Jurnalist təhsili və
beynəlxalq təcrübə
Dünya standartlarına
yüksəlmək üçün hansı addımlara
ehtiyac var?
Son illərdə beynəlxalq miqyasda həyata
keçirilən bir sıra tədbirlər informasiya cəmiyyətinə
gedən yolda jurnalistikanın fəaliyyətinin gücləndirilməsinə
böyük təkan vermişdir. Jurnalistika peşəsi
xüsusi vərdişlər və biliklər tələb
etdiyinə görə, inkişaf etmiş ölkələrdə
jurnalist kadrlarının hazırlanmasının müəyyən
sistemi mövcuddur. Xarici ölkələrin bəzi tədris
müəssisələrində jurnalist təhsili almaq
üçün əvvəlcə hansısa digər ixtisasa yiyələnmək
tələb olunur. Ayrı-ayrı ölkələrdə
jurnalist təhsilinə yiyələnmək üçün
yaş da müəyyənləşdirilmişdir: 21 yaşdan
yuxarı. Bu o deməkdir ki, orta məktəbi
bitirdikdən dərhal sonra jurnalist peşəsinə yiyələnmək
olmaz. Bu isə həyat təcrübəsinin
və əmək fəaliyyəti stajının vacibliyi ilə
izah edilir. Qeyd etmək lazımdır ki, jurnalistika
fakültələrində, şöbələrində və
kurslarında tədris planlarının və
proqramlarının məzmunu müxtəlif olsa da, gələcək
jurnalistlərin kütləvi informasiya vasitələrində
təcrübə keçmələri məcburidir.
Bir zamanlar
İngiltərədə belə hesab edirdilər ki, jurnalist
olmaq üçün əmək fəaliyyətinə qəzetdə
kuryer vəzifəsindən başlamaq lazımdır və tədricən
baş redaktor vəzifəsinə yüksəlmək olar.
Əlbəttə, həmin yol bu günün özündə
də aktualdır, bununla belə, müasir şəraitdə
jurnalist kadrlarının hazırlanmasının daha mürəkkəb
və daha keyfiyyətli yolu ən yaxşı təhsil mərkəzlərindən
- Oksford və Kolumbiya universitetlərindən, Fransada Siyasi Elmlər
Məktəbindən və digər buna bənzər
jurnalistika məktəblərindən keçir.
Məlum
olduğu kimi, jurnalistika müxtəlif istiqamətlidir. Qəzet,
televiziya jurnalistləri, elmi, hərbi jurnalistlər və s. Məhz
buna görə də, jurnalist olmaq istəyən hər bir
şəxs ali məktəbi seçərkən
ixtisasını dəqiq müəyyənləşdirməlidir.
Amerikanın ən nüfuzlu ali məktəblərindən
biri –Kolumbiya Universiteti yanında jurnalistika məktəbi əslində
bütün istiqamətlər üzrə mütəxəssislər
hazırlayır. Jurnalist kadrların
hazırlanmasında Nyu-York Universitetinin jurnalistika şöbəsi
çox mühüm rol oynayır. Burada 1975-ci ildən
etibarən həm
bakalavr, həm də magistratura pillələri fəaliyyət
göstərir. Bu ali məktəbdə
Amerika jurnalistlərinin bir neçə nəsli
hazırlanmışdır. ABŞ-ın "New York Times” , "Washington Post” kimi aparıcı qəzetlərinin,
habelə ən iri televiziya
kanallarının və informasiya agentliklərinin bir
çox müxbirləri məhz həmin ali məktəblərin
məzunlarıdır. Nyu-York Universiteti
jurnalistika şöbəsinin müəllim kollektivi cəmi-cümlətani
20 nəfərdən ibarətdir. Onların hər birinin
aparıcı mətbuat orqanlarında və ölkənin ən
iri televiziya kanallarında iş təcrübəsi vardır. Bu müəllimlərdən üç nəfəri
bilavasitə "New York Times” qəzetindən gəlmişdir.
Nyu-York Universitetində Amerika jurnalistika məktəblərinin
ən yaxşı ənənələri qorunub saxlanır, gələcək
jurnalistlərin təkcə nəzəri hazırlığına
deyil, həm də praktiki hazırlığına böyük əhəmiyyət
verilir.
Nyu-York Universitetində jurnalistika üzrə magistr
proqramı da yalnız 9 kursu nəzərdə tutur. Bunların
böyük əksəriyyəti praktik xarakter
daşıyır. Bu kurslar öz dərinliyinə və
qarşıya qoyulan tələblərinə görə,
bakalvar kurslarından daha yüksək səviyyədə olsa
da, Nyu-York Universiteti jurnalistika üzrə bakalavr dərəcəsi
almış tələbələrinə həmin ixtisas
üzrə magistraturaya daxil olmağı tövsiyə etmir.
Belə hesab edilir ki, digər sahə üzrə ikinci elmi dərəcə
almaq tələbələrin gələcək fəaliyyəti
üçün daha
sərfəli olar.
Bəzən
ixtisasın adında "jurnalistika” sözü ümumən
göstərilmir. Məsələn, Avstraliya Western Sidney
Univeristeti seçilmiş istiqamətdən asılı
olmayaraq, məzunlara aşağıdakı ixtisaslar üzrə
diplom verir: işgüzar jurnalistika, elmi jurnalistika, idman
jurnalistikası, yaxud siyasi jurnalistika. Yeni
Zelandiya Texnologiyalar İnstitutunda Bachelour of Media arts (İncəsənət
mediası üzrə bakalavr) ixtisası vardır. Burada jurnalistlərdən əlavə, dizaynerlər,
fotoqraflar və musiqiçilər hazırlayırlar. Çox vaxt "jurnalist” sözü "KİV”
sözü ilə əvəz edilir.
İki ixtisas üzrə təhsil
aparan ali məktəblər də
vardır. Bu ixtisaslardan biri jurnalistikadır, ikincisi isə hər hansı digər
sahəyə meyldir. Bonn-Reyn-Ziq Texniki İnstitutu Almaniyanın
tanınmış ali məktəblərindən biridir və "texniki
jurnalistika” ixtisasını təklif edir. Burada tələbələr
humanitar fənlərlə yanaşı, informatikanı,
fizikanı, riyaziyyatı, avtomat idarəetmə
texnikasını və s. öyrənir, yəni əlavə texniki təhsil
alırlar.
Fransada jurnalist təhsili
sahəsində zəngin təcrübə
toplanmışdır. Hələ 1935-ci
ildə Fransada jurnalist peşəsini müəyyənləşdirən
fundamental qanun qəbul edilmişdir. Həmin qanuna
uyğun olaraq, jurnalist dövri mətbuat orqanlarında və
agentliklərdə müntəzəm işləyən və əməyinə
görə haqq alan peşə sahibidir. 1974-cü ildə bu tərif bir qədər dəyişdirilmiş,
peşəkar jurnalistlər kateqoriyasına daxil edilmişdir.
Bundan əlavə, jurnalist işinin xarakteri anlayışı
dəqiqləşdirilmişdir. Jurnalist
aktual hadisələrlə bağlı olan intellektual fəaliyyəti
həyata keçirməlidir. 1982-ci ildə audiovizual
KİV haqqında qanun qəbul edildikdən sonra ixtisasın tərkibinə radio-televiziya jurnalistləri də daxil
edilmişlər. Xüsusi komissiya hər il
jurnalistin peşə kartını təqdim edir. Bu komissiyanın çoxillik fəaliyyəti ilə
bağlı məlumatlar yarım əsr ərzində peşənin
inkişafını təsəvvür etməyə və bəzi
nəticələr çıxarmağa imkan verir. 1955-ci
ildə 6.836 jurnalistin kartı vardısa, 1995-ci ildə həmin
rəqəm 28.471-ə
çatmışdı.
Dünyanın
inkişaf etmiş ölkələrindən sayılan Fransada
jurnalistikaya, əsasən, humanitar elm sahələrinin
diplomları ilə gəlirlər. Ölkədə
KİV-də çalışanların 20 faizi filoloq, 16 faizi
tarixçi, 17.4 faizi hüquq və siyasi elmlər sahəsinin
adamlarıdır. Ötən əsrin 60-cı illərinin
birinci yarısında KİV-də çalışan
jurnalistlərin yalnız 6 faizi ali jurnalistika təhsilinə
malik idi və
ya Parisdəki jurnalistika mərkəzinin diplomları ilə
işləyirdilər. Hazırda Fransada jurnalist təhsili fəaliyyəti
ilə həm dövlət ali məktəbləri,
həm də özəl məktəblər məşğul
olurlar. Bir sıra ali məktəblərdə
jurnalistika şöbələri də fəaliyyət göstərir.
Almaniyanın
Dortmund Universitetində isə jurnalistlər və elmi
jurnalistlər hazırlanır. Burada ixtisas
fənləri ilə yanaşı, bəzi təbiət elmləri
və texniki fənlər öyrədilir, elmi problematika
üzrə məqalələr yazılması vərdişləri
aşılanır. Münhendəki alman
jurnalistika məktəbində də jurnalist kadrları
hazırlanması sahəsində zəngin təcrübə
qazanılmışdır.
Almaniyada
jurnalist təhsilinə necə böyük diqqət
yetirildiyini nəzərə çatdırmaq üçün
2006-cı ildə Almaniyanın ən məşhur jurnalistika məktəblərindən
biri olan Hamburq şəhərindəki Henri Nannen adına məktəbə
qəbul imtahanının bir hissəsi olan suallara diqqət
yetirək: "Əgər bir kiloqram buzu (0 dərəcə)
1 litr qaynanmış su ilə qarışdırsaq, buz əridikdən
sonra qarışıq hansı temperaturda olar?”;
"Yaşlı adamın sümüklərinin sayı nə
qədərdir?”; "İşıq ili astronomiyada nəyə
uyğun gəlir?” Yəqin ki, bu suallar ən məşhur
redaktorları belə çaş-baş salır. İş burasındadır ki, haqqında söhbət
gedən məktəbə qəbul olunmaq son dərəcə
çətindir. Buranın tələbəsi olmaq istəyən
hər bir gənc istədiyi yerə qəbul olunmaq üçün bir çox
bilik sahələrindən, o cümlədən siyasətdən,
tarixdən, coğrafiyadan, təbabətdən, astrofizikadan
yaxşı baş çıxarmalıdır. Yalnız bundan
sora o, ali məktəbin tələbəsi adını qazanar və
burada yüksək elita təhsilinə yiyələnə bilər.
Bu elə bir təhsildir ki, onun sahibi təkcə jurnalist kimi deyil, həm də digər sahələrdə
uğurla fəaliyyət göstərə bilər.
Maraqlıdır
ki, həmin məktəbə qəbul olunmaq üçün
heç bir ilkin təhsil tələb edilmir. Yeganə məhdudiyyət yaş məsələsindədir.
19 yaşından 28 yaşına qədər
olan və alman dilində şifahi və yazılı nitq
qabiliyyətinə malik olan şəxs buraya ərizə verə
bilər. Ərizə verənlər
internetdə qeydiyyatdan keçməli və təklif
olunmuş 5 mövzudan birində şərh və reportaj
yazmalıdır. Altmış ən yaxşı
iddiaçını sonrakı imtahanlara dəvət edirlər.
Qalibləri burada ciddi seçimin birinci mərhələsi
gözləyir. Onlar biliklərinin yoxlanması ilə yanaşı,
müəyyən müddətə reportaj yazmalıdırlar.
Reportaj yazmaq üçün üç saat
informasiya axtarışına və üç saat da
yazmağa vaxt ayrılır. Bundan sonra 12 nəfərdən
ibarət münsiflər heyəti onları əsaslı surətdə
yoxlayır. 1.500 iddiaçıdan yalnız 20 nəfər
ən yaxşı iddiaçı məktəbə qəbul
oluna bilir. Təhsil pulsuzdur, tələbələrin hər
biri hətta ayda 761 avro məbləğində müavinət alır.
Şimali Avropa ölkələrində
jurnalistikanın inkişaf etdirilməsi və onun cəmiyyətlə
əlaqələrinin möhkəmləndirilməsi sahəsində
böyük nailiyyətlər qazanılmışdır.
Jurnalist təhsilinin təkmilləşdirilməsi də bu
işdə mühüm rol oynamışdır. Əlbəttə, bir qəzet və jurnal məqaləsində
bu ölkələrdə jurnalist təhsilinin uğurları,
tələbələrin praktik həyata hazırlanması
üçün görülən işlərin hamısı
haqqında danışmaq qeyri-mümkündür. Yalnız Finlandiyanın təcrübəsi barəsində
söhbət açmaq kifayətdir. Qeyd etmək
lazımdır ki, Finlandiya Şimali Avropada jurnalistikanı ali təhsil səviyyəsində tədris etməyə
başlayan ilk ölkədir. 1925-ci ildə
Helsinkidə ictimai kollecin əsası qoyulmuş və burada
ilk jurnalistlərin hazırlanmasına
başlanmışdır. İkinci Dünya müharibəsinin
axırlarına qədər həmin proqramla 50 nəfər
jurnalist hazırlanmış, 1945-1960-cı illərdə isə
daha 50 nəfər məzun jurnalist təhsili
almışdı. 1930-cu ildə kollec Ali
İctimai Elmlər Məktəbinə çevrilmiş,
1947-ci ildə isə bu məktəbdə ilk professor fəaliyyətə
başlamışdı. Tezliklə
jurnalistika magistratura səviyyəsində öyrənilmiş
və bütün məzunlar jurnalist ixtisası üzrə
diplom almışlar. 1964-cü ildə bu məktəb
Tamperə köçürüldükdən sonra ümumtəhsil
proqramı əsaslı surətdə genişləndirilmiş
və iki istiqamətə bölünmüşdür. 1969-cu ildə Elektron KİV kafedrası
yaradılmışdır. Bu gün həmin
struktur Tamper Universitetindəki İctimai elmlər fakültəsində
jurnalistika və kütləvi kommunikasiyalar şöbəsi
adlanır. Hazırda jurnalistika, həmçinin media
bölümündə iş üçün ixtisaslar, o cümlədən
ictimaiyyətlə əlaqələr, reklam, səsləndirmə
kimi sahələrdə işləyə biləcək mütəxəssislər
Finlandiyada ən populyar ixtisaslar hesab edilir. İnkişafın ardıcıl
surətdə davam etdiyini göstərmək üçün
aşağıdakı faktlara diqqət yetirək: 1998-ci ildən
sonra ölkədə
jurnalistika təhsili verən məktəblərin miqdarı
iki dəfə
artmışdır. 40 mahalda fəaliyyət
göstərən 70-dən çox məktəbdə
jurnalistika tədris olunur. Maraqlıdır ki, jurnalistika
ilə əlaqəsi olmayan bir sıra ali məktəblərdə
də həmin ixtisas öyrədilir.
Ali məktəblərdə
jurnalistika şöbəsinə qəbul olunmaq
üçün yaradıcılıq məhsulu - esse
yazılmasına baxmayaraq, çox ciddi müsabiqə
keçirilir və ali məktəbə
keçid balı yüksək olur.
Finlandiyanın jurnalistika və
kütləvi kommunikasiyalar şöbələrinin, bir qayda
olaraq, radio və
televiziya studiyaları vardır.
Universitetlər ümummilli və regional media
şirkətləri ilə əməkdaşlıq edirlər.
Finlandiyanın media şirkətlərinin
özlərinin də jurnalistika məktəbləri
mövcuddur.
Qloballaşma
dövründə jurnalistikanın özündə də
ciddi dəyişikliklər baş verir. Bu gün jurnalist
eyni vaxtda həm qəzet, həm radio, həm televiziya, həm
internet, həm mobil jurnalistika üçün işləməyə
imkan verən rəqəmsal texnologiyalara malikdir. Jurnalist
kadrlarının hazırlanması sahəsində beynəlxalq
təcrübədən istifadə etməklə ölkəmizdə
də müəyyən işlər görülməkdədir. Bu gün inkişaf etməkdə
olan Azərbaycanda aşağıdakıları həyata
keçirmək mümkündür:
-BDU-nun jurnalistika fakültəsini Azərbaycanda jurnalistikanın
mərkəzinə çevirmək;
- ölkədə
nəşr olunan qəzet və jurnal, televiziya və informasiya
agentlikləri əməkdaşlarının təkmilləşdirilməsi
üçün jurnalistika kursları təşkil etmək;
- yaxın gələcəkdə
digər ixtisaslar üzrə bakalavr pilləsini bitirənlərin
ikinci ixtisasa - jurnalistika ixtisasına yiyələnmələri
üçün BDU-nun jurnalistika fakültəsində
şöbə açmaq;
- jurnalistika fakültəsinin müəllimlərinin ixtisasının artırıb təkmilləşdirilməsi üçün xüsusi kurslar təşkil etmək və ya onların bəzilərinin tanınmış beynəlxalq jurnalistika məktəblərində və ya universitetlərinin jurnalistika fakültələrində staj keçmələrinə şərait yaratmaq.
Ümumən, xarici ölkələrdə jurnalist təhsilinin təkmilləşdirilməsi sahəsində toplanmış zəngin təcrübədən istifadə etmək, Azərbaycanda jurnalist təhsilinin günün tələbləri səviyyəsinə qaldırılmasında çox böyük əhəmiyyət kəsb edərdi.
Həmid
VƏLİYEV,
BDU-nun beynəlxalq
jurnalistika kafedrasının müdiri,
professor
Kaspi 2018.- 27 sentyabr.- S.15.