuş türk əsgərinə
ağı da var, birliyə və birlikdə oyanışa
çağırış da... 1918-ci ildə Azərbaycan
Demokratik Cümhuriyyətinə yardıma gəlmiş və
şəhid olmuş türk əsgərlərinə abidə
qoyulduğu zaman təməlqoyma mərasimində
oxuduğu "Qalx" şeiri
tək şəhid türklərə deyil, vətən
yolunda, hürriyyət yolunda şəhid olmuş bütün
ruhlara ünvanlanmışdır sanki:
Qalx, qalx
sarmaşıqlı məzar altından,
Gəlmiş ziyarətə qızlar, gəlinlər.
Ey karvan
keçidi, yollar üstündə,
Hər gələn yolçuya yol soran əsgər.
Qovduqların
sənin yabançı xanlar
Qurtardı ölkəmi tökdüyün qanlar.
Bax,
nasıl öpməkdə tozlar, dumanlar
Qərib məzarını, mənlə bərabər.
Yaxud bircə elə bu gün dinlədikdə nəinki
bizim, bütün dünyanın türklərinin
qanını coşduran, musiqisi ilə birlikdə (bəstəkarı
böyük Üzeyir Hacıbəylidir) çox böyük
emosional təsir gücünə malik
"Çırpınırdı Qara dəniz” şeiri Əhməd
Cavadı təqdim etməyə, tanıtmağa, ruhunda
qaynayan, coşan, sakitləşmək bilməyən
türkçülük yanğısını, bayraq
sevdasını, birlik eşiqini çatdırmağa yetərdi. 1914-cü ildə
yazılmış bu əsər üzərindən yüz illər
keçdikdə belə öz təsirini itirməyəcəkdir:
İncilər
tök gəl yoluna,
Sırmalar
səp sağ, soluna!
Fırtınalar
dursun yana,
Salam
Türkün bayrağına!
Beləcə, mən deyərdim ki, Əhməd Cavad
Cümhuriyyətimizi yaradıcılığında
yaşadan və ilk növbədə,
yaradıcılığında quran bir şairdir. Amma o təkcə
şeirlərində deyil, müəllim kimi gördüyü
işlərdə, eyni zamanda da ictimai fəaliyyətində
Cümhuriyyətin fədakar əsgəri olub. Bioqrafiyasının ən əhəmiyyətli
faktlarından olan iki fakt – türklərlə birlikdə
Bakının hərbində iştirak etməsi, Birinci
dünya müharibəsinin şərq cəbhəsində ermənilərə
qarşı vuruşması bunu təsdiqləmək
üçün yetərlidir. 1915-ci ildə
Türkiyədə rus və erməni istilasına,
özbaşınalığına qarşı
çıxaraq "Azərbaycan xeyriyyə cəmiyyəti”
yaratması, bu yolla türk xalqına kömək göstərməsi
onun ideyasını və vətəndaş mövqeyini ifadə
edirdi.
Əhməd
Cavadın azadlıq sevgisi o qədər böyük və
gözəl idi ki, romantik ruhlu şair onu da gözələ,
pəriyə bənzədirdi:
Qaranlıqda
boğularkən ümidim,
Dan ulduzu
yürüşündən yarandın!
Masəvadan
uçmuş birər kölgənin
Dan yeriylə
görüşündən yarandın!
Gözəllikçin
təbiətlə qüdrətin
Yavaşca
bir sovuşundan yarandın!
Qələm
əldə ilhamını dinlərkən
Sen qəlbimin vuruşundan yarandın!
Azərbaycan
Demokratik Cümhuriyyətinin ideoloqlarından biri və milli
azadlığımızın təbliğatçısı
olmuş gözəl şairin bu şeiri haqqında M.Ə.Rəsulzadə
yazırdı: "Milli qurtuluş hərəkatının,
Azərbaycan ruhunun həssas tellərinə təsir dərəcəsini
əks etdirən milli şair Əhməd Cavadın 28 May
İstiqlal günü münasibətilə hürriyyət pərisinə
müraciət etdiyi "Nədən yarandın”
parçası son dərəcə lirikdir”.
Ümumiyyətlə, ADC dövründə
yazdığı şeirlər Əhməd Cavad
yaradıcılığının ən dəyərli
nümunələridir. Elə bu nümunələr, bu ideologiya,
Müsavat Partiyası ilə əlaqəsi ADC-nin süqutundan
sonra Əhməd Cavadın bir insan və bir şair kimi məhvinə
səbəb oldu. Halbuki onun bütün xəyalları,
arzuları bu cümhuriyyət ilə bağlı idi. Qurulan dövlət də, təbliğ edilən
ideallar da onun həyatının,
yaradıcılığının mənasına
çevrilmişdi. Çünki müstəqil
Cümhuriyyətimiz Əhməd Cavadın bu dünyada olan cənnəti
idi:
Ey
Tanrının cənnət uman qulları,
Mən cənnəti bu dünyada bulmuşam.
Aramaqdan
bezdiyiniz yolları
Axtarmadan mən sevdada bulmuşam.
Bu cənnətindən məhrum olması səbəb
oldu ki, müstəqillik carçısı olan Əhməd
Cavadın o müstəqillik əldən getdikdən sonra -
1920-1925-ci illər arasında cəmi 4-5 şeiri çap
olundu. Bircə 1928-ci ildə Türkiyədə
"İstiqlal” məcmuəsində dərc edilmiş
şeirləri istisna olmaqla. Amma onlar da
öz məzmunu ilə (faktın özü belə bunun
üçün yetərli idi) Əhməd Cavadın
ölüm fərmanını imzalanmasını sürətləndirdi.
Bu gün mübariz İstiqlal şairinin taleyi, baş vermiş məntiqi və ya qeyri-məntiqi sonluğu, Cümhuriyyətin quruculuğunda fəaliyyəti, süqutundan sonra apardığı mübarizə və "təslimiyyəti” haqqında o dövrün psixoloji yaşantıların dərinliyinə varmadan, "qorxmaz”, "çəkinməz” kimi adi sözlərlə dəyər verənlər var... Amma Əhməd Cavadın faciəsini anlamaq, onun Böyük Sevgisini və Mübarizəsini dərk etmək üçün O Zamana getməli, O "qələm dostları”nın mühitində nəfəs almalı, o Zamanı qanınla, canınla duymalısan. Bunsuz heç bir duyum və obyektiv dəyərləndirmə ola bilməz... Onu anlamaq üçün, ən azı, onun qədər Azadlıq aşiqi olmalısan... Cümhuriyyət sevdalısı olmalısan... Və ən azı, onun kimi sevməyi bacarmalısan Sevgili Vətəni... Həm də, özü demişkən: "şeir kimi” sevməlisən...
Nərgiz CABBARLI
Kaspi 2018.- 26-29 may.- S.11.