Hər daşında
tarix yatan Kastamonu
Tarixi məkanları və təbiət
gözəlliyi insanları bu şəhərə heyran qoyur
II
yazı
Türkiyənin tarixi şəhərlərindən olan
Kastamonu həm də təmiz havası, səfalı təbiəti,
gözəl mənzərələri, yay-qış turizmi ilə
seçilir. Türkiyənin, Anadolunun ən qədim şəhəri
ilə tanışlığımız onun TÜRKSOY tərəfindən
2018-ci ildə Türk Dünyasının Mədəniyyət
Paytaxtı elan edilməsindən sonra başladı. Və
nə yaxşı ki, yolumuz bu şəhərdən
düşdü...
Şəhər
bizi Şeyx Şaban Vəlinin:
"Gəlişiniz
gülə-gülə
Gedişiniz
gülə-gülə
Hər
işiniz gülə-gülə”...
- misraları ilə qarşıladı. Demək olar ki, şəhərin hər
küncündə bu sözlərin əks-sədası bizi
izlədi, getdiyimiz hər məkanda qulaqlarımız bu ifadələri
eşitdi.
Kastamonu
şəhərinin 114 min, kəndləri ilə bərabər
isə vilayətin 370 min əhalisi var. 258 kəndə
bağlı məhəllələri mövcuddur. 1461-ci ildə Fateh Sultan Mehmet tərəfindən
tikilib. İki milli parkı var - Ilqaz və
Küre dağları. Küre
dağları insan ayağı dəyməyən bir yerdir.
Ora 1998-ci ildə Dünya Təbiəti
Mühafizə Cəmiyyəti tərəfindən
"Yaşayan planet” adı verilib.
Şəhəri gəzdikcə, ona heyran qalmamaq olmur. Hər tərəf
tarix qoxuyur. Qalası, məscidi,
özünəməxsus yeməkləri, şirniyyatı, xalq
sənəti, mədəniyyəti və dünyaca məşhur
Şeyx Şaban Vəlisi var, bu şəhərin. Elə reportajıma Şeyx Şaban Vəli Vəqfindən
başlamağım da təsadüfi deyil.
Şeyx
Şaban Vəli Vəqfi
Səfərimiz çərçivəsində Şeyx
Şaban Vəli Vəqfi Muzeyinin qonağı olduq. Muzey
Kastamonunun tarixi və mədəniyyəti baxımından ən
önəmli abidələrdən biridir. Burada
məscid, külliyyat, türbə, kitabxana və dərgah evləri
mövcuddur. Tarixi və mənəvi
özəlliklərini bir arada tutan külliyə Kastamonunun ən
çox ziyarət edilən məkanlarındandır. Malikanə e.ə.1900-cü ildə Azdavaylı Mahmud
Paşa tərəfindən tikilib. Bura
karxana, selamlık (cümə mərasimi keçirilən məkan)
və mərkəzdəki mətbəx bölümündən
ibarətdir.
Muzeyə daxil olmamışdan əvvəl Şeyx
Şaban Vəlinin həyatı ilə maraqlandıq. Bizə
geniş məlumat verən Türkiyənin Azərbaycandakı
səfirliyinin mədəniyyət və turizm müşaviri
İrfan Çiftçi ilə hələ Kastamonuya getməmişdən
əvvəl bir dialoqumuz gerçəkləşmişdi.
O, Şeyx Şaban Vəlinin kökünün Yəhya
Şirvaninin qolundan gəldiyini söyləmiş və xəlvətilik
təriqətinin qısa bir tarixini nəql etmişdi: "Xəlvətiliyin
qurucusu Pir Ömər Xəlvətidir. O,
Şamaxıdandır. Xəlvətilik təriqətinin
ikinci qurucusu, mənşəcə Azərbaycan türklərindən
olan Seyid Yəhya Bakuvi də tanınmış filosof, alim və
şairlərdən biridir. Bu adamlar bizim
filosoflarımızdır. Bu gün Qərb
dünyası üçün Afinalı Tomas, Kamp, Hegel kimdirsə,
bizim üçün də Yəhya Şirvani, Şeyx
Şaban Vəli, Həzrəti Mövlana o insanlardır.
Yanlış odur ki, bizim gənclərimiz
bunları anlamadığı üçün gedib Nitşeni
oxumaqla fikirlərini qarışdırırlar”.
Xəlvəti təriqətinin Şabaniyyə qolunun
qurucusu olan Hz.Pir Şeyx Şaban Vəli e.ə.1481-ci ildə
Kastamonunun Daşkörpü qəsəbəsində
dünyaya gəlib. O doğulmamışdan öncə atasını, 3
yaşında olarkən anasını itirib. Xeyirsevər
bir qadın ona sahiblənib, təhsilində ona maddi və mənəvi
köməyini əsirgəməyib. İlk
dərslərini Daşkörpüdə aldıqdan sonra
Kastamonu və İstanbul Fatih Sahn-ı Səman Mədrəsəsində
təhsilini davam etdirir. Belə nəql edirlər ki, bir
gecə ona hatifdən səs gəlir: "Əsl vətəninizə
dönün!” - deyə əmr verilir.
Doğulduğu torpağa dönmək üçün
işarə alan Şaban əfəndi
müəllimləri ilə halallaşaraq iki dostu ilə
birlikdə Bolunu keçərək, Kastamonuya getmək
üçün yola çıxır. Yolda Xeyrəddin
Tokadi Həzrətlərini ziyarət edirlər. Şeyx Şaban Vəli axtardığı kamil
mürşidini tapır. 12 il Tokadi həzrətlərinin
tabeliyində qalır və sədaqətlə xidmət edir. Sonunda Məzhər xəlifəsi olur. Xeyrəddin
Tokadi ona "sizə xilafət verildi, vətəninizə
dönə bilərsiniz” – deyə icazə verir. Şeyx Şaban Vəli Kastamonuya gəldikdən
sonra ziyalı mövqeyini davam etdirir. O, vəfatına qədər
360 xəlifə yetişdirib. Onun qurduğu Şabaniyyə təlimi
islam dünyasının bütün
bölgəsinə yayılıb. Anadoludan başqa, Misir,
Hicaz, Pakistan, Liviya və başqa ölkələrdə bu təriqətin
şöbələrini açan alim, şeyxlər təssəvüf
əhlinə ilahi eşqin zövq və həyəcanını
təqdim edərkən Avropa və Amerika qitələrində
bir çox insan islam dinini qəbul etmək qərarı verib.
Bütün
bu bilgilərə sahib olduqdan sonra Şeyx Şaban Vəli
muzeyini gəzdikdə o dövrlə daha yaxından tanış oluruq. İlk olaraq,
onun otağını ziyarət etdik. Burada
xəlvəti təriqətinin Şabaniyyə qolunun qurucusunun
xüsusi əşyaları nümayiş olunur. Otaqda şeyxin gündəlik geyimləri, o cümlədən
bel və baş sarğıları, onun üçün
yazılmış yazılar sərgilənir. Otaqda eyni, zamanda xəlvəti təriqətinin
müridlərinin sarıqlarını görmək olar.
Xalça və kilim bölümündə isə
Anadolunun müxtəlif yerlərinə aid xalçalar
nümayiş olunur. Burada Kırşehir
xalçaları başda olmaqla, Kayseri, Niğde, Malatya, Konya,
Çankırı və Sivasa aid xalça və kilimləri
seyr etmək mümkündür.
Muzeyin Qurani-Kərim bölməsində isə müqəddəs
kitabın Osmanlı dövründən qalma əl yazmaları
nümayiş etdirilir. Burada bir sədəqə daşı da
var ki, üzərinə "bu daşa nəzir qoymaq olmaz”
yazılıb. Əvvəllər maddi vəziyyəti
yaxşı olan insanlar bura pullar qoyardılar ki, kasıblar
oradan pul götürsünlər. Bu, eyni
zamanda, bir növ köməkləşmək idi.
Muzeydə xəttatlıq sənətinin inciləri də
mövcuddur. Bu sənət türklərdə çox inkişaf
edib. Nümayiş olunan əsərlərin
çoxu da Hz.Pir Şeyx Şaban Vəlini vəsf edən,
yazılarla xəlvəti təriqətindən bəhs edən
əsərlərdir. Bundan başqa, muzeydə
padşah fərmanları, Kəlimey-i tevit və icazənamələr
sərgilənir.
Mahmut bəy
məscidi, Kastamonu muzeyi
Mahmut bəy məscidi 1366-cı ildə Candaroğlu bəylərindən
olan Adil bəyin oğlu Əmir Mahmud bəy tərəfindən
tikilib. Onun inşasında bir mismardan da istifadə edilməyib.
Çanakkala
savaşlarından başlayaraq, Milli mücadilə illərində
Kastamonu sakinlərinin göstərdiyi fədakarlıqları
nəzərə alan Mustafa Kamal Atatürk yolunu
buradan salıb. Belə ki, Atatürk 1925-ci ilin
24 avqust tarixində Kastamonu İnəbolu ərazisində
"Şapka və qiyafət” ilə
mükafatlandırılıb. Burada onun
geyimləri və şapkası qorunub saxlanılır.
Daş
basqı, toxuma sənəti
Kastamonuda
600 illik yaşı olan "daş baskı” deyilən bir sənət
növü var. Belə ki, bəyaz bezlərin üzərinə
vurulan və naxışlarla həkk olan bu bəzəklərin
bir özəlliyi var. Bu gün yuyulduqda rəngini dəyişən
geyimlərdən fərqli olaraq, daş basqı ilə
hazırlanan naxışlar üzərindən illər
keçsə də, rəngini dəyişmir, əksinə,
yuyulduqca gözəlləşir.
Səfər zamanı Xalq Təhsil Mərkəzi və
Axşam Sənət məktəbinin də qonağı olduq. Bizi toxuma
üzrə peşəkar müəllim Sevgi Güngör
qarşıladı. Böyük bir komanda
ilə xanımları ətrafına cəm edən Sevgi
xanım onlara bu sənətin sirlərini öyrətməkdən
yorulmur. Köhnə taxta tikiş
maşınlarının köməyi ilə süfrə, kəlağayı,
xanımlar üçün cehizlik nümunələri
hazırlayırlar. Sevgi xanım deyir ki, toxuma sənəti, sadəcə
Kastamonuya məxsusdur: "Biz bu örtükləri əl əməyi,
göz nuru ilə ərsəyə gətiririk. Toxuma
sənətinin ölməyini istəmirik, onun
üçün yeni-yeni tələbələr
yetişdiririk. Çünki bu sənət
bizə əcdadlarımızdan ərməğan qalıb”.
Halva evi,
Etnoqrafiya muzeyi
Növbəti səfərimiz isə Kastamonuda kifayət
qədər tanınan Halva evi oldu. Burada hazırlandıqdan sonra
Osmanlı sarayına aparılan "çəkmə halva”nın adı 1800-cü illərə gedib
çıxır. Sonrakı zamanlarda isə bazarda "saray
halvası” adı ilə məşhurlaşıb. Hazırlanması əsrlər öncəyə
dayanan bu halva Türkiyənin bir çox bölgələrində
fərqli adlarla hazırlanmaqdadır.
Etnoqrafiya
muzeyi Kastamonunun tarixi ilə daha yaxından tanış
olmaq üçün bizə geniş imkan yaratdı. Muzey 1997-ci ildə restovrasiya olunduqdan sonra
insanların istifadəsinə verilib. Muzeyin
tikilməsi 1887-ci ilə təsadüf edir. Zirzəmisi ilə birlikdə 4 mərtəbəli
olan bu malikanənin 3 mərtəbəsi aktiv şəkildə
istifadə edilir. Birinci mərtəbədə
Kastamonunun yaxın keçmişi ilə bağlı şəkillərə
aid sərgi və muzey kitabxanası mövcuddur. İkinci mərtəbədə isə Kastamonunun
minlərcə illik xalq mədəniyyəti və incəsənətinin
nümunələri sərgilənir. Toxuculuq,
daş basma, ağac işləri, ayaqqabı və
ipçilik kimi bölmələrin mövcud olduğu məkanda
Kastamonu mədəniyyətinin dərin kökləri və
inkişafı nəzərə çarpır. Bu bölümdəki bir-birindən dəyərli əsərlərin
içərisində ən diqqətçəkəni isə
Mahmud bəy Camiyə aid qapının
varlığıdır. Bu qapı əsl
sənət əsəridir. Muzeyin üst mərtəbəsi
isə Kastamonu malikanəsinin yerləşiminin, otaqların
dizaynının kuklalarla canlandırıldığı
bölümdür. Bu bölüm
Kastamonudakı şəhər mədəniyyətinin göstərilməsi
məqsədini daşıyır.
Cümhuriyyət
meydanı, Ilqaz Dağı Milli Parkı
Cümhuriyyət meydanı şəhərin ən
böyük mərkəzidir. Türkiyənin ən
gözəl üç meydanından biridir. Qurtuluş savaşı illərində
könüllü olaraq insanlar İnebolu-Ankara nəqliyyat mərkəzinə
silah-sursat daşıyıb. Bələdçinin
sözlərinə görə, verdikləri dəstəklər
sayəsində müharibənin taleyi əhəmiyyətli dərəcədə
dəyişib. Meydanda heyvana qoşulan
qoşqunun içərisində övladı ilə birlikdə
silah daşıyan Şərifə Bacının və burada
şücaət göstərən qəhrəman
kastamonuluların heykəli qurulub.
Kastamonunun turizm üçün ən təbiət məkanlarından
biri Ilqaz Dağı Milli Parkıdır. Bura Qara dənizin
qərbində Ilqaz dağları üzərində 1976-cı
ildə qurulub. Dağ ilə yamacların
arasında gözəl bir mənzərə canlanır. Yanvar ayında bura səfər etdiyimiz
üçün, meşə ilə getdiyimiz yol boyu üzəri
qarla örtülmüş ağaclar, möhtəşəm mənzərə
insanları bizləri heyran etdi. Parka
çatdıqda isə, buranın qış idmanı və
turizm imkanlarının nə qədər böyük
olduğunu gördük. Bu dağın ən
yüksək nöqtəsi hündürlüyü 2587 metr
olan böyük Hacet təpəsidir.
Qarla örtülü olan bu dağlarda iki yerdə xizək
sürmək imkanı, kanat və istirahət
üçün əlverişli şərait yaradılıb. Bura həm
yay, həm də qış aylarında gözəl istirahət
keçirmək üçün ideal məkandır. Ərazidə bir çox otellər var.
Kastamonu
qalası
Kastamonuya gəlib də Kastamonu qalasına
çıxmamaq günah olar deyirlər ki, həqiqətən
də elədir. Bu qalaya qalxanda, Kastamonu
ayaqlarınızın altında qalır, bütün şəhər
ovcunuzun içinə sığır. Burada
şanlı Türk bayrağı sanki dünyaya meydan oxuyur,
külək onu vüqarlı şəkildə
dalğalandırır. Kastamonunun ən
mühüm tarixi irslərindən biri olan bu qala Kommenler
sülaləsi zamanında türklərin regiona etdikləri
hücumlar qarşı müdafiə rolunu daşıyıb.
112 metr hündürlükdəki təpənin üzərində
yerləşən qala cənubdan şimala 155 metr, şərqdən
qərbə 30-50 metr enində, dördkünc formadadır. İlk
tikilişində 15 böyük bürc və qüllə ilə
gücləndirilmişdir. Qala içərisində
müxtəlif tikililərin qalıqları var.
Vaxt tamam olur və bizi çox mehriban və gülərüzlə qarşılayan, insanları, torpağı sevgi və tarixlə dolu Kastamonuya səfərimiz başa çatır. Buraya bir gələn bir də gəlmək istəyir. Bu qədim şəhərdən unudulmaz xoş xatirələrlə ayrılırıq.
Xəyalə Rəis
Kaspi.-2018.-31 yanvar.-S.12.