“Uşaqlığın son
gecəsi”ndən işıqlı həyata, aydın səhərə
çağırış
Və ya
Bakıya vurğunluğun yaratdığı uğurlu film
Filmlərlə kitabların taleyi demək olar
ki, eynidir. Bəziləri işıq üzü görəndən
sonra toz altında qalıb tezliklə unudulur, digərləri
isə əldən-ələ gəzir, yaxud ekranlardan
düşmür. Aylar, illər keçsə də, təkrar-təkrar
oxunur, baxılır, uzun müddət yaşayır.
Azərbaycanın əməkdar incəsənət
xadimi, Dövlət mükafatı laureatı,
tanınmış kinorejissor Arif Babayevin ən yaxşı
filmləri - "Uşaqlığın son gecəsi”,
"Gün keçdi”, "Arxadan vurulan zərbə” belə
kino əsərlərindəndir.
Kinorejissor A.Babayev milli kinematoqrafiya və televiziya tarixində öz yeri, sözü olan sənətkarlarımızdandır. Cəmi 9 bədii film çəkməsinə baxmayaraq, onların hər biri müasir kino prosesində rejissorun yaradıcılığının yerini müəyyənləşdirmişdir. Babayev son dərəcə müasir sənətkar idi. O, yaşadığı dövrün ruhunu tuta, ab-havasını duya bilirdi. Toxunduğu mövzular bu gün də öz aktuallığını qoruyub saxlamaqdadır. Ona görə də tamaşaçılar Babayevin filmlərinə hər vaxt maraq göstərir, həvəslə baxırlar.
Rejissor A.Babayev qeydlərinin birində yazıb: "Mən birinci tammetrajlı bədii filmdən başlayaraq həmişə bir mövzunu işləyib inkişaf etdirmək istəmişəm: insanın həyatda öz yerini tapmasını”.
Bu il 50 yaşı tamam olan
"Uşaqlığın son gecəsi” bədii filmi gənclər
haqqındadır. Burada şəxsiyyətin
formalaşmasından, xarakterin təşəkkül
tapmasından, həyata yenicə atılan gəncin
özünə düzgün yol müəyyənləşdirməsinin
çətinliklərindən, yeniyetmə yaşlarından əsl
insan, prinsipial, məsuliyyətli vətəndaş
olmağın zəruriliyindən söhbət
açılır.
Film ilk kadrlardan bizi Bakının köhnə həyətlərindən biri ilə tanış edir. Filmin baş qəhrəmanları - Rüstəm və onun kiçik dostu Murad burada yaşayırlar. Rüstəm bu günlərdə inşaatçı-mühəndis diplomunu almışdır. Murad isə orta məktəbi yenicə qurtarmışdır. Onlar hansısa mühüm tikinti sahəsində işləmək arzusundadırlar. Gənclər ət kombinatının soyuducu sexlərinin tikintisinə təyinat alırlar.
Bu cavanlar xaraktercə müxtəlifdirlər: Murad aramsız olaraq mənasız söhbətləri, qorxaqlığı ilə fərqlənir. Lakin günlərin birində dostunun köməkliyi sayəsində qorxaqlıqdan yaxa qurtarır. Rüstəm isə təmkinli, az danışan, söz və hərəkətlərində möhkəm adamdır.
Film qəhrəmanların başına gələn yarı komik, bəzən də tam dramatik hadisələrin uzun və rəngarəng silsiləsindən ibarətdir. Buradakı qəhrəmanlar müxtəlif yaşlı, müxtəlif xarakterli adamlar, müxtəlif peşə sahibləridir: Mənsurə xala (aktyor Ətayə Əliyeva), İsmayıl dayı (Ələkbər Seyfi), nənə (Törə Zeynalova) mehriban qonşulardır. Qonşuların arasında koloritli adam olan, vaxtilə qayışının altında gəzdirdiyi tapançası ilə fəxr edən şofer Davud (Məmmədsadıq Nuriyev) ötən günləri kədərlə xatırlayır. Nəhayət, qəhrəmanların işləməyə gəldikləri tikintidəki adamlar arasında da səmimi və qayğıkeşlər var.
Məhz burada, ət kombinatında filmin əsas
və gərgin süjeti inkişaf edib açılır. Yeni
sexlərin tikinti meydançası soyuducu binasının
qonşuluğundadır. Tikintinin iş
icraçılarından biri olan Rüfət, Elyanın və
sürücülərdən birinin köməyi ilə
soyuducudan ət oğurlayır və onu qabaqcadan çoxlu pul
almış olduğu Məcnun adlı bir şəxsə
satır. İkinci iş icraçısı Rüstəmin
tikintiyə gəlməsi fırıldaqçıların
onsuz da çətin olan vəziyyətini daha da mürəkkəbləşdirir.
Rüfət soyuducudan əti çıxarıb satmağa
davam edir. Lakin yaxşı başa düşür ki, gec-tez
buna son qoyulacaq...
Və günlərin birində Murad və Rüstəm ət kombinatının məhsulunu oğurlayan dəstəsinin ifşa edilib tutulmasına köməklik göstərirlər.
Həqiqətən, filmdə ət kombinatı var, oğrular da var. Lakin əgər söhbət təkcə cinayətkarların ifşa olunmasından getsəydi, məsələ çox bəsit şəkildə öz bədii həllini tapardı. Burada oğurluq edən özününkülərdir; Rüstəmin vurulduğu gözəl qadın Elya (Megi Kejeradze), Rüstəmlə bir yerdə çalışan mühəndis Rüfət (Tofiq Mirzəyev), digər işçi, mühəndis Zaur (Qorxmaz Atakişiyev). Bir sözlə, heç fikirləşməzsən ki, bu adamlar oğurluqda iştirak edirlər. Ona görə də Rüstəm heç bir şey hiss etmir, duymur. Murad isə özü də bilmədən, təsadüfən bu fırıldaqların şahidi olsa da, susmağı üstün tutur. Burada təkcə qorxaqlıq deyil, həm də müəyyən həyat mövqeyi üstünlük təşkil edir: susmaq rahat və daha asandır.
Filmin əsas dəyəri ondadır ki, burada tarazlıq gözlənilmişdir: əgər Murad xeyirxah və çox yaxşı oğlan olmasaydı, onun qəflətən həlledici qərar qəbul etməsinə inanmazdıq. Mehriban ailənin ab-havası, böyüklərə hörmət olunması, zəhmətlə qazanılan pulun qədrinin bilinməsi - bütün bunlar barədə filmdə təsadüfən danışılmır. İnsanda xarakter uşaqlıqdan formalaşır. Murad görəndə ki, təkcə onu deyil, Rüstəmi də təhlükə gözləyir, hər şeyi olduğu kimi açıb danışır.
Filmin sonuncu hissəsi, ifşaedici hissə, olduqca maraqlı və cəlbedicidir. Burada əlbəyaxa dava da var, bıçaq da və "kim kimi” söhbəti də... Amma bu filmdə bizi daha çox, məsələ həll olunan hissələr maraqlandırır.
Filmdə baş verən bütün hadisələri uşaqlıq dövründən böyük həyata kimi iki yol ayrıcında durmuş Muradın - Ənvər Həsənovun gözləri ilə görürük. Ənvər filmə çəkiləndə orta məktəb məzunu idi. O, bu filmə dəvət alana qədər professor Adil İsgəndərovun kursunda oxuyurdu. Hətta Ənvər rejissor A.Babayevin "İnsan məskən salır” bədii filmində rejissor köməkçisi işləmişdi.
Aktyor Səyavuş Şəfiyev filmdə
mühəndis sürətini yaratmışdır. Filmin
finalı Rüstəm üçün gözlənilməz
idi. Çünki o, Elya və Rüfətin çirkin əməllərlə
məşğul olduqlarını xəyalına belə gətirmirdi.
Aktyor S.Şəfiyevi tamaşaçılar "Əhməd haradadır?” kinokomediyasından yaxşı tanıyırlar. O, bu filmdə baş rolda – Əhməd rolunda çəkilmişdir. Əslində Səyavuş sirk artisti və rejissoru, akrobat idi. Moskva Dövlət Sirkində çalışırdı.
Filmdə tikinti gedən sahədə, kiçik epizodda iki böyük aktyor çəkilib: Yusif Vəliyev böyük iş icraçısı və Məlik Dadaşov sahə rəisi Nağıyev rollarında.
"Uşaqlığın son gecəsi” bədii filmi ümumittifaq ekranlarına buraxılandan sonra yerli və mərkəzi mətbuat "Azərbaycanfilm” kinostudiyasında istehsal olunmuş bu kino əsəri barədə xoş sözlər yazdılar, filmə yüksək qiymət verdilər. Xüsusilə qeyd olundu ki, rejissor lirik-psixoloji səhnələrin inandırıcı təcəssümünə, natura çəkilişində ifadəliliyə, harmonik aktyor ansamblı yaratmağa nail olmuşdur.
Rejissor hər
şeydən əvvəl köhnə estetik ölçülərdən
uzaqlaşmağa çalışmışdır. Filmdə
xüsusi, "səliqəli” mizanlar yoxdur. Rejissor sanki
İçəri şəhərin çoxailəli həyətlərinin
birində səyyar televiziya kamerası üçün
uğurlu bir nöqtə seçmiş və bu həyətin
sakinlərinə mane olmadan onların güzəranını,
münasibətlərini lentə almışdır. Həqiqətən
də rejissorun filmlərində, xüsusilə
"Uşaqlığın son gecəsi”ndə İçəri
şəhər, qala divarları, Qoşa Qala qapısı,
Bakının memarlıq quruluşu böyük məhəbbətlə
tərənnüm olunmuş, şəhərimizin qədim
binaları, yuxarı nöqtədən çəkilmiş
yastı damları koloritli təsvir edilmişdir.
Belə canlı və yığcam kadrların
çəkilişində filmin baş operatoru Zaur Məhərrəmovun
əməyini xüsusi qeyd etmək lazımdır. O, bu filmdəki
işi barədə belə demişdir: "Rejissor Arif Babayev
təbiətdən yaranmış bir sənətkar idi. Ona
görə də peşəkarlıq baxımından
bir-birimizi anlayıb başa düşürdük. Filmə
baxanda elə bilirsən ki, əzab-əziyyətsiz çəkilmişdir.
Əlbəttə, bu, məcazi mənada deyilən fikirdir.
Çünki bu filmdə də əziyyətimiz çox olub.
Amma ekrandakı şəhər mənzərələrinin
genişliyi mənim özümə də ləzzət verir.
Xüsusən oradakı qədim binaların damlarının
simfoniyası. İçəri şəhərin əyri
küçələri, dalanları... Məncə, bizim bu
filmdəki uğurumuzun əsas səbəbi hər ikimizin
Bakıya vurğunluğumuz idi.
Biz filmin sonunu Polad Bülbüloğlunun bənzərsiz mahnısı ilə tamamladıq. Nəticədə müasir dillə desək, gözəl bir kliplə bitən final alındı”.
Filmin bəstəkarı, xalq artisti Polad Bülbüloğludur. O, "İstintaq davam edir”, "Ən vacib müsahibə”, "Var olun, qızlar”, Səmt küləyi”, "Mən nəğmə qoşuram”, "Babək”, "Qorxma, mən səninləyəm”, "Hökmdarın taleyi”, "Dolu” və s. filmlərə musiqi yazmışdır. "Uşaqlığın son gecəsi” filmində də bəstəkarın musiqisi baş verən dramatik və lirik hadisələrlə yaxşı əlaqələndirilmişdir.
Bəstəkar
Polad Bülbüloğlu filmdəki işi ilə bağlı
müsahibələrinin birində demişdir:
"Yaradıcılığımda xüsusi yeri olan
"Uşaqlığın son gecəsi” filmindəki "Gəl,
ey səhər!” mahnısı səslənəndə
yadıma Arif düşür. Bu mahnı filmin sonunda bir epizod
kimi səslənir. Həyatın sınağından mətanətlə
çıxan gənclərin işıqlı həyata,
aydın səhərə bir çağırışı
kimi səslənir bu mahnı...
Yadımdadır, ilk vaxtlarda bu parça yox idi. Lakin Arif məndən xahiş etdi ki, sonluq üçün bir mahnı yazım. Düzünü deyim ki, mən filmdə mahnı üçün heç bir yer görmürdüm. Və fikrimi Arifə bildirəndə o, inad etdi: "Yaz. Mən bilirəm necə istifadə edəcəyəm...”.
Və... qəhrəmanların ovqatından
çıxış edərək, mən "Gəl, ey səhər!”i
yazdım. Mahnı Arifə o qədər təsir etmişdi
ki, "Görərsən, bu mahnı sənin ən məşhur
mahnılarından birinə çevriləcək” dedi”.
Bəli, 50 ildir ki, görkəmli bəstəkar Polad Bülbüloğlunun bu gözəl mahnısı telekanallarda, radio dalğalarında daim səslənir, insanlara xoş bir ovqat bəxş edir.
Film yazıçı və kinodramaturq Maqsud İbrahimbəyovun ssenarisi əsasında çəkilmişdir. Xalq yazıçısı M.İbrahimbəyovun ssenariləri üzrə istər Azərbaycanda, istərsə də keçmiş SSRİ kinostudiyalarında xeyli filmlər yaradılmışdır. Bunların arasında "Bizim Cəbiş müəllim”, "Gənc qadın üçün kişi”, "Ən vacib müsahibə”, "Qoy o bizimlə qalsın”, "Sən mənim nəğməmsən”, "Truskavetsə kim gedəcək” və s. bədii filmlər vardır. Filmə bədii tərtibatı istedadlı kino rəssamı Elbəy Rzaquliyev vermişdir. Burada biz rəssamın özünəməxsus təsvir və yaradıcılıq təxəyyülünün cizgilərini, ekranda baş verən hadisələrin obrazlı həllini görürük.
Bu film Azərbaycan kinosu tarixində əlamətdar hadisə kimi yadda qalmışdır.
Aydın
Kazımzadə
Kaspi 2018.- 3 oktyabr.- S.7.