70 il Üzeyir
bəysiz
Belə dahinin haqqında
nə qədər danışılsa, yazılsa,
yenə də azdır
1885-ci ilin sentyabrın
18-də Qarabağ mahalının
Ağcabədi kəndində
kənd mirzəsi Əbdülhüseynin bir oğlu olmuşdu. Bu oğlan sonralar doğma xalqının musiqi tarixinə qiymətli səhifələr
yazan Ü.Hacıbəyli
idi. Üzeyir hələ çox
kiçik yaşlarından
özünün musiqiyə
sonsuz həvəsi ilə diqqəti cəlb etmişdi. Bir az sonra ailəsi ilə birlikdə Şuşaya köçən
Üzeyir, burada onun bədii təəssüratını daha
da qüvvətləndirən
canlı musiqi həyatı gördü.
İkiillik rus-tatar məktəbini
Şuşada bitirdikdən
sonra 14 yaşlı Üzeyir 1899-cu ildə təhsilini davam etdirmək üçün
Qori Müəllimlər
Seminariyasına daxil olur. Seminariyada oxuyarkən Üzeyir
bəy skripka, violoncel və baritonda çalmağı
öyrənmişdi. 1904-cü ildə seminariyanı bitirib Hadrutda kənd məktəbində
bir il
müəllimlik etdikdən
sonra Bakıya gələn Hacıbəyli,
qızğın fəaliyyətə
başlayır. Azərbaycan dili, riyaziyyat, coğrafiya, tarix, kimya, rus
dili fənlərindən
dərs deyirdi. O, həm müəllimlik edir, həm ədəbiyyat və musiqi ilə məşğul olur, həm də mətbuatda məqalə və felyetonlarla çıxışlar edirdi.
" Həyat”, "Tərəqqi”,
"Həqiqət”, "Yeni
İqbal”, "Azərbaycan”
qəzetlərində tərcüməçi,
felyetonçu və redaktor kimi çalışmışdır.
1908-ci ildə müsəlman
Şərqində ilk opera olan
"Leyli və Məcnun” operasını yazmaqla, Azərbaycan musiqisində yeni səhifə açdı. Operanın premyerası
Hacı Zeynalabdin Tağıyev Teatrında baş tutdu. Tezliklə Ü.Hacıbəylinin
yeni operalarının
- "Şeyx
Sənan”, "Rüstəm
və Zöhrab”,
"Şah Abbas və Xurşudbanu”, "Əsli və Kərəm”in musiqili komediyaların - "Ər
və arvad”, "O olmasın, bu olsun”, "Arşın mal
alan” kimi operettaların premyeraları
oldu.
1910-cu ildə Ü.Hacıbəyli Moskva Konservatoriyasının professoru
İlyinskinin kursuna daxil oldu. 1914-cü ildə
Bakıya qayıdaraq yenidən jurnalist fəaliyyəti ilə məşğul olaraq
"Yeni İqbal” qəzetinin baş redaktoru və daha sonralar "Azərbaycan” qəzetinin redaktoru kimi fəaliyyət göstərmişdir.
1920-30-cu illərdə o, xalq çalğı alətlərindən
ibarət ilk Azərbaycan
Dövlət Notlu Orkestrini və ilk Azərbaycan Dövlət Xorunu, ilk musiqi məktəbini yaratmışdır.
Böyük sənətkarın yaradıcılığının
zirvəsi olan "Koroğlu” operasının
1937-ci ilin yazında
ilk dəfə tamaşaya
qoyulması Azərbaycan
musiqi sənətinin bayramına çevrildi. Ü.Hacıbəyli Azərbaycan Elmlər Akademiyasının həqiqi
üzvi, 1945-ci ildən
Azərbaycan İncəsənəti
İnstitutunun direktoru
olmaqla yanaşı, həm də Azərbaycan Dövlət Konservatoriyasının direktoru
və professoru idi. Azərbaycan Dövlət Himninin
musiqisini yaratmaq şərəfi də Ü.Hacıbəyliyə nəsib
olmuşdur. Böyük Vətən
Müharibəsi illərində
bəstəkar bir çox vətənpərvər
əsərlərini yaratdı.
Bəstəkarın vətənə
sonsuz məhəbbəti
"Şəfqət bacısı”,
"Döyüşçülər marşı”, "Yaxşı
yol” kimi mahnılarda gözəl ifadə olunmuşdur.
Həyatının son illərində böyük
sənətkar "Firuzə”
operası üzərində
işləyirdi. Lakin o, bu operanı
tamamlaya bilmir. 1948-ci ilin 23 noyabrında
dünyasını dəyişdi.
Xalqın çox sevdiyi
gözəl əsərlər
müəllifi, böyük
musiqi nəzəriyyəçisi
və gənc bəstəkarların tərbiyəçisi,
xalqın sədaqətli
oğlu Ü.Hacıbəyli
ilə son dəfə
görüşmək üçün
insanlar axın-axın
Azərbaycan Elmlər
Akademiyasının binasına
yığışmışdılar.
Azərbaycanın bir çox
incəsənət xadimlərinin
yetişməsində Ü.Hacıbəylinin
rolu əvəzsizdir.
Üzeyir
Hacıbəylinin tələbəsi
olmuş mərhum bəstəkar Şəfiqə
Axundova öz xatirələrindən danışarkən
deyirdi: "Üzeyir müəllim olmasaydı,
mən də olmazdım. Bugünkü varlığımla, bugünkü uğurlarımla
müəllimimə borcluyam.
Üzeyir müəllim çox
mehriban, səmimi, qayğıkeş, böyük
ürəkli bir insan idi. Yadımdadır, 1944-cü ildə Zaqafqaziya musiqi ongünlüyünə getməli
idik. Bizim geyimimiz də
müəllimimizi düşündürürdü.
Bir gün Ağabacı Rzayeva ilə onun kabinetinə getdik. Göstəriş
verdi ki,
bizi palto ilə təmin etsinlər. Bundan əlavə, kostyum tikilməsi üçün
də göstəriş
verdi və
hətta tapşırdı
ki, kostyumun fasonunu Şövkət Məmmədova seçsin.
Üzeyir müəllim haqqında
çox danışmaq
olar. O, əsl insan, mərd adam idi.
Biz ondan çox
şey öyrəndik.
Onun xatirəsi qəlbimizdən
silinməzdir”.
Şövkət Məmmədova öz
xatirələrindən danışarkən
Üzeyir bəy haqqında deyirdi: "Mənim Üzeyirlə, qəlbimdə dərin iz salmış
ilk görüşüm 1912-ci ildə olmuşdur. Bu görüş çox səmimi keçdi. Vəsait olmadığı üçün
musiqi təhsilimi yarımçıq qoyduğumu
eşidən kimi, dərhal
təklif etdi ki, tamaşa təşkil edib, toplanan pulla məni yenidən oxumağa göndərsinlər.
Bu səmimi dəqiqələr
uzun illər qəlbimdə kök saldı”.
Bülbül dahi bəstəkarla
tanışlığını "Ölməz sənətkar”
adlı məqaləsində
qeyd etmişdir: "Məni bu böyük
bəstəkarla Əbdürrəhim
bəy Haqverdiyev,
"Əsli və Kərəm” operasında Kərəm rolunda çıxışımın ikinci günü öz iş otağında tanış
etdi. O, vaxt Üzeyir bəy musiqi şöbəsinin müdiri idi. Onun gözəl, cazibədar siması, iki tərəfə ayrılmış, azca qıvrım saçları,
sadə və mənalı baxışları
məni elə heyran etdi ki,
gözümü bir an belə onun
simasından ayıra bilmədim. Bizim dostluğumuzun əsası
ideya birliyidir. Vətənimizə, xalqımıza olan
məhəbbətimizin əks-sədasıdır”.
Onun tələbələrindən olan
Əşrəf Abbasov
Üzeyir bəy haqqında xatirələrini
bölüşərkən "İlk görüşüm”
adlı məqaləsində
dahi bəstəkarı
belə xatırlayır:
"Yaxşı yadımdadır,
çox tərəddüddən
sonra Üzeyir bəyin o zaman yaşadığı evinə
zəng vurdum. Böyük bəstəkar
telefonun dəstəyini
özü qaldırıb
cavab verdi.
Dilim dolaşa-dolaşa özüm
haqqında məlumat verən kimi, məni heyrətə gətirdi. Görüşdükdə
mənə dedi: "Əşrəf, əsl bəstəkar olmaq üçün ən əvvəl mükəmməl
musiqi təhsili almaq lazımdır. Mən sevincimdən bilmirdim ki, nə
edim... Üzeyir Hacıbəyli ilə
şəxsən tanış
olmuşdum”.
Üzeyir Hacıbəyli haqqında nə qədər danışılsa, yazılsa da, yenə də azdır. Böyük bəstəkar, gözəl alim, əvəzedilməz insan Ü.Hacıbəylinin vəfatından 70 il ötür. Həyatda elə insanlar olur ki, onlar aramızdan getdikdən sonra belə, yaşamaqda davam edirlər. Ü.Hacıbəyli xalqın ürəyində daim yaşayır və yaşayacaqdır. Onun xatirəsi daim xalqın qəlbində qalacaq.
Bəyim Dadaşova,
Üzeyir Hacıbəylinin ev
muzeyinin kiçik elmi işçisi
Kaspi 2018.- 28 noyabr.- S.15.