Məcnunun gücü ruhunda
idi
Gülşən Əliyeva-Kəngərli: Vəhy
peyğəmbərlərə, fəhm dahilərə xas ən
ali məziyyətdir”
Sevdiyim əsər” layihəsində
yazarların, elm, sənət adamlarının ən çox
sevdikləri əsər haqqında söhbət
açırıq. Budəfəki həmsöhbətimiz Azərbaycan
Dövlət Mədəniyyət və İncəsənət
Universitetinin prorektoru, filologiya elmləri doktoru, professor,
tanınmış füzulişünas Gülşən
Əliyeva-Kəngərlidir. Onun sevdiyi əsər Məhəmməd
Füzulinin "Leyli və Məcnun” poemasıdır.
– Füzuli "Leyli və Məcnun” əsərini
yazdı, amma "Xəmsə” qələmə almadı. Mənə
elə gəlir ki, Nizami Gəncəvinin əsərlərinin
fəlsəfi alqoritmini – sosial varlıqdan kamil insana –
Füzuli bir əsərində – "Leyli və Məcnun”da
yazdı deyə "Xəmsə”yə ehtiyac qalmadı. Siz
necə düşünürsünüz?
– Nizami intibah dövrünün dahisi idi. Şərq intibah zirvəsi onunla tamamlanır. İntibah idarkı əsas tutur. İnsan və humanizm onun əsas qayəsi idi. Bu adi insan deyil, kamil insan idi. Ona görə də Nizami hətta Şərqi fəth etmiş İsgəndəri ən böyük əsərinin qəhrəmanı seçmişdi. "Xəmsə” intibah epoxasının möhtəşəm ədəbi forması idi. Ana dilində "Xəmsə” yoxdur. Ana dilinə keçid baş verməklə (XIII əsr) "Xəmsə” dövrü başa çatdı. Lakin bu o demək deyil ki, Nizami idrakı əsas hesab edib, eşqi unudur. Yox, bu misralara nəzər salaq:
Dinləsək söyləyər o idrakı
Hər şey eşq üstündə durur dünyada
Eşqdir mehrabı uca göylərin
Eşqsiz ey dünya, nədir dəyərin.
İdrak və eşq Nizaminin intibah qəhrəmanı Fərhad həm zahiri gözəl, həm fiziki cəhətdən qüdrətli, həm kamil sənətkar, həm də sevən aşiq idi. O, Xosrova öz eşqinin və ağlının gücü ilə qalib gəlir. Nizaminin ən güclü intibah qəhrəmanı Fərhaddır.
"Xosrov və Şirin” əsərindəki Şirin gözəllik, ağıl və eşq mücəssəməsidir. Nizamidə həqiqi məhəbbətlə sevə bilmək kamillik əlaməti idi. Rəssam Şapurun təsvirində Xosrov Şirinə vurulur. Ərköyün şah Xosrov Şirinin qəsrinə gələndə Şirin ona ağıllı cavab verir: "Qızaram əynində polad əriyər”. Nizami Şirinin məhəbbəti ilə Xosrovu kamil insana, həqiqi sevən aşiqə çevirir.
– Məcnun bu dünyada Allaha
qovuşur, o biri dünyada Leyliyə, bəs görəsən
bu qədər vüsaldan sonra onu niyə görə həsrət
ünvanı – kamına çatmayan aşiq kimi qavrayırlar?
– Burada real həqiqətlə bədii həqiqət eyniləşdirilib. Allahın kimliyini heç kəs – bəni-adam bilmir. "Kitabi-Dədə Qorqud» eposunda onun haqqında belə deyilir: "Ucalardan ucasan, kimsə bilməz necəsən”. Beləliklə, Füzulinin əsərində Allah da, Leyli də eyni bədii məfhumlardır. Leyli məşuqədir, klassik bədii fəlsəfəyə görə Allahın timsalıdır. Məcnun bu dünyada Allahın o dünyada Leylinin ruhuna qovuşur. Buna vüsal demək olmaz. Poemanın poetik-psixoloji cəhətdən ən gərgin məqamı Leylinin İbn Səlamdan qurtulub Məcnun sorağı ilə fəryad etdiyi yerdən başlayır. Poemanın "Bu, Leylinin naqəyə ərzi-razıdır və zəbani-hal ilə izhari-niyazıdır” bölümündə
Leyli dedi: – "Çün sənə şəkkim var,
Məcnun isən eylə halın izhar,
Leyliyi sevərsən eylə bünyad
Bir şeir, keçən zamanını et yad”! – deyir.
Beləliklə də, Leyli onun dərdi ilə vəhşi heyvanlar arasında üzülüb əldən düşmüş Məcnunu tanımır. Ümumiyyətlə, aşiqlə məşuq arasında tanıma səhnəsi bizim həm klassik ədəbiyyatımızda, həm də nağıl və dastanlarımızda məşhurdur. Cavabında Məcnun Leyli səsindən sehrlənərək ona "Key səbzeyi-dərdimə verən ab! (Ey dərd çəmənimi sulayan!) deyə müraciət edir: "Faş oldu çün aləmə fəsanəm // Tədbirimə düşdü, atəm, anəm // Gəh dəğdəğeyi təbib gördüm // Gəh səy ilə Kəbəyə yügürdüm” sözləri ilə başına gələnləri Leyliyə nəql edir.
– Bilirik ki, merac heç kəsin çatmadığı ucalıqda iki müqəddəsin Allahla Tanrının görüşüdür. Füzuli Leyli ilə Məcnunun görüşlərini "Kəmali-merac” adlandırır? Sizcə, niyə görə qəlbin yox, məhz idrakın meracı adlandırır həmin görüşləri?
– Bu eşqin mərtəbəsini göstərmək üçün sufi bir üsuldur. Bu mərtəbədə artıq əql və kamalla qəlb birləşir. Bu vəhy və fəhm mərhələsidir. Vəhy peyğəmbərlərə, fəhm dahilərə xas ən ali məziyyətdir.
Ümumən bu məsələdə dahi Füzulidə müəyyən ziddiyyət var. Müxtəlif qəzəllərdən iki beytə nəzər salaq:
Əql yar olsaydı, tərki-eşqi yar etməzmidim?
İxtiyar olsaydı, rahət ixtiyar etməmidim?
----
Əql
tədbiridir ol, sanma ki, bir bünyarı var
Ey Füzuli, eşq mənim
qılma nasehdən qəbul.
Göründüyü kimi birinci
beytdə əql pislənilir, zəif hesab olunur. Ümumən
"Leyli və Məcnun” dastanında əql məşuqəni
yarıyolda qoyub qaçan qorxaq aşiqə bənzədilir.
Misal verdiyimiz ikinci beytdə isə
Eşq "Əql tədbiri” adlandırılır.
–
Əsərdə hissələrin tamamında "Təmamiyi-suxən"lər
– fikrin sonu, sözün axırı, yekun fikir – yazıb
Füzuli. Bu "Təmamiyi-suxən"lər sizcə, əsərə
nə qazandırır və onları həm də
Füzulinin şərhləri hesab edə bilərikmi?
– Füzuli "Tamameyi-suxən” ifadəsini
müəyyən bir əhvalın, fikrin tamamlanması mənasında
qeyd edir. Bunun hərfi mənada "sözün bitməsi”
kimi başa düşmək lazım deyil.
– Leyli
başqalarının iradəsi ilə, zamanın diktəsi ilə
başqasını "seçir” – İbn Səlamı. Məcnun
isə öz iradəsi ilə sonda başqasını
seçir Allahı. Sanki əsərdə ayrılıq, rəmzi
mənada deyirəm, "vəfasızlığın” nəticəsi
kimi çox məntiqi görünür. Bu haqda siz nə
düşünürsünüz?
– Bu belə deyil, burada
"seçim”dən söhbət getmir. Bunu aydın görmək
üçün Leylinin İbn Salamın
çadırından çıxıb səhraya gələrkən
Məcnunla görüşəndə Məcnunun dediyi sözləri
diqqətlə oxuyaq:
Canım gedəli bəsi
zamandır,
Cismimdəki indi özgə
candır,
Sənsən hala tənimdə
canım,
Gözdə nurum, cigərdə
qanım,
Məndə olan aşikar sənsən,
Mən xud yoxam, ol ki var – sənsən!
Gər mən mən isəm, nəsən
sən, ey yar?
Vər sən sən isən, nəyəm
məni-zar?
Leyli ilə Məcnunun bu dialoqu
aşiqin (Məcnunun!), Məşuqun (Leylinin!) Allahda əriyib
itməsidir.
– Füzulinin Məcnunu eşq
peyğəmbərini xatırladır: Məcnundan sonra Məcnunluq
bir missiya, dəyər kimi təqdim edilir. Necə ki islamı
hər qəbul edən Məhəmməd hümməti
sayılır, eləcə də hər sevən Məcnun
hümməti sayılır. Necə ki peyğəmbərliyə
ucalan yol daş-qalaqdan keçir, eləcə də Məcnunluğa
gedən yol. Necə ki peyğəmbər ömrünün
sonu cənnətlə mükafatlanır, eləcə də Məcnun
o biri dünyada sevdiyinə qovuşur. Misalları artırmaq
da olar. Sizcə, bu müqayisədə çox ifrata
varmıram ki?
–Burada ehtiras və məhəbbət
qarışdırılır. Məcnun təkcə sevmir, həm
də fəda olmağı bacarır. Fəda olmaq sevməkdən
daha dərindir, onda irfanilik əlaməti
var və bu əsasdır. Ümmət peyğəmbər ola
bilməz. "Məcnunun ümməti” demək olmaz, bu
absurddur. Məcnunluq idrakilik, saflıq hətta qəhrəmanlıqdır.
Axı "Eşqdir mehrabı uca göylərin” (Nizami). Məcnunluq
eşq yolu ilə haqqa qovuşmaq
yoludur.
– "Bu qəzəl Leylinin dilindəndir”,
"Bu qəzəl Məcnunun dilindəndir” – əsərdə
çoxlu belə cavablaşmalar var. Ancaq qəzəlin sonunda
Füzuli məqtə beytini onların deyil öz adından
verir. Niyə?
– Bu
orta əsrlər, xüsusən qəzəl poetikasında bir
üsuldur. Leyli də, Məcnun da məhz Füzuli
özüdür. Bu rəmzə diqqət vermək
lazımdır.
"Məndə Məcnundan
Füzuli aşiqinin istedadı var
Aşiqi sadiq mənəm, Məcnunun
ancaq adı var”, deyir Füzuli.
– Leyli o qədər üstün qəhrəmandır
ki, onu heç kəsə bənzətmir Füzuli. Ancaq bir
yerdə Şirinlə müqayisə edir:
Şahbaz baxışlı, ahu
gözlü,
Şirin hərəkətli, şəhdi
sözlü.
– Niyə
məhz Şirinlə müqayisə edilir Leyli?
–Mənim fikrimcə, Füzuli
Leylini reallığa yaxınlaşdırmaq üçün
onu orta əsrlər intibah qəhrəmanı, dərin zəka
və ülvi gözəllik mücəssiməsi Şirinlə
müqayisə edir. Burada həm də varislik məsələsi
var.
– Qeyslə
Məcnunun başlıca fərqlərini nədə
görürsünüz?
– Qeys hələ məcnunlaşmamış
məcnundur. O orta əsrlərin pak və zərif
ziyalısı olaraq real Leylini dərin məhəbbət,
insani ehtirasla sevir. Əslində, Məcnunun prototipi var, o qədim
dövrün məhəbbət şairi, tarixi şəxsiyyətdir.
Füzulinin Qeysi məhəbbətdən
yoğurulub. O dünyaya gələrkən ağlayır,
yalnız gözəlliklə təmasda gözəl
qadının qucağında kiriyir. Füzuli bunu təbii
biopsixoloji xüsusiyyət kimi mənalandırır... Qeysin
varlı qəbilə başçısı olan atası Leyli
üçün elçiliyə gəlir. Qız
atasının cavabı çox sərt olub.
Bilirəm qürübün mənə
şərəfdir
Ancaq ki, xələfin əcəb xələfdir
Məcnun deyə tən edir xəlayiq
Məcnuna mənim qızım nə
layiq?
Həmin rədd cavabından sonra
Qeys məcnunlaşmağa başlayır. Leylini ondan
ayırırlar. Bu halda Məcnun onu zəmanəsinə
bağlayan zəncirləri qırıb azadlığa
çıxır, zəmanəyə onun adət ənənələrinə
üsyan edir.
Qeysi
"məcnun” tənəsinə, Leyli əzabına dözmək
Eşq yolunun irfanı mərhələlərini – şəriət, təriqət, mərifət və
həqiqət sınaqlarını keçərək həqiqətə
– haqqa qovuşmaq əzabı gözləyir.
–
Füzuli əsərin dibaçəsində Allaha dua edir ki, əsəri
düzgün anlaşılsın. Füzulidən əvvəl
onlarla "Leyli və Məcnun” yazılmışdı, sizcə,
müəllif nə səbəbdən əsərin
düzgün anlaşılmayacağından
ehtiyatlanırdı?
– Füzuli əsərin
anlaşılmayacağından ehtiyat etmir. Füzuli Nizaminin
dühasını dərk edir, onun əsərindən zəif
əsər yazacağından ehtiyat edir. Həm də öz əsərini
ucaldırdı:
Türkü ərəbu əcəmdə
əyan
Türkü ərəbü əcəmdə
əyyam,
Hər şairə vermiş idi bir
kam.
Şad etmiş idi Əbunəvası,
Harun xəlifənin ətası
Bulmuşdu səfayi-dil Nizami
Şirvan şahına
düşüb girami.
Olmuşdu Nəvayi-süxəndan.
Mənzuri-şahənşahi Xorasan
Söz gövhərinə nəzər
salanlar
Gəncinə gühər olanla
Hər söz ki, gəlir vücudə
məndən
Min mənə bulur hər ərcümandan
Söz dərkinə sərf edib fərasət
Əmlakıma bulmuşam rəyasət
Dükanı ola rəvacı-bazar
Hər istədigin bula xiridar.
– "Girdabi-bəlayə oldular ğərq,
Qalmadı aralarında bir fərq” – bu misralar, ümumən qəhrəmanların
bir-birinə çevrilməsi (aynaya baxanda Leylinin Məcnuna, Məcnunun
Leyliyə oxşaması), eyniləşmənin səbəbi
barədə nə deyərdiniz?
– Bu çevrilmə deyil, əriyib
itmədir. Leylinin ağıllı sədaqətini qoruyur. Zəmanəsinin
hökmü ilə İbn Salama ərə verilən Leyli fənd
işlədir. Zifaf məqamında ona yanaşan İbn Səlama
deyir: məktəbdə oxuyarkən bir falçı mənim
falıma baxıb demişdi – Sən cinnisən, sənə
kim toxunsa o öləcək. İbn Səlam – Salamatın
oğlu, öz sağlamlığını qoruyan – qorxudan Leyliyə əl vurmur. Bununla
da Leyli eşqinə sadiq qalır. Əslində, Leyli ona deyir
ki, mən məcnunluyam, bütün varlığım məcnundan
ibarətdir, sən kimi almısan?!
Mən məktəbə getdigim
zamanlar,
Hifzi-səbəq etdigim zamanlar;
Bir şəxs mənə
göründü nagah,
Oldum pəri olduğundan agah.
Cinnilər içində ol pərizad
Ülfət mənim ilə
qıldı bünyad.
Hər ləhzə durar mənə
bərabər,
Der kim: "Bəni adəm etmə
həmsər!
yaxud:
Şeydalığım oldu aləmə
faş,
Nifrət qılır oldu yarü
yoldaş.
Sən həm ki, bizim diyara
yetdin,
Əlbəttə, bu qissəni
eşitdin.
Hala ki, səninlə
düşdü bazar,
Oldun düri-əqdimə
xiridar.
Qarşımda həm ol pəri
durubdur,
Qeyrət qılıcına əl
urubdur.
Tərk et ki, bu vəsl
bimi-candır,
Həm özünə, həm mənə
ziyandır!
Bir neçə zaman təhəmmül
eylə,
Dərmanın elə, təvəkkül
eylə!
Ola ki, müyəssər ola məqsud,
Səndən açıla bu babi-məsdud.
Qət' ola zəbani-tə'ni-düşmən,
Həm sən yetəsən murada, həm
mən.''
Ol sadəzəmir ona inandı,
Cinni xəbərin səhih
sandı.
Vəhm etdi ki, olsa yara vasil,
Nöqsan ola canü caha hasil.
– Nizami İbn Səlamın
ölümünü onun aqibəti, Füzuli isə iki sevəni
ayırdığına görə cəza kimi qələmə
verir. İstərdim bu barədə danışaq...
– İbn Səlam Leylinin niyyətini
– onun məcnunluğunu başa düşmür. Lakin İbn Səlam
mərifət sahibidir. Leyli onu yüksək qiymətləndirir:
Övsafın eşitmişəm
ziyadə,
Kamilsən ədəbdəvü həyadə.
Dövrünün ədəbli, mərifətli
adamı olsa da İbn Səlam Leylinin sevgilisinə – ilahi sevgiyə – layiq adam deyil.
– Qəhrəmanların
cənnətdə qovuşması, sırf İslam ənənələrinə
görədir, yəni başqa dünyaya inam aşılamaqdan
ötrüdür, yoxsa özgə səbəbi var bunun?
– Doğrudur, Füzuli dini idarədə
işləyib, "ruzi yeyənin ali-məqamın
qapısından” deyir. Güman etmirəm ki, o cənnəti təbliğ
edir, ora ümid bağlayırdı. Füzuli
üçün eşq ən böyük, ən müqəddəs
din idi. Çünki Füzulidə eşq Allaha
qovuşmağın vasitəsi idi. Bu müddəa sufizm təlimində
başlıca yer tuturdu.
–
Möhkəm küləkdən yıxılan Məcnun
dünyanı eşqin qəmindən azad etmək istəyir. Bu
ziddiyyətli güc nədən doğurdu?
– Məcnunun fiziki zəifliyi onun gücsüzlüyü deyildi. Məcnun artıq Leyli, Leyli də Məcnun olmuşdu. Məcnunun gücü ruhunda idi, o da sevgidə təzahür edir. 500 ildən artıqdır ki, dünya Məcnunla vuruşur, ona qalib gələ bilmir. Əksinə tarix Məcnunun qüdrətini, sevgisini, gücünü – Məcnunluğunu təsdiq edir. Məcnunluq dünyanı paklaşdıran iksirdir.
– Əsərdə İlahi eşqlə
insani eşqin nisbəti hansı dərəcədə
gözlənilib?
– İlahi eşq insani eşqdən başlanır, onları bir-birinə qarşı qoymaq olmaz. Məhz insan eşq ilə yüksəlir ki, o insanı allahlaşdırır. Nəsimi bu eşqin qüdrəti ilə Allahı insana endirir: "Qorxdular həq deməyə, döndülər insan dedilər”.
Söhbətləşdi: Fərid
Hüseyn
Kaspi 2018.- 24-26 noyabr.- S.12-13.