“İlk və
son mahnı”nın müəllifi
Azərbaycan pedaqogikasının
görkəmli nümayəndəsi Əjdər Ağayev vətənə
və xalqa xidmət edən bir ömür yaşadı
Təhsil, cəmiyyət, ədəbiyyat,
uşaqların tərbiyə məsələsi
mövzularında yazdığım məqalələrdə
onun fikirlərinə istinad etdiyim məqamlar tez-tez olurdu. Həm də
təkcə mənim üçün yox, ümumən media aləmi
üçün bu kimi mövzularda ən maraqlı, məlumatlı
və açıq müsahiblərdən idi Əjdər
Ağayev. Məktəbdə təlim-tərbiyə
prosesi, müəllim-şagird davranışı,
valideyn-övlad münasibəti, dərsliklərin vəziyyəti,
şəxsiyyətin formalaşması, milli-mənəvi dəyərlər,
həyata baxış, insan münasibətləri və s.
mövzularla bağlı tədqiqatları hamı
üçün heç zaman dəyərini itirməyəcək
təcrübə məktəbidir. Azərbaycan Təhsil
Şurasının təsisçisi və ilk sədri,
Respublika Müəllimlər Şurasının sədri,
Əməkdar müəllim Əjdər Ağayev "Kaspi”ni
sevirəm” deyə "Bizim qonaq” olmaq dəvətini məmnuniyyətlə
qəbul etmişdi. Uşaqlığından, gəncliyindən,
müəllim kimi çalışdığı illərdən,
elm yolunu seçməsindən, təhsilin hazırkı vəziyyətindən...
xeyli söhbət açmışdı. Ensiklopedik biliyə,
zəngin dünyagörüşə malik, tanıyanların
"canlı arxiv” adlandırdığı bu insana qulaq
asdıqca təkcə gənclərə deyil, bütün
insanlara örnək olan həyat yoluna bələd olmuşduq.
Məktəbin yolu uzaq idi
81 il öncə - Neftçala rayonunun
Qırmızıkənd kəndində anadan olub Əjdər
Ağayev. Hələ uşaqlıqdan həyatın
bütün çətinliklərini yaşayıb. Atası vəfat edəndə 12 yaşı
vardı. Altı uşaqdan ibarət ailənin
yükü anasının çiyinlərinə
düşüb. Ancaq fədakar qadın
övladlarına layiqli tərbiyə verib, hamısının
ali təhsil almasına
çalışıb. Anasının şifahi xalq ədəbiyyatından
söylədiyi nağıllar, bayatılar, atalar sözləri
övladlarının tərbiyəsində böyük rol
oynayıb: "Anam da, atam da ömür boyu namaz qılıb.
Valideynlərim dini dəyərlərə
yüksək qiymət verdiyinə görə ailəmizdə
humanizm, ədalət, obyektivlik, prinsipiallıq, hörmət
var idi”.
Kəndlərində
tam orta məktəb olmadığından qonşu kənddə
təhsilini davam etdirib: "Məktəbin yolu uzaq idi. Öz kəndimizdə müəllim işləyən
qardaşımın məsləhəti ilə Salyandakı 2
nömrəli orta məktəbə getməli oldum. Hər həftənin sonunda kəndən evimizə
qayıdırdım. 14 yaşım
vardı. Qatarla, avtobusla və piyada getdiyim
yollarda çəkdiyim əziyyətlər məni
formalaşdırırdı” - deyə
uşaqlığını xatırlayırdı. Salyanda oxuduğu illərdə rayon Mədəniyyət
Evində hazırlanan tamaşalarda yaxından iştirak edib.
Yaxşı səsi də vardı. İstedadı 5-ci sinifdə müəlliminə
şeir həsr etməyə də imkan vermişdi. Orta məktəb illərində şeirlərini nəinki
ədəbi məclislərdə oxuyur, hətta rayon qəzetində
də çap etdirirdi.
Orta məktəbi
bitirdikdən sonra sənədlərini müəllimliyi
çox sevdiyi, həm də ədəbiyyatı mükəmməl
bildiyi üçün
Pedaqoji İnstitutun ədəbiyyat fakültəsinə
verir. "Azərbaycan dili və ədəbiyyat
müəllimim böyük qardaşım olmuşdu. Bu günə qədər öyrəndiyim qrammatika
onun mənə öyrətdikləridir. İmtahanlarda
ümumilikdə 18 bal topladım. Bu da Dövlət Pedaqoji İnstitutunun filologiya fakültəsinə
qəbul üçün ən yüksək göstərici
idi. Üçüncü kursdan isə
institutun tarix fakültəsi ilə filologiya fakültəsi
birləşərək eksperimental Tarix-filologiya fakültəsi
yarandı”. Tələbəlik illərində
yataqxanada yaşayan Ə.Ağayev maddi çətinliyinin
öhdəsindən də öz bacarığı hesabına
gəlir. İkinci kursda oxuyanda respublika mətbuatında
yazdığı məqalələrdən
qazandığı qonorar hesabına dolanır. Sonralar Yazıçılar İttifaqından, radioda
oxunan hekayələrinə görə də qonorar alır.
İnstitutun tarix-filologiya fakültəsini bitirdikdən
sonra müəllim kimi əmək fəaliyyətinə
başlayır. Kəndlərinə dönən
Ə.Ağayev qonşu kənddə müəllimlik edir.
Yayın qızmar istisində, qışın
şaxtasında yarım yolu qonşu kəndə piyada gedib-gəlir:
"Səhərlər 7-də evdən çıxır, 9-a
qalmış məktəbə çatırdım. Qışda yolda canavarlara rast gəlir, qarın
üstündə dovşanın, tülkünün izini
görürdüm”.
Onun üçün müəllimlik ən yüksək
dəyər idi. "Müəllim olmaq ən böyük
vətəndaş olmaq deməkdir. Buna
hazır olmaq lazımdır. Bəziləri «Mən
müəllim olmaq istəmirdim, müəllimlik
ixtisasını yazdım, bura da düşdüm» - deyəndə
təcrübəsindən çıxış edirdi:
"Əgər tələbə müəllim olmaq istəmirsə,
universitetdə oxuduğu illər onun üçün
ağır əzabdır. Həmçinin istəmədən
hazırlaşan adam icraçıya
çevrilir. Müəllim mənimsəyərək
biliklərə yiyələnməli və mənimsədiklərini
də tətbiq etməyi bacarmalıdır. Müəllimin işi təkcə proqramdakı dərsi
keçmək deyil. Onsuz da bəsit halda
hamının sinif haqqında təsəvvürləri var.
Müəllimlərimizin səviyyəsi hazırda o dərəcədə
yüksək deyil. Düzdür, anadan müəllim
doğulanlarımız da var. Mən hələ sovet
dövründə "kim ki, məktəbi
«3» qiymətlə bitirir, onun müəllim ixtisası üzrə
işləməsinə imkan vermək olmaz” deyə
yazmışdım. Müəllimin insan
yetişdirməkdəki qüsurları cəmiyyətdə bəlaya
çevrilir. İndi müəllimlər
var ki, bədii, tarixi əsər oxumurlar, qəzet-jurnallardan xəbərləri
yoxdur. Məktəb kollektivinin özü də
bir-birinin işini ümumiləşdirməlidir. Yaxşını üzə çıxaranda o birinə
də nümunə olacaq”.
Ə.Ağayev
onu müəllim kimi yetişdirən mühiti minnətdarlıqla
xatırlayırdı: "Oxuduğum məktəblərin
kollektivlərinə minnətdar olduğum qədər ilk ildə
işlədiyim orta məktəbin direktoruna və kollektivinə
də təşəkkür
edirəm ki, onlar məni pedaqoq etdi”.
Görkəmli pedaqoqun "Sabahın insanı”
haqqında mükəmməl fikirləri vardı. Onun üçün mənəvi
məsələlər dəyişməz idi: "Təhsilimizi
yeni dövrün tələblərinə uyğun
qurmalıyıq. İstər texniki-texnoloji, istərsə
də bazar münasibətləri ona uyğun olmalıdır.
Nə dəyişir dəyişsin, mənəvi
tərbiyə məsələləri dəyişməməlidir.
Bu gün bizim mənəviyyata aid
misallarımızın hamısı kapitalizm dövründə
yarananlardır. Bu gün də mənəviyyat
sanki sükançıdır. Ancaq biz bu
gün bu sükanı əldə saxlaya bilmirik. Müəllimlər tədris prosesində şagirdlərə
şəxsiyyət kimi baxmalıdır. Mənim
qarşımdakı şagird sabahın insanıdır”.
Elmin fədakarı
Uzaq, daşlı-kəsəkli kənd yolları qəlbində
arzular aşıb-daşan gənci elmin geniş üfüqləri
ilə qovuşdurur. Müəllim kimi
çalışması onun elmi fəaliyyətini davam etdirmək
istəyinə mane olmur, əksinə tədqiqatlarına yol
açır, onu elm yolunun fədakar yolçusuna çevirir.
Elmi-Tədqiqat Pedaqoji Elmlər İnstitutunun
aspiranturasına daxil olur. "Fərhad
Ağazadənin pedaqoji görüşləri” mövzusunda
namizədlik dissertasiyasını müdafiə etdikdən
sonra elmi işçi, baş elmi işçi, bölmə
müdiri, şöbə rəisi, direktorun elmi işlər
üzrə müavini vəzifələrində
çalışır.
Ə.Ağayev zəhməti, gərgin
araşdırmaları, yuxusuz gecələri hesabına
adını Azərbaycan pedaqogika elminin tarixinə
yazdırmağa müvəffəq olur. Görkəmli
pedaqoq həmçinin publisist, şair, nasir kimi də
tanınırdı. Bir sıra hekayələri
ibtidai siniflər üçün yazılmış Azərbaycan
dili dərsliklərində yer alıb. "Sülh gəmisinin
kapitanı”, "Bala dadı, bal dadı”, "Ceyran nənəm”,
"Gəlirəm, gözlə məni”, "Fərhadın rəsmləri”,
"Allahın haqq bəndəsiyəm”, "Pişik
balasının səhvi” və s. bədii kitabları təkcə
uşaqlar tərəfindən deyil, böyüklər tərəfindən
də sevilə-sevilə oxunur. Sözlərinə
bəstəkarların yazdığı 200-dən çox
mahnı, uşaqlar üçün yazdığı
şeirlər var. "Qalx
ayağa, Azərbaycan”, "Üç rəngli
bayrağımz”, "Ana yurdum Azərbayan”, "Ana”,
"Babamın ağ saçları”, "Mənim
üç babam var”, "Dövlətdə dəvə,
övladda nəvə”, "Ceyran nənəm”, " Ülviyyənin
nağılı” və s. şeirləri dillər əzbərinə
çevrilib. Çox sayda monoqrafiyanın, dərsliklərin,
metodik vəsaitlərin müəllifi olan tanınmış
alimin əsərləri müxtəlif dillərə tərcümə
olunaraq çap olunub. "Məktəblilərdə vətəndaşlıq
borcunun tərbiyə edilməsi”, "Vətəndaş
olmağa borclusan”, "Həyatın astanasında” kimi
kitabları və bir çox silsilə məqalələri nəinki
bu günümüzün, həm də gələcəyin
aktual problemləri olan vətəndaşlıq tərbiyəsi,
şəxsiyyətin formalaşması, peşə seçimi kimi əhəmiyyətli
mövzulara həsr olunub. Görkəmli qələm
sahibi "Azərbaycan məktəbi” jurnalının və
ona metodik əlavələrin baş redaktoru kimi təhsilin
inkişafına və təbliğinə xidmət edib. Bədii əsərlərini mətbuatda
Ə.Ə.Ağayev, A.Əjdər, Əjdər Ağazadə,
Ə.Atəşin, Əjdər Ağayev imzaları ilə
çap etdirib.
Ömrün
son mahnısı
Görkəmli
alimin əsas amalı xeyirxah fikir, xeyirxah söz və xeyirxah əməl
idi: "Mən həmişə deyirəm ki, insanları ali məktəblərə qəbul edilməsi
ilə deyil, vətəndaşlıq dəyəri ilə
ölçün. Əgər mən hər
şeyin yaxşı olduğunu desəm, bu, vətənpərvərlik
deyil. Mən həmişə deyirəm: təhsil
adadır, cəmiyyət isə dərya. Onların
havası bir-birinə uyğun olmalıdır. Bu gün müsbət insan keyfiyyətləri
formalaşdırmağın kökündə xeyirxah fikir,
xeyirxah söz və xeyirxah əməl dayanır” - deyə
ağsaqqal öyüd-nəsihəti ilə deyirdi.
Əjdər Ağayev pedaqoji işə, pedaqogikanın sirlərinə, fəlsəfi təfəkkürün inkişafına, insan münasibətlərinin formalaşmasına, tədrisin keyfiyyətinin yaxşılaşmasına, ədəbiyyat məsələlərinə və s. fundamental tədqiqatlara həsr etdiyi ömrünü çıraq kimi yaşadı. Xalqını, vətənini sevməyin, bütün ömrü boyu belə bir məhəbbətlə yaşamağın əsil xoşbəxtlik olduğunu deyən alim "Öz amalını, öz istəyini özündən sonra gələnlərin ürəyinə, beyninə həkk edə bilmək də böyük səadətdir” - deyə parlaq bir ömrü başa vurdu: "Mənim elmi işlərim insan konsepsiyası, şəxsiyyətin formalaşmasıdır. Digər kiçik tədqiqatlarım da şagirdlərin vətəndaşlıq borcu, tərbiyəsi mövzusudur. Biliklər lazımdır, ancaq bizim vətənə daha çox vətəndaşın mövqeyini başa düşən insan lazımdır”.
Əjdər Ağayevin ilk hekayəsi "Azərbaycan pioneri” qəzetində çap etdirdiyi "İlk və son mahnı” olmuşdu. 81 yaşlı pedaqoqun vəfatı xəbəri isə bu işıqlı ömrün son mahnısı kimi səsləndi...
Allah rəhmət eləsin!
Təranə Məhərrəmova
Kaspi 2018.- 28 noyabr.- S.11.