Hamımız
bir qədər Hamletik...
Beynəlxalq Teatr Konfransından fikir mozaikası
Azərbaycan Respublikası Prezidentinin 2009-cu il 18 may tarixli Sərəncamı ilə təsdiq edilmiş "Azərbaycan teatrı 2009-2019-cu illərdə” Dövlət Proqramı artıq başa çatmaq üzrədir. Proqramda digər
məsələlərlə yanaşı, iki ildən bir
müasir dövrün teatr problemlərinə həsr
olunmuş beynəlxalq elmi-praktik konfransın təşkili
də nəzərdə tutulmuşdur. Proqram
üzrə bu il sonuncu – V Bakı
Beynəlxalq Teatr Konfransı 5-6 noyabr tarixlərində
keçirildi. "XXI əsr teatr
fəlsəfəsi: mövcudluq konsepsiyası” adı
altında keçirilən iki günlük konfransda 40-dan
artıq ölkənin 120-dən artıq teatr
mütəxəssisi iştirak edib. "Kaspi”
qəzetinin "Teatr” əlavəsi olaraq, konfransda müasir
teatrın problemlərinə həsr olunmuş
çıxışlardan maraqlı fikirləri toplayıb
oxuculara təqdim edirik.
Monika Bahonero Diaz
(Meksika): "Hamımız bir qədər Hamletik,
hamımız növbəti addım üçün qərar
verməyə, kim olduğumuzu izah etməyə imkan verən
düzgün hərəkətlər etməyə
çalışan, iztirab çəkən qadın və
kişilərik... Biz dildən-dilə
ötürülmüş, heç yerə qeyd
edilməmiş və Meksikada müxtəlif icmaların
mənsubiyyət və varlığının əsasında
duran hekayələri insanlara çatdırmağa
çalışırıq”.
Leyla Səlimova (Rusiya):
"Dövrün finalının bədbin, kədərli
mənzərələri bu dünyada şəxsiyyətin yer
üzərində qara istehza axınları ilə, sözün
əsl mənasında, səhnədən qoparılır.
...Postmodern teatr yığılmış bilikləri sintez
etməyə, onunla həqiqəti yoxlamağa və bundan yeni
estetik-əxlaqi dayaq nöqtələri tapmağa
çalışaraq fəlsəfi irslə oynayır. Bir tərəfdən müasir insana
"gərəksiz şeylərlə dolmuş” şüurunu
ilkin qədim yunan ideyası ilə sıfırlamaq, bir növ
təmizləmək, digər tərəfdən
mürəkkəb fəlsəfi kateqoriyalarla oyun”.
Mişel Vais (Kanada):
"...aktyorlar aid olmadıqları qruplara və ya statuslara aid
edilən personajları canlandıra
biləcəklərmi? Səhnədə Anna
Frank obrazını canlandıran aktrisanın yəhudi
olması mütləqdirmi? Mafiya
mövzusunda yalnız italyanlar danışa bilərmi? Bu suallar həqiqətən də absurd
səslənir, lakin teatrın həyatında milli
azlıqların nümayəndələrini iştirakı
çox ciddi məsələdir. Bu,
real həyatda olduğu kimi, Kvebek vilayətinin teatr
həyatında da müxtəlifliyin artmasına
çağırışdır”.
Aydın Talıbzadə
(Azərbaycan): "Fiziksəl teatr, performativ
təcrübələr teatr sənətinin əlindən
çox ali və ən təsirli
bir nəsnəni – fikir vibrasiyasını alır,
tamaşanı qəşəng görüntülər
bolluğuna çıxardır, düşüncəni
isə söndürür. Söz teatrdan
dışlandıqca, anlaşma və həyəcanlanma
azalır. Çünki insan hər
şeydən çox sözə reaksiya verir, sözdən
təsirlənir, öz içini sözlə qurur,
başqasını sözlə öyrənir, varlığı
sözdə dərk edir”.
...müasir seyrçi
tamaşada, konsertdə, kinoteatrda, qalereyada mütəmadi
öz mobil telefonu ilə nəsə və ya kimisə
çəkir və ya selfi eləyir. Bu da
onu göstərir ki, müasir insan hər şeydə və
hər yerdə müəllifliyə iddialıdır, telefon
batareyası kimi şişmiş eqo sahibidir. Bu da bəşəriyyəti sonucda gətirib yoluxucu
selfisidxəstəliyinə çıxarır. Selfisid
xəstəliyinə tutulmuş adam isə
artıq başqasını oxumaq, başqasına baxmaq,
başqasını dinləmək iqtidarında olmur: onu
yalnız özü, öz "mən”i, öz fərdi
proyeksiyası, öz təsəvvüründə
modelləşdirdiyi varlıq düşündürür. Beləliklə, A.Eynşteynə aid edilən bir
fikrin doğruluğu tam isbatlanır. Həmin fikir
belə səslənir: "Mən qorxuram elə bir gün
mütləq gəlsin ki, texnologiyalar sadə insan
ünsiyyətini üstələsin. Onda
dünya idiotlar nəsli ilə qarşı-qarşıya
qalacaq.
Leyla Oçiauri
(Gürcüstan): Müasir insanı narahat edən və
həyəcanlandıran nədir, onun əsas acısı
nədir və o bu gün və gələcək haqqında
nə düşünür - əvvəllər
düşündüklərini və əvvəllər
düşündüyü kimimi? O nə görür və
gələcəkdə nə görmək istəyir? Müharibələrdən, şiddət və
milli-dini dözümsüzlükdən keçməyə
müyəssər olan nəsil. Həyat
prosesləri və siyasi proseslər gənc, sevgisizlik
əhatəsində dünyaya gələn və
tənhalığa məhkum olan şəxsiyyətin
formalaşmasına necə təsir edir? Fiziki və mənəvi cəhətdən
kənarlaşmaya necə təsir edir? Onlar öz həyatlarını və öz
qəlblərini xilas etmək və mümkündürsə,
başqalarını xilas etmək üçün nə
edə bilərlər?
Anna Kurinnaya (Ukrayna):
"Müasir teatr fəal şəkildə yeni forma və
ideyalar axtarışındadır. Bu gün
teatr tamaşası mükəmməl kommunikasiya
vasitəsidir. Özündə həm teatr
sənətini, həm də musiqi, xoreoqrafiya sənətini,
vizual kinematoqraf və xoreoqrafiya sənətlərini
özündə birləşdirən çoxfiunksiyalı
tamaşadır... Amma məhz dram ideyası teatr
tamaşasının məna qazanmasına imkan verir”
Fikrimizcə, bu gün
teatr ideya böhranı yaşayır. Məhz
dramaturgiya anlayışı kimi "ideya” böhranı.
Pravin Bhole (Hindistan):
"Klassik hind teatrının tarixi e.ə. V əsrə
uzanır, lakin şimal-şərq və
şimal-qərbdən hücumlar, habelə siyasi
müvazinətlik teatrın eramızın X əsrinə
qədər irəli getməsinə imkan verməyib. Müasir hind teatrı XIX əsrin II yarısında
Hindistanın Britaniya əsarətində olduğu
dövrdə daha çox Qərb mədəniyyətinin
təsirilə formalaşıb”.
İlham Rəhimli
(Azərbaycan): "Təəssüf ki, biz əksər
vaxtlarda "teatrlar insanların mənəvi-əxlaqi
tərbiyəsində çox mühüm rol oynayır”
söyləyərək özümüzü tez-tez
aldadırıq. Hətta
aldatdıqlarımıza, əsası olmayan uydurma
təriflərə özümüz də inanırıq
və "zorla”, inadla başqalarını da buna təhrik
edirik” Əslində isə, əsas qayəsi bu funksiyanı
yerinə yetirmək olan teatr XXI əsrdə özünün
müqəddəs vəzifəsinin öhdəsindən
gəlməkdə çətinlik çəkir. Bunun ən başlıca səbəbi, məncə,
ondadır ki, bəşəriyyətin ülvi insani
duyğuılara münasibəti dəyişib və qan
tökmək, əxlaqsızlığı dolayı yolla
təbliğ etmək xərçənginin virusu səhnə
sənətinə də keçib.
Qalina Verbitskaya (Rusiya):
"Maraqlıdır ki, absurd dramaturgiyasında
"əbədi tanrı məna, insan isə mahiyyətcə
bu mənanı izah etmək cəhdidir” və bu, təkcə
S.Bekket dramaturgiyasına aid deyil, keçid dövründə insanı
mənəvi cəhətdən özünü identifikasiya
məsələsinin məhz tanrının axtarışı
ilə həll olunduğu bir vaxtda bu dərəcədə
aktual axtarışın motivinə də aiddir. Amma bu gün bu axtarışı
çətinləşdirən bir məqam var, XIX-XX
əsrlərin qovşağında "Tanrı
ölübsə” (M.Meterlinqin "Korlar” pyesi), tipoloji cəhətdən
bənzər olan XX əsrin sonları XXI əsrin ilk
onilliklərinin qovşağında "Tanrını
öldürüblər” (İ.Vırıpayevin "İyun”
pyesi, L.Triyerin "Doqvil”, "Antixrist” filmləri)”.
Fəridə Cəlilova
(Azərbaycan): İndiki məqamda
teatrsevərlərin yaşantılarını ifadə edə
bləcək qədər vasitələrə sahib olan
yazıçılar və rejissorlar keçmişdən qalma
müxtəlif ovqat-üslub kombinasiyasi oyununun köməkliyi
ilə teatra marağı saxlamaqdadırlar. Ancaq
artıq bu gün ən qabaqcıl teatr xadimləri hazırki
dövrə işarə edəcək hadisələri
danışmaqdan, sosial ədalətsizliyin tənqidi ilə
yekunlaşacaq "bədii istintaqlar” aparmaqdan bezib dərk
olunmamış qədim keçmişə üz tuturlar. Yan
Fabrın iyirmi dörd saatlıq "Olimp dağı”
performansı qan hərisliyini, zorakılığa meyli insan
xislətinin ayrılmaz parçası kimi ibtidai insanlara xas
şəkildə "moizə”, yaxud "nəsihət” intonasiyası
olmadan nümayiş etdirir. Teatr
böyüklər üçün oyundur. Əgər teatr indi yolayrıcındadırsa,
"işıq gələn” tərəfdə divlərin
məskunlaşdığı miflər qərarlaşıb. Oyuna
yenidən başlamaq olar: onlardan bir daha qaçmaq
üçün qarşımızda uzun minilliklər var. Ancaq
bu dəfə mifə qayıdış ictimailəşmiş
fərdi qeyri-şüurinin məhsulu kimi
gerçəkləşməlidir.
Olqa Buravlyova (Belarus):
"Meyerhold üslubu düşünmə üsulu ilə
əlaqələndirir və struktur prinsipini irəli
sürürdü. Bu gün bu, artıq nəzəri anlayış
deyil, tarixi faktdır: dil planlarının
müqayisəsinə çağıran dəyişikliyi
istənilən üslub "qəribəliklərinin”
təbii texnikasıdır. Buna görə
biz deyə bilərik ki, üslub təkcə dil ilə deyil,
həm də konstruksiya tipi ilə, yəni tamaşanın
forması, onun vasitəsilə isə həm də onun
məzmunu, mənası ilə bağlıdır”.
Elçin Cəfərov
(Azərbaycan): "XXI əsrin teatrı
müasir qala bilmək üçün teatr olmaqdan imtina
etdi. Qeyri-teatra çevrildi. XXI
əsrin teatr fəlsəfəsinin vektoru məhz teatrdan
qeyri-teatra doğru hərəkətlə təyin oluna
bilər...
Mənə görə,
bir konfransın ki adında, "XXI əsr”, "teatr” və
"fəlsəfə” sözləri keçir, o konfransda
mütləq və mühəqqəq Vaqif İbrahimoğlu
haqqında söz açılmalıdır. Doğrudur, Vaqif
İbrahimoğlu ömrünün cəmi 10 il
yarımını XXI əsrdə yaşayıb, amma bu
müddət kifayət edib ki, bu
böyük sənətkar XXI əsr Azərbaycan
teatrına öz damğasını vursun.
Azərbaycan
teatrının dünya məkanına
çıxarılası nailiyyətləri o qədər
çox olmasa da, hər halda var və heç şəksiz,
bunlardan biri, bəlkə də birincisi, "YUĞ”
teatrının yaradıcısı V.İbrahimoğlunun
konseptual rejissurası və bu rejissuranın metodoloji
əsası olan "Psixosof” teatr poetikasıdır.
Faramarz Qolamyan (İran):
"Zorakılıq, müharibə və ədalətsiliyin
hökm sürdüyü, uşaq oyunlarının belə
döyüş səhnələri ilə dolduğu, zorakılığın
filmlərdə nümayiş etdirildiyi bu dövrdə teatr
uşaqlar üçün yeganə çıxış
yoludur – axı, bizim gələcəyimiz onların
əlindədir”.
Məryəm
Əlizadə (Azərbaycan): "Metafora şamı
yandıran kibrit kimi bir şeydir, o, düşüncəni
oyadır və onu məna genişliyinə dəvət
edir. Odur ki, harada metafora varsa, oradan
fəlsəfəyə bir yol açılır. Çünki metafora düşüncənin oyunudur. Oyun həyat metaforasıdır.Oyunda həyat
həyatın içində modelləşdirilir, amma bununla
belə oyun heç vaxt həyatın özü olmur. Biz heç vaxt oyuna həyat demirik,
düşüncə gerçəklilə metafora
vasitəsilə oyun qurur, daha doğrusu, qavrayış
gerçəkliyi metafora vasitəsilə "həzm edib”
özü üçün anlaşıqlı vəziyyətə
gətirir”.
Mahnaz Esmailli
(İtaliya): "Müasir teatr insan təkamülünün
xaosu dövründə dünyaya gəlmişdir. Teatr tarixi haqqında tədqiqatların
əksəriyyətində müəlliflər vacib
başlanğıc dövrü kimi XX əsrin
əvvəllərinə nəzər salır, daha sonra XXI
əsrin materiallarına keçirlər. Əsas dəyişikliklər bu dövrdə baş
vermişdir. Sənaye inqilabı,
kütləvi informasiya vasitələrindən istifadə
(xüsusilə də kino və televiziya), cəmiyyətdə
yeni sosial siniflərin yaranması, elm və texnologiyanın
incəsənətə inteqrasiyası XXI əsrdə baş
vermiş böyük dəyişiklikləri xarakterizə
edən əsas xüsusiyyətlərdir”.
Vidadi Qafarov
(Azərbaycan): "Dünya teatr tarixi göstərir ki, milli
teatr anlayışı diffuz səciyyə
daşıyır. Məsələn,
teatrşünaslıq çevrəsində heç kəs,
böyük mənada, Yunanıstan milli teatr, yaxud İtaliya,
İngiltərə, Fransa, Almaniya və s. milli teatrı kəlməsini
işlətmir. çünki bu
ölkələrin teatrlarını bir-birindən ciddi
şəkildə fərqləndirən heç bir milli
keyfiyyət yoxdur. Peşəkarteatr
yaranışından özünü dünyəvi,
bəşəri dəyərlərə söykənən
təzahür kimi görükdürür. Hətta dini teatrda, dini tamaşalarda belə,
istər Şərqdə olsun, istər Qərbdə,
məxsusi milli əlamətlərə rast gəlmirik”.
Beləliklə, V Bakı Beynəlxalq Teatr
Konfransı başa çatdı. Yerli və əcnəbi
teatr xadimləri konfransdan yeni ideyalarla, yeni dostluq
əlaqələri və yeni xatirələrlə, bir də
növbəti beynəlxalq tədbirlərdə
görüşmək ümidi ilə ayrıldı. Biz də
ümid edirik ki, konfransda səslənən maraqlı fikirlər yalnız Musiqili Teatrın
zalında və konfrans materiallarının dərs olunduğu
topluda qalmaz, yeni yaradıcılıq üfiqlərinə
çıxar, böyük teatr layihələrinə
çevrilər.
Qeyd: Fotolar Nigar Pirimovaya
məxsusdur
Kaspi 2018.- 8
noyabr .- S.10.