Üslubundan tanınan
şair
70 yaşını tamamlayan Qəşəm
İsabəylinin uşaqlar
üçün qələmə aldığı "Balaca,
bapbalaca” ilk şeirlər kitabı 1982-ci ildə çap
edilib. Kitabda toplanan şeirlər kiçik yaşlı
oxucuların diqqətini cəlb etmişdir. Lakonik və dərin
poetik məna kəsb edən, kitaba müsbət münasibət
görkəmli şair Məmməd İsmayıldan gəlmişdir.
Kiçik həcmli bu kitab Qəşəm İsabəylinin
balaca uşaqlara ilk töhfəsi idi. Məmməd
İsmayıl bu kitaba daxil edilmiş "Torağaylar”
şeirini təhlil edərək yazır: "Mən Qəşəm
İsabəylinin "Torağaylar” şeirində və
başqa yazılarında uşaqların
göyqurşağı – xəyal dünyasına bir daxili
maraq hiss eləmişdim. İndi "Torağaylar”ı Qəşəmin
uşaqlar üçün yazdığı ilk kitabın
oxuyanda sevindim, necə deyərlər, o intuisiyamın düz
çıxmasına inandım. Kitab "Balaca, bapbalaca”
adlanır. Adı da, özü də "balaca” olan bu kitabda
uşaqların "barmağını yalaya-yalaya”
oxuyacağı çox şeirlərlə rastlaşdım. Məncə,
poeziyada adilikdə qeyri-adilik axtarışı, gözlənilməzlikdə
sehr də vacibdir. Sehrsiz poeziya adi fakt və informasiya
yığınından başqa bir şey olmayacaq. Qəşəmin
yaradıcılığında bax, belə bir sehr var. Oxucu bu
sehrin təsiri altına düşüb, müəllifin
"yalan” və "uydurmalarına” da, mübaliğə və
həqiqətlərinə də eyni dərəcədə
inanır”.
Şairin uşaq şeir
yaradıcılığı Respublikamız müstəqillik
illərinə qədəm qoyandan sonra daha bitkin şəkildə
görünməyə başlamış və artıq bir
çox tanınmış qələm sahiblərinin də
marağına səbəb olmuşdur. Onun uşaqlar
üçün yazdığı "Nənəm təkdi”
adlı şeirlər kitabı mövzu-ideya istiqamətli
yönümlü olmaqla yanaşı fərdi orijinal üslubu
və bədii söz hörgüsü ilə seçilir,
şeirlərində, obrazlı fikirlərində milli
koloritlilik daha qabarıq şəkildə görünür.
"Nənəm təkdi” kitabındakı uşaq şeirlərini
təhlil edən yazıçı-publisist Əjdər Ol
yazır: "Qəşəm İsabəylinin bu
kitabını oxuyanda çox qəribsədim. Şirvanın
ağacı – yulğun kolları, quşotu, yovşan olan
şoran düzləri üçün burnumun ucu göynədi.
Yayda, istinin cırhacırında "su” deyib,
ilğımına qaçdığımız boz düzlər
gözümün önünə gəldi. Günəşdən
yanıb qaralmış, şaxtadan əlləri
çat-çat olmuş, qarışqa kimi qaynaşan,
işi-gücü başından aşan tanış üzləri
andım”.
Qəşəm İsabəylinin mövzu-ideya istiqamətli zəngin şeir yaradıcılığındakı bədii təxəyyüldə bu prinsiplərlə bağlılıq hallarına kifayət qədər rast gəlmək olur. Canlı təbiətə olan heyranlıq, təbiət hadisələrinin inandırıcı təsvirinə aparan obrazlılıq, milli poetik koloritli meyllər, uşaqların kövrək düşüncə tərzini poetik fiqurlar cərgəsi ilə düzür. Bu kimi predmetlərə bədii təxəyyül tərzi ilə yanaşmalar onun şeir yaradıcılığının mövzu-ideya istiqaməti müstəvisində üstün cəhətlərini bir daha aydın göstərir. Üzdə görünən bu səpgili xarakterik xüsusiyyətləri bütövlükdə götürsək, onun uşaq şeirlərinə xas olan bitkin məziyyətlərdən biri kimi dəyərləndirmək olar.
Şair öz ideyalarını, bədiiliyə
xidmət edən estetik fikirlərini, müasir həyata sərrast
baxışlarını kiçik yaşlı oxuculara
çatdırmaqla uşaq şeirlərindəki metaforik ifadələrə,
söz və fikir yığcamlığına xüsusi yer
verir və uşaqların yaş mərhələsindən
asılı olmayaraq bundan yorulmur, əksinə, misraların məna
dəyərini daha dərindən dərk etdirməyə
çalışır və kövrək yaddaşlara tez
hopdura bilir.
Q.İsabəylinin əsasən yuxarı sinif şagirdləri üçün qələmə aldığı "Ay külək” şeiri mövzu, üslub yeniliyinə və bədii poetik məziyyətlərinə görə bir sıra tanınmış yazıçıların və uşaq ədəbiyyatı tədqiqatçılarının diqqətini cəlb etmişdir. Bir sıra elmi monoqrafiyalarında öz təhlilini tapmışdır. Lakin yığcam və mənalı şeirinin mahiyyətinə az əhəmiyyət vermişdir. Dialoq şəklində qurulan, hər misrada küləyin xarakterik xüsusiyyətləri açılır. Həmin şeirə müraciət edək:
– Ay külək, nə əsirsən?!
– Əsməsəm, olmaram mən.
– Olmağının xeyri var?!
– Xeyri var ki, varam mən.
– Qışda nə xeyrin var, hə?!
– Qışda yağış-qaram mən.
– Yazda bəs?!
– Ağacları oyadan nübaram mən.
– Yayda nəsən, ay dəli?!
– Yaydamı... baharam mən?!
– Payızda bəs?!
– Payızda
Aşıb-daşan varam mən;
Bağça dolu xəzələm,
Budaq dolu baram mən.
Göründüyü kimi, Q.İsabəylinin
bu şeiri uşaqla təbiət hadisəsi olan dəlisov
küləyin arasında gedən təbii dialoq üzərində
qurulmuşdur və şairin öz qarşısına
qoyduğu əsas məqsəd isə təsvir etdiyi təbiət
hadisəsinin – küləyin xarakterik xüsusiyyətlərini
milli uşaq ədəbiyyatı nümunəsinin şirin
anlam dili və harmonik vüsəti ilə diqqətə
çatdırmaq istəyidir və istedadlı şair onu da nəzərə
almışdır ki, dialoq şəklində bu üsulla
yazılan poetik misralar uşaqların kövrək
yaddaşlarına daha tez həkk olunur.
Q.İsabəyli təbiət hadisələrinin
artıq müasir coğrafiya elminə məlum olan sirli məqamlarını
dərindən bildiyinə və elmə məlum olan təbii
hadisələrin düzgün poetik şərhini verdiyinə
görə onları inandırıcı tərzdə, poetik
obrazlı ifadələrlə öz oxucularına təqdim
etmişdir.
Q.İsabəylinin yeni mövzu-ideya istiqamətli
bədii sənətkarlıq xüsusiyyətləri, qələmə
aldığı uşaq şeirlərinin maraqlı məzmunu
kiçik yaşlı oxucuları dərindən
düşündürür, bilgi dairəsini genişləndirir
və təsvir olunan müxtəlif predmetlərin xassələrini
öyrətməyə istiqamətləndirir. Onun dialoq şəklində
yazılmış "Çinar” şeirində uzun
ömürlü bu məğrur ağacın yaşam yolu
sadalanır və sonda bu canlı varlığın babanın
əlləri ilə yaşadığını və
yaşının bir əsrə çatdığı nəticəsinə
gəlinir:
– Neçə yaşın var, çinar?
– Köklərimdən soruş, gəl.
– Ay çinarın kökləri,
– Siz bilərsiniz məgər?
– Biz nə deyək, yaxşısı
Tap beli, beldən soruş!
– Ay bel, sən nə deyirsən?
– Tap əli, əldən soruş.
Tapdım əli... buy, bu ki,
Babamın əlləriymiş;
Çinarın başı üstə
Bir əsrin illəriymiş.
Şairin bütün şeir
yaradıcılığında uşaqları öz
arxasınca aparan bəzən ciddi və bəzən də məzəli
görünən motivlərə rast gəlmək
mümkündür. Məsələn, Vətən və vətənpərvərlik
mövzusu onun poetik misralarında nə qədər obrazlı
səslənirsə də, uşaqların çöhrəsinə
təbəssüm bəxş edən "Yalan”,
"Küçüklər”, "Qarınqulu” və sair məzəli
şeirləri orijinallığı ilə kiçik
yaşlı oxucuların diqqətini cəlb edir.
Q.İsabəylinin təsvir etdiyi qəhrəmanları
müxtəlif xarakterlidir, bir-birindən fərqli
görünürlər. Məsələn,
"Döyüşçü” şeirində
özünü yersiz olaraq öyən, "zərbəsinə
dözməz buğa” kimi ağlasığmaz pafoslu ifadələr
işlədən: "O günü bir yumruğa, Həsəni
sərdim yerə” deyən, lakin Həsəni görəndə
gizlənməyə yer axtaran "qəhrəmanını”n
xarakterik xüsusiyyətlərini aça bilmişdir. Şair
qəhrəmanının bəlağətli söhbətini
poetik dillə, axıcı misralarla davam etdirmişdir.
Q.İsabəylinin poetik uşaq şeir
yaradıcılığına görkəmli bəstəkar
O.Rəcəbov bir neçə mahnı bəstələmiş,
"Çörək haqqında nəğmələr”
kitabında nota salınaraq çap edilmişdir.
"Sarıbuğda”, "Çörək”, "Anam
çörək yapanda”, "Əriştə”, "Anam, nənəm,
bir də mən”, "Ay nənəli”, "Nənə,
mübarək olsun”, "Atlı Anar” və sair mahnılar
efirlərdə səsləndirilmişdir.
Q.İsabəylinin şəxsiyyəti onun
yaradıcılığından ayrılmazdır. O,
üslubundan tanınan şairlərdəndir.
Şəfa
Əhmədova
Azərbaycan
Dövlət Pedaqoji Universitetinin doktorantı
Kaspi 2018.- 20-22 oktyabr.- S.23.