Nəzəri-konseptual
sayıqlamalar: bios bədən və loqos bədən
Bədən tamaşanın ən funksional, orqanik elementidir. Teatr bədəndən başlayır, qalan hər şey onun cazibəsində, ona nəzərən quraşdırılır. Saf (fenomenal, çılpaq) bədən mədəniyyət
içindəki yeganə
təbiət hadisəsidir.
Təbiət üçün
ağac, kol, ay, su, günəş nədirsə, bədən
də odur. Bədən özlüyündə ideya
deyil, materiyadır və mədəniyyət
onun bu təbiiliyi ilə heç bir zaman barışmayıb.
Təbiətin obrazlar sistemi
daimilik içində
mövcuddur. Bu obrazlar insanın müdaxiləsinə məruz
qalmasa, heç zaman dəyişməyəcək,
prinsipial olaraq heç bir məna ifadə etmədən əzəli-əbədi
harmoniya içində
həyatını yaşayacaq.
Amma mədəniyyət
hər zaman təbiəti udmaq, ört-basdır eləmək,
loqosa, fikrə, mətnə çevirmək
arzusuyla yaşayıb. Mədəniyyətin obrazları isə dəyişkəndir, zamana,
məkana, fikrə, təxəyyülə, qavrayışa
görə dəyişir.
Karl Yaspers deyir
ki, insan heç vaxt tamamlana bilməz, mövcud olmaq üçün o zamanla dəyişməlidir. İnsanın zamanla dəyişməsinin
fasiləsizliyi onu göstərir ki, insan nədir sualı həmişə aktual olacaq. Deməli, insan təxəyyülünün
zaman içindəki dinamikası onu özü və yaşadığı obyektiv
aləm haqda daim düşünməyə,
hər gün yeni qənaətlər əxz eləməyə vadar edir. Belə olan halda, təbiətin
obrazları heç vaxt insan qavrayışında
tamamlanmayacaq, daim dəyişkənliyə məruz
qalacaq. İnsan daim təbiətlə
münasibətdə dərketmə
vəziyyətindədir.
Buradan belə
nəticəyə gəlirik
ki, təbiətin obrazlar sistemi daimi, mədəniyyətin
obrazlar sistemi dəyişkəndir. Təbiətin obrazlar sistemi
üçün heç
bir inkişaf tarixindən danışmaq
mümkün deyil, inkişaf deyilən şey nisbi anlayışdır və
təxəyyülün məhsuludur.
Buna görə də, yalnız mədəniyyətə və
onun obrazlar sisteminə aid edilə bilər. Teatr sənətində də bədən mədəniyyətlə
təbiət arasındakı
əsas münaqişə
nöqtəsidir. Teatr
sənəti bədəni
təbiətdən təcrid
etmək, özününküləşdirmək
üçün onu əvvəlcə loqosa çevirir, özünün
instinktiv şəcərəsindən
qoparır.
Tamaşa
içində bədənin
iki layı, iki qatı var. Bunlardan birincisi təbiətin məhsulu olan bios-bədəndir (oxu: çılpaq, saf, fenomenal bədən), digəri isə mədəniyyətin
estetik fakta çevirdiyi loqos-bədən.
Ona görə də teatr və onun
nəzəriyyəsinə loqos-bədən
maraqlıdır. Bəs, loqos-bədən
nədir? Loqos-bədən mədəniyyətin, düşüncənin
bios-bədənin üstünə
yazdığı fikirdir,
mətndir, işarələr
sistemidir. Dedik ki,
teatrın lap ibtidasında
bədən mikrokosmosla
makrokosmos arasında yeganə mediator idi və vertikal ünsiyyəti gerçəkləşdirirdi.
Ritualın emosional çənbərində,
hələ ki, bədən özünü
mən kimi qavrayıb təbiətdən
sıyrılmamış, təbiətə
yadlaşıb onun haqqında düşünməyə
başlamamışdı, hələ
ki, özünü təbiətin bir hissəsi kimi qavrayırdı. Daha
sonra loqos (oxu:fikir, ideya)
bədəni öz əsarəti altına aldı, onu özünün çərçivələrinə
salıb sərgilədi,
bədənə hopdu
və min üzlü Tanrı kimi onda təcəlla eləməyə, ondan özünün lövhəsi
kimi yararlanmağa başladı.
İnsanın təbiəti
hər zaman özgürlüyə (öz
instiktlərinə) yönəlir. İnsanın fərdiyyətini mətnləşdirən,
güzgüləyən bədən
teatr sənətinə
yaramır. Teatrda insan
bədəni maddi olaraq istifadə edildiyi üçün,
o, təsadüfi və
qeyri-şüuri informasiyalarla
doludur. Lakin sənət heç
bir təsadüfilik tanımır, qeyri-şüurilik
tanımır. Ona görə
də, aktyorun bizə səhnədə öz başına təqdim etdiyi şey sənət deyil (Qordon Kreq). Bu fikir
Qordon Kreqin fövqəlmarionet ideyasının
təməlidir. Yəni, insanın
bios-bədənindən gələn
bütün informasiyanı
öldürmək, onu
estetikləşdirmək və
rejissor fikrinin ifadə vasitəsinə
loqos-bədənə çevirmək.
Əcəba, mümkündürmü?
Bios-bədəndən loqos-bədənə keçid
olduqca mürəkkəb
prosesdir. Bu prosesin
birinci mərhələsi
şərti olaraq bədənsizləşən bədən
adlanır. Bu, bios-bədənin öldürülməsi
və loqos-bədənin
substansiyası halına
gətirilməsidir. Bədəsizləşən bədən
nə bios-bədəndir,
nə də loqos-bədən. O, bu
iki fenomen arasındakı keçid
mərhələsidir. O, nə
zehni, koqnitiv qavrayışı, nə
də emosional dışavurumu mətnləşdirir.
Bədənsizləşən bədən neytral
maskadır, bədənin
sanki plastlinə, xammala çevrilməsidir.
Amma bədəni
tamamilə bədənsizləşdirmək,
bios-bədəni tamamilə
yox etmək mümkün deyil. Çünki seyrçinin aktyorun enerjisini oxuması aktı bilincdışı
gerçəkləşir (E.Barba).
Bəs, enerji nədir? Bu haqda Şərq və
Qərb teatrının nəzəriyyəçilərindən,
ustadlarından olduqca maraqlı və müxtəlif fikirlər
oxumaq mümkündür. Amma biz
düşünmürük ki, seyrçiylə aktyor
arasında doğrudan-doğruya hansısa dalğa
mövcuddur. Bu iki fərd arasında
yalnız hansısa informasiya mübadiləsi baş verə
bilər. Enerji assosiasiyadır, assosiasiya isə
dərk edilməmiş, yəni şüuri (bilincli) deyil,
qeyri-şüuri (bilincsiz) şəkildə dəyərləndirilmiş
informasiyadır. Deməli, bilavasitə məkanda enerji
dediyimiz şey mətnin (burda: bədənin) assosiativ
planından fışqıran informasiyadır, hansı ki,
seyrçidə müxtəlif emosional titrəyişlərə
gətirib çıxarır və hətta bəzən onun
tamaşaya münasibətini diqtə edir.
Dağlar Yusif
Kaspi.- 2018.- 11 oktyabr.- S. 12.