NURƏNGİZ GÜNÜN
AĞ QANADLARI
Oçerk
Dünyada gözəl qadın az deyil. Xüsusən
qadın gözəldirsə və intellektə malikdirsə,
onda bu, çox nadir uzlaşmadır. Bir qadının gözəl
və ağıllı, üstəlik istedadlı olması isə
sözün əsl mənasında təbiətin unikal hadisəsidir.
Mən bu oçerkimdə bax belə bir unikal insandan bəhs etmək istəyirəm. Xüsusilə ona görə ki, rus dilli oxucular təəssüf ki, onun yaradıcılığına demək olar ki, bələd deyillər.
Bu günlərdə Azərbaycanın ədəbi
ictimaiyyəti mərhum şairə, nasir, ssenarist Nurəngiz
Günün (Quliyeva) 80 illik yubileyini qeyd edir. Bu münasibətlə
ədəbi-bədii jurnallarda, qəzet və saytlarda onun
şeirlərindən seçmələr çap edilir,
Yazıçılar Birliyində şairənin xatirəsinə
həsr olunan yaradıcılıq gecəsi keçirilib,
televiziya kanallarında bu tarixə həsr edilən filmlər
nümayiş olunub.
Özünə Gün (gün, günəş)
ədəbi təxəllüsünü götürən,
çoxsaylı oxucularının yaddaşında
yaradıcı azadlıq və müstəqillik rəmzi kimi
qalan Nurəngiz xanım kimdir?
Nurəngiz xanım 1938-ci ilin 21 sentyabrında
Bakıda ziyalı ailəsində doğulub. Ailəsinin tarixçəsi
Stalin repressiyasının amansız epoxasına xas olan digər
nümunələr kimi faciəlidir. Nurəngiz Gün - Qulubəyovlar
ailəsindəndir (sovet dövründə bu "narahat”
soyadı neytral "Quliyeva” ya dəyişməyə məcbur
olmuşdu). Şairənin, dövrünün məşhur həkimi,
taun xəstəliyi ilə mübarizə aparan, xəstələri
təmənnasız müalicə edən, Hüseyn Cavidin və
Nəriman Nərimanovun dostu olan babası 1917-ci ildə
bolşeviklər tərəfindən öldürülüb.
1937-ci ildə isə ailəsini əslən təbrizli
olduqları üçün İrana sürgün edirlər.
Təkcə ailənin kiçik qızı olan Nurəngiz
Günün anası Bakıda qalır. Çünki o,
artıq nişanlı idi. Nurəngiz xanımın
dayısı - Ağa Səlim Hacızadə 1946-cı ildə
Bakıya qayıdır. Lakin talehsizlik ailədən əl
çəkmir. O repressiya olunaraq Sibirə sürgün edilir və
orada həyatını itirir. Nurəngiz Günün digər
dayısı - İranda məşhur rəssam olan, əsərləri
ABŞ-da, Avropada sərgilənən Ağa Kərim
Hacızadə bütün həyatı boyu vahid Azərbaycan
ideyası uğrunda mübarizə aparmış, əqidəsinə
görə dəfələrlə şahın zindanına
salınmışdır. O, ömrü boyu Cənubi Azərbaycanla
Şimal arasındakı sərhədlərin
yıxılacağı günün ümidi ilə
yaşamış, ancaq həmin işıqlı günü
görmək ona qismət olmamışdır. Sərhədlərin
açılmasına bir-neçə gün qalmış vəfat
etmişdir. Bütün bu yaşananlar, ailə dramı
sonralar Nurəngiz Günün yaradıcılığında
təbii ki, öz əksini tapacaqdı.
Nurəngiz xanım Mirzə Ağa Əliyev
adına Mədəniyyət və İncəsənət
İnstitutunu bitirmişdir. Onun ilk iş yeri demək olar ki, 15
il ard arda çalışdığı Azərbaycan Dövlət
Teleradio Verilişləri Komitəsi olmuşdur. Qısa
müddət ərzində onu bütün Azərbaycan
tanıdı - dinləyicilər əvvəlcə onun səsini,
sonra özünü sevdilər.
İri badamı gözləri, incə burnu,
topa parlaq qara saçları olan bu xanım, gənc azərbaycanlı
qızlar üçün həqiqi bir dəb ikonasına
çevrilmişdi.
Nurəngiz Gün diktorlardan Roza Tağıyeva,
Natəvan Hacıyeva, Ofelya Sənani, Rafiq Hüseynov ilə
birlikdə Azərbaycan Televiziyasının siması idi.
Üstəlik o, təqdim olunan mətnləri mexaniki səsləndirən
adi diktor deyildi. O, ”Səadət” qadın proqramından
tutmuş "Klassik irsimizdən” kimi bədii-ədəbi
layihələrə qədər müxtəlif səviyyəli
və məzmunlu onlarla proqramın müəllifi və
aparıcısı idi. Təəssüf ki, subyektiv səbəblər
üzündən Nurəngiz xanım televiziyadan
uzaqlaşmağa məcbur olur.
1979-cu ildən etibarən o, bitirdiyi doğma təhsil
ocağında səhnə danışığı müəllimi
kimi çalışmağa başlayır. Ancaq Nurəngiz
Gün institutda çox az işləyir, kafedra müdiri ilə
fikirləri düz gəlmədiyindən 1984-cü ildə
oranı tərk edir. Xoşbəxtlikdən həmin dövrdə
o, artıq istedadlı ədəbiyyatçı kimi
tanınırdı. 80-ci illərin əvvəllərində
onu o zamanın bəlkə də ən nüfuzlu təşkilatı
olan SSRİ Yazıçılar İttifaqına qəbul edirlər.
Daxilən azad, düşüncələrində müstəqil
olan bu istedadlı qadın bütünlüklə özünə
doğma olan poeziya dünyasına köklənmişdi. Bu
dünya onun pənahgahı, sığınacağı,
dualarının evi, bütün həyatının mənasına
çevrilmişdi. Elə buna görə də onun bir
çox məhrəm şeirlərinin duaya bənzəməsi
təsadüfü deyil.
Maraqlıdır ki, Nurəngiz Gün ədəbiyyata
nəsrlə gəlib. 1981-ci ildə "Ulduz”
jurnalının 4-cü sayında onun «Tanrı - bəşər
övladıdır» povesti çap olunur. Daha çox poemaya
oxşayan bu povestin ana xəttini bir neçə cümləylə
nəql etmək çox çətindir.
Tanrını - əsərin
qəhrəmanını - onun atası uşaqlıqda bu adla
çağırıb, əslində
isə qızın adı Məryəmdir. Hədər yerə
demirlər ki, insanın adında onun həyat kodu
proqramlaşdırılıb. Belə ki, Tanrı
adlandırılan, adının mənası müqəddəslik
rəmzi olan Məryəm adlı qız özünün ən
xoşbəxt anları hesab etdiyi
uşaqlıq xatirələri ilə yaşayır.
Artıq böyüyən və öz balaca qızı ilə
kəndə - bir zamanlar bibisinin yaşadığı evə
gələn Məryəm anlayır ki, uşaqlıq lövhələrindən
heç bir iz qalmamışdır.
Bu yetmirmiş kimi, üstəlik bibisinin evində şər
və haqsızlıqla qarşılaşır. Məryəm
təbiəti etibari ilə mübariz deyil. O, çox kövrək
və zərifdir, öz romantik dünyasında yaşayır.
Ancaq lazım gələrsə insanların
amansızlığına qarşı çıxa bilər,
bəşər övladı olan Qınıq adlı
kiçik qulluqçu qızı həyata qaytarmaq
üçün güclü ola bilir.
Bu povest, Nurəngiz Günün oxumaq nəsibim
olan digər nəsr əsərlərində, məsələn
"Qırmızı gecə” povestində də olduğu
kimi, sanki nəsirlə deyil, nəzmlə
yazılmışdır. Bu əsərlər ahəngli, təsirli,
yuxu ilə gerçəyin, keçmişlə bu
günün, romantik xəyallarla xatirələrin
qarışdığı poetik şeirlərə bənzəyir. Bu povest və hekayələrdə
heç də həmişə fərəhli işlərdən
söhbət açılmasa da, onlar sehrli nağıllara bənzəyir.
Nurəngiz Günün Qınıq adlı "zoluşka”
haqqında yazdığı povest eynən sehrli
nağılların sonluğunda olduğu kimi bitir - göydən
üç alma düşür…
Nurəngiz Günün povest və hekayələri,
hələ gənc
yaşlarında qələmə alınmasına baxmayaraq, Azərbaycan
dilinin zənginliyi ilə heyran edir. Xüsusilə
"Tanrı bəşər övladıdır” povesti
yalnız müəyyən bir reqionun əhalisinə xas olan
dialektlərlə, arxaizmlərlə diqqət çəkir.
Əsərdə hər personaj öz dilində
danışır. Danışığından, hətta
dialektindən həmin personajın
xarakterini anlamaq mümkündür.
Uğurlu başlanğıca baxmayaraq, Nurəngiz
Gün nəsrdə öz təcrübəsini davam etdirməyib
və ona əsl məşhurluq və çoxsaylı oxucu sevgisi
qazandıran poeziya ümmanına tamamilə qərq olub.
Qəfəsdə bülbül…
…Nurəngiz Gün poeziyaya XX əsrin 70-ci illərinin
sonu, 80-ci illərinin əvvəlində gəlmiş olsa
da, əslində onun
yaradıcılığı mahiyyəti etibariylə sovet
«altmışıncılarının” böyük humanizm ənənələrinin
daşıyıcısı kimi üzə
çıxırdı. O, bir çox şeirlərində
poeziyasının əsas məğzi olan insanlığa sanki
himn tərənnüm edir.
İnsandır düşüncəm də,
nəfəsim də.
İnsandır nəğməm də,
titrəyən səsim də…
İnsanlarsız nə dəniz, nə sahil,
nə qaya?
İnsanlarsız nəyə lazımsan,
dünya?
Bu sətirlər Oljas Süleymanovun «Torpaq,
insana təzim et!» adlı məşhur poeması ilə səsləşir.
Nurəngiz Gün öz şeirlərində
günəşə, işığa əbədi himn oxuyur. Təsadüfi
deyil ki, onun «Gün» təxəllüsü
də elə işıqlı həyatın başlanğıcının
ifadəsidir.
Kölgə sözü yaddır mənə.
Heç kəsin kölgəsində
yorulub qalmamışam.
Kölgəsində itmərəm heç kəsin.
…1980-ci il. Şairə gündəlik həyatın
buxovlarından, şəhərin səddlərindən və
keşməkeşlərindən xilas olmağa
çalışır. Axı o nə vaxtsa meşədə
ağac olub və günlərin birində təbiətin
ağuşuna qayıdacaqdır («Bir zaman ağac idim»). Nurəngiz
xanım qəfəs bülbülü alır ki, onu azad etsin
və quşu bu sözlərlə açıb buraxır:
Uç, uç!
Geniş ormanlar yaxşıdır.
Baxma ki, pələngi, aslanı var.
Uç, uç!
Ormanlar bir yaşıl nağılın yağışıdır...
Pulum çatdı
bu biricik qəfəs azadlığına.
Və əgər,
İşdi-şayəd,
pulum daha çox olarsa,
onda açıb buraxacam
dünyadakı
bütün
haqsız
qəfəs
düçarlarını!
Ümumiyyətlə Nurəngiz Gün şeirlərində ağaclarla, meşəylə, quşlarla və heyvanlarla sənli mənlidir, azad küləyə, çağlayan okeana qaynayıb-qarışmışdır. O, gecənin nəhayətsiz və boş qaranlığı ilə danışır, gələn günü salamlayır, həyat verən Günəşə dua edir. Şairənin «Qaçıram» adlı şeiri isə, əsil azad insan kredosunu, şərəf kodeksini ifadə edir.
Boş haylardan
haraylardan,
təmtəraqlı
otaqlardan, -
saraylardan qaçıram!
Yersiz gülüşlərdən,
saxta, yaltaq öpüşlərdən
qazanc güdən,
söz üyüdən
görüşlərdən qaçıram!
Əli baltalı qollardan
dolam-dolaşıq yollardan,
boş küylərdən,
kələklərdən qaçıram!
Şairə insan
qərəzinə, ədalətsizliyə yer olmayan, səmimi
hisslərin hökm sürdüyü öz dünyasında
xoşbəxtdir. Diqqət edilməli olan bir məqam da ondan
ibarətdir ki, bütün bu və digər şeirlər,
80-ci illərin əvvəllərində, daha doğrusu, bir
çox ədəbiyyatçıların partiya və hakimiyyətin
tapşırıq və sifarişiylə yazdığı
sovet dövründə çap olunan «Ağ qanadlar» adlı
şeirlər kitabında yer alıb. Nurəngiz Gün həmişə
məhz qəlbinin, ruhunun hökmü ilə yaradıb. O, həyatda
da poeziyasında olduğu kimi idi - təmtəraqlı sözlərdən,
təriflərdən qaçırdı, saxtakarlığa və
qeyri-səmimiliyə nifrət edirdi. Şairə
özünün bütün asan olmayan həyatı boyu
özü olmaq haqqını qazanmışdı…Əlbəttə,
Nurəngizin əksər şeirlərinin lirik qəhrəmanı
- o, özü, onun fikir və yaşantıları, qorxu və
həyəcanları, həyatdan köçən valideynlərinin
həsrəti, onu bu gözəl dünyaya bəxş edən
anasına minnətdarlığı, böyüməkdə
olan qızıdır. Eyni zamanda, Nurəngiz Günün
poeziyasında vətəndaş lirikasının nümunələri,
yüksək vətənpərvərlik hissini tərənnüm
edən şeirlər, doğma vətənə və
torpağa məhəbbət nümunələri yetərincədir.
O, öz nəslinin istedadlı şairləri kimi Ezop dilində
də danışmağı bacarır. Bu mənada «Döngəli
dalan» şeirini qeyd etməliyik. Şeirdə, ona hücum edən
hörümçəklərin, həşəratların və
digər bu kimi ikrah doğuran obrazların arxasında əslində
real insan surətləri dayanır. O, yaltaqlığa,
simasız cahillər xoruna qarşı çıxır,
onlara gülür, əl-ələ verib bu
zorakılığa və pisliyə qalib gəlməyi
bacaracaq vicdanlı, ləyaqətli, vətənini sevən ərləri
köməyə çağırır.
80-ci illərin ortalarında və sonlarında Nurəngiz Günün poeziyasında daha çox tənqidi notlar eşidilir. Hədər yerə deyil ki, o, «Mən gülürəm» adlı şeirini böyük Azərbaycan satirik şairi Mirzə Ələkbər Sabirin xatirəsinə ithaf etmişdir. Bu o zamanlar idi ki, dünənki kütbeyinlər, cahillər ön plana çıxaraq meydanları və stadionları doldurmuşdular, hakimiyyətin zirvəsinə qalxmışdılar - bir sözlə köpüklər ictimai həyatın səthinə yüksəlmişdilər. Nurəngiz Gün də öz şeirlərində bu nizamsızlığa etiraz edir, bu ağılsız xora qoşulmamaq üçün xilas olmağa çalışır, özünü evinin sakitliyində ağ vərəqlər arasında gizlədir. Bunun özü də özünəməxsus bir etiraz formasıdır. Şairə həmin dövrün reallıqlarıyla barışmır, sovetlərin sonunun gəldiyi xəbərini imperiya dağılmazdan çox illər əvvəl şeirlərində sanki xəbər verir.
«Pələng yuxusu», «Ehtiyat», «Açıq
söhbət», «Öz aramızda qalsın» və xüsusən
«Qəfəs respublikaları» kimi şeirlərində, o,
hansısa qüvvəni (yəqin ki, «böyük
qardaşı») bütün qəfəslərdəki quş və
heyvanları qəfəslərdən açıb azadlığa
buraxmağa çağırır. Bu şeir 1986-cı ildə,
hələ Qorbaçov «yenidənqurma»sının ilk küləklərinin
əsdiyi vaxtlarda yazılsa da, bir neçə il keçəndən
sonra - ölkədə senzuranın bir qədər zəiflədiyi
zamanlarda işıq üzü görə bilmişdir.
Xocalı simfoniyası
90-cı illərdə Nurəngiz xanımın yaradıcılığında amansız düşmənin təhqir və talan etdiyi torpaqlarımızın motivləri qabarıq şəkildə səslənirdi. Xalqının başına gələnlərdən hədsiz sarsılan Nurəngiz Gün özünün şedevrini - "Xocalı simfoniyası" poemasını yaradır. O, hələ sovet dövründə, özünə xas olan romantik, lirik-dramatiik ruhda hərbi-vətənpərvərlik mövzulu şeirlər yazırdı. Belə ki, 1981-ci ildə Nurəngiz Günün "Salamat ol, Ağca yol" adlı poeması çap olunmuşdur. Böyük Vətən müharibəsinin özü ilə gətirdiyi faciə, 40 il oğlunun müharibədən qayıtmasını gözləyən ananın obrazında göstərilir. Poema 20-ci əsrin 80-ci illərində meydana çıxsa da, təəssüf ki, üstündən 10 və ya 20 il keçməsinə baxmayaraq, aktuallığını itirmir. Əsər bu gün də aktualdır. Çünki Azərbaycanda yüzlərlə, minlərlə ana Qarabağ müharibəsindən dönməyən övladlarının yolunu gözləyir. Nurəngiz Günün poemasının lirik qəhrəmanı kimi, kədər və ümidlə, gözləyir…
«Xocalı simfoniyası» poeması – Xocalı soyqırımı mövzusunda yazılan ilk bədii əsərdir və əgər belə demək mümkündürsə şairənin ürəyinin qanı ilə yazılıb. O, gah xristian allahına müraciət edir, gah da çox sevdiyi Məryəm anaya belə bir dəhşətli cinayətin törədilməsinə necə yol verdiklərini sual edir:
Ah! Boğulur, cocuqlar,
Yorulur torpağın altında
Cocuqlar!
Əlləri, qolları yorulur…
Heç bir şey anlamır, Cocuqlar!
Cocuqlar top-top oynamaq istəyir,
torpağın altında.
Cocuqlar bir təhər ovunar
havasız… nəşəsiz...
torpağın altında…
O! Məryəm!...
Ancaq ki, ana məməsi istəyir körpələr torpağın altında!
Heç bir şey anlamır İnqalar!..
İnqalar ana döşü əvəzinə
İndicə torpağı əməcəklər!..
Nurəngiz Günün Xocalı
soyqırımının qurbanlarına anım fəryadı
insanı qəlbinin dərinliklərinə qədər
sarsıdır, oxucunu uzun müddət tərk etmir, mənəvi
iztirab keçirməyə vadar edir. Əsil sənət əsərlərinin
yazılmasının məqsədi də elə budur.
Bu poema demək olar ki, ölkənin
bütün əsas telekanalları tərəfindən
ekranlaşdırılıb. 2011-ci ildə isə «Xocalı
simfoniyası» Azərbaycan televiziyasında sənədli-publisistik
film kimi yeni həyat qazanıb…
Apar məni, apar, apar…
XXI əsrdə onun
yaradıcılığında yeni motivlər görünməyə
başlayır - bunlar, hər şeydən əvvəl
qardaş Türkiyə, Şimali Kipr mövzusu, hədsiz
sevdiyi Nazim Hikmətə həsr etdiyi poemadır. Nurəngiz
xanımın poetik dili mürəkkəbləşir, dərin
obrazlılıq ortaya çıxır, şairənin
özünün yaratdığı neoloqizmlər diqqət
çəkir. Nurəngiz Günün
yaradıcılığının bu xüsusiyyəti və
ümumilikdə bütün yaradıcılığı dərin
təhlilə və tədqiqə möhtacdır. Yeri gəlmişkən,
sevindirici haldır ki, onun ədəbi irsi AMEA-nın Nizami Gəncəvi
adına Ədəbiyyat İnstitutunda xüsusi
dissertasiyaların mövzusuna çevrilmişdir.
Türkiyədə Nurəngiz Günün
yaradıcılığı populyar və sayqın
olmuşdur. O, 1992-cü ildə
TÜRKSOY-un Ankarada keçirilən ilk qurultayında Azərbaycanın
ilk və yeganə təmsilçisi kimi iştirak etmişdir.
Azərbaycanda və Türkiyədə «Kuzey Kıbrıs rüzgarları»
poeması yayınlandıqdan sonra isə Şimalı Kipr
Respublikasının Prezidenti Rauf Denktaş tərəfindən
hörmətlə qəbul edilmişdir. Onun şeirləri
Türkiyənin nüfuzlu jurnallarında çap olunmuş,
çox sayda qəzetlərdə
dərc edilmiş, Türkiyə televiziyasının ekranlarından
səsləndirilmişdir. 2014-cü ildə Nurəngiz Gün
Türkiyənin ən nüfuzlu mükafatlarından birinə
– «Türk ədəbiyyatına xidmətlərinə görə»
mükafatına layiq görülmüşdür.
Nurəngiz Günün dili –
çoxobrazlıdır, alliterasiyalı, ahənglidir. Onun sətirlərini
rus dilinə çevirmək bir o qədər asan deyil. Tərcümədə
bəlkə də oxucuya yalnız mənanı
çatdırmaq olar, ancaq onun şeirlərinin musiqisini
çatdırmaq demək olar ki, mümkünsüzdür. Məsələn,
bu sətirləri necə çevirəsən?
Ən çox qısqandığım
Və
Anlayıb, anlatdığım şey:
Bir ulu eşq!
Bir həzin səsli ney,
bir də
Quzeylərin dərdindən
xəbərsiz
Güney.
Gün, ey!...
Nurəngiz Günün
yaradıcılığı haqqında çox
yazılıb və deyilib. Onun haqqında Nəriman Həsənzadə,
Sabir Rüstəmxanlı kimi məşhur şairlər, Vaqif
Yusifli kimi görkəmli tənqidçilər, İsa Həbibbəyli,
Teymur Kərimov, Nizami Cəfərov, kimi böyük alimlər
yazıblar. Onlar şairəyə Azərbaycan poeziyasına gətirdiyi
mövzu və obraz zənginliyinə, bəyaz şeirin ən yaxşı ənənələrini,
böyük Rəsul Rzanın ənənəsini qoruyub
inkişaf etdirdiyinə görə, heç bir zaman kimsənin
qarşısında əyilmədiyinə, ən sərt
dönəmlərdə belə,
axına qarşı gedərək, yüksək Şair
adını ləkələmədən
yaşadığına görə minnətdarlıq ediblər.
Yeri gəlmişkən mən, Nurəngiz Günün
poeziyasını dünya ədəbiyyatına bəyaz
şeirin öncül nümayəndələri kimi daxil
olmuş Marina Svetayeva, Bella Axmadulina kimi böyük Rus
şairələri ilə müqayisə edərdim.
Nurəngiz Günün özünəməxsus manifestinə çevrilən "Yol gedirəm”şeiri onun poeziyasının pərəstişkarları arasında bəlkə də məşhur və sevilən şeirlərindən biridir.
Dodaqlarımda təbəssüm,
Bəbəklərimdə ümid və qürur,
İçimdə ağlamaq ehtiyacı...
Yol gedirəm, yorulanadək.
Ovcumda sirr,
Barmaqlarımda qabar,
Ürəyimdir... varım-yoxum
Yol gedirəm, saplağından qırılanadək.
Saçlarımda rüzgarım,
Ruhumda ana laylası,
Başımda məğlub eşqim
Yol gedirəm, sinəm qaralanadək.
Önümdə silsilə dağlar,
Sərt qayalar, soyuq dəniz
Qərib canla, bu tək cana, qürub çağı
Yol gedirəm, öləziyib saralanadək.
Arxamda sarp enişlər,
Çiynimdə Günəş tayası,
Ağuşumda Jaləm və titrəyişim...
Yol gedirəm, yol olanadək.
Bax belə, Nurəngiz Gün başını
dik tutaraq, qürurla öz yolunu getdi, poeziyanın üfüqlərində
parlaq ulduz kimi əbədiyyətə qovuşdu. Prezidentin fərdi
təqaüdçüsü, çoxsaylı beynəlxalq
mükafat və diplomların laureatı olsa da, hansısa
xüsusi titulların sahibi olmadı. Təəssüf ki, buna
ömrü vəfa etmədi... Xalq şairi adını
almağa sayılı günlər qalmış
gözünü əbədi yumdu... Lakin xalqın sevimlisi
olmaq titulunu sağlığında qazana bildi. Nurəngiz
Gün Azərbaycan
poeziyasına onun layiqli və
parlaq nümayəndələrindən biri kimi daxil oldu.
Əminəm ki, Nurəngiz Gün poeziyasının anlamı,
onun poetik söz xəzinəsinə bəxş etdiyi töhfələrin
dəyəri getdikcə daha çox dərk ediləcək və
o, Azərbaycan ədəbiyyatı tarixində əbədi
yaşayacaqdır.
Elmira Axundova
Azərbaycanın
Xalq yazıçısı
Kaspi 2018.- 13-15 oktyabr.- S.15-16.