Hacıbaba yolu
Rafael
Hüseynov
Onun həyat tarixçəsi bir neçə cümləylə
də verilə bilər, yaxşılı-yamanlı günləri
yerli-yataqlı yazılarsa, bir neçə yüz səhifəyə
də sığmaz. Xeyli üstdən baxılarsa, insanın
ömür yolu bitəndən sonra onun tərcümeyi-halının
bircə kəlməsiz də, yalnız rəqəmlərlə,
bircə xəsis cızıqla ifadə olunması
mümkündür. Hacıbaba Hüseynəli oğlu
Hüseynovun, bu cür yazılacaq olarsa, ən qısa
ömür hekayəti belədir: 15.III.1919–24.III.1993. Doğuldu və öldü. Rəqəmlər
arasındakı o balaca cızıq qədər qısa həyat!
Sənədlərində, onun məhz burada dəfn
olunduğunu nişan verən
başdaşında bioqrafisi elə bu təhər həkk
olunsa da, dərindəki həqiqət başqadır. Hacıbaba Hüseynov gələn və getməyən
müstəsnalar zümrəsindəndir. Ömrünün
75-ci baharını qarşılamaq ona nəsib olmadı.
Ağsaqqal sinnində
asta-asta coşqun şöhrət köhləninə əyləşdiyi,
nəhayət ki, möhtəşəm sənətinin səfasını
görməyə, dünyaya çıxmağa
başladığı vaxtlarda, 74-nü tamamlayandan yeddi ay
sonra bizlərdən cismən ayrıldı. Lakin musiqi
tariximizin bu nadir incisi millətimizə və sənət xəzinəmizə
həmişə yaz təravətini hifz edəcək bir irs yadigar qoyaraq millət və yurdla birgə əbədi
yaşamaq haqqı qazandı. Nəfəsi
dayanandan, yolu bitəndən sonra insanlar başladı onun yeni
oxumalarını aramağa. Və tapdılar! El şənliklərində,
ailə məclislərində, dost
yığnaqlarındakı söhbətlərini,
oxularını bir-bir arayıb üzə
çıxarmağa başladılar. Tapanlar da
gizlətmədi, "yalnız mən feyzyab olum” demədi,
hamıya görünməsi, eşidilməsi
üçün yaydı. Çünki
bildi ki, bu əməldə savab var. Çünki Hacıbaba
avazı, o avazın məlahətinə qovuşmuş
Hacıbaba ruhu el bulağı, hamının olan çay
kimidir. Hamının
olandan hamıya da gərək pay çata!
Beləcə,
Hacıbaba ustadın nəfəsi əvvəlkindən də
gur gəlməyə başladı.
Hacıbaba
Hüseynov bu gün sağlığında olduğundan da
çox sevilirsə, arzulanırsa, dinlənilirsə, dil necə
dönər ki, ona "yoxdur” desin! Hacıbaba Hüseynovun əsl
böyüklüyünün rəsmən və
hamılıqla etirafı bir qədər gec baş verdi. 70-nə gəlib yetişəndən
sonra.
Yaddaşı
güclü və mütaliəsi də mütəmadi idi.
Onu tək musiqi yox, dünya siyasəti və
tarixi də maraqlandırırdı. Hərdən
dünyanın uzaq ölkələrinin, müasir siyasi həyatın
elə məsələlərindən söz
açırdı ki, məəttəl qalırdım.
"Bunları hardan bilirsiniz” soruşanda ya hansısa
kitabı nişan verirdi, ya Moskva
televiziyasının hansısa proqramında görüb-eşitdiyini
söyləyirdi. Təbii ki, Parisin də
adını eşitmişdi və gözəlliklərindən
xəbərdar idi, Fransanın digər məşhur şəhərləri
barədə də bilgisi vardı. Ancaq haradan
ağlına gələrdi və lap Volf Messinq (yeri gəlmişkən,
Hacıbaba ustad onun haqqında da az şey bilmirdi) kimi bir
sabahı görən adam 1960–1970-ci illərdə ona qəti
şəkildə bəyan etsəydi ki, taleyində yazı
var, 70 yaşına çatanda əməkdar artist olacaqsan,
üstündən 7 ay keçəcək, xalq artisti adına
da layiq görüləcəksən. 70
yaşın olandan sonra İrana da yolun düşəcək,
İraqa da, Türkiyəyə də səfərə
çıxacaqsan. 1991-ci ildə səni 1 aylığa
yollayacaqlar Fransaya, şəhər-şəhər gəzib-dolaşacaqsan,
Paris, Marsel, Leon, Monpelyedə olacaqsan, Belçikanın
Brüssel şəhərində, İsveçrədə,
Hollandiyada konsertlər verəcəksən, oralarda səni dinləməyə
yalnız azərbaycanlılar, farslar, türklər deyil, əsl
avropalılar, fransızlar, almanlar, hollandlar da gələcək,
onlar səni bizimkilərdən də çox
alqışlayacaq, oxu tərzinə məftun kəsiləcəklər.
İnanmazdı və nə o, nə də bir
ayrısı bunları təsəvvürünə belə gətirə
bilməzdi, amma bütün bunlar oldu.
Hacıbaba Hüseynov böyük sənətə
gəc gəlsə də, bu gur meydanda öz ağayana yerini
tez tuta bilmişdi və sözdə deyib-deməmələrindən
asılı olmayaraq dostları, yaxınları, sevənləri
də, rəqibləri, həsədini çəkənlər
də təsdiqləyirdilər ki, Hacıbaba sadəcə
yaxşı sənətkar deyil, ustaddır! Bu nə
şişirtmədir, nə də Hacıbabaya vurğunluqdan
irəli gələn ifrat tərif. Bizim muğam aləmində
indiyədək sözlə muğam musiqisinin vəhdətini
yaratmaqda, irsinin daxili rəngarəngliyi və zənginliyində,
muğam içərisində şöbədən
şöbəyə, guşədən guşəyə
keçməkdə, bir muğamı ifa edərkən üzvi
şəkildə əlaqələndirərək bir və bir
neçə başqa muğama adlayaraq təzədən
çıxdığın nöqtəyə qayıtmaqda, həm
də bu əsnada yaradıcılıq, yenilikçilik, bəstəçilik
nümayiş etdirməkdə ondan üstünümüz
olmayıb. XIX yüzilin ikinci yarısında, XX
əsrin əvvəllərində Şamaxıda Mirzə Məhəmmədhəsənimiz
olub ki, yaxşı şair idi, bəstəçiliyi də
vardı, təsnifləri də qalıb.
Fəqət bizə
bircə qəzəli, bir məsnəvisi çatıb.
Eləcə də eyni cür həm bəstəçiliyi, təsnifsazlığı,
həm də şairliyi olmuş Cabbar Qaryağdı
oğlunun bircə məşhur qəzəlini bilirik, kimsə
yenilərini axtarıb tapsa da, barmaqla sayılacaq qədər
az olacaq, çünki çox olmuş olsaydılar,
zamanında dillərə düşər, məşhurlaşardılar.
Hacıbabanınsa qəzəllərinin, müxəmməslərinin,
təxmislərinin, qoşmalarının ümumi sayı 400
civarındadır. Hamısı da musiqi ilə
doludur, başqa klassik üslubda yazıb-yaratmış və
yaratmaqda olan şairlərin doğurduqlarından ilk növbədə
onunla seçilirlər ki, musiqi saçırlar, yalnız
şeir yox, həm də musiqi qaydaları və qəliblərinə
uyğun yaradılıblar. Ona görə
də çoxu xanəndələrimizin oxularındadır,
dillərində əzbərdir və həm də
Hacıbabadan oxuyanlar müxtəlif yaş nəsillərinin təmsilçiləridir.
Böyük xanəndələrimiz, klassiklərimiz sıra
dağlardır – Keçəçioğlu Məhəmməd,
Ələsgər Abdullayev, Məşədi Məmməd Fərzəliyev,
İslam Abdullayev, Seyid və Xan Şuşinskilər, Mütəllim
Mütəllimov, Zülfi Adıgözəlov, Yaqub Məmmədov,
Əbülfət Əliyev, Alim Qasımov... Hamısının
irsi ortada, Hacıbaba Hüseynovdan qalan səs yadigarları da
gözümüzün qarşısında. O misilsiz sənətkarlarımızın
hərəsinin bir gözəlliyi var. Səsinin uçuş
imkanları, bəlkə də, o məşhur xanəndələrimizin
hamısından məhdud olan Hacıbaba Hüseynov fitri istedadı
və dərin bilikləri ilə elə möcüzəli bir
sənət dünyası yaradıb ki, miqyasda, daxili
üfüqlərinin genişliyində, əlvanlıqda, zənginlikdə
onunla kiminsə bəhsə girməsi ağlasığan
deyil. Ömrü boyu öyrənməyi
özünə şüar etmiş Hacıbabanın
mirası muğam gülüstanımızda, xanəndəlik
sənətimizdə yaxşı olanların
hamısının toplusudur.
Bu irsin içərisində, sərraf
nəzəri ilə baxılarsa, keçmiş əvəzsiz
xanəndələrimizin hamısından bir iz, rayihə,
çalar, dad mütləq var. Və Hacıbaba Hüseynov
musiqi və muğam həyatında heç vaxt böyük
iddialara düşməsə də, müdam təvazö ilə
öz sənətini içəridən cilalamaqla, xalqa xidmət
etməklə məşğul olsa da, hər halda bir an belə
sayıqlığını itirmədən həmişə
musiqimizin saflığının qorunmasındakı ali məsuliyyəti
və cavabdehliyini hiss etmiş, ifası və sözü ilə
ötkəm mübarizə də aparmışdır. 1970-ci
illərdə muğam gerçəkliyimizə çəyirtkə
sürüsünün qəfil hücumu kimi umulmaz
axınların, yad xalların, qırmızı
gitaraların, ucuz ara musiqisinin sirayət
etdiyi və sanki öz çirkabları ilə illərlə
təmizliyini qoruduqlarımızı yuyub aparacağı təsəvvürü
oyananda sinəsini mərd-mərdanə irəli verənlərin
ilkinlərindən biri Hacıbaba Hüseynov idi:
Zənn
eyləməyin ki, şairəm mən,
Xanəndəliyimdə mahirəm mən.
Dərdim
budu, bəs bu növcəvanlar,
Nazəndə,
gözəl sevimli canlar
Yaddan
çıxarıblar el havasın,
Tarın,
kamanın, neyin nəvasın,
Tarın
yerinə çalar gitara,
Kimlər edəcək bu dərdə çara?
Güldü,
dedi ol biləndə ustad:
"Ariflər edər, yəqin ki, imdad.
Xanəndəliyin
bilir xəlayiq,
Şairliyə vardı səndə layiq”.
"Əhsən! – dedi – Hacı! Var kəmalın,
Xəlq ənənəsindədir cəlalın!”
Hacıbaba ustad, əslində,
bu gün də həmin mübarizəsini davam etdirməkdə
və uğur qazanmaqdadır. Ənənəyə,
öz xalis Azərbaycan musiqi dilimizə sədaqət, yüksək
zövq, zəriflik, sözə nəvaziş, sözün ən
dərinliklərindəki şəhdi, şəkəri son qətrəsinəcən
sıxıb çıxarmaq, dinləyənin ruhuna çiləmək,
muğamın keçmişin qalığı, qocafəndi
oxu deyil, ən yeni günün damarından tuta bilən, nəbzi
ilə həmahəng vurmağa qadir incədən-incə
könül musiqisi olduğunu hər an ürəklərə
və şüurlara yeritmək xanəndə Hacıbaba
Hüseynovun bu gün bizimlə birgə yaşayan
oxularının gündəlik dərsləridir. Başlıca hikmət, zəfərin açarı
isə Hacıbaba ustadın şeirinin son misrasında söylədiyidir.
Nə qədər ki kökə, əsilə,
tarix sınaqlarından ötüb gələn ənənələrə
sadiq qalacağıq, zaval bizdən uzaq olacaq.
...O vaxt hələ heç mən dünyaya gəlməmişəmmiş, Hacıbabanı da bir kimsə xanəndə kimi tanımırmış, amma bu dəftər açıqca söyləyir ki, Hacıbaba o vaxtlar kim imiş, hansı duyğularla yaşayırmış, hansı şairlərin hansı sözlərinə könül verirmiş. Ustaddan mənə yadigar qalmış dəftərlər arasında məncə bu, ən köhnəsidir. Latın qrafikası ilə, öz səliqəli xəttiylə köçürüb. 1940-cı illərə aiddir.Bir başqa dəftəri açıram. Köçürdüyü bu şeirin altında tarixi də göstərib: 1952-ci ilin 4 noyabrı. Təbii, o dövrdə də bizdə Racini tanıyanlar vardı. Ancaq kimlər? Əlbəttə ki, yalnız tək-tək tədqiqatçılar, Həmid Araslı, Mirfeyzulla Qasımzadə, Əkrəm Cəfər, Əli Fəhmi kimi seçmə ədəbiyyatşünaslar. Geniş kütlənin nə Racidən və o qəbil şairlərdən xəbəri vardı, nə də onların mərsiyələrindən, növhələrindən, qəsidələrindən. Hacıbaba isə hələ o vaxtlar bu şeirləri arayıb tapırmış, dəftərlərinə köçürürmüş, əzbərləyirmiş və oxuyurmuş. Adam arasında yox, ürəyində oxuyurmuş. Çünki allahsız sovet dövlətinin nəzərlərində elə bu cür şeirləri oxumaq, yaymaq da qatı mövhumatçılıq, din təbliği, hökumətin xoşuna getməyən, cəzaya layiq əməl sayılırdı.
Raci, tovlanma bu bimehr ü vəfa dünyayə,
Əldə bir tuşə gərək çün səfər-i üqbayə.
Nəqd-i eşq ilə bu gün cəm elə bir sərmayə,
Göz yaşı xərc olunur həşridə göhər yerinə.
Hacıbaba düşünmürmüş ki, haçansa gün gələr, bu şairlər də hamınınkılaşar, bu cür şeirlər də xəlvətdə yox, adam arasında, məclislərdə, toy-düyündə oxunar və oxuyana da hikkə ilə "dərviş” deyib damğa-filan vurmazlar, sevərlər, təqdir edərlər. Lap cavanlığından zəmanənin yelləri əsən səmtə əyilmədiyindən, həmişə ruhunun ehtiyac duyduğuna, qəlbinin umduğuna üz tutduğundan, oxuduqlarından sonsuz zövq alıb bu zövqə başqalarını da tamarzı qoymamaq nəcibliyindən o, tək, özünəməxsus olan bir yol, üslub, tərz yaratdı.
Hacıbaba yolu! Elə füsunkar bir yol ki, Azərbaycanın Muğam Səltənətində ən cazibədarlardan oldu. Oldu və yaşayır. Hacıbabanın yaratdığı, tək onun olan bu yoldan indi çoxları keçir və hələ çoxları da keçəcək. Ən gözəl olansa budur ki, həmin yoldan keçənin kimliyindən asılı olmayaraq dinləyən hal əhli dərhal duyur – nə yaxşı, bu, Hacıbaba yolu gedir.
Bir sənətkar üçün yolunun yaşamasından, yolu ilə yeni-yeni gedənlərin var olmasından böyük nə bəxtəvərlik olar!
Kaspi 2018.-22-24 sentyabr.- S.17.