“Keçmişinizi
lənətləməyin”
Zurab
Sereteli: Sənət əsərini bir anda qiymətləndirmək
olmaz, vaxt hər şeyi öz yerinə qoyacaq
Onun hazırladığı heykəllər təkcə
doğulduğu Gürcüstanda və vətəndaşı
olduğu Rusiyada deyil, dünyanın bir çox ölkələrində
müxtəlif məkanları bəzəyir.
Heykəltəraş, rəssam və Rusiya Rəssamlıq
Akademiyasının prezidenti Zurab Sereteli Tbilisidə
gürcü ailəsində anadan olub. Atası Konstantin
Qeorqiyeviç Gürcüstanda inşaat mühəndisi kimi məşhur
olub. Köhnə Sereteli nəslinin
titullanmayan çələngini daşıyırdı.
Anası Tamara Semyonovna Nijaradze, həmçinin knyaz qəbiləsinin
nümayəndəsidir. Görünən odur
ki, gənc Zurabın tərbiyəsində dayısı, rəssam
Georqi Nijaradzenin təsiri olub. Gənc
oğlan vaxtının çoxunu onun evində keçirirdi.
Bu evdə adətən müxtəlif rəssamlar
olurdu.
1958-ci ildə Zurab Tbilisi Rəssamlıq
Akademiyasını bitirir və Gürcüstan Elmlər
Akademiyasının Tarix, Arxeologiya və Etnoqrafiya
İnstitutuna daxil olur. 1964-cü ildə Fransada oxuyanda Pavlo
Pikasso və Mark Şaqal kimi görkəmli rəssamlarla
ünsiyyəti ona incəsənətin sirlərini öyrədir.
1960-cı ilin sonlarından başlayaraq özünü
monumental incəsənət sahəsində sınayan
Seretelinin əsərləri illər keçdikcə
doğulduğu Gürcüstanla yanaşı, Rusiya, Braziliya,
Böyük Britaniya, İspaniya, ABŞ, Fransa, Belarus, Yaponiya və
Litvanı bəzəyir. 1997-ci ildə Rusiya Rəssamlar
Akademiyasının prezidenti seçilən Sereteli 2003-cü
ildə Rusiya Federasiyası qarşısındakı xidmətlərinə
görə prezident Vladimir Putin tərəfindən Rusiya vətəndaşlığına
layiq görülüb. O, ilk gürcü və rus rəssamıdır
ki, ABŞ-ın qızıl «Şərəf Ordeni» ilə
mükafatlandırılıb.
Z.Seretelinin
əsərləri içərisində ölkəmizlə
bağlı olan abidəsi – Azərbaycanın Rusiyadakı səfiri,
Xalq artisti Polad Bülbüloğlunun bürünc heykəli də
var. "Müasirlərim” silsiləsindən olan abidənin
iki il əvvəl Rusiya Rəssamlıq Akademiyasının
Muzey-Sərgi Kompleksində keçirilən təntənəli
təqdimat mərasimində Heydər Əliyev Fondunun
vitse-prezidenti Leyla Əliyeva da iştirak edib. Sereteli heykəlin
açılışında qeyd edib: "Bu əsər vasitəsilə
qəhrəmanın özünəməxsusluğunu,
heç kimə bənzəməyən səhnə
üslubunu ifadə etdim. Bir çoxları məndən
xahiş edir ki, onların heykəlini hazırlayım. Ancaq mən razılaşmıram, çünki heykəltəraşlıq
əsərində obraz, xarakter olmalıdır. Polad Bülbüloğlu yaradıcı şəxsiyyətdir.
O, məxsus olduğu böyük xalqın ənənələrini,
dahi atası Bülbülün yaradıcılıq yolunu davam
etdirir. Bunu qiymətləndirmək
lazımdır. Polad Bülbüloğlunun
yubileyi münasibətilə ona hədiyyə etdiyim heykəlin
qalereyada Rusiyanın və dünyanın bir çox məşhur
şəxsiyyətlərinin bürünc abidələri ilə
bir sırada yer alması Rusiya ilə Azərbaycan arasında
mehriban qonşuluq və dostluq əlaqələrinin daha da
möhkəmlənməsinə xidmət edəcək”.
Görkəmli heykəltəraş Rusiya mətbuatına
müsahibəsində incəsənətin bütün sahələrin
fövqündə durduğunu bildirib.
Hökmdarlar silsiləsi - Siz onlarla
tanınmış insanın heykəllərini
hazırlamısınız: Kolumb, Balzak, Brodski, Vısotski,
Rostrapoviç, Soljenitsın, II Aleksey, II İlya və Kirilla,
Şestakoviç, Aksyonov, Pavarotti, Pasternak və Svetayev. Növbədə kimdir?
- Mənim
yeni işlərim – Mikelancelo və Leonardo da Vinçidir. Bunlarla yanaşı, Maleviç və Kandinski –
dörd heykəl bir kompozisiyada əsərini
hazırlayıram. Bu, bütünlüklə
klassika və avanqard sənətdir. Həmçinin
"Heykəltəraşlar” seriyası ilə
başlanmış, Romanovlar ailəsinin bir sıra heykəllərinin
bərpası başa çatıb. Rusiya dövlətinin
tarixi (Romanovlar evi) dövrü üzərində iş 30 ildən
çoxdur ki, davam edir. Seriya - hökmdarlara həsr
edilmiş 18 bürünc heykəl və heykəltəraşlıq
kompozisiyalarından ibarətdir - sülalənin qurucusu
Çar Mixail Fedoroviçdən İmperator II Nikolaya qədər.
Heykəllərin hündürlüyü 3 m-dən
8 m-ə qədərdir. Bütün heykəllər
Preçistenka qalereyasında sərgilənir.
- Hökmdarlardan ən sevimlisi kimdir?
- Mən bu yolda nə sonuncu, nə də
ilk yaradıcıyam. Rusiyadakı hökmdarlar
üçün abidələrin yaradılması ənənəsi
18-ci əsrə aiddir. İlk dəfə
1-ci Pyotra həsr olunmuş abidələr ortaya
çıxdı. Mən yalnız bu
davamlılığı qəbul etdim.
- Romanov xanədanının nümayəndələrindən
kim sizə daha çox əzizdir?
-
Hamısı eyni cür qiymətlidir. Nəyə
görə kimisə ayırmalıyam? Mənə
görə, ölkənin tarixi ayrılmazdır.
Böyük Pyotrdan əlavə, heykəllər seriyasına
onun bacıları Sofiya Alekseyevna, imperatriçalar Yekaterina I və Yekaterina
II, Elizaveta Petrovna, imperatorlardan Pavel I, Nikolay II, həmçinin
imperatriça Mariya Feodorovna da daxildir. Üstəlik, Rusiya tarixində
az tanınan personajlardan sayılan I Pyotrun qardaşlarından
V Çar İvan və III Fyodor Alekseyeviçin, II Pyotr və
III Pyotorun abidələri daxildir. Bütün
heykəllərin bərpası sülalənin nümayəndələrinin
ömür boyu portretlərinin ikonoqrafiyasına uyğun olaraq
aparılır. Bunların hamısı
Rusiya üçün də vacibdir. Epoxanın ruhunun fəryadı
- Keçən ilin may ayında Moskvada Rusiyanın Hərb
Tarixi Cəmiyyətinin ərazisində çar dövründən
başlayaraq sovet dövlətinin məmurlarına qədər
- 42 büstün yerləşdiyi Qubernatorlar Xiyabanının
açılışı oldu. Bunlar sizin
işinizdir. Sonra Yeltsinin büstünü
açdılar. Bu insan haqqında nə
deyə bilərsiniz? Rusiyanın tarixində onun rolu,
yumşaq şəkildə desək, birmənalı deyil - Kimi birmənalı
olaraq qiymətləndirmək olar? Belə bir rəqəm
deyə bilərsinizmi? Yaxşı, deyə
bilərəm, Yeltsinin vaxtında Rusiya İncəsənət
Akademiyası YUNESKO-nun Dünya İrs Siyahısına
yazılıb. Buna görə ona "çox sağ ol” düşür.
- Heykəllərin
dağıdılmasına necə baxırsınız - məsələn,
Stalin, Dzerjinski və inqilabın digər liderlərinin heykəlləri?
-
Çox pis... Niyə, bilirsiniz? Çünki bunlar özümüzlə aparmalı
olduğumuz bir yaddaş anıdır. Hər
bir epoxa özündən sonra, necə deyərlər, ruhunun fəryadını
qoyub gedir. Ədəbiyyat, kino, musiqi, rəsm
və monumental heykəltəraşlıq da daxil olmaqla.
Bütün bunları məhv etmək üçün
biz kimik axı? Bundan əlavə, hər zaman sənətin
şah əsərləri var və ideologiyanın bununla
heç bir əlaqəsi yoxdur. Əhəmiyyətli
deyil ki, kim nə vaxt əbədiləşdirilib
- Stalin, Lenin və ya Dzerjinski - bu anılar toxunulmazdır. İnsanlar özləri kimin doğru və səhv
olduğunu anlayıblar. Xalqı aldatmaq
olmaz. Bütün millətlərin nağılları -
Sizcə, əvvəlki dövrlərin rəmzləri xalqı
sındırır?- İnsanları deyil,
kütləni! Əslində Rusiyada sovet
hökuməti xadimlərinin hələ də çox sayda
abidələri var - hər bir küncdə - artıq
qoymağa başqa yer də yoxdur. Buna
görə də insanlar nadir istisnalarla, ümumiyyətlə,
dövlət xadimlərinin heykəllərini rədd edir.
Xalq köhnə dövrdə rus
çarının heykəllərini necə vurduğunu
xatırlayır, Xilaskar Məsihin məbədində
partlayıcı qurulduğunu da unutmayıb. Nələri itirdik. Nadir
yaradıcılıq nümunələri
dağıdıldı. Bir təsəllimiz var ki, hər
şeyi yenidən yarada bilərik.Xaricdə bir çox ölkələrdə
qeyri-müəyyən xadimlərə aid abidələr var və
heç kim onlara toxunmur. Orada
başa düşürlər ki, sənət əsərini
bir anda qiymətləndirmək olmaz, vaxt hər şeyi öz
yerinə qoyacaqdır. Tez qərar vermək,
səhv etmək deməkdir. Hətta əgər
çoxlarına abidə və ya binada bir şeylər
xoş gəlmirsə, bu o demək deyil ki, bunlar məhv edilməlidir.
İstəyirsiniz, sübut edim? Məsələn, Rio de Janeyroda Xilaskar Məsihin heykəli.
Braziliyada çox işləmişəm və
bu heykəli ilk növbədə necə dağıtmaq istədiklərinin
və əksinə, sonralar təqdir etdiklərinin şahidi
olmuşam. Yaxud Eyfel qülləsi.
Fransalıların buna etiraz etdiyini xatırlayın! Həmçinin də məşhur yazarlar Emil Zolya və
kiçik Aleksandr Düma. Bu gün isə
Qustav Eyfelin yaratdığı abidə Paris və
bütün Fransanın ən tanınan memarlıq məkanı
olub. Məsələn, mən 1945-ci ildə
Yaltada keçirilən konfransın motivləri əsasında
heykəllər işləmişəm – Stalin, Ruzvelt və
Çörçil məşhur şəkildəki kimi
oturublar. 2015-ci ildə bu heykəli Yaltada
qoydular. Tək təşəkkürdən
başqa bir şey qazanmıram. Eşitmişəm
ki, Dzerjinskinin fiqurunu Lubyanski meydana qaytarmaq istəyirlər. Tamamilə düzdür!
Çığırmışam və yenə də təkrar
edirəm: öz keçmişini lənətləmək
lazım deyil. Zaman gələr, bizi də gələcək
nəsil, nəvələr lənətləyər. Gəlin, hər şeyə incəsənət tərəfindən
baxaq. O zaman hər şeydə çoxlu
yaxşılıqlar, xeyirxahlıqlar görərik, Allaha və
yaxınlarına qarşı sevgi, məhəbbət hiss edərik.
Mən rəssam olduğumdan bu cür də
düşünürəm. Təbiəti
xeyirxah gözlərlə görürəm. Lakin nə vaxt ki ambisiyalar, emosiyalar başlayır, o
zaman hökumətlər və insanlar arasındakı
münasibətlər pozulur. Uşaqlıqda
nənəm mənə təkcə gürcü
nağıllarını deyil, bütün millətlərin
nağıllarını danışırdı. Və o haqlı idi. Mən həyatı
yaşadıqca bunu anlamışam. Hər şey bu dərəcədə
asan deyil
- 85 yaş zarafat deyil. Buna
baxmayaraq, sizi tez-tez ildönümlərində, yubileylərdə
görürlər. Eyni zamanda, işinizin
miqyası və əhatə dairəsi inanılmaz dərəcədədir.
Bütün bunları necə çatdıra
bilirsiniz? Ümumiyyətlə, heykəltəraş
saat neçədə oyanır?
- Kim məni
görür? Harada? Mən
bayramları qeyd etmirəm, sadəcə işləyirəm.
İstəyirsinizsə, sizə səhər
reseptimi deyim? Səhər tezdən, obaşdan
oyanıram: valideynlərim də belə yaşayıblar. Görünür ki, bu məndə gendən gəlmədir.
Atam səhər saat altının
yarısında yuxudan oyanırdı, radionu, televizoru, elektrik
ülgücünü işə salır və oxumağa
başlayırdı. Mən artıq bunlara
öyrəşmişdim. Yadıma gəlir,
yazıq anam hər səhər atamla birgə oyanar və mənim
başımın üstünü odeyalla örtərdi ki, bu
səsləri eşitməyim və yuxumu alım. İndi isə mən özüm atam kimiyəm.
Gimnastika ilə məşğul oluram, vanna qəbul
edirəm və tələm-tələsik emalatxanama
yollanıram.
Mənim üç emalatxanam var. Jivopisnaya - burada mənim
ideyalarım doğulur, heykəltəraşlıq - orada qəlibçilər
çalışır və əsas məsələ - o məkanda
əsərlərim ərsəyə gətirilir. Və mənim
bütün günüm bunların arasında keçir.
Hamı düşünür ki, Sereteli imicini dəyişdi.
Hər şey bu dərəcədə asan deyil.
Rusiya mətbuatından çevirdi
Təranə Məhərrəmova
Kaspi.-2018.-29 sentyabr.-1 oktyabr.-S.8.