Teatr tənqidinin tənqidi
Ötən əsrin ortalarından başlayaraq tənqid bir peşə kimi qəbul olunurdu və bu peşə ilə məşğul olanlar digər peşə sahibləri kimi, məşğul olduğu sahədən gəlir əldə edirdi. Bu gün də
teatr tənqidinin bir peşə olduğunu zənn edənlər olsa da, belə bir
fakt faktlığını
qoruyub saxlayır: teatr tənqidi peşə deyil. Birincisi, sırf tənqidlə məşğul olan insan (tənqidçi) qazandığı məvaciblə
minimum yaşam şərtlərini
belə təmin edə bilmir. İkincisi, tənqidçinin yazdığı
yazını dərc etdirməsi üçün
heç bir mətbu orqan yoxdur. 10 milyon əhalisi, 86,6 min kv. km sahəsi, 26 dövlət teatrı, yüzlərlə aktyoru, rejissoru olan Azərbaycan boyda məmləkətdə 3-5 tənqidçinin
yazdığı yazını
çap edən və sərf elədiyi enerjinin, əməyin, zəhmətin
qarşılığını ödəyən bir dənə də olsun teatr jurnalı
demirəm, heç olmasa, qəzeti yoxdur. Üçüncüsü, prosesin dəyərləndirilməsi,
yönləndirilməsi məsələlərində
tənqidçinin fikri
və tənqidin mövqeyi nəzərə
alınmır. Buna görə də, tənqidin bir peşə kimi tam və səmərəli fəaliyyəti mümkünsüzdür.
Bəs, bu o deməkdirmi ki, tənqid ölür? Düşünürəm ki, məsələni bu sayaq qoymaq
çox sərt və acımasız bir yanaşma olar. Mövcud durumun analizi
onu deməyə əsas verir ki, tənqid yox, ötən əsrin tənqid modeli ölür. Nədən ki, çağdaş dövrün tənqidinin mahiyyəti və funksiyaları dəyişilir,
çünki müasir
teatr prosesinə ötən əsrin tənqidinin üsul, vasitə və formaları ilə yanaşmağın özü
elə qanunauyğunluğu
pozmaq deməkdir.
Bu gün ölkəmizdə
teatr tənqidi ilə bağlı yaranan xaotik prosesin də səbəbi elə bundan qaynaqlanır: dövr dəyişib, proses dəyişib, zaman yenilik tələb
edir – teatr sənətçisi isə
tənqiddən "yeni
hamamda köhnə tasla işləməyi” gözləyir. Bu gün tənqidçinin funksiyası
tənqidçidən daha
artıqdır, yəni
tənqidçinin işi
təkcə tamaşanı
analiz etmək, rejissor və aktyor haqqında portret yazıb, müsahibə almaq deyil: teatr prosesini
izləmək, boşluqları
doldurmaq, tənzimləmək,
alternativ üsullar tapmaq, ölkədə və ölkədən xaricdə gedən prosesləri izləyib müqayisələr aparmaq,
fiksasiya etmək və s. Müqayisə üçün, Gürcüstanda
teatr festivallarında,
müsabiqələrdə, mükafatlandırma mərasimlərində
jüri heyəti ancaq teatr tənqidçilərindən
ibarətdir. Çünki prosesi bütünlüklə
izləyən mütəxəsis
yalnız tənqidçidir.
Hətta
Gürcüstanda teatrların
bədii rəhbərini
teatrşünaslardan ibarət
komissiya heyəti təyin edir.
Teatrşünaslığın auditoriyaya təsir mexanizmi və fəaliyyət formatı dəyişdiyi kimi, onun fəaliyyətinin son məhsulu olan resenziyanın oxucu auditoriyasına çatdırılması
mexanizmləri də dəyişib. Əvvəllər ancaq qəzetdə
və jurnalda məqalə oxuyurduq, indi isə internet mətbuatı, sosial şəbəkələr yaranıb.
O da həqiqətdir ki, indi sosial
şəbəkələrin istifadəçiləri hər
hansı bir qəzetin, yaxud jurnalın auditoriyasından
qat-qat artıqdır.
Sosial şəbəkələr sosiumu
teatra qaytarmaq potensialına malikdir.
Bilmirəm, bu yaxşıdır, ya pisdir, amma indi,
müəyyən mənada,
istəyən hər kəs təndiqçi ola bilər:
akkaunt yaradıb, qeydiyyatdan keçir, baxdığı tamaşalar
haqqında yazırsa,
deməli, o artıq təndiqçidir.
Ötən əsrin 60-cı illərinin
teatr tənqidini araşdıranda belə bir mənzərə ortaya çıxır ki, 60-cı illər tənqidi teatr həyatının detallı
təsvirini yaradan bir mexanizm idi
və bu detallı təsviri əks etdirməyə dövrün bütün mətbuat orqanları yardımçı olurdu. Bu gün teatr sənətçilərinin də
tənqiddən istədikləri
teatrın detallı təsvirini yaratmaqdır.
Bizi əhatə edən fəzanın və içində bulunduğumuz
çağın mövcud
prioritetlərinin isə
detallara ayıracaq zamanı yoxdur.
Əslində, vəziyyətdən çıxış
yollarının nədən
ibarət olduğunu demək də çətindir. Lakin bu məsələ
hansısa bir formada mütləq həll olunmalıdır.
Çünki tənqid teatrın
bir parçasıdır,
tənqidçisiz teatr
da yaşaya bilməz. Son zamanlar rejissorlar və aktyorlar tərəfindən
hər nə qədər də iddia olunsa ki,
tənqidçi onlara lazım deyil, istənilən rejissor və aktyorun mütləq tənqidçi fikrinə
ehtiyacı var və onlar özləri
haqqında, gördükləri
iş haqqında mütləq yaxşı bir yazı oxumaq,
tərif eşitmək
istəyirlər. Bu da o deməkdir ki, teatr və
tənqid ayrılmaz bir mexanizmdir. Tənqid teatra özü haqqında, gördüyü iş haqqında düşünməyə
imkan yaradır, özünə hesabat verməyə yardımçı
olur. Teatrla tənqidçinin apardığı birgə
müzakirələr də
prosesin tərkib hissəsidir, əslində,
prosesin özünü
yaradan amil elə tənqiddir.
Bu gün bu proses müəyyən qədər deformasiyaya uğrayıb. Teatr çox zaman
tənqidçi ilə
açıq müzakirələrə
(dialoqa) hazır olmur. Çünki müzakirələr istər teatr, istərsə də təndiqçi üçün
həm də kifayət qədər ağrılı prosesdir.
Müzakirələr zamanı bəzən
konfliktlər də baş verə bilir. Ancaq müzakirələr, yəni
teatrla tənqidin dialoqu baş tutmursa, teatr gördüyü iş haqqında fikir formalaşdırmaqdan məhrum
olur. Əslində, öz gördüyü
işin tam mahiyyətini
və effektivlik dərəcəsini anlaya bilmir. Bunun bir sıra obyektiv və subyektiv səbəbləri
mövcuddur. Rejissorlarımızın və aktyorlarımızın
teatr tənqidçisindən
gözləntiləri özləri
haqqında xoş söz, tərif eşitmək, müəyyən
mənada, eqosunu təmin eləmək istəyindən başqa bir şey deyil.
Ancaq dahilərin, böyük sənətkarların çalışdığı
teatrda tənqidçinin
hər hansı qeydi, iradı, yaxud tənqidi qərəz, gözügötürməzlik,
qeyri-peşəkarlıq kimi
qiymətləndirilir. Qısaca desək, teatr və tənqid bir-birinə etimad göstərmir, inanmır,
bir-birinə inkorporasiya
oluna bilmir. Ayrı-ayırılıqda, əlahiddə şəkildə
fəaliyyət göstərən
teatr və tənqidin münasibətləri
"dəyirman və
çax-çax” modelini
realizə edir. Belə olan halda isə,
hər iki fəaliyyət sahəsi canlılığını və
əhəmiyyətini itirir.
İçində bulunduğumuz xaotik
proses, müəyyən
qədər, teatr tənqidinin tənəzzülə
uğradığını andırsa da, əslində, baş verən siyasi-ictimai və iqtisadi proseslərin mədəniyyətdə,
teatr sənətində
və eləcə də teatr tənqidində
yansımasıdır.
SSRİ dağıldıqdan sonra Azərbaycan öz taleyini, həmçinin milli mədəniyyətin və
incəsənətin müqəddəratını
həll etmək məcburiyyətində qaldı. Müstəqqillik dövründə ağır
siyasi-ictimai, iqtisadi şəraitdə müstəqil
yaşam uğrunda mücadilə edən teatr sənəti də o vaxta qədər rastlaşmadığı
yeni problemlərlə
üz-üzə qaldı.
70 il ittifaq
sistemində, ideoloji-siyasi
nəzarət altında
gerçəkləşən teatr prosesi müstəqillik
dövründə gərəksizlik
sindromuyla üzləşdi
və missiyasını
yerinə yetirməkdən
məhrum oldu. Teatrın gərəksizlik faktı ilə üz-üzə qaldığı bir zamanda tənqidin bütün fəaliyyət
mexanizmi alt-üst oldu. Bu zaman
tənqid nəinki teatrın mövcud durumdan xilas yollarını axtarmağa
başladı, əksinə,
özünün var olması sual altına düşdü və varlıqla yoxluq arasında vargəl edən tənqid pərakəndə
şəkildə özünü
göstərməyə başladı.
Teatrşünas Məryəm Əlizadə
teatr prosesindən, İlham Rəhimli teatr tarixindən, Aydın Talıbzadə isə teatr hadisələrindən ara-sıra
yazılar çap etdirməyə başladı.
Lakin onların fəaliyyəti
teatrdan qopmuş şəkildə davam etdiyindən teatrla tənqidin dialoqu pozulmağa, teatrın və tənqidin monoloqlarına çevrilməyə
başladı.
Sosio-psixoloji sarsıntılar keçirən teatr prosesi müstəqilliyin ilk 10 ilində yalnız varlığını qorumağa çalışdı. Sonrakı illərdə isə teatrda kommersiya meylləri yaranmağa başladı. Yuğ, Kamera, Pantomima, Bakı Bələdiyyə və özəl teatrların yaranması hesabına paytaxtın teatr şəbəkəsi genişləndi və sıxlaşdı. Lakin özəl teatrlar istər bədii-yaradıcı, istərsə də iqtisadi baxımdan özünü doğrulda bilmədi, bələdiyyə teatrları isə özlərini bədii-estetik qatda təsdiqləyə bilmədilər və əsasən, fantom (xəyali) teatrlara çevrildilər. Onlarla müqayisədə dövlət teatrları mövcudluğunu qoruyub saxlaya bilsələr də, müxtəlif problemlərlə qarşılaşdılar. Müstəqillik dövrü teatr prosesinin tərkib hissəsi olan tənqiddə də dəyişikliklər baş verdi. Artıq teatr tənqidinin başlıca məqsədi premyerası keçirilən hər bir tamaşa haqqında iki qəzet səhifəsi boyda "palaz” məqalə yazıb, musiqinin zərif notlarının qəhrəmanın həyat mübarizənini tamaşaçıya ən incə detallarına qədər çatdırması haqqında uzun-uzadı danışmaq deyildi. Müstəqillik dövründə tənqidin üzərinə düşən vəzifə dərin analiz, elmi-nəzəri təhlil nəticəsində əldə olunan yeni mənəvi dəyərlərin ənənəvi mənəviyyat sistemində mövqeyini göstərməkdən ibarət idi. Çünki müstəqil teatr prosesinin nəticəsində deformasiyaya uğramış teatr poetikası yenidən bərpa olunmağa başlayırdı. Bu proses mütəqillik dövrünün ikinci 10 ilində özünü göstərdi. Artıq dövrün teatr poetikasının başlıca səciyyələri ənənəyə, kökə qayıdışla xarakterizə olunmağa başladı. Bu, ən çox özünü dramaturgiyada göstərirdi. Müstəqillik dövrünün teatr tənqidinin dil-ifadə vasitələrində də əhəmiyyətli dəyişikliklər baş verdi.
İndi tənqid təkcə rus teatr sənətinin deyil, müəyyən qədər dünya teatr sənətinin lüğətində cəmlənən bütün dil-ifadə vasitələrini işlək hala gətirməyə, milli prosesə adaptə etməyə, Azərbaycan teatr sənətinin spesifikasını, milli özünəməxsusluğunu qorumaq şərtilə onu dünya teatr prosesinə qovuşdurmağa çalışır.
Könül Əliyeva-Cəfərova,
Teatrşünas
Kaspi.- 2018.- 4 oktyabr.- S. 10.