Sabirin “ailəvi faciə”si
“Mənə
elə gəldi ki, o gözlərdə bir məzəmmət
vardı”
Bu
günlərdə auditoriyada mollanəsrəddinçilərdən
danışarkən tələbələrimdən biri belə
bir sual verdi: "Müəllimə, nə
üçün M.Ə.Sabirin övladları, nəvə-nəticələri
haqqında bir məqalə yazmırsınız? Hazırda onlardan yaşayanı, dahi Sabirin yolunu davam
etdirənlər varmı? Doğrudur, sovet
dövrü tədqiqatlarında şairin ailəsi haqqında
məlumatlar var, amma biz o əlifbanı bilmədiyimiz
üçün oxuya bilmirik. Yaxşı
olar ki, şairin özünün böyüdüyü
mühit və ailəsi, övladları haqqında bir məqalə
yazardınız”.
Dərsin sonunda tələbəmə söz verdim ki,
"Kaspi” qəzetinin növbəti saylarından birində bu
haqda geniş məlumat verəcəyəm. Bu məqsədlə
"axtarışa” başladım. Həmişəki
kimi, bu dəfə də professor Alxan Bayramoğlunun köməyinə
ehtiyacım oldu. Alxan müəllim bildirdi
ki, şairin nəvəsi (Məmmədsəlim Tahirlinin
qızı) Sevda Tahirli elə bizim universitetimizdə
çalışır. Onun köməkliyi
ilə Sevda xanımla görüşdüm. O,
universitetin biologiya fakültəsinin dosentidir və "Mirzə
Ələkbər Sabir” fondunun prezidentidir. Söhbət
zamanı bəlli oldu ki, o, Gündüz Tahirlinin
bacısıdır. Yadıma tələbəlik
illərim düşdü. Gündüzlə
eyni vaxtda BDU-nun Jurnalistika fakültəsində oxumuşam.
Səhv etmirəmsə mən
dördüncü, Gündüz isə ikinci kursda oxuyurdu.
Balacaboy, arıq, amma çox çevik, şən,
mütaliəli bir oğlan idi. Sonralar
Gündüz Tahirli mətbuatda da çalışdı.
Son illərdə isə jurnalistikadan uzaqlaşıb,
xaricdə yaşayır. Sevda xanım da eynən
qardaşı kimi mehriban və sadədir. Gəlişimin
səbəbini bildirdikdə, məmnuniyyətlə kömək
edəcəyini bildirsə də, sonra ondan "material” almaq
mümkün olmadı. Bilmədim o bunu təvazökarlıqdanmı
etdi, ya...
Üz tutdum M.Ə.Sabirin həyatı haqqında olan tədqiqatlara. 20-ci yüz
illiyin tanınmış ədəbi tənqidçisi,
publisisti Seyid Hüseyn və görkəmli ədəbiyyatşünas,
mətbuatşünas alim Əziz Mirəhmədovun tədqiqatlarından
yetərincə bəhrələndim. S.Hüseyn
1934-cü ildə yazdığı "Ailəvi faciə”
adlı I məqaləsində M.Ə.Sabirin ata babası
Hacı Tahirdən başlayaraq, atası Hacı Zeynalabdin və
onun ailəsi haqqında geniş məlumat verib. Məqalədən aydın olur ki, Sabirin atası
Hacı Zeynalabdin gənclik "məcəraları” ilə
Şamaxıda ad çıxarıbmış: "Cavan ikən
sünniliyi atıb şiə məzhəbini qəbul etməsi
onun haqqında müxtəlif şayiələrin
yaranmasına səbəb olmuşdu. Bu iş
üstündə Zeynalabdin ilə atası Hacı Tahir
arasında da kəskin bir ixtilaf baş vermişdi”.
S.Hüseynin
məqaləsindən aydın olur ki, əslində,
Zeynalabdinin "ipə-sapa” yatmamağında, "məcaralara”
sövq etməsində atası Hacı Tahirin çox
böyük günahı olub: "Haqq-nahaq, uşağı
döymək, başqalarının yanında təhqir etmək,
alçaltmaq, danlamaq Hacı Tahirin bir tərbiyə prinsipi
idi”. Artıq yetkinlik yaşına çatan
"bığları çıxmış” Zeynalabdin bu
"şiddət və təzyiqi” qəbul edə bilməmiş
və onu itaətsizliyə sövq etdirmişdir ki, nəticədə
atası onu evdən qovur və övladlıqdan
çıxarır. Bundan istifadə edən
şiələr "başqa sünni gəncləri
şirnikləndirmək üçün ianə toplayaraq
Zeynalabdinə bazarda bir baqqal dükanı açdılar və
ayağını küçədən tamamilə
yığmaq üçün onu evləndirdilər”. Ev-eşik, oğul-uşaq sahibi olan Zeynalabdin
yavaş-yavaş keçmiş həyatından əl çəkib
dindar bir müsəlmana çevrilir və oğlu Ələkbərin
də ruhani və ya bir dərviş olmasını istəyir.
Amma Ələkbər bu istəklərə ram olmur.
Səkkiz yaşında atasının göstərişi
ilə mollaxanaya oxumağa gələn Ələkbər, 12
yaşında bu məktəblə vidalaşır və
Şamaxıda Seyid Əzim Şirvaninin açdığı
yeni üsullu məktəbə gedir. Oğlunun bu hərəkəti
Zeynalabdinin heç xoşuna gəlmir. O, Ələkbəri
dükanına aparıb "alış-veriş adamı” etmək
üçün onu məktəbdən çıxarır və
ata-oğul arasında yaranan fikir ayrılığı Ələkbəri
Şamaxını tərk etməyə sövq edir: "Bir
gün Xorasana gedən bir karvana qoşulub Şamaxıdan
uzaqlaşır. Lakin atası tez xəbər
tutub onu geri qaytarır. Bu hadisədən
sonra gözü qorxmuş ata, oğlunu sərbəst
buraxıb şairliyinə mane olmur”.
Artıq 21-22 yaşına çatan Ələkbərin
gününü şeirlə, kitablarla keçirməsi
Hacı Zeynalabdini yenidən narahat etməyə
başlayır. Ələkbər isə müəllimi
Seyid Əzimin Yaxın Şərq ölkələri
haqqında maraqlı söhbətlərinin nəticəsi
olaraq, səfərə çıxmaq fikrinə
düşür. Hacı Zeynalabdin
oğlunun müqəddəs yerləri ziyarət etdikdən
sonra "düzələcəyinə” ümid edərək,
onun səfərə getməsinə razılıq verir və
1884-cü ildə Sabir yola düşür”. Bu səfərdən
az sonra Sabir ikinci dəfə də səfərə
çıxır. O, bu dəfə bir müddət Mərvdə
qalmaq fikrinə düşür. Lakin
atasının vəfatı onu vətənə
qayıtmağa məcbur edir.
Sabirin vətənə bu qayıdışı daha
çox anasının ürəyincə olur və onun bir
daha Şamaxını tərk etməməsi üçün
evləndirmək fikrinə düşür. Bu haqda S.Hüseyn Sabirin
öz dilindən dediklərini belə qələmə
alır: "Anam məni evləndirmək istəyirdi. Mən isə onun bu fikrinə qəti etiraz etdim.
Amma anam əqrəbamızdan birinin
qızını, Badamxanımı gətirib evdə
saxladı. O, bu qızı mənə almaq istəyirdi. Mən isə özümü heç o yerə
qoymurdum. Özlüyümdə anamın
bu hərəkətinə gülürdüm. Hətta
bir dəfə ona dedim ki, sən nahaq yerə xalqın
qızını avara edib burada saxlama, mən evlənən
deyiləm. Bu qız bizdə
yaşadığı halda, çox vaxt məndən
qaçırdı. Mən də ona
heç əhəmiyyət verməz, üzünə belə
baxmazdım. Bir gün necə oldusa,
küçə qapısını açarkən, onunla
üz-üzə gəldikdə, gözlərim gözlərinə
sataşdı. Onun gözləri mənim qəlbimin
dərinliyinə qədər təsir etdi. Mənə elə gəldi ki, o gözlərdə mənə
qarşı bir məzəmmət vardı.
Mən qapıdan içəri girib, ona zəhmət
olmasın deyə qapının dəmirini özüm
bağlamaq istədim. "Sən zəhmət çəkmə,
özüm bağlayaram” deyərək əlimi dəmirə tərəf
uzatdıqda "yox, özüm bağlayaram” deyib əlini dəmirin
üstünə qoydu. Bizim əllərimiz
bir-birinə toxunduqda, mən onun əlindəki hərarəti
hiss etdim. Bu hadisədən sonra Badam məni
maraqlandırmağa başladı. Getdikcə ona meylim
artdı... Beləliklə, mən Badamla evləndim”
(Ə.Mirəhmədov yazır ki, şairin tərcümeyi-halını
yazan müəlliflərin çoxu onun arvadının
adını səhv olaraq Badam yazmışlar. Onun adı
Büllurnisə olub). Bəzi tədqiqatçıların
yazdığına əsasən, M.Ə.Sabirin ailə
qurması təxminən 1885-1886-cı illər arasında
baş verir və on beş il ərzində
onun səkkiz qızı, 1908-ci ildə isə bir oğlu olur.
Bu haqda Həmidə
xanım Cavanşir (Məmmədquluzadə) "Şərq
qadını” jurnalının 1936-cı il
dekabr tarixli, 23-24-cü saylarında yazırdı: "...Sabir
danışırdı ki, anamın əvvəllər
böyük bir dərdi vardı. Demək olar ki, hər il Ramazan ayında bizim arvad bir qız
doğardı. Səkkiz qızımız
olduğu halda, oğlumuz yox idi. Odur ki, anam
hər dəfə qız doğulanda qara geyər, yasa
batardı. Qonşu arvadları gəlib ona
başsağlığı verirdilər, "neynək, ürəyini
sıxma, canın sağ olsun, Allah qoysa, gələn səfər
oğlan olar” deyirdilər.
Buna görə də anam nəzir edib tez-tez Kərbəlaya
gedərdi ki, mənim oğlum olsun. Axır ki, 1908-ci ildə,
yenə Ramazan ayında bizim bir oğlumuz oldu. Anam sevincindən yerə-göyə
sığmırdı. Yetim-yesirləri
sevindirdi. Çox fikirləşəndən
sonra uşağın adını Məmmədsəlim qoydu”.
Sabirin qızı Səriyyə Tahirzadənin
"Xatiratım”dan isə belə aydın olur ki, şairin on
bir övladı olub. "...on bir uşaqdan ancaq üçümüz ( bu günə kimi sağ qalmış
böyük bacım, mən və qardaşım)
qalmışdıq” (Bax: "Şərq qadını”
jurnalı, dekabr 1936-cı il, 23-24-cü sayları). Həm Səriyyə xanımın, həm də bir
zamanlar "Molla Nəsrəddin” jurnalında M.Ə.Sabirlə
çiyin-çiyinə çalışan Əziz Şərifin
xatirələrindən aydın olur ki, şair qızı Səriyyəni
daha çox sevərmiş.
"Söyləndiyinə görə, uşaqlar içərisində,
dilli və hafizəli olduğum üçün, atam məni
çox sevərmiş. Kiçik bacısı Nazlı bibimdən
sonra məni özünə ikinci sirdaş etmişdi. Atam mənə "anaşım” deyə xitab edərək,
yazdığı şeirləri ilk əvvəl mənim
üçün oxuyardı” söyləyən Səriyyə
xanım, o günləri xoş hisslərlə
xatırlayırdı. Ə.Şərif isə
"Sabir Tiflisdə” adlı məqaləsində
yazırdı: "Sabir xəstəxanadan çıxıb
yenidən redaksiyaya qayıdanda onun halı lap xarab olmuşdu.
Dostum Əhməd Pepinov bəzən gecələr
xəstənin yanında oturardı ki, lazım olsa, ona qulluq
etsin. O zaman Əhməd, şairin gecələr tez-tez
"Səriyyə” deyərək, öz qızını
çağırdığını söyləyirdi”.
"Qaynananın qəzəbi”
Billurnisə xanımı qaynanası özü bəyənib alsa da, onun hər dəfə qız doğması şairin anasını lap hövsələdən çıxarırdı. M.Ə.Sabirin bir parça çörək dalınca Bakıya, Tiflisə üz tutması ailədə gəlin-qaynana münasibətlərini daha da gərginləşdirərmiş. M.Ə.Sabir isə bunlara o qədər də əhəmiyyət verməzmiş. "Əlidadaş (o zaman atama belə xitab edərdik) Bakıda ikən hər kəsin hücumundan ziyadə, bizi incidən əqrəbamızın təzyiqi idi. Bir gün nənəm (atamın doğma anası) anamın yanına gəlib "niyə oturubsan, sən şərən azadsan, o, babıdır, get boşan, mən də südümü ona halal etməyəcəyəm” dedi. Belə sözlərə anam öyrənmiş olduğu üçün əhəmiyyət vermədisə, də mən əhvalatı atama yazdım, cavabında isə atam, belə şeylərdən narahat olmamağımızı məsləhət edirdi”.
Sabirin gənc həyat yoldaşı şən, mehriban, işgüzar olsa da, onu aşiqanə bir qəzəldən, yanıqlı bir mərsiyə və sənətkaranə bir qəsidədən çox, Sabirin evə gətirdiyi bir girvənkə yağ, bir batman un daha artıq maraqlandırır, ona daha artıq "bədii” zövq verirdi. Yoxsulluq, sıxıntılar, söz-söhbətlər Sabiri nə qədər üzsə də, o, ailəsini həmişə xoş üzlə, zarafat və şuxluqla qarşılayırdı.
M.Ə.Sabir nəinki övladlarını, hətta ömür yoldaşını da savadlı görmək arzusunda olub. "Atam işinin çoxluğuna baxmayaraq, anama və mənə savadlanmağı təklif etdi” söyləyən Səriyyə xanım, daha sonra təəssüflə qeyd edir: "Anam "qocalıqda iməkləmək” deyərək, bu təklifi qəbul etmədi. O zamankı vəziyyətimizdə anam bir növ buna haqlı idi. Bir tərəfdən ağır maddi vəziyyət üzündən uşaqlarının ölməsi, digər tərəfdən sabun bişirməkdə atama yardım etməsi onu üzür və bütün vaxtını alırdı”.
1900-cü ildə ailənin maddi vəziyyəti daha da ağırlaşır. O, günləri, şairin qardaşı oğlu Zeynalabdin Tahirzadə illər sonra belə xatırlayırdı: "1900-cü ildə ailəmizin güzəranı ağırlaşdı. Atam və əmim (Sabir) köçüb Məşhədə getməyi qərara aldılar. Onlar var-yoxlarını satıb qəndə və şama verdilər. Biz bütün ailə ilə birlikdə köçüb Xorasana getdik. Məşhəddə qardaşlar kiçik bir dükan açıb güzəran keçirirdilər. Biz Məşhəddə təxminən iki ilə yaxın qaldıq. Orada güzəranımız o qədər də yaxşı keçmədi. 1902-ci ildə köçüb, təkrar doğma Şamaxıya qayıtdıq”.
1908-ci ildə (bəzi mənbələrdə
1909-cu il yazılır) oğlunun dünyaya gəlişi
Sabirin həyatına ruh verir. Bu oğul onun adına-sanına layiq
bir evin yox, bir elin oğlu olur. Növbəti
saylarımızda birində şairin övladları Səkinə,
Səriyyə, Məmmədsəlim və onların
övladları haqqında məlumat verəcəyik.
Qərənfil
Dünyaminqızı,
Əməkdar
jurnalist
Kaspi 2017.- 30 yanvar.- S.15.