MULTİKULTURALİZM-POSTMODERNİZM
ƏLAQƏSİ
Mədəni fərqlilik
toqquşmanı deyil, qarşılıqlı anlaşmanı əsas
götürür
Multikulturalizm terminindən ilk dəfə İngiltərədə
istifadə olunub. Belə ki, klassik millətçilər
kosmopolit təbəqəni məhz belə
adlandırırdılar. XX əsrin 70-ci
illərinin əvvəllərindən etibarən isə
multikulturalizm Avstraliya və Kanadada mədəni müxtəlifliyi
təşviq edən dövlət siyasətinə
çevrilmişdir.
Sonrakı
on il ərzində ABŞ, İngiltərə, Almaniya, Fransa,
Yeni Zelandiya, o cümlədən Latın Amerikasında
yayılmağa başlayan bu siyasətin ictimai və siyasi sahədə
yer almasının ən əsas amili beynəlxalq miqrasiya və
onun yaratdığı mədəni, linqvistik, dini və etnik
tələblərdir. Bu baxımdan multikulturalizm
məfhumunun tolerantlıq və interkulturalizmlə əlaqələri
mövcuddur. Multikulturalizm çoxmədəniyyətliliyə
inamı, interkulturalizm isə mədəniyyətlər
arasında inteqrasiyanı ehtiva edir. Bunların
eyniləşdirilməsi mümkün deyil.
Avropada intellektual və ictimai sferanın yenidən
formalaşmasında əsas səbəblərdən biri də
postmodernizm anlayışı olmuşdur. Məhz
postmodernizmin "mədəni müxtəliflik” vurğusu
birbaşa multikulturalizm tendensiyasının geniş şəkildə
anlaşılmasının təkanverici qüvvəsini təşkil
edir.
XX əsrdə Avropada
gedən ictimai-siyasi proseslər, müstəmləkəçilik
siyasəti nəticəsində baş verən müharibələr
və soyqırımları, bir əsrdə meydana gələn
iki dünya savaşı modernizmin ciddi şəkildə tənqidinə
və postmodernizmə imkanlar yaratmışdır. Bu tendensiya yarandığı gündən etibarən
dilçilik, tarix, ədəbiyyat, fəlsəfə və
başqa sahələrə öz təsirini göstərmişdir.
Postmodernizm ictimai mənada fərqliliyin tolerant
qarşılanmasına istinad edir. Burada
mahiyyət olaraq dialoqa üstünlük verilir, cəmiyyət
müxtəliflik əsasında (dayanaraq)
formalaşdırılır, o cümlədən fərqlilik
yan-yana deyil, fərdlərin bir-birinə bağlı olaraq var
olmalarını vacib bilir.
Postmodernizmə
əsasən, modernizmin tək tip insan modeli,
rasionallığın universallıq adına
mütləqliyi, pozitivizm, universal tarix anlayışı və
s. utopik adlandırılan məfhumlara qarşı
yaranmışdır. Xüsusilə postmodernizm
renessans dövründən etibarən ağlın və təbiət
elmlərinin qanunlarının hər sahədə universal
keçərliliyi missiyasına qarşı
çıxır. Məhz XX əsrdə
Avropada gedən ictimai-siyasi proseslər, müstəmləkəçilik
siyasəti nəticəsində baş verən müharibələr
və soyqırımları, bir əsrdə meydana gələn
iki dünya savaşı modernizmin ciddi şəkildə tənqidinə
və postmodernizmə imkanlar yaratmışdır. Bu tendensiya yarandığı gündən etibarən
dilçilik, tarix, ədəbiyyat, fəlsəfə və
başqa sahələrə öz təsirini göstərmişdir.
Postmodernizm ictimai mənada fərqliliyin tolerant
qarşılanmasına istinad edir. Burada
mahiyyət olaraq dialoqa üstünlük verilir, cəmiyyət
müxtəliflik əsasında (dayanaraq)
formalaşdırılır, o cümlədən fərqlilik
yan-yana deyil, fərdlərin bir-birinə bağlı olaraq var
olmalarını vacib bilir.
Elm fəlsəfəsində postmodern anlayış
özünü Paul Fayerbandın "metoda qarşı” əsərində
əksini tapmışdır. Postmodern filosofların tək tip
metodu ortadan qaldırmaq arzularının ən əsas səbəbi
"həqiqi plüralizm” anlayışının bərqərar
olmasıdır. Məhz onlara görə, tək
həqiqət anlayışı olmayıb plüralist mahiyyətdə
həqiqətlər çoxluğu, yaxud həqiqətin
müxtəlif interpretasiya və variantları mövcuddur.
Modern dövrdə dominant kimliklər tərəfindən
milli azlıqlar və etnik qruplar yad kimsələr hesab olunur və
onların assimilyasiya edilməsinə cəhd göstərilirdi.
Ona görə də, postmodernizm ən çox
modernizmin kimlik siyasətini tənqid edir.
Multikulturalizm tendensiyasında müxtəlif etnik kimliklər
postmodern fəlsəfədən güc alaraq öz mədəniyyətlərini
təmsil etməkdə daha çox fəallıq göstərir. Bu prosesdə din, mədəniyyət,
cinsiyyət, dil və s. məqamlar daha
çox intensiv müzakirələrə səbəb olur. Məhz multikulturalizmin qlobal arenada dövlət siyasəti
olaraq həyata keçirilməsi də bunu təsdiq edir.
Artıq kimliklər fərqliliklərə
istinad edir və siyasətlər də bu istiqamətdə
formalaşır. Məhz fərdi əsas götürən
liberal fəlsəfənin əksinə, fərdin də daxil
olduğu sosial və mədəni dünyanı əhatə
edən kommunitarian multikulturalizm postmodern fəlsəfə ilə
birbaşa bağlıdır. Kommunitarian
multikulturalizmin təmsilçilərindən olan və
multikulturalizmi "tanınma siyasəti” (politics of recognition)
kimi qəbul edən Çarlz Taylor multikulturalizmi bu kontekstdə
vurğulayır. Multikulturalizmin əsas məfhumlarından
biri olan "tanıma” birlikdə yaşayan müxtəlif
etnosların qarşılıqlı anlaşma və dəyərləndirmə
prosesinin əsasını təşkil edir. Müasir dövrdə bütün cəmiyyətlərin
multikultural məzmun və mahiyyət
daşıdığı getdikcə artır. Məhz Çarlz Taylora görə, inklüziv cəmiyyətlərdə
müxtəlif etnoslar öz mövcudiyyətlərini davam
etdirməklə, multikultural mühitin yaranmasına səbəb
olurlar.
Postmodernizm siyasi və ictimai həyatda "mən” mərkəziyyətçiliyə
qarşı çıxaraq mədəni müxtəlifliyin
yayılmasına, tanınmasına, dəyər verilməsinə
şərait yaradır. Bu baxımdan Vill Kimlika "çoxmillətli
dövlət” ilə "çoxetnoslu” dövlətləri
bir-birindən ayırır. Çoxmillətli
(multinational) dövlətlərdəki mədəni müxtəliflik
müəyyən regionlarda məskunlaşan mədəniyyətlərin
tək bir dövlətdə cəmləşməsindən
ibarətdir. Misal kimi, Belçika,
İsveçrə, Yeni Zelandiya və Kanadanı göstərmək
olar. Buna qarşılıq çoxetnikli
(polyethnic) dövlətlərdəki müxtəliflik, əsasən,
immiqrasiyanın və cəmiyyət daxilində fərqli
kimlik qruplarının formalaşması nəticəsində
meydana gəlir (ABŞ, Avstraliya və qismən Almaniya kimi.)
Birincilərdə bu, "milli azlıq”, digərlərində
isə "etnik qruplar” adlanır.
Postmodern siyasətinin həm sağçı, həm də
solçu düşüncədə funksional rolu vardır. Postmodern siyasi
vəziyyət, mədəniyyətlər və baxış tərzləri
arasında plüralizmi qəbul edir. Postmodernistlərə
görə, idarəetmə realistlərin laqeyd
yanaşdığı hər şeyi əhatə edən
baxışın ifadəsidir. Postmodern cəmiyyət
müxtəlifliyin xoş qarşılanmasına istinad edir.
Nəticədə postmodern cəmiyyət
müxtəlifliklərdən ibarət cəmiyyətdir.
Fərqli məqamların olması bir ahəngsizliyin
olduğunu göstərməz. Bu mənada
postmodernizm plüralist demokratiyanı dəstəkləyir və
siyasətin varlıq səbəbini burada görür. Məhz Liotar modernizmin ən böyük səhvinin
universallıq prinsipində olduğunu iddia edir.
Bu məzmun və mahiyyətdə postmodernizm mədəni
və siyasi cəhətləri ilə, bir epistemologiya, metodologiya
və ictimai nəzəriyyəni özündə ehtiva edir. Baumana görə,
azadlıq, bərabərlik və qardaşlıq modernizmin
şüarı ikən, azadlıq, müxtəliflik və
tolerantlıq postmodernizmin əsas formulu oldu.
Etika ilə ortaq görüşlərinin olduğu barəsində
ciddi müzakirələr aparan postmodernistlər bu mövzuda
etik bir çərçivə təqdim etməyə
çalışırlar. Məhz Derrida postmodern etikanın
"başqasına” istinad etdiyini vurğulayır. Bu baxımdan əmrlərdən nifrət edən
postmodernistlər Martin Buberin şəxslərarası hörmət
və ehtirama istinad edən etik baxış tərzini dəstəkləyirlər.
Onların fikrincə, şəxslər
başqasına "mən” və "sən” olaraq
yaxınlaşmalıdır. Belə ki,
postmodern bir dünyada başqalarına ehtiram göstərilməsi
və mühafizə edilməsi postmodern etika adlanır. Məhz ədalət, rəqib iddiaları inteqrasiya
etdirən əzəli və əbədi prinsip deyildir. Postmodernistlərə görə, hər hansı cəmiyyət
plüralizmi təşviq edirsə, inkişaf etmiş cəmiyyətə
çevrilə bilər. Bunun
üçün müxtəlif görüşləri həm
mühafizə edən, həm də rədd edən ifadə tərzlərinin
təşviq olunması postmodern etikaya uyğundur. Ziqmund
Bauman "postmodern etika” adlı kitabında etika və
postmodernizm əlaqəsini fəlsəfi aspektdən
açıqlayır. Müəllif postmodern bir
vəziyyətdə yaşadığımızı qəbul
edərək, etikanın buradakı mövqeyini təsvir və
təhlil edir. Bu mənada Baumana görə,
postmodern baxış tərzində müvafiq olaraq
nöqsansız universal və əsasları sarsılmaz etik
kodlar mövcud deyildir. Bu nəticədə
heç bir avtoritetə etimad etməməyə, ya da
etimadın uzun müddət davam etməməsinə yol
açır. Etik "mənlik” məfhumu
və əxlaqi məsuliyyət insanların həyat təcrübələrindən
qaynaqlandığı üçün meydana gəlir. Postmodern əsrinin insanları öz əxlaqi
xüsusiyyətləri, dolayısı ilə öz əxlaqi
məsuliyyətləri ilə qarşı-qarşıya
qalırlar. Bu mənada əxlaq müqavilə
demək deyildir. Əxlaq qeyri-şəxsi
və ya universallaşdırılan qaydalar tələb etməz.
Əxlaqi səsləniş fərdi olub, mənin
məsuliyyətinə səslənir. Postmodern
etika mədəniyyətin tərkib hissəsi olan əxlaqi
anlayışların, etik dəyərlərin digər məsələlər
kimi, o mədəniyyətin orijinallığı içində
belə, dəyişəcəyini ifadə edir və "mədəni
relyativizm” (cultural relativity) məfhumunu vurğulayır.
Digər tərəfdən, etik relyativizmi də əhatə
edən hər hansı bir mədəniyyətə istinad edən
davranışlar əhəmiyyət kəsb edir. Məhz mədəniyyətlərin
etik davranışlara baxış tərzləri müxtəlif
ola bilər. Bu mənada mədəniyyət
məfhumu sivilizasiya, elm və texnika məfhumlarından
ayrılaraq lokal məna daşımaqdadır.
Bu
kontekstdə İ.Məmmədzadənin etikanın mahiyyəti
ilə bağlı fikirləri aktuallıq kəsb edir: "Bu
qayda çərçivəsində qalmaqla, xoşuna gəlmədiyin
məsələdə iştirak etməyə bilərsən
(hər kəs eləsə belə). Amma digərlərinin
sənə qarşı etmədiyini, sən də edə bilməzsən”.
Multikulturalizm, eyni zamanda mədəniyyətlərarası
toqquşmanın qarşısını almaq üçün
alternativ funksiyaya malikdir. Belə ki, Fukuyama və Hantiqtonun mədəniyyətlər
arasında mübarizə, toqquşma düşüncələrindən
fərqli olaraq, multikulturalizmin alternativliyini müdafiə edən
Çarlz Taylor, Yurgen Habermas, Biku Parek, Vill Kimilka, Emi Qutman və
s. filosof və siyasətşünasların düşüncələri
daha aktual və praqmatikdir. Mədəniyyətlərarası
toqquşmanın əksinə olan multikultural nəzəriyyəyə
görə, hər hansı bir cəmiyyət daxilində
müxtəlif etnik kimliklərin və cəmiyyətlərin
olması onların inteqrativ münasibətlər
qurmasının başlıca amillərindəndir. Bu mənada mədəni fərqlilik toqquşmanı
deyil, qarşılıqlı anlaşmanı əsas
götürür.
Taleh ƏHMƏDOV,
AMEA-nın Fəlsəfə
İnstitutu
etika şöbəsinin dissertantı,
Bakı Beynəlxalq Multikulturalizm Mərkəzinin
aparıcı məsləhətçisi
Kaspi.- 2018.- 11 oktyabr.- S. 13.