Şərqin yetişdirdiyi
böyük dühalar
Onları biz özümüz
tanımırıqsa...
Orta əsrlərdə müsəlman Şərqində elm, fəlsəfə, ədəbiyyat və incəsənət sahəsində böyük nailiyyətlər qazanılmışdı. Bu dövrdə yaşayıb fəaliyyət göstərmiş filosoflar, alimlər dini və dünyəvi elmlərə dair qiymətli əsərlər qələmə almış, tarixdə özünəməxsus mövqe tutmuşlar.
IX əsrin böyük Azərbaycan mütəfəkkiri, fəqih alimi Əbubəkr Əhməd Harun oğlu Bərdici Bərdəinin (844-914) vaxtilə Kür çayı sahilində, Bərdənin on dörd fərsəxliyində yerləşən Bərdic şəhərində anadan olmuşdur. Əhməd Bərdicinin ilk araşdırıcısı Zakir Məmmədov yazmışdır ki, o, doğma yurdunda dövrünün zəruri biliklərinə yiyələndikdən sonra müxtəlif yerlərə - İraq, Suriya, Misir, Əlcəzair, Hicaz, İran və başqa ölkələrə səyahət etmiş, təhsilini artırmışdır. Ömrünün axırına - 914-cü ilin aprelinə qədər müxtəlif ölkələrlə bağlı olmuşdur. O, nüfuzlu müəllim sayılanda hələ iyirmi beş yaşı tamam deyilmiş. Əhməd Bərdicinin "Əshabələr, ardıcıllar və hədis müəlliflərindən nadir adların təbəqələri” traktatı daha məşhurdur. "Nadir adların təbəqələri”ndə 426 Peyğəmbər əshabəsinin, davamçılarının və hədis alimlərinin adları, onların mənsub olduqları yerlər göstərilir. Əhməd Bərdici traktatın əvvəlində onun yeniliyinə işarə edərək yazır: "Mənim (araşdırdığım) nadir adlardır. Onlar Peyğəmbər əleyhissəlamın əshabələridir. Alimlərdən heç birinin həmin adlardan hansınısa çəkmiş olduğunu bilmirik”. 2018-ci ildə Əbubəkr Əhməd Bərdəi Bərdicinin "Nadir adların təbəqələri” kitabının yazılmasının 1125 illiyi tamam olur.
Əbülhəsən Əli ibn İsmayıl Əşəri (873-935) ortodoksal islam sxolastikasının - Əşəriliyin banisidir. O, mütəzilizmin yaradıcı ideoloqları ilə uzun müddət həmfikir olmuş, həm də onlarla mübahisələr aparmışdır. Əvvəllər mütəzilizmin nümayəndəsi, qızğın təəssübkeşi sayılmasına baxmayaraq, sonralar ona qarşı çıxmışdır. Əbülhəsən Əşəri və onun ardıcılları məntiq və fəlsəfə istilahlarını işlədirdilər. Bu il Əbülhəsən Əşərinin doğumunun 1145 illiyidir.
Mötədil sufizmin
məşhur nümayəndəsi, Azərbaycanın məşhur mütəfəkkiri
Əbunnəcib Əbdülqahir Abdulla oğlu Sührəvərdi (1097-1168) Zəncan
yaxınlığındakı Sührəvərd qəsəbəsində
anadan olmuş, Bağdada gedib orada Nizamiyyə mədrəsəsində təhsil
almışdır. AMEA-nın müxbir üzvü Zakir Məmmədov yazmışdır ki, Əbunnəcib Sührəvərdi görkəmli
alim, böyük sufi şeyxi kimi şöhrət qazanaraq
Nizamiyyə mədrəsəsində dərs demiş,
bir müddət ona
başçılıq etmişdir.
Əbunnəcib xalq içərisində böyük nüfuza
malik sufi şeyxi kimi tanındığı üçün
onun hüququ hakim dairələr tərəfindən toxunulmaz olmuşdu: mütəfəkkir
təqib olunan şəxslərə belə
öz sufi
ribatlarında yer verməkdən çəkinmirmiş.
Tacəddin Sübki yazır: Əbunnəcib
Sührəvərdi sultandan, xəlifədən
və başqalarından qorxub, ona pənah gətirənləri müdafiə
etmiş, onlar təhlükədən
sovuşmuşlar. 2018-ci ildə Əbunnəcib
Sührəvərdinin vəfatının
850 illiyidir.
Şərq peripatetizminin ilk böyük nümayəndəsi, mütəzilizm cərəyanına mənsub ərəb filosofu Yəqub Kindidir (800-873). Ensiklopedik alim Əbunəsr Farabi (874-950) tərəfindən Şərq peripatetizminin mükəmməl sistemi yaradılmış, ensiklopedik alim İbn Sina (980-1037) və onların ardıcılları tərəfindən inkişaf etdirilmişdir.
Azərbaycanda bu təlimin ilk böyük nümayəndəsi, Şərqin nurlu dühası İbn Sinanın şagirdi Əbülhəsən Bəhmənyar Mərzban oğlu Azərbaycanidir (993-1066). Müsəlman Şərqi ölkələrində peripatetik fəlsəfənin inkişaf etdirilməsində Bəhmənyarın, ondan təhsil almış alimlərin və onların şagirdlərinin böyük rolu olmuşdur.
AMEA-nın müxbir üzvü Zakir Məmmədov ilk dəfə olaraq göstərmişdir
ki, böyük filosof,
riyaziyyatçı, rübailər ustası kimi məşhur olan Ömər Xəyyam (1048-1131) Bəhmənyarın
şagirdidir.
XI əsrdə təbiətşünas filosofu Əbureyhan Məhəmməd ibn Əhməd Biruni Xarəzmi
(973-1043) tarix, etnoqrafiya,
coğrafiya, riyaziyyat,
astronomiya, təbiyyat, minerologiya
və b. elmlərə dair
sanballı əsərlər yazmışdır. Zakir Məmmədovun
fikrincə, Əbureyhan Biruninin zəngin
yaradıcılığı göstərir ki,
o, qədim Şərq, xüsusən Hindistan mütəfəkkirlərinin ictimai-siyasi, dini-fəlsəfi və elmi təlimlərini öyrənmiş, qədim
yunan alimlərinin (Platonun,
Aristotelin və başqalarının) əsərlərini
dərindən bilmiş,
bəşər elmi-fəlsəfi fikrinin o zamankı nailiyyətlərindən geniş istifadə etmişdir.
Əbureyhan Biruninin dünyagörüşü
müxtəlif təlimlərin təsiri altında formalaşsa da, onun fəlsəfi fikirləri daha
çox peripatetizmə yaxındır.
Dövrünün ən görkəmli peripatetik filosofu İbn Sina ilə
yaxından dostluğu, onun
Şərq aristotelizminə marağını daha da
artırmışdır. 2018-ci ildə Əbureyhan Biruninin doğumunun 1045 illiyidir.
Şərq filosoflarının yaratdıqları fəlsəfi təlimlər onların şagirdləri tərəfindən inkişaf etdirilərək məktəblərə çevrilirdi. Azərbaycan filosofları arasında Bəhmənyardan başlanan müəllim-şagird ardıcıllığı, yəni onun məktəbinin ənənələri də ensiklopedik alim Nəsirəddin Tusi (1201-1274) tərəfindən davam etdirilmişdir. Beləcə, Nəsirəddin Tusi tərəfindən yaradılan fəlsəfi məktəb də öz ardıcıllarını hazırlamışdı. Bu dövrdə fəlsəfə, məntiq, riyaziyyat və təbiət elmləri, habelə ictimai-siyasi və etik məsələlərlə məşğul olan filosoflar, mütəfəkkirlər arasında Nəsirəddin Tusi və onun məktəbinin nümayəndələri də vardı.
Bəhmənyar məktəbinin
nümayəndələrindən
Əfzələddin Xunəci
(1194-1248) və Siracəddin
Urməvi (1198-1283) irsinin yeganə tədqiqatçısı olan Zakir Məmmədov hər iki filosofun ardıcıl Şərq peripatetizmi mövqeyində duraraq məntiq və təbiətşünaslığa dair qiymətli əsərlər
yazdığını, elmi-fəlsəfi fikrin
inkişafında böyük xidmətləri olduğunu
bildirmişdir.
Nəsirəddin Tusi Marağa rəsədxanasının nəzdində təsis etdiyi məktəbdə rəsədxanada çalışan alimlərin əksəriyyətinə dərs demişdi. Bu mənada Azərbaycan filosofu tərəfindən yaradılan fəlsəfi məktəb də öz ardıcıllarını hazırlamışdı. Həmin məktəbin görkəmli nümayəndəsi Nəcməddin Qəzvini (1203-1277) rəsədxanada çalışan ilk dörd astronomdan biri olmuşdur. O, mənbələrdə Nəsirəddin Tusinin şagirdi kimi təqdim edilməsinə baxmayaraq, Marağaya gəlməmişdən əvvəl də alim kimi tanınmışdır. Tarixdə böyük astronom, təbiətşünas filosof, məntiqçi alim kimi məşhurlaşan Nəcməddin Qəzvini fəlsəfi görüşlərində öz sələflərinin ideyalarından bəhrələnmiş, fəlsəfi məsələlərə peripatetik mövqedən yanaşmış, orijinal fəlsəfi təlim yaratmış və dünyəvi elmlərin inkişafında misilsiz xidmət göstərmişdir.
Müsəlman Şərqi ölkələrində
elmi-fəlsəfi təlimlərin mövcud
olmasında Bəhmənyarın və onun
şagirdlərinin misilsiz xidmətləri
vardır. Nəsirəddin Tusi və onun məktəbinin nümayəndələri
sonrakı əsrlərdə Bəhmənyar məktəbinin
fəlsəfi ənənələrini yaradıcılıqla davam etdirərək onun xələfi
sayılmışlar.
2018-ci ildə Şərq peripatetizminin görkəmli nümayəndələri
– Yəqub Kindinin vəfatının 1145,
Bəhmənyarın doğumunun 1025,
Ömər Xəyyamın doğumunun 970,
Siracəddin Urməvinin doğumunun 820, Nəcməddin
Qəzvinin doğumunun 815, Əfzələddin
Xunəcinin vəfatının 770 illiyidir.
Böyük fəqih-mütəkəllim Fəxrəddin Məhəmməd
ibn Ömər Razinin
(1148-1210) yaradıcılığında hüquq və
sxolastik
ilahiyyat
aparıcı mövzu olmuş, fəlsəfi məsələlər məhz həmin mövqedən nəzərdən keçirilmişdir.
Fəxrəddin Razi İbn
Sinanın "İşarələr və
qeydlər” kitabını
şərh etmişdir. Qeyd
etmək lazımdır ki, mütəkəllimlər (sxolastlar) bu qiymətli
əsəri əsas etibarilə təkzib
etməyə çalışır, peripatetik filosoflar isə
elmi fəlsəfə tərəfində durur, mütərəqqi fikirlərin təhrifinə yol vermirdilər. Mütəkəllim Fəxrəddin Razinin və
filosof Nəsirəddin Tusinin şərhləri bu
ideya
mübarizəsinin
aparıcı istiqamətlərini təmsil
edirdi. Fəxrəddin Razi bu şərhi Nəsirəddin Tusinin anadan olduğu ayda və
ildə, yəni fevral 1201-ci
(cümad
əl-ula 597) ildə
qələmə almışdır. Azərbaycan filosofu Fəxrəddin Raziyə "fəzilətli
şərhçi” kimi ehtiramla
yanaşsa da, İbn Sinaya qərəzli
münasibətinə görə onu kəskin
tənqid etmiş, həmin
şərhə qarşı özünün
şərhini yazmışdır.
Bu il Fəxrəddin
Razinin doğumunun 870 ili tamam olur.
Şərq və Qərb aləmində böyük şöhrət tapmış Əbülvəlid Məhəmməd ibn Əhməd İbn Rüşd (1126-1198) fəlsəfə tarixində ikili həqiqət təliminin banisi kimi məşhurdur. İbn Rüşdün kreatsionizmdən (dünyanın ilahi hökm ilə xəlq edilməsi haqqında təlim) fərqli, səbəbiyyətə əsaslanan peripatetik təlimi, onun maddi aləmin əzəliliyi və əbədiliyi barədə doktrinasını müdafiə etmişdir. Bununla əlaqədar AMEA-nın müxbir üzvü Zakir Məmmədov yazmışdır ki, Şərq peripatetikləri, eləcə də sufi-panteist və işraqi filosoflar ən ümumi ontoloji və qnoseoloji məsələlərdə dini dünyagörüşü ilə əlaqəni kəsdikləri, yalnız elmi dünyagörüşü mövqeyindən çıxış etdikləri halda, İbn Rüşd öz fəlsəfi konsepsiyasında dini baxışların da müstəqil mövcudluğunu məqbul saymış, dünya fəlsəfəsi tarixində ikili həqiqət təliminin əsasını qoymuşdur. Türkiyəli alim Hilmi Ziya Ülkən (1901-1974) onun, Aristotelin ən böyük şərhçisi olduğunu bildirərkən, Avropada İslam aləminin ən böyük filosofu kimi qarşılandığını qeyd etmişdir. 2018-ci ildə İbn Rüşdün vəfatının 820-ci ilidir.
Şərqin yetişdirdiyi
bu böyük dühalar bəşər elmi,
fəlsəfəsi və mədəniyyəti tarixində əzəmətli
mövqe qazanmışlar.
Aytək
Zakirqızı (Məmmədova), fəlsəfə doktoru
Kaspi.-2018.-20 noyabr.-S.15.