Təkrarsız və
unudulmaz aktyor
Həsən ağa Turabov istər
kino, istərsə də teatr tariximizdə elə izlər
qoyub ki, heç zaman pozulmayacaq
Bu il böyük aktyor, unudulmaz sənətkarımız,
xalq artisti Həsən Turabovun anadan olmasının 80 ili tamam
olur. Baharda doğulmuşdu, bir qış
günündə 64 yaşında dünyasını dəyişdi.
Əslində adi bir ölüm deyildi, onu övlad xiffəti
apardı... Oğlu Daşqının qəfil
ölümü ömrünü soldurdu.
Hələ
sağlığında korifeyliyinə imza atan,
yaratdığı obrazları ilə yaddaşımıza dərin
iz salan, Azərbaycan teatr sənətinin görkəmli
nümayəndəsi Həsən Turabov haqqında
keçmiş zamanda danışmaq ağır olsa da, bu əbədi
ayrılığın xiffətini çəkməkdən
başqa heç nəyə gücümüz çatmaz. Ürəyə təskinlik gətirən məqam
budur ki, Həsən Turabov Azərbaycan səhnəsinin, eləcə
də milli kinomuzun inkişafındakı misilsiz xidmətlərinə
görə həmişə anılacaq. Vaxtilə onun
can verdiyi surətlərin bu gün biz başqa həmkarları
tərəfindən təqdimatını görəndə də
belə, yenə Həsən Turabovu xatırlayır, onun fərqli
jestləri barəsində düşünür, təsiredici
səsinin ahəngindəki qürur notlarından
danışırıq.
Xalq artisti, dövlət mükafatları laureatı,
prezidentin fərdi təqaüdçüsü olmuş Həsən
Turabov Azərbaycan mədəniyyətində elə bir
mövqe qazanmışdı ki, yaratdığı rolların
sənətkarlıq miqyası çox geniş idi.
Sənətşünaslıq
doktoru, professor İlham Rəhimli: "Pasportda adı Həsəndir.
Ancaq tələbə vaxtından
ağayanalığı ilə seçildiyi, öz ləyaqətini
uca tutduğu üçün dostları ona "Həsən
ağa" deyərdilər. Ayrı-ayrı
tamaşaların əksər proqramlarında, bir qisim
resenziyalarda, barəsində yazılmış məqalələrdə
də o, Həsən ağa Turabov kimi təqdim olunub".
Həsən Turabov 1938-ci ildə Bakıda anadan olub. 1956-cı ildə orta məktəbi
bitirdikdən sonra Mirzəağa Əliyev adına
Azərbaycan Dövlət Teatr İnstitutunun (indiki Mədəniyyət
və İncəsənət Universiteti) aktyorluq fakültəsinə
qəbul olunub. İkinci kursda ikən telestudiyada
fəaliyyət göstərən aktyor truppasına işə
götürülüb. Bir müddət
radioda diktorluq edən Həsən Turabov hələ tələbə
ikən mavi ekranda Fatma xanım Cabbarova ilə birlikdə
"Son xəbərlər"i oxuyub. Tədqiqatçılar
haqlı olaraq yazırlar ki, "Azərbaycan
televiziyasının ilk kişi diktoru məhz Həsən
Turabov oldu". Bu o zaman idi ki, televiziya hələ
respublikanın bölgələrinə geniş
yayılmamışdı. Heç Bakı
əhalisinin də çoxunun evində televizor yox idi. Yəni radio daha şöhrətli, daha diqqət mərkəzində
idi. Az keçmir ki, Həsən
Turabov elə bu səbəbdən də "Son xəbərlər"i
oxumaqdan imtina edərək radioya işə gedir. Həsən Turabovun yaratdığı ilk rol
"Yağışdan çıxdıq, yağmura
düşdük" tamaşasında Hacı Qəmbər
olub. Əslində bu tamaşa gənc
aktyorun diplom işi idi. Boy-buxunu, aydın
diksiyası, xüsusilə də əzəmətli səsi
Akademik Dram Teatrının baş rejissoru Adil İsgəndərovun
diqqətini çəkib.
Müxtəlif maneə və təzyiqlərlə
üzləşməsinə baxmayaraq, Həsən Turabov sənətdə
bəxti gətirmiş aktyorlardan olub. O, Mehdi Məmmədov kimi sənətkarın
kursunda təhsil alıb. Ələsgər
Ələkbərovun məsləhətlərini eşidib.
Əli Zeynalovun bədii qiraət
ustalığından öyrənib. Fatma Qədiri, Leyla
Bədirbəyli, Ağasadıq Gəraybəyli, Hökümə
Qurbanova, Mərziyyə Davudova kimi korifey sənətkarlarla bir
səhnədə çalışıb. Milli Dram Teatrında
gənc aktyorun ilk dəfə iştirak etdiyi tamaşaya baxan
görkəmli sənətkarımız Ələsgər
Ələkbərovun xalq artisti Ağasadıq Gəraybəyliyə
bildirdiyi fikirlər hələ səhnədə ilk
addımlarını atan Həsənin gələcəkdəki
böyük uğurlarından xəbər verirdi:
"Ağasadıq, sözlərimdən incimə, mən səhnədə
sənə yox, o cavan oğlanın oyununa baxırdım. Nə qədər təbii idi, səhnədə
heç boş qalmırdı. Bizi, bax, belə
gənclər əvəz etməlidir".
Yarım əsr həm teatrda, həm də kinoda müxtəlif
rolların yaradılmasında fədakar iştirak edən,
tamaşa və filmlərin maraqlı, baxımlı
alınmasında canyanğısı göstərən Həsən
Turabovun obrazlar qalereyası çox zəngindir. İstər Azərbaycan
dramaturqlarının, istərsə də xarici ölkə
yazıçılarının səhnələşdirilmiş
əsərlərində Həsən Turabovun can verdiyi Hacı
Qəmbər ("Yağışdan çıxdıq,
yağmura düşdük"), Qatil ("Şöhrət və
ya unudulan adam"), Kamal ("Əliqulu evlənir"), Azər
("Yaxşı adam"), İsgəndər
("Ölülər"), Hamlet ("Hamlet"), Xəyyam
("Xəyyam"), Kamran ("Unuda bilmirəm"), Mirzə
Cəlil ("Sizi deyib gəlmişəm"), Vaqif
("Vaqif"), Şeyx Xiyabani ("Şeyx Xiyabani") və
gedər tamaşalarda oynadığı baş rollara Həsən
Turabov həqiqi mənada öz möhürünü vurub. Azərbaycanın
görkəmli rejissorlarından Adil İsgəndərov, Mehdi
Məmmədov, Əşrəf Quliyev, Ələsgər Şərifov,
Tofiq Kazımov, Əliheydər Ələkbərov, Lütfi Məmmədbəyov,
Mərahim Fərzəlibəyov, Azər Paşa Nemətov və
başqaları Həsən Turabovla yaradıcılıq əlaqəsi
qurmağı çox sevirdilər. Lütfi Məmmədbəyov
deyərdi: "Həsən Turabovla işləmək hər
bir rejissor üçün çox rahatdır. Çünki
sənin düşündüklərini, fikrindən
keçirdiklərini Həsən daha canlı, təbii, olduqca
mükəmməl şəkildə özü ifadə edə
bilir. Həmişə belə
düşünürəm ki, Həsən Turabovun iştirak
etdiyi tamaşada ikinci rejissor elə onun özüdür.
Bu insanda teatr sənətinə vacib olan
nüansların hamısı var. Ssenaristdən tutmuş
baş rejissora, hətta bədii və musiqi tərtibatına
kimi - bütün ölçüləri dəqiq və səlis
bilir". Bu səbəbdən də onunla
tərəfmüqabili olanlar sevinərdilər. Bilirdilər ki, ən çətin məqamda Həsən
Turabovun qəfil jestləri onları xilas edəcək. Həsən Turabov olan tamaşada
darıxdırıcılıq, sükut yox idi. Maraqlıdır ki, oyunundan, səhnə hərəkətlərindən
daha çox Həsən Turabov səsi ilə
tamaşaçını ovsunlamağı bacarırdı.
Fərqi yox idi, yaratdığı obraz baş qəhrəmandır,
ya adi surətdir, müsbət, yaxud da mənfi xarakterə
malikdir. Aktyor üçün vacib olan
şərt təqdim etdiyi obrazın daxili aləmini
özününküləşdirərək onun psixoloji
durumunu tamaşaçıya çatdırmasıdır.
Yaratdığı saysız-hesabsız
obrazların içərisində bircəciyni belə tapmaq
mümkün deyildi ki, fikirləşəsən, Həsən
Turabov bu rola candərdi yanaşıb. Xoşbəxtlikdən
həmişə maraqlı, sanballı tamaşalarda ikinci həyatını
məmnuniyyətlə yaşamağa razılıq verib.
Sənət dostları
danışırdılar ki, Həsən heç zaman zəif
əsərlərin teatra yol tapmasına imkan verməzdi. Teatra rəhbərlik etdiyi illər ərzində bu sənət
ocağında fəaliyyət göstərən bədii
şura, sözün həqiqi mənasında, əsl səhnə
əsərlərinin qəbul edilməsinə
çalışardı.
Həsən Turabovun yaradıcılığında kino
sahəsi də teatrla bərabər addımlayırdı. İlk çəkildiyi
bədii film "Qara daşlar" olub. Radist
Hüseyn obrazı Həsən Turabovun kinoda debütü idi.
Sonralar "Telefonçu qız", "Yun şal",
"Sən niyə susursan", "Sevil", "Yeddi
oğul istərəm", "Axırıncı
aşırım", "Səmt küləyi",
"Qatır Məmməd", "Babək",
"Nizami", "Qorxma, mən səninləyəm",
"Atları yəhərləyin", "Bəyin
oğurlanması", "Qəm pəncərəsi",
"Nakəs", "Təhminə" və digər filmlərdə
maraqlı obrazlar yaratmış Həsən Turabov 50-dən
çox filmin lent yaddaşında özgə ömrü
yaşamaqdadır.
İstər teatr sənətinin, istərsə də
milli kinomuzun inkişafında, eləcə də gənc
kadrların yetişməsində fədakar xidmətləri
olan Həsən Turabov müxtəlif fəxri adlara, iki dəfə
dövlət mükafatına layiq görülüb. 1998-ci ildə anadan
olmasının 60 illiyi ilə əlaqədar ümummilli lider
Heydər Əliyev tərəfindən "Şöhrət"
ordeni, 1994-cü ildə Avropa Türkləri İslam Birliyinin
"Bilim və Sənət ödülü" qızıl
medalı ilə təltif olunub. 1991-ci ildən
ömrünün sonuna kimi Azərbaycan Teatr Cəmiyyətinin
prezidenti olan Həsən Turabovun bu sahədə də fəaliyyəti
diqqət çəkən idi. O
çalışırdı ki, Azərbaycan teatrının səsi
və sorağı müxtəlif ölkələrin səhnəsindən
gəlsin. Buna görə də beynəlxalq teatr əlaqələrinin
yaradılmasına, simpozium və konfransların keçirilməsinə
can atırdı. Xüsusilə də
monotamaşalar müsabiqəsi təşkil edərək
ayrı-ayrı istedadlı aktyorların üzə
çıxmasına, mükafatlandırılmasına
xüsusi diqqət və qayğı göstərərdi.
Həsən Turabov kövrək təbiətli, emosional,
həssas insan idi. Onun daxili məziyyətləri
yaratdığı obrazların ovqatında da duyulardı.
İlyas Əfəndiyevin "Unuda bilmirəm"
tamaşasında yaratdığı Kamran obrazı bu əsərə
baxanların könlündə dərin iz salıb. Həsən Turabovdan sonra səhnəyə bir
neçə Kamran gəldi. Amma Həsən
Turabovun romantik, duyğulu, yaraşıqlı, bütün
jestləri ilə tamaşaçıya nüfuz edən, qəlbində
yaşayan Kamrandan olmadı. Qəribədir,
indinin özündə də bu sənətkar haqqında
düşünəndə Milli Dram Teatrının səhnəsində
divara söykənərək kədərli
baxışları çox uzaqlara dikilmiş Kamranın - Həsən
Turabovun unudulmaz obrazı canlanır. Bəlkə
də elə bu xiffətin təsirindən hərdən Milli
Dram Teatra üz tuturuq ki, xəyalımızın qanad
açdığı yerdə unuda bilmədiyimiz aktyorla
bağlı xatirələri bir daha yada salaq. Obrazları dolaşan bu mədəniyyət
ocağında Həsən Turabovun ruhuna dualar oxuyaq. Yaxşı yadımdadır, onun bu teatra rəhbərliyi
dövründə mən bədii şuranın üzvü
idim. Zəif əsərlərin qənimi
idi. Bir dəfə hətta rejissorun da
razılığı alınmış bir pyesi tənqid
etdim. Mikayıl Müşfiq haqqında
yazılmışdı, amma adi şagird inşasına bənzəyirdi.
Olduqca zəif idi, nə şairmizin adına
yaraşırdı, nə də bu səhnəyə...Adamlar
elə bil tənqid etməyə çəkinirdilər. Bəziləri də kiçik nöqsanların
olduğunu desələr də əsərin tamaşaya
qoyulmasına etiraz etmirdilər. Mən və İlham Rəhimlinin
rəyindən sonra Həsən Turabov üzünü həmkarlarına
tutaraq qətiyyətlə dedi: "Sözünüz var?” Cavab gəlmədi. Həsən
müəllim həmişə mükəmməl əsərlərin
tamaşaya qoyulmasının tərəfdarı idi. Bəzən bu istəyi alınmayanda necə əzab
çəkdiyini dolmuş gözlərindən, səsinin ahəngindən
hiss etmək çətin deyildi.
Həsən ağa Turabov xoşbəxt sənətkar
idi. İstər kino, istərsə də teatr tariximizdə
elə izlər qoyub ki, heç zaman pozulmayacaq. Onun yaratdığı məktəb həmişə
sədalı və məzunlu olacaq.
Flora XƏLİLZADƏ,
əməkdar jurnalist
Kaspi 2018.- 10 yanvar.- S.11.