Ehtiramla xatırladığım Zəhra
xanım
Xalq artisti Əzim Əzimzadənin
qızı da özü kimi qayğıkeş və səmimi
olub
Azərbaycan qrafika və rəngkarlıq sənətinin görkəmli nümayəndəsi Əzim Əzimzadənin adı çəkilən kimi gözlərimin qarşısında onun fırçasından çıxmış saysız-hesabsız mənzərə, portret və karikaturalar canlanır. Sanki o dövrün abı-havasına düşürəm: «İnqilaba qədərki Bakı tipləri», «Köhnə bakılılar», «Bakı bağlarında», «Varlı evində toy», «Kasıb evində toy», «Azadlığa çıxan qadın»ın sevinci...
Bu al-əlvanlığın içində bir də rəssamın qızı rəhmətlik Zəhra xanım yadıma düşür. İndiki Bakı Dövlət Universitetinin jurnalistika fakültəsində oxuduğumuz illər Zəhra Əzimzadə biz tələbələrin ən yaxın dostu və hamisinə çevrilmişdi. O zaman fakültəmizin yerləşdiyi köhnə binanın yaxınlığında Maksim Qorki adına səyyar kitabxana var idi. Zəhra xanım da həmin kitabxanada çalışırdı. Evə kitab verməyə icazə yox idi. Yalnız oxu zalında əyləşib bizə lazım olan ədəbiyyatı nəzərdən keçirə bilərdik. Zəhra xanım isə bütün qadağalara baxmayaraq, beş il bu sahədəki ehtiyaclarımı sanki boynuna götürmüşdü. Bakıda ilk yaxınlaşdığım, mehrinə sığındığım, qayğısını gördüyüm bu xanım çox sonralar bildim ki, böyük rəssamımız Əzim Əzimzadənin övladıdır. O qədər sadə, mehriban, həssas və həlim təbiətə malik idi ki, sanki mənimlə bir ailədə doğulmuşdu. Min ilin doğmasına dönmüşdük. Atası ilə bağlı etdiyi söhbətlər, xatirələr qəlbimi tərk etməyib. Dünyadan heç bir umacağı olmayan bu zəif və zərif vücudlu qadın əslində böyük rəssamın şah əsəri idi. Hərdən onun danışıqlarında, həyata baxışlarında, mehribanlığında müəllimim, unudulmaz Əzizə Cəfərzadənin jestlərini görürdüm. Yəqin ki, bütün böyük ürəkli insanların bir-birinə bağlılığı mütləqdir. Bu xanımların hər ikisi Əzim Əzimzadə yaradıcılığının vurğunları olmaqla bərabər, əsl sənət xiridarları idilər.
Zəhra xanım məni tez-tez Əzim Əzimzadənin ev muzeyinə dəvət edərdi. Saatlarla söhbətləşərdik .Həmişə mənə barmağındakı üzükdən danışardı, ağlayardı. "Atamın üzüyüdü..” deyərdi. Üzüyün qaşı molbert formasında idi…
Artıq 75 ildir, Xalq rəssamı dünyasını dəyişib. Zəhra xanım da bir neçə ildir, öz doğmasının hüzuruna qovuşub. Elə bu yazını da bu unudulmaz insanların xatirəsinə həsr etdim. Yada salmaq da yaşatmaqdır, sevməkdir, unutmamaqdır.
...XIX
əsrin ortalarında qədim Novxanı kəndində
Əbdüləzim adlı daşyonan bir kişi
yaşayırdı. Əlinin zəhməti ilə çörək
qazanan usta həmkəndlilərinə daşdan,
palçıqdan ev tikə-tikə böyük bir külfəti
saxlayırdı. Nəsilləri dindar olub. Hələ gənc
yaşlarından dini məbədləri, ocaqları ziyarət
etməyi sevən Kərbəlayi Əbdüləzim zəhməti
ilə qazandığı puldan qəpik-qəpik
yığırmış ki, Məkkəyə ziyarətə
getsin. O, həm də uzaqgörən bir kişi olub. Öz sənətini
oğlu Aslana da öyrətmişdi. Tez-tez də bir söz
işlədərmiş: "Sənətkar günortaya qədər
ac qalar". Atasının vəfatından sonra Aslan
Novxanıdan şəhərə gəlir. O zaman Bakıda neft
sənayesi sürətlə inkişafa
başladığından yeni zavodlar, emalatxanalar və s.
binalar tikilirdi. Mədən sahibləri, eləcə də
varlı insanlar özləri üçün
yaraşıqlı saraylar inşa etdirirdilər. Belə bir
vaxtda Aslan kimi bənnalara da ehtiyac var idi. O, ağır işlər
görsə də, qazancı pis olmurdu. Günlərin birində
özünə də bu şəhərdə ev
tikdi, ailə qurdu. Dünyaya oğlan
uşağı gəldi. Babanın
adını körpəyə verdilər - Əbdüləzim.
Amma hamı onu "Əzim" deyə
çağırırdı.
Əzim ilk təhsilini
mollaxanada alıb. Bir dəfə təsadüfən məktəb
yoldaşlarından biri mollaxanaya bir qutu sulu
boya gətirib Əzimə göstərir. Ömründə
ilk dəfə boya görən Əzimin nədənsə bu rənglərdən
xoşu gəlir, özündən asılı olmayaraq şəkil
çəkməyə başlayır. Getdikcə
bu həvəs onu rahat buraxmır. Məhəllədə
qaralamadığı divar qalmır. Kömür
parçası ilə bəyaz divarlara it, pişik şəkli
çəkməyə başlayır. Qonşular
da uşağın bu hərəkətindən narazı
qalıb valideynlərinə şikayət edirlər. Bir tərəfdən də molla Aslan kişiyə
irad tutur ki, oğlun nalayiq işlərlə məşğuldur.
Belə getsə, o, kafir olar. Kərbəlayi Aslan bir neçə dəfə
Əzimi möhkəm döyür. Amma
bütün bu təzyiqlər onu inadından döndərə
bilmir.
Aslan kişi bir
də xəbər tutur ki, oğlu rus-tatar məktəbində
oxuyur. O zamanlar Bakıda bir neçə yerdə rus-tatar məktəbi
açılmışdı. Dördsinifli
ibtidai məktəb idi. Burada Azərbaycan, rus, fars, ərəb dilləri, hesab və qeyri fənlər
öyrədilirdi. Əzim adi şagird deyildi.
Artıq rənglərlə işləməyi
bacarırdı. Müəllimlər və
məktəb üçün müxtəlif əyani vəsaitlər
də hazırlayırdı. Bu səbəbdən
də onu çox sevirdilər. Tez-tez məktəb
rəhbərliyi Əzimə kağız, boya, albom və s.
verirdi. Əzimdə şəkil çəkməyə
elə bir həvəs oyanmışdı ki, o, oxuduğu
bütün bədii əsərlərə illüstrasiyalar və
istənilən şəxsin portretini çəkirdi. Beləcə, ibtidai təhsilini başa vurduqdan sonra
Əzim Realnı məktəbdə oxumaq istəyirdi. Amma məktəb haqqını verməyə pulu
olmadığından Əzim işləmək məcburiyyətində
qalır. O zaman az-çox savadı olan gəncləri
ticarət işlərinə götürürdülər.
Əzim Əzimzadə
Bakının tanınmış şəxslərindən olan
milyonçu Ağabala Quliyevin dəyirmanında kuryer işləməyə
başlayır. Burada da boş vaxt tapan kimi
rəsmlər çəkir. Qəribə
yaddaşı var idi. Dükanda, bazarda,
küçədə gözünə dəyən, xoşuna
gələn adamların sonradan şəklini çəkərdi.
Günlərin birində o, sahibkarın evinə
getməli olur. Əzim ağ
daşdan tikilmiş sarayın cürbəcür şəkillərlə
bəzədilmiş otaqlarına heyrətlə baxır, burada
çalışan rəssamlarla söhbətləşir. Hətta rəssamın biri ilə dostluq edir. Rusiyadan gəlmiş Maslov familiyalı rəssam
Əzimin marağını görüb ona boyalarla işləməyin
sirlərini öyrədir. Tale elə gətirir
ki, Ağabala Quliyevin imarətində işlər
çoxalır. Bu səbəbdən də
Maslova köməkçi lazım olur. Rusiyalı rəssam
Ağabaladan xahiş edir ki, Əzimi ona köməkçi
versin. Buna da bir neçə səbəb var idi.
Birincisi, Əzim rəssamlıq işini gözəl
mənimsəmişdi. İkincisi də,
milli geyimləri, milli kompozisiyaları Əzim daha yaxşı
çəkə bilərdi. Beləliklə,
dəyirmandakı işini biryolluq ataraq rəssamlıqla məşğul
olan Əzim Əzimzadə çəkdiyi şəkilləri
o dövrdə Bakıda çıxan qəzet və jurnallara
göndərməyə başladı.
Yaradıcılıq fəaliyyətinə
başladığı ilk günlərdən "Zənbur",
"Kəlniyyət", "Baraban", "Məzəli"
və "Molla Nəsrəddin" jurnallarında fəal
iştirak edərək çəkdiyi əsərlərlə
bütün Şərqdə məşhur olmuşdu. Tədqiqatçılar bir məsələni həmişə
qətiyyətlə bildirirlər ki, Əzimzadəni bir
karikaturaçı rəssam kimi boya-başa çatdıran,
onun yaradıcılığını realist sənət
yolunda istiqamətləndirən məhz "Molla Nəsrəddin"
və onun mübariz ideyaları oldu. Təsəvvür
edin ki, Əzimzadə düz 40 il təsviri
incəsənətin ən mübariz bir sahəsinə -
satiraya xidmət etdi.
"Molla Nəsrəddin" jurnalı ilə
yanaşı, "Zənbur"la da Əzim Əzimzadənin əlaqəsi
müntəzəm davam edirdi. O, hətta bir müddət bu
jurnalın redaktoru da olub. Aparılan tədqiqatlar
göstərir ki, onun redaktorluğu müddətində "Zənbur"da
çap edilmiş rəsmlərin əksəriyyətini elə
özü çəkirmiş. Sovet dövründə
Əzim Əzimzadə haqqında çap edilmiş
yazılarda onu dinin, Allahın əleyhinə olan bir adam kimi qələmə verirdilər. Halbuki o, bütün yaradıcılığı
boyu dini, islamı yox, fanatizmi, geriliyi, feodal düşüncəni
tənqid edib. Onun babası da, atası da Kərbəlayi
olub, ömrü boyu Məkkə həsrəti ilə
yaşayıblar. Məlumdur ki, Əzim
Əzimzadənin özü də bibisi ilə birlikdə
1910-cu ildə Kərbəlaya gedərək müqəddəs
yerləri ziyarət edib.
Əzim Əzimzadə
1920-ci ildə respublika Maarif Komissarlığına məsul vəzifəyə
təyin olunduqdan sonra Bakıda rəssamlıq
emalatxanalarının, Dövlət Konservatoriyasının,
dram və opera teatrlarının təşkilində şəxsən
iştirak edib. Müxtəlif mövzulu
plakatlar üzərində işləyən rəssam Rotter,
Şmerlinq kimi görkəmli sənətkarlarla
çiyin-çiyinə işləyib. «Kommunist»
qəzetində, eyni zamanda «Molla Nəsrəddin» jurnalında
baş rəssam kimi çalışıb. Təsviri sənətin
inkişafında səmərəli fəaliyyətinə
görə 1927-ci ildə Xalq rəssamı fəxri adına layiq görülüb.
Azərbaycan mədəniyyəti
tarixində iki nəfərin yaradıcılığı
bir-birinə çox yaxın hesab edilir. Onlardan
biri Mirzə Ələkbər Sabir, digəri Əzim
Əzimzadədir. Böyük şairimizin
"Hophopnamə"sinə çəkilən
illüstrasiyaların müəllifi məhz Əzim Əzimzadə
olub. Onun məharətlə çəkdiyi
bu rəsmlər Sabir poeziyasının məzmununa, üslubuna
o qədər yaxındır ki, həmin şeirləri o
illüstrasiyalarsız təsəvvür etmək
qeyri-mümkündür. 1914-cü ildən
1922-ci ilə qədər Əzim Əzimzadə Sabirin
şeirlərinə 55 illüstrasiya çəkib. Bir faktı da demək kifayətdir ki, unudulmaz rəssamımızın
"Molla Nəsrəddin" jurnalında 1922-ci ildən
1931-ci ilə qədər 1200-dən çox karikaturası
çap edilib. 1931-ci ildə "Molla Nəsrəddin"in
son nömrəsi çapdan çıxdıqdan sonra Əzim
Əzimzadənin yaradıcılığında sanki bir qədər
solğunluq yaranmışdı. O, daha çox
yoldaşlıq şarjları və məişət
mövzusunda rəsmlər çəkirdi. Bəlkə də
bu, dövrün ağır repressiyalarının vahiməsindən
irəli gəlirdi, kim bilir?!
Azərbaycan
teatrı yarandığı gündən həmişə
onun inkişafında səhnə ustaları, dramaturqlar,
aktyorlar, rejissorlarla yanaşı, rəssamların da xüsusi
xidməti olub. Mirzəağa Əliyev, Hacıağa
Abbasov, Sidqi Ruhulla, Abbasmirzə Şərifzadə kimi korifeylər
Azərbaycan teatrının inkişafında hansı xidmətləri
göstəriblərsə, Əzim Əzimzadə də o boyda
yükü öz çiyinlərində məharətlə
daşıyıb. Azərbaycan Dövlət Dram
Teatrında bir sıra tamaşalara bədii tərtibat verərək
geyim eskizləri çəkib. Bir müddət
hətta bədii hissə müdiri kimi
çalışıb. Cəfər Cabbarlı adına Azərbaycan Teatr Muzeyində, Milli
İncəsənət Muzeyində Əzim Əzimzadə tərəfindən
çəkilmiş geyim eskizləri saxlanmaqdadır. Onun ötən əsrin 30-cu illərində bəzi
tamaşalara çəkdiyi eskizlər bu gün də istifadə
edilir. Məsələn, C.Cabbarlının "1905-ci
ildə", Hüseyn Cavidin "Şeyx Sənan" pyeslərinin
tamaşalarına çəkdiyi geyim eskizləri maraqlı rəsmlər
kimi indiyədək öz əhəmiyyətini itirməyib.
1940-cı ildə
İncəsənət Muzeyində Əzim Əzimzadənin əsərlərindən
ibarət böyük bir sərgi
açılmışdı. Xalq rəssamının
35 illik yaradıcılıq fəaliyyətinə yekun vuran sərgidə
1200 əsəri yer almışdı. Tədqiqatçılar
deyirlər ki, o sərgidə rəssamın əsərlərinin
yalnız dörddə bir hissəsi nümayiş etdirilib.
Əzim Əzimzadə ilk Azərbaycan rəssamı
idi ki, onun fərdi sərgisi Moskvada da keçirildi.
II Dünya müharibəsi illərində
Əzim Əzimzadənin fırçası müharibə
mövzusunda plakat və karikaturalar çəkməyə
başlayıb: «Faşist imperializminin zəncirli köpəkləri»,
«Reyxstaqın xarabalıqlarında», «Fürer stol arxasında»
və s. əsərlərdə rəssamın
haqsızlığa, faşistlərə nifrəti indi də
duyulur. Təəssüf ki, möhtəşəm
qələbəni görmək ona qismət olmadı. Doğmalarının söylədiyinə görə,
cəbhədə döyüşən kiçik oğlunun
«qara xəbər»i Əzim Əzimzadənin həyatının
son nöqtəsi olub. Ürəyi bu
sarsıntıya dözməyib, 1943-cü ildə
dünyasını dəyişib.
Unudulmaz rəssamın dostluq etdiyi
insanlar da Azərbaycan ədəbi mühitinin çox məşhur
simaları olub: Mirzə Cəlil, Əbdürrəhim bəy
Haqverdiyev, Seyid Hüseyn, Hüseynqulu Sarabski, Mirzağa
Əliyev, Abbasmirzə Şərifzadə, Üzeyir Hacıbəyli,
Müslüm Maqomayev və başqaları.
Azərbaycan incəsənəti
tarixində şərəfli yer tutan unudulmaz sənətkar
Əzim Əzimzadə bu sahənin ilkin fədailərindən
olub. Xalq rəssamının bədii irsi
incəsənətimizi zənginləşdirən əbədiyaşar
əsərlərdir. Respublikamızın
demək olar ki, əksər muzeylərində, Əlyazmalar
Fondunda onun yüzlərlə rəsm və karikaturası,
müxtəlif mövzularda işlədiyi kompozisiyaları
saxlanılır. Əzim Əzimzadə ilk
əl işlərindən tutmuş ömrünün sonunadək
sevdiyi, bütün varlığı ilə bağlı
olduğu incəsənət aləminin qeyri-adi nümunələrini
yaratmışdır. Onun bədii irsi bu
gün də geniş təqdir olunmaqda və sevilməkdədir.
Çünki Əzim Əzimzadə
yaradıcılığı dərin xəlqiliyi, milli
koloriti, təkrarsız gözəlliyi və
düşündürücü missiyası ilə sənət
zirvəsini əbədi fəth edib.
Yazımı yenə
Zəhra xanımla bağlı bir xatirəmlə bitirmək
istəyirəm. Sonuncu kursda nəhayət
ki, dövlət imtahanları başladı. O zaman tələbələrin
yaxınları, ailə üzvləri təbrikə gələrdilər.
Mənim kimim vardı ki bu şəhərdə?
Valideynlərim çox uzaqda, heç
qohumlarıma da bir söz deməmişdim. İmtahandan çıxanda nə görsəm
yaxşıdır? Zəhra
Əzimzadə qucağında böyük bir gül dəstəsi
məni gözləyir…
Flora
XƏLİLZADƏ,
əməkdar
jurnalist
Kaspi 2018.- 18 yanvar.- S. 7.