Cümhuriyyət dövrünün
ədəbi mühitə təsiri
XX yüz il Azərbaycanın ictimai-siyasi,
ədəbi-mədəni həyatında dövlətçilik,
azadlıq və tərəqqipərvər hisslərlə zəngindir.
Azərbaycan Xalq Cümhuriyyəti dönəmində
ədəbiyyat, mədəniyyət sahəsində də
özünəməxsus irəliləyişlər baş verib. Xüsusən
ədəbiyyatda parlaq əksini tapan istiqlalçılıq, cümhuriyyətçilik
ideyaları yazarların yaradıcılığında nəsillərin
bir-birinə töhfəsinə çevrilib.
"Müzakirə”mizdə
Cümhuriyyət dövrünün ədəbi
mühitə necə təsir etdiyini
araşdırmağa çalışdıq.
Milli istiqlal ideyalarının təşəkkülü
"Cümhuriyyət
dönəmində Azərbaycan ictimai-siyasi
fikrinə paralel olaraq,
ədəbi-bədii düşüncə də fərqli
ortamda cərəyan edir.
Dövrün ictimai həyatı siyasi fikirlə yanaşı, ədəbi
düşüncəni də xalqın, insanın və
fərdin milli tale
probleminə yönəldir” deyən professor Bədirxan
Əhmədov bildirir ki, Azərbaycan
Xalq Cümhuriyyətinin yaranması
ilə bədii düşüncədə milli
ruh özünün ən
yüksək zirvəsinə çatır. Eyni zamanda ədəbiyyatda
siyasi mövzu və
problematikanın çəkisi artır: "Azərbaycan
Xalq Cümhuriyyəti bir
tarixi, siyasi, ideoloji fakt olaraq yalnız dövrünün
tarixi şəraitinin məhsulu olmayıb,
həmin illər boyu milli-siyasi,
ədəbi, fəlsəfi düşüncənin nəticəsi
olaraq meydana gəlib.
Milli dövlətçilik ideyasının
tarixi o qədər
uzağa getməsə də, milli dövlətçiliyi, müstəqillik
ideyalarını şərtləndirən milli mənlik şüurunun
yaranmasının aspektləri məhz bədii düşüncəyə
söykənir. Yəni milli,
etnik mənlik şüuru,
əvvəlcə bədii, sonra isə
ictimai-siyasi təfəkkürdə
təşəkkül tapır. İctimai-siyasi
həyatla ədəbi proses eyni məcrada davam edir və bir-birinə qarşılıqlı
şəkildə təsir göstərir: həyatı, ictimai-siyasi hadisələrin dərkində
ədəbiyyatın rolu artır.
Bədii sözün gücü
artdıqca, ədəbi şəxsiyyətlər də xalq, vətən, millət və onun azadlığı ideyasına nüfuz etməyə başlayırlar”.
Professor qeyd edir ki, Cümhuriyyət
dövründəki Azərbaycan
ədəbiyyatını ayrıca bir mərhələ kimi götürmək mümkündür:
"İki ilə yaxın bir dövrün ədəbi
prosesi özündən
əvvəlki və
sonrakı proseslərlə
bu və ya digər şəkildə əlaqədə
götürmək daha
doğru olardı. Bununla belə, dövrün kifayət qədər
zəngin ədəbi mənzərəsinin formalaşdığını
da qeyd etmək yerinə
düşərdi. Lakin bu
dövr çox
qısa olduğu üçün
bəzi yazıçı və şairlərin cümhuriyyət
dövrü yaradıcılığı
ilə bağlı qəti fikirlər yürütmək
çətin olur”. B.Əhmədovun
sözlərinə görə, ictimai-siyasi,
ədəbi, mədəni fikrin formalaşmasında
əsas rolu, şübhəsiz, mətbuat
oynayırdı: "Bunu da qeyd etmək lazım gəlir
ki, dövrün, zamanın
sosial, siyasi, hərbi
faktorları mətbuatda publisistikanı önə
çəkdiyindən, bədii söz bir qədər arxa plana keçir. Dövlət
quruculuğu prosesi
mətbuat və onun vasitələri
ilə ədəbiyyata da öz töhfəsini verir.
"Azərbaycan", "İstiqlal",
"İttihad", "El",
"Doğru yol",
"Millət", "Məktəb", "Türk sözü",
"Bəsirət", "Açıq söz",
"Övraqi nəfisə", "Qurtuluş" və s.
mətbuat orqanlarında publisistlərlə yanaşı,
yazıçı və şairlər də məqalələrlə
çıxış edirdi. "Kommunist", "Gənc işçi",
"Haqq", "Zəhmət",
"Əxbar" kimi bolşevik
mətbuatı da fəaliyyət
göstərdiyindən, burada da bəzi ədəbi nümunələrə
rast gəlmək olurdu.
Dərc olunan mətbuat nümunələrinin
bəziləri əvvəllər çıxmağa
başlamış, bəzilərinin isə nəşr tarixi elə Cümhuriyyətin ömrü
qədər olmuşdur”. B,Əhmədov qeyd edir ki,
S.Ağamalıoğlu, Ü.Şərifov, Ə.Nəcəfzadə,
M.B.Məmmədzadənin məqalələri tez-tez
nəşr edilirdi. M.Ə.Rəsulzadə,
Ə.Cavad, Ü.Hacıbəyli, Ə.Müznib, C.Hacıbəyli, M.Hadi,
Ö.F.Nemanzadə, H.Qasımov, F.Ağazadə, B.Seyidzadə,
A.Ziyadxanov, Y.V.Çəmənzəminli,
A.Şaiq, C.Cabbarlı, Əliyusif, Gəncəli
Davudun publisist və
bədii əsərlərində milli
düşüncə və atributlar təbliğ
edilir, tərənnüm olunurdu.
Türk
şairləri Məmməd Əmin Yurdaqul,
Əli Kami, Tofiq Fikrət,
Arif Ürfan, Rövşən
Əşrəf bəy, İbrahim Şakir və başqalarının dövri mətbuatda dərc olunan
əsərlərində türkçülük,
milli vətənpərvərlik hissləri
aşılanırdı: "Siyasi
həyatda olduğu kimi,
ədəbi prosesdə də cəbhələşmə
yaranmaqda idi. Mətbuat
ətrafında cəmləşən Azərbaycan yazıçı
və şairləri bu dəfə mühiti, yaratdıqları ədəbi
cəmiyyətlərlə canlı edirlər. Milli düşüncəli
yazarlar bir qədər
əvvəl fəaliyyətə başlayan
"Ədəb yurdu", "Yaşıl
qələm", "Türk ocağı"
dərnəklərində fəaliyyət göstərirdi.
İdeya etibarilə Rusiyadan
qidalanan və bolşeviklərin rəhbərliyi
altında milli düşüncəyə
alternativ yaranan
"Qırmızı qələm" (1919) cəmiyyəti
də ədəbiyyatdan siyasi məqsədlər
üçün istifadə səbəbilə
yaradılmışdı. AXC-nin
varlığı ictimai, siyasi
həyatı canlandırdığı kimi,
mədəni həyata da öz
təsirini göstərirdi. Məktəblərin milliləşdirilməsi
ilə əlaqədar olaraq elmi, ədəbi kitablara ehtiyac daha da
artırdı. Bütün bunlar ziyalıları bir ideya, bu ideyanı həyata
keçirən təşkilat ətrafında toplaşmanı
zəruri edirdi. Belə bir
təşkilat isə "Türk
ocağı” olur. AXC
dövründə yaranan bu
cəmiyyətin fəaliyyəti milli şüurun, dövlətçilik və
istiqlalçılığın formalaşmasında əhəmiyyətli
rol oynayır”. Ədəbiyyatşünas
alim bildirir ki, Azərbaycan yazarlarının bir çoxu Cümhuriyyətin
qurulması prosesində yalnız əsərləri ilə
deyil, şəxsi fəaliyyətləri
ilə də yaxından iştirak ediblər:
"Ə.Cavad 1914-cü ildən sonra ədəbi yaradıcılıqla
yanaşı, ictimai işlərdə,
xeyriyyə cəmiyyətinin tədbirlərində fəal
iştirak edirdi.
Cümhuriyyət dövründə isə onun
fəallığı daha da artır, "Müsavat"
üzvü kimi Məclisi-məbusanın
iclaslarında olur, milli,
vətənpərvərlik ruhunda əsərlər
yazır və türk ordusuna
şeirlər həsr edirdi. A.Şaiq "Müsavat"
himninin müəllifi və istiqlal yönümlü
olmaqla bir çox şeirlər yazır. M.Hadi şəxsiyyət etibarilə tam azad olduğundan
və cəmiyyət hadisələrinə münasibətdə
pessimizmi hələ də davam edirdi. Gənc C.Cabbarlı,
Umgülsüm, Əmin Abid
milli ruhlu əsərləri
ədəbi prosesə canlılıq gətirirdi. Y.V.Çəmənzəminli
Cümhuriyyətin qurulması prosesində Ukraynada Azərbaycan nümayəndəsi,
İstanbulda konsul
qismində fəaliyyət göstərirdi. Tənqidçi
Seyid Hüseyn
cümhuriyyətçi yazarlardan hesab olunurdu. Cümhuriyyət dönəmində H.Cavid Naxçıvanda, C.Məmmədquluzadə
isə Kəhrizlidə və Şuşada
siyasi mühitdən kənarda yaşayırdı.
Ə.Haqverdiyev isə Borçalıda
və Dağıstanda rəsmi vəzifə – diplomatik missiya daşıyırdı.
Bir müddət Təftiş İcraiyyə
Komitəsinə üzv olan
yazıçı bir il
sonra Gürcüstan
parlamentinin üzvü
olmuşdur. Daha sonra isə AXC hökuməti onu Dağıstana nümayəndə
göndərib. A.Divanbəyoğlu gah
müəllim işləyir, gah da Daxili İşlər
Nazirliyində tərcüməçi vəzifəsində
çalışırdı. H.K.Sanılı sosialist siyasi mövqeyi ilə seçilirdi.
T.Ş.Simürğ, B.Talıblı kommunist dünyagörüşləri ilə
partiyanın işində yaxından iştirak
edirdi. N.Nərimanov isə
siyasi fəaliyyətlə məşğul
olurdu. Ümumiyyətlə, bədii ədəbiyyatın
yeni quruluşu tərənnüm
etməsi, xalqa, millətə, vətənə,
bayrağa, Azərbaycan ordusuna
sevgi yaratması başlıca məsələlərdən
hesab olunurdu”.
Professor
qeyd etdi ki, Cümhuriyyət dövrü
ədəbi prosesində türk
şairləri də yaxından iştirak
edirdi: "Artıq bir neçə il idi Namik Kamal,
Tofik Fikrət, Məmməd Əmin Yurdaqul, Arif Ürfan Qaraosman, Rövşən
Əşrəf, Feyzulla Sacid
və başqalarının şeirləri Azərbaycan ədəbi
prosesində dövriyyədə olmaqla
yanaşı, istiqamətverici, yönləndirici
işlər də görürdü. Gənc
Azərbaycan şairləri klassik şeirin təsirindən
qurtularaq türk şeirinin ritmi, havası
üstünə köklənirdi. Əgər belə demək
mümkündürsə, türkçülük,
turançılıq ideologiyası bir
nəzəri fikir, düşüncə
olaraq Azərbaycan ictimai
fikrindən Türkiyəyə ixrac olunurdusa, qarşılığında həmin
ideyalar poetik şəkildə
geriyə idxal edilirdi”.
Professor qeyd etdi ki,
Cümhuriyyət dövrünün ədəbi
düşüncəsində poeziya
aparıcı mövqe tutsa
da, dramaturgiya və nəsr
ona nisbətən zəif inkişaf
edib: "Bunun əsas
səbəbi isə poeziyanın kiçik
formalardan ibarət olmaqla,
mövcud hadisələrə adekvat cavab verməsi olmuşdur. Dramaturgiya və nəsrdə isə bəzi nümunələri
çıxmaq şərtilə bu
adekvatlığı görmək mümkün
deyil. Əksinə, dramaturgiya
bəşəri mövzu və problematikaya toxunduğu kimi, sənətkarlıq baxımından da özünəməxsus olub
ədəbi prosesi
canlandırmışdır”.
Azərbaycan
Cümhuriyyətinin hüquqi varisi
Professor Alxan Bayramoğlu hesab edir ki,
Cümhuriyyət dövrü ədəbiyyata
yeni mövzular gətirməklə
yanaşı, həmçinin ədəbiyyat üçün
istiqlal düşüncəsini
hazırladı: "Cümhuriyyət dövrü milli mənlik
şüurunun formalaşmasında xüsusi rol oynadı. Milli istiqlalın əldə olunması üçün milləti hazırladı.
Xalqın özünə tanıdılması, onda maarifçilik şüuru ilə yanaşı müstəqillik,
istiqlal şüurunu,
siyasi şüurun
yaradılmasına şərait yaratdı. 19-cu əsrin sonuna doğru maarifçilik düşüncəsi hakim idisə, 20-ci əsrin əvvəllərində
siyasi şüur, siyasi müstəqillik təbliğ olunurdu”. A.Bayramoğlunun sözlərinə görə, müstəqillik
dövründə həm qazanılanların qorunması, həm
qiymətləndirilməsi, həm də inkişaf
etdirilməsi istiqamətində təbliğat aparılır,
mövzular yazılırdı. Belə ki, Məhəmməd Hadi,
Əhməd Cavad, Cəfər Cabbarlı,
Əli Yusif, Abdulla Şaiq, Umgülsüm və
b. şairlərin şeirlərini misal göstərmək olar:
"Eyni zamanda,
Qafqaz türk ordusu ilə Azərbaycana gələn şairlərin
əsərlərində həm vətənpərvərlik əhval-ruhiyyəsi,
həm cümhuriyyətçilik və
istiqlalçılıq ideyaları təbliğ və tərənnüm
olunur, həm də xalqın
inamını özünə qaytarırdı. Mart soyqırımından sonra xalq təqib və təzyiqlərdən
cana gəlmiş və bir
qədər bədbinləşmişdi. İstiqlala
inamın, işıqlı sabaha
etibarın yaradılması uğrunda
çalışırdılar. Eyni zamanda Cəfər Cabbarlı, Abdulla
Şaiq, Cəlil Məmmədquluzadə kimi şair və dramaturqlar əsərlərində vətənpərvərlik,
xarici işğalçılara
qarşı mübarizə, gələcəyə inamı tərənnüm
edirdilər.
Ümumiyyətlə, günün bütün
sosial-mədəni həyatı, qadınların ictimai həyata qoşulması kimi
məsələlər də ədəbiyyatda öz
əksini tapırdı”. Professor qeyd edir ki, sonrakı mərhələdə - Azərbaycan
sovetlər tərəfindən işğal
olunandan sonra, 20-ci illərin
axırı – 30-cu illərin əvvəllərində
istiqlalçı fikirlər təqib edilməyə, bu ideyaların qarşısına sədd qoyulmağa başlandı:
"İstiqlalçı fikirlərin daşıyıcıları
olan adamlar repressiyaya məruz qaldılar. Məşhur repressiya dalğası xalqın
başının üstünü
aldı. İstiqlal düşüncəsinin
daşıyıcılarını yavaş-yavaş
sıradan çıxartdılar. Ancaq
istiqlalçılıq fikrini xalqın şüurundan ata bilmədilər.
Ümummilli lider Heydər
Əliyevin qeyd etdiyi kimi: "Azərbaycan ikinci
dəfə dövlət müstəqilliyini Cümhuriyyətin
varisi kimi bərpa etdi”. Bu hərəkatda cümhuriyyətçilik,
istiqlalçılıq ideyaları böyük
rol oynadı. Ona
görə də ölkə prezidenti İlham Əliyev Azərbaycan Cümhuriyyətinin
100 illiyi, eyni zamanda 2018-ci ilin
Cümhuriyyət İli elan
olunması ilə bağlı sərəncam imzaladı. Bu da onu
göstərir ki, biz
həqiqətən də Azərbaycan Cümhuriyyətinin
hüquqi varisiyik”.
Kaspi.- 2018.-26-29 may.-S.10.