Şərab istehsalı və
ixracı artır, bəs əvvəlki şöhrət?
Mütəxəssislərin
fikrincə, hələ ki, şərabçılıq
üzrə ölkənin potensialından tam
olaraq istifadə edilmir
Spirtli və spirtsiz içkilərin istehsalı ilə məşğul
olan "Azgranata”
şirkəti bu ilin
sonunadək istehsal həcmini genişləndirəcək.
Bu barədə Trend-ə şirkətdən
deyiblər. Mənbənin sözlərinə görə,
hazırda müəssisədə bir
neçə növ şərab məhsulu,
o cümlədən 3 növ
spirtsiz şərab istehsal
olunur: "Daxili bazarda bizim məhsullarımıza
böyük tələbat var,
satış həcmləri ildən-ilə artır. Bu ilin əvvəlindən
satışlar ötən ilin eyni dövrü ilə
müqayisədə 15-20 faiz artıb,
2017-ci illə müqayisədə isə artım 25 faiz təşkil edib”.
Şirkətdən bildiriblər ki, planlara ixrac
tədarükünün artırılması da
daxildir: "Biz Rusiyaya şərab məhsulunun ixracını
artırmağı planlaşdırırıq, çünki bu bazarda böyük tələbat
var. İlk növbədə,
söhbət quru marka
şərabların ixracından gedir”.
Şərab istehsalının və ixracının artırılması ilə bağlı xəbərlərə son dönəmlər tez-tez rast gəlirik. Bu, onu göstərir ki, bu istiqamətdə iş gedir, müəyyən nəticələr əldə olunur. Bəs bu nəticə hansı həcmdədir? Hazırda şərabçılıq istiqamətində ölkəmizin potensialından tam olaraq istifadə edilirmi?
Üzümçülük və Şərabçılıq Elmi-Tədqiqat İnstitutunun aparıcı elmi işçisi, texnika üzrə fəlsəfə doktoru, dosent Mövlud Hüseynov deyir ki, növbəti illərdə şərabçılıq zavodlarının, müəssisələrinin potensialından tam istifadə olunması hədəf olaraq götürülüb: "Ölkədə 16,1 min hektar üzüm bağı var. 2018-ci ildə 167 min ton üzüm, 15,7 min ton təbii üzüm şərabı və 0,6 min ton təzə üzümdən köpüklənən şərab olmaqla, cəmi 16,3 min ton şərab istehsal edilib. Bunun 6,6 min tonu ixrac edilib. 2018-ci ildə şərab ixracının həcmi 2017-ci ilin göstəricisi ilə müqayisədə 75,4 faiz yüksək olub. Hazırda bizim şərablarımız ən çox Çin və Rusiya bazarlarına ixrac edilir. 2018-ci ildə ixrac edilmiş şərabın 6,3 min tonu məhz Çin və Rusiyanın payına düşür. Şərab ixracında yerli məhsulların rəqabət üstünlüklərini və potensial bazarlarda tələbatın yüksək olmasını nəzərə alaraq ölkədə mövcud olan şərab zavodlarının potensialından tam istifadə olunması növbəti illər üçün qarşıya məqsəd qoyulub”.
Xaricdən üzüm
idxalına ehtiyac yoxdur
M.Hüseynovun sözlərinə
görə, ölkəmiz üzümə olan
tələbatını tam olaraq ödəyir. Lakin
şərab istehsalında yerli deyil, ölkədə yetişdirilən xarici üzüm
sortlarından daha çox
istifadə olunur. Bunun
aradan qaldırılması ilə
bağlı artıq işlər yekunlaşmaq
üzrədir: "Şərabçılıqda ixrac məsələsi bizim
üçün vacibdir.
Bunun üçün
şərab istehsalında əsasən, yerli
üzüm sortlarımızdan istifadə
olunmalıdır ki, biz
milli brendlərlə dünya
bazarına çıxaq. Azərbaycanın
özünə məxsus qədim üzüm
sortlarından şərablar istehsal edərək
dünya bazarlarına çıxmaq daha məqsədəuyğundur. Çünki xarici bazarlarda istehlakçılar üçün
digər bir ölkənin qədim üzüm sortundan
hazırlanan şərablar daha
maraqlıdır. Son illər bizdə
üzüm bağlarının
salınmasında əsasən xarici sortlardan istifadə olundu. Ona görə ki, ölkədə
filloksera zərərvericisinə
davamlı calaq üzüm
əkin materialı istehsal edən müəssisə
yox idi. Amma dövlətin dəstəyi ilə bu müəssisə artıq Şamaxı rayonunda tikilir. Yaxın vaxtlarda yəqin ki,
açılışı olacaq. Bu müəssisə açılandan sonra Azərbaycan özü
calaq ting üzüm əkin materialı istehsal
edəcək. Müəyyən qədər xaricdən
idxalın qarşısı alınacaq. Eyni
zamanda Azərbaycanın yerli
üzüm sortları qorunub
saxlanılacaq, onlar əkiləcək. Fermerlər və şirkətlər bizim
yerli üzüm
sortlarımızı indiyə qədər ona
görə əkməyə həvəsli deyildilər ki, xaricdən gələn üzüm
əkin materialı calaq edilmiş
formada gəlir, istehsalçılar filloksera zərərvericisinə davamlı üzüm əkin materialından istifadəyə
üstün verərək bu zərərvericinin təsirindən
bağlarını sığortalayırlar. Lakin
özümüzdə o əkin
materialı istehsal edən müəssisənin
yaradılması ilə bu problem
aradan qalxacaq. Onu da qeyd edim
ki, hazırda xaricdən üzüm
məhsulu idxalına ehtiyac yoxdur, yəni ölkə özü-özünün
üzüm məhsuluna olan
tələbatını ödəyir. 2018-ci ildə ölkədə
üzüm ehtiyatlarının cəmi
miqdarı 186.1 min ton
təşkil edib. Ehtiyatların 90.1%-i və ya
167.6 min tonu ölkə
daxilində istehsal olunub, 9.1%-i və ya 16.9 min tonu idxal edilib. Ümumilikdə üzüm üzrə özünütəminetmə səviyyəsi
92.5% təşkil edib.
2018-ci ildə ümumi üzüm ehtiyatlarının 41.1%-i və ya 76.6 min tonu ərzaq məhsullarının istehsalı
üçün istifadə
edilib. İstehsal olunan üzümün
bir hissəsi şərab istehsalına yönəldilib, qalan hissə isə kişmiş, şirə,
sirkə və mürəbbə istehsalına
sərf olunub. Emal edilmədən ərzaq məhsulu kimi istifadə olunmuş üzümün xüsusi
çəkisi 54.0 % (100.5 min ton) təşkil edib. 2018-ci ildə adambaşına
10.2 kq üzüm istehlak edilib. İstehsal edilən üzümün
yalnız 2.0%-i (3.9 min
ton) ixrac olunub. Quru üzüm isə idxal olunur. Son dövlər bu
istiqamətdə də
işlər görülür
ki, ölkə özünü bu məhsullarla təmin etsin”.
127 min hektara qədər üzümlük sahəsinin
azalması
M.Hüseynov qeyd etdi ki, Azərbaycan şərabının sovet vaxtındakı istehsal həcmi və şöhrətinin qaytarılması istiqamətində bu gün davamlı işlər görülür: "2012-2020-ci illərdə Azərbaycan Respublikasında üzümçülüyün inkişafına dair Dövlət Proqramı” və "2018-2025-ci illərdə Azərbaycan Respublikasında şərabçılığın inkişafına dair Dövlət Proqramı”nın icra edilməsi nəticəsində Azərbaycanda şərabçılıq və üzümçülüyün inkişafına nail olunacaq. 1980-1984-cü illərdə respublikada üzüm istehsalı 1,7-2,1 mln. tona, hektardan məhsuldarlıq müvafiq olaraq 70-100 sentnerə çatdırıldı. Artıq 1984-cü ildə üzümlüklərin əkin sahəsi 284,1 min hektara, üzüm yığımı 2,126 min tona, hektardan məhsuldarlıq isə respublikada ən yüksək həddə çataraq 99,2 sentner təşkil etdi. Azərbaycan üzüm istehsalının həcminə görə keçmiş İttifaqda birinci yerə çıxdı. Lakin SSRİ rəhbərliyinin «Alkoqolizm və sərxoşluğa qarşı mübarizə tədbirləri» haqqında 1985-ci ildə qəbul olunmuş qərarından sonra Azərbaycan iqtisadiyyatında aparıcı sahə olan üzümçülük və şərabçılığa böyük zərbə vuruldu, bar verən üzümlüklər sökülməyə başlandı, uzun illər böyük zəhmət hesabına yaradılmış infrastruktur dağıdıldı, qiymətli yerli və introduksiya olunmuş üzüm sortları məhv olmaq təhlükəsi ilə üz-üzə qaldı. Ümumiyyətlə, respublikada bar verən üzümlüklərin sahəsi 1993-cü ildə 127 min hektara qədər azalıb, məhsul istehsalı 289 min ton təşkil edib. 1985-ci illə müqayisədə üzümlüklərin sahəsinin 2 dəfə, məhsul istehsalının 1,500 min ton, məhsuldarlığın isə 58 s/ha qədər kəskin azaldığı aydın olub. Sonralar SSRİ-nin dağılması ilə əlaqədar məhsulların ixracı ilə bağlı problemlər yaranması, ölkələr arasında münasibətlərin kəsilməsi nəticəsində Azərbaycanda üzüm bağlarının sayı kəskin şəkildə azaldı. Respublikada 1992-1993-cü illərdə mülkiyyətə münasibət məsələlərinin dəyişməsi ilə əlaqədar və eləcə də bir sıra obyektiv və subyektiv səbəblərdən ölkə iqtisadiyyatında çox mühüm yer tutan üzümçülük və şərabçılıq kompleksi yenə də zəifləməyə başlayır, bar verən üzüm bağlarının ümumi sahəsi 286 min hektardan 10 min hektara enir. Bundan başqa, 43 min hektar üzüm bağları erməni isğalı altında qalıb. Nəticədə üzümçülük və şərabçılıq kompleksi böhran vəziyyətinə düşüb. Və son illərdə dövlət səviyyəsində göstərilən diqqət və qayğı nəticəsində Azərbaycan artıq bu sahədə böyük inkişaf yolundadır”.
Potensialımızı
tam olaraq istifadə etmirik
İqtisadçı
alim Vüqar Bayramovun sözlərinə görə, ilk olaraq
Azərbaycan regional bazarda əvvəlki şöhrətini
qaytarmaq üçün çalışmalıdır:
"Şərab istehsalı və ixracatı rəqabətli
bir bazardır. Ümumiyyətlə, region və dünya
bazarında kifayət qədər brend şərab istehsal edən
şirkətlər və ölkələr var. Onların
istehsal etdikləri məhsulları bazarda kifayət qədər
ucuz qiymətə satdıqlarını nəzərə alsaq,
görərik ki, bu da digər ölkələrin, həm də
Azərbaycan şərabçılarının qlobal bazarda rəqabət
imkanını xeyli məhdudlaşır. Regional bazar
böyük bazardır. Hazırda Azərbaycan şərabçıları
regional bazara çıxmağa daha çox
çalışmalıdırlar. Nəzərə alsaq ki
Rusiyada şəraba tələbat artıb, bu da Azərbaycan
üçün yaxşı bir bazardır. Keçmiş
SSRİ dövrü ilə müqayisə etsək, təbii
ki, hazırda regional bazar baxışından bizim bazardakı
mövqeyimiz xeyli zəifləyib. Keçmiş SSRİ
dövründə ölkəmizin istehsalı olan,
tanınmış şərab markaları var idi. SSRİ
dağıldıqdan sonra bu sahəyə diqqətin
azalması bizim həmin bazarda, xüsusilə Rusiya
bazarında mövqeyimizin zəifləməsinə və nəticədə
mövqeyimizi əldən verməyimizə gətirib
çıxardı. Yalnız son 5 ildə Azərbaycanda şərabçılığın
daha çox inkişaf etdiyini, şərabçıların
regional bazarlarda mövqelərini bərpa etməyə
çalışdıqlarını müşahidə edirik.
Təbii ki bu da zaman tələb edir. Çünki həm
Rusiya, həm də digər MDB ölkələrində şərab
məhsullarının tanıdılması üçün rəqabət
güclüdür. Xüsusilə, Rusiya bazarında
Gürcüstan və Moldova şərabçıları ilə
rəqabət aparmağa ehtiyac var. Hazırda
Gürcüstanın xeyli sayda şərab məhsulları MDB
bazarında brend olaraq özünə yer tapıb. O
baxımdan kifayət qədər güclü rəqabət
var”.
İqtisadçı
bildirdi ki, şərabçılıq istehsalında potensial
anlayışı adətən çox istifadə olunmur.
Çünki tələb varsa, istehsalı həyata
keçirilir: "Amma sözsüz, potensialımızı
tam olaraq istifadə etmirik. Çünki nəticə etibarilə
daxili tələb də azdır. Xüsusilə Azərbaycanda
bir neçə marka var ki, onlar daxili bazarda mövqelərini
gücləndiriblər, onların istehsal etdiyi məhsula daxili
bazarda tələb yüksəkdir. Amma ixrac potensialımızdan
çox az istifadə edirik. O baxımından məqsəd
ondan ibarətdir ki, Azərbaycan şərabları və
şərab növləri brend olaraq tanıdılsın və
mövcud potensialdan tam istifadə edilməsinə nail olunsun”.
Aygün Asimqız
Kaspi 2019.- 7 avqust.- S.7.