Adətən, nifrət və qəzəb
daha səmimi olur
şair, esseist Səlim
Babullaoğlu ilə müsahibə
–
Ədəbiyyatın missiyası nədir? İllər
keçdikcə bu sualla cavabınız dəyişibmi?
– Əksinə, ədəbiyyatla bağlı ilk dövrlərdə, yəni hələ uşaqlıqdan nağıllarla tanış olduğum illərdə formalaşan duyğum-düşüncəm nə idisə, elə də qalır – ədəbiyyat insana kömək etməlidir, insanı insana xidmətə, köməyə sövq etməlidir. Məsələn, bir nağılda əzilən tərəf varsa, xəyalən haqsızlığa uğrayanların yanında olursan, yardım göstərmək istəyirsən. Bu, elə həm də ədəbiyyatın missiyasını müəyyənləşdirmək deməkdir. Ədəbiyyat insanlara kömək etmək üçün vasitədir. Yəni zamanla ədəbiyyatın hədəf yox, vasitə olması ilə bağlı düşüncələrim dərinləşir. Ədəbiyyat insanın insana xidmətdə malik olduğu ən böyük vasitənin – Sözün təzahürlərindən biridir. Allahı nişan verən vasitələrdən biridir həm də. Yaxud olmalıdır.
– Amma bir məqam var. Nəzərə alsaq ki, Söz özü konkret anlayış deyil və heç də həmişə xeyrə xidmət etmir, təhlükəli vəziyyət də yarana bilər.
– Əlbəttə. Sözlə insanı yaralamaq da olar, xilas etmək də. Ədəbiyyat da söz sənəti kimi sözün bütün imkanlarını özündə birləşdirir.
– Yəni ədəbiyyat aldada, azdıra da bilər.
– Bəli, insanlar bir qayda olaraq bütün işlərini sözlə həyata keçirirlər – sevirlər, vəd verirlər, aldadırlar, özlərinə, dostlarına, yaxınlarına xəyanət edirlər. Ədəbiyyatda da belədir. Bəzən müəllif bunu qeyri-iradi edir, sadəcə, sözün, dəqiq desək, prosesin, yəni sözlə izdivacın sehrinə düşür, özü də aldanır. Bəzən də bilərəkdən edirlər. Məsələn siyasi ideoloqlar yüksək tribunalardan nitq söyləyirlər, yüksək vədlər verirlər, onlar, təbii ki, qəsdən yalan danışırlar. Təsadüfi deyil ki, siyasətçilər arasında böyük natiqlər və yazıçılar da olub. Əlbəttə, filosofların, siyasətçilərin də öz aldanışları ola bilər, yanlış ideologiyaya inanırlar, həyatlarını buna həsr edirlər, qalın-qalın əsərlər yazırlar. Bu əsərlər öz dövrlərində, tutalım, yüz, ya min oxucuya təsir göstərir, amma ondan sonra gələn nəsillər daha böyük şər də törədə bilirlər. Tarixdə buna nümunələr çoxdur.
– Bu mənada təhlükəli
hesab etdiyiniz əsərlər varmı?
– Müasir ədəbiyyatdan.... məsələn, Mişel Uelbek... onun prozasını ziyanlı hesab edirəm, nəsri çox iyrəncdir, hərçənd, esseləri və poeziyası təmiz və maraqlıdır. Mənə görə... Yeri gəlmişkən, bunu o özü də etiraf edib – müsahibəsində deyib ki, mənim "təmiz” ərazim – şeirlərimdir.
– Yazıçı və şəxsiyyət mövzusu həmişə mübahisəyə səbəb olub. Necə düşünürsünüz, şərti olaraq belə deyək, pis, ya əxlaqsız adam yaxşı əsər yaza bilərmi? Məsələn, Hüqonun gerçəkdə azyaşlılara meylli və qadın hərisi olduğu söylənilməkdədir.
– Hüqoyla bağlı bu deyilənlər az inandırıcıdır… Bilmirəm… Mopassan, Rembo, Verlen və başqaları ilə də bağlı bənzər şeylər yazırlar. Hamı səhv edə bilər. Amma əsas olan budur ki, o, səhvini anlayacaqmı, peşmanlıq duyacaqmı, sonra hansı nəticəyə gələcək, nə qərar verəcək, gəldiyi nəticələrə sadiq qalacaqmı? Təkrar səhv edib, təkrar peşmanlıq çəkəcəkmi? Gəlin insanlar barədə pis, ya yaxşı adam kimi hökm verməyək. Bir də görürsən, çox pis hesab etdiyimiz adam elə bir yaxşı addım atır, heyrətə gəlirsən. Bu mənada ən pis adam bir gün dünyanın ən yaxşı mətnini yaza bilər. Və ya əksinə, çox yaxşı hesab elədiyimiz adam sabah çox pis iş görə bilər, o cümlədən, pis mətn yaza bilər. Düşünürəm ki, yazıçının insan kimi səhv əməlinin arxasında ciddi peşmanlıq – iztirab yatacaqsa və o, həmin təcrübəni mətnində dürüst şəkildə bölüşə biləcəksə, həmin ədəbiyyat ən azından səhvi göstərmək baxımından qazanacaq.
– Mətndə əsas olan nədir?
İdeya, məzmun, ya forma?
– İnsanda əsas
olan nədirsə, mətndə də odur. Mənə görə, birinci inamdır. Ədəbiyyat ruhani hadisədir. İnsan Allaha inanmalıdır, bacardıqca, onun
insanlara buyurduğu kodekslərə əməl etməlidir.
Təbii ki, çətindir. İnsanın özü ilə mübarizəsindən
çətin heç nə yoxdur. İnsanın,
ideyasına sadiq qalaraq yaşaması, ona ciddi ruhi təcrübə
verir. Qalanı təfərrüatıdır.
Sonrası da budur ki, insan ədəbiyyatla
yaşamalıdır, sözə həssas olmalıdır,
daim ətrafa diqqət kəsilməlidir. Bir
də, fədakarlıq və həmdərd olmaq keyfiyyəti
mütləq olmalıdır. Yenə də
adi insani keyfiyyətlərə qayıdırıq. Yazıb-yazmamaq bəzən heç o qədər də
vacib deyil.
–
Artıq dünyada texnologiya ilə şeir yazmaq
mümkündür. Bunun üçün
kompüter proqramları var.
Robotların şeir yazacağı gün
də uzaqda deyil. Necə
düşünürsünüz, bu necə bir şeir olacaq?
– Ola bilsin, robot hansısa söz
sırasını bir nizamla düzəcək və bu, bizim
xoşumuza gələcək. Bəlkə, bunu
şeir kimi qəbul edənlər də tapılacaq. Çünki nəhayətdə, sözdür.
Sözün isə aydın məsələdir,
qüdrəti var. Amma bu, poeziya deyil, bunun sırf
yaradıcılıq prosesi ilə heç bir əlaqəsi
olmayacaq. Çünki yaratma prosesi ruhla
üzvü əlaqədə baş verir. Robot
"Allah”, ya "şeytan” sözünü deyə bilər.
Amma o bu sözlərin nə demək olduğunu anlayacaqmı?.. Orxan Pamuk "Yeni həyat” romanında
Rilkenin "Düin elegiyaları”nı sitat verir. Deyəsən,
9-cu elegiyanı: "Bəlkə, biz dünyaya gəldik ki,
deyək, ev, sütun, darvaza, ayna... amma elə deyək ki, bu
sözlərin özləri belə fəhm eləyə
bilmirdi...” Təxminən belədir. Yəni biz sözlərin özlərinin belə fəhm
eləmədiyi mənalarını bilirik. Bu mənada robot heç vaxt canlı şairi əvəz
edə bilməyəcək. Bütün şairlərin
adı robot ola bilməz axı… Onların yazdığı
sözün özü yox, şəkli olacaq – səsli və
cizgili şəkli… Adına da, yəqin ki,
"poeziya” deməyəcəklər.
– Necə
düşünürsünüz, forma
yaradıcılığı sonsuz prosesdir, yoxsa?
– Bəli, sonu olmayan prosesdir. Heç vaxt bitməyəcək. Məsələn,
düşünün, bir stəkan suyu nə qədər
formaya salmaq olar...
– Bəs
onda mövzu niyə azdır, tükənəndir?
– Yəqin, ona görə ki, ideya
formadan daha vacibdir. Həmin o bir stəkan suda H2O heç
vaxt dəyişmir.
– Bəs yeni başlayan yazar mətninin
alınıb-alınmadığını haradan bilə bilər?
– Bu, fərdi məsələdir,
adama görə dəyişə bilər. Təcrübəsindən
asılı olmayaraq, yaxşı mətn yazan adam
adətən, özü bunu hiss edir. Mən yaxşı mətni
həmişə hiss eləmişəm. Ona
görə də heç bir tənqidçinin, ya şairin
fikri bu illər ərzində şeirin yaxşı, ya pis
olması ilə bağlı qərarımdan döndərməyib.
Heç bir təsir göstərməyib. Senzorumuz daim bizim yanımızdadır. İnsan belə qurulub. Ruhumuz
sevinir, içimizdə təqdiredici bir hal olur. Pis iş görəndə də qəlbimizin dərinliyində
bunu bilirik.
–
Ümumiyyətlə, tənqidi təqdir etmədiyimizi bilirəm.
Amma şeirlərinizlə bağlı elə bir tənqid
olubmu ki, onu bəyənəsiniz?
– Olmayıb. Dostum
Rafiqin Həşimovun vaxtilə dediyi bəzi qeydlər mənə
kömək olub. Şairlər Əlisəmid
Kür, rəhmətlik Adil Mirseyidlə müzakirələrimiz
olub. Onların bəzən fikirləri məni
kiçik redaktələrə sövq edib. Bir nümunə
deyim, mənim yazdığım şeir belə idi:
Siz şairlər görünən
şeylərin xətrinə
əşyaları
mənasız yerə
dürtməyin
şeirin içinə.
Əlisəmid Kür dedi ki,
"dürtməyin” yaxşı səslənmir,
"dartmayın” olsun. Qəbul elədim. Yaxud, Məsiağa Məhəmmədinin fikirləri
mənim üçün önəmli olub. Xüsusən yazılarımda onun fikirlərini nəzərə
almışam. Belə şeylər olub.
Məsələn, iranlı ədəbiyyatçı
dostumuz var – Hümmət Şahbazi məqaləsində bir
irad bildirmişdi. Xatırlamıram, mən
o iradı nəzərə aldım, ya yox, amma onun irad bildirmə
tərzi xoşuma gəlmişdi.
– Tənqidlər
təriflərdən çox olub?
– Əksinə, hesab
edirəm ki, şeirlərim haqqında burada da, xaricdə də
daha çox xoş söz deyiblər. Qərəzli
tənqidlərə isə əhəmiyyət verməmişəm.
– Bəs
saxta təriflər necə, olubmu?
– Boğazdan yuxarı söz deyənlər
olub. Ola bilsin, büruzə verməmişəm,
amma bilmişəm. Ad çəkməyəcəyəm,
amma bir məqamı deyəcəyəm: yaşı
yaşımdan, təcrübəsi təcrübəmdən
çox olan bir şair kitabını hədiyyə edib,
içinə də yazıb: "şeirlərini çox
sevdiyim ustad Səlim Babullaoğluna”. Öz aləmində, bəlkə
ironiya edib, mən məsələn, ironiyanın bu həddi ilə
tanış deyiləm, amma yazıb da,
altına da imza qoyub. Sonra da yaxın adamlardan
birinə mənim haqqımda deyib ki, imkanım olsa, onu
boğub öldürərəm. İndi
bilmirəm, hansı məqamda səmimi olub. Adətən, nifrət və qəzəb daha səmimi
olur.
– Bəs
özünüz tənqid etməli olanda necə
davranırsınız?
– Mən daha çox təqdir edirəm.
İradlarımı da təklikdə deyirəm,
məsələn, "Facebook”da paylaşılan şeirlə
bağlı təkliflərimi "inbox”a yazıram, şərh
yerinə yox. Hesab edirəm, bu, daha
doğrudur. Məsələn, adam
olub ki, üzünə demişəm, nəsr yazsan, daha
yaxşıdır. Düzdür, inciyib, amma
fikrimdə qalmışam.
– Gəncləri
tez-tez sizin əhatənizdə görürük. Özünüz gənc olanda nisbətən
yaşlılardan kimlərlə görüşürdünüz?
– Zaman-zaman həmkarlarla
görüşməyə ehtiyacımız olur, bir-birimizdən
öyrənirik, çalışıram, onlara vaxt tapım.
Bu, xüsusi düşünülmüş proses deyil. Məsələn, indi gənclərdən Elşən
Mehdini götürək. Hesab edirəm ki,
nəsildaşları ilə müqayisədə daha dərindən
fikir yürüdən, alt qatları düşünən
şairdir. Bu səbəbdən, ona çətin də ola bilər. O və onun kimi cavan dostlar məni
oxuyublar, mən onları oxuyuram, ola bilər
ki, hansınınsa haqqında yazım da. O ki qaldı mənim
gənc ikən dostluq elədiyim adamlara, elə bir dövr oldu
ki, 1997–2001-ci illərdə Adil Mirseyidlə tez-tez
görüşürdük. Yaşca böyük və təcrübəli
şair kimi ona ehtiyacım vardı, tanış
olduq, dostlaşdıq. Şair Kəramətlə
bir yerdə işlədik, bir müddət onunla oturub durdum.
Ara-sıra Əlisəmid Kürlə
görüşürdük. Sonra Əjdər Olla tanış oldum. Əjdər Ol
mənim Brodskidən şeir tərcümələrimi redaktə
edən və bunu qəlbə toxunmadan çox nəzakətlə
diqqətə çatdıran adamdır. Sonralar
görüşdük, dostlaşdıq. Amma
o zaman – yəni mənim gənclik vaxtlarımda özündən
yaşca böyüklərlə dostluq eləmək indiki kimi
asan deyildi. Hər halda mənə.
–
Altına imza qoymaq istədiyiniz əsərlər olubmu?
– Olub, əlbəttə.... İndi yoxdur. Gözəl əsərlər
həmişə var, amma mənim şeirə münasibətim
dəyişib. Düşünürəm
ki, şeir vacib deyil. Bir də, Axmatovanın bir
sözü var: "Siz bilsəydiniz necə zir-zibildən
yaranır şeir”.
– Niyə
poeziyanı seçibsiniz?
– Bu suala cavabım yoxdur.
– Hekayələr də
yazıbsınız axı...
– Bir-iki hekayə ilə adam nasir olmur. Özümü
nasir hesab eləmirəm. Bir dəfə aləmi-qədimdə,
90-cı illərin ortaları, ya sonunda roman yazmaq istəmişəm,
iki-üç fəsil yazdım. Ola bilsin,
fraqment, ya hekayə kimi maraqlı olsun, amma bu təcrübədən
sonra özüm düşündüm ki, daha nəsr
yazmayım. Bir də, son illər bir-iki
qısa kinossenari yazmışam. Bu ssenari
kömək oldu ki, bir hekayə də qələmə alam –
"Bayram” adlı hekayəni. Nəsr yazmaq kimi xüsusi
bir ehtiyacı hiss eləmirəm. Dialoqlar, ya
özümlə söhbətlər yazmaq mənə daha
maraqlıdır. Uzun müddət, bəlkə
də, 300 fraqmentə yaxın "Səkonun gündəliyindən”
adlı bir silsilə yazdım. Onu da elə
"Facebook”da paylaşırdım. Bunu da nəsr yazmaq cəhdi
hesab eləmirəm. Nə vaxtsa bioqrafik bir
əsər yazmağı düşünürdüm. Amma onu da klassik mənada nəsr – roman, povest, hekayə
hesab eləmək olmaz. Bu, qəhrəmanı,
personajı Söz olan bir əsər esse-roman ola
bilər. Orada bioqrafik məqamların olması
da mümkündür. Amma yazmaq planla olmur.
Bunun üçün xüsusi impuls
lazımdır. Bir də, başqa heç
bir işlə məşğul olmamalısan. Nəsr deməyək, amma təbii ki, düz yazı
yazmaq daha asandır. Onu istədiyin vaxt
oturub yaza bilərsən. Poeziya isə
yüz faizli konsentrasiya tələb edir.
– Hazırda daha çox tərcümə
ilə məşğulsunuz.
– Bəli, tərcümə
çoxdur. "Serb ədəbiyyatı” silsiləsini
tərcümə edirəm. "Dünya
Ədəbiyyatı” dərgisinin Serbiya sayı hazırlanır.
Bundan əvvəl polyak şeirindən tərcümələr
etmişdim. Ümumiyyətlə, bir
neçə kitablıq tərcüməm var.
– Son
olaraq, Azərbaycan şeirinin gələcəyini necə
görürsünüz?
– Bu sualı mənə çox
veriblər, bu dəfə fərqli cavab vermək istəyirəm.
Ümumiyyətlə, Azərbaycan şeiri deyilən
bir şey yoxdur. Şeir var və insan
olduqca şeir olacaq, o cümlədən, o şeirlərin bir
hissəsi də Azərbaycan dilində olacaq. Məsələn, bir gənc şair var – Firudin Həmidli,
görüşməmişik, amma şeirləri çox
xoşuma gəldi. Ən son oxuduğum
cavan şair odur. Və Firudin kimi cavanlar o bir hissənin
davamıdırlar... Bir də söz insanın
havadan sonra ən çox istifadə elədiyi şeydir.
Gözəl sözdən asılı adamlar isə həmişə
olacaq, o cümlədən də şairlər.
Söhbətləşdi:
Rəbiqə Nazimqızı
Kaspi 2018.- 15-17 sentyabr.-
S.11.