Zaman
keçdikcə öz ədəbi əcdadlarını müəyyənləşdirirsən
Bu
günlərdə Türkiyədə təhsil alan şair
Ramil Əhmədlə son vaxtlarda çapdan çıxan
"İki şəhərin yazıları” kitabı
haqqında söhbəti təqdim edir:
– Kitabdakı esselərin əksəriyyətində tanınmış yazıçıların bir o qədər məşhur olmayan əsərlərindən söz açılır. Və bu, mənə elə təəssürat bağışladı ki, müəlliflərin külliyyatı ilə tanış olmusan. Bir yazıçını tanımaq üçün onun önəmli əsərlərini oxumaq kifayətdir, yoxsa sənin kimi bütün külliyyatını?
– Ömür bizə bütün əsərləri oxumağa imkan vermir. Biz məqsəd qoysaq, öz ədəbiyyatımızı, dünya ədəbiyyatını əvvəldən axıra oxuyaq, bu məqsədə çatmayacağıq. Buna ömür yetməz. Ona görə mən tərəfdarıyam ki, bir müəllifin kanonik, təməl əsərləri oxunsa, daha yaxşı olar. Siz sadəcə klassiklərin bütün külliyyatını oxumaq istəsəniz yəqin XVIII əsrə qədər ancaq gəlmək mümkün olar. Bu bizə yeni yazıçıları tanımağımıza imkan verməz. Hər il müxtəlif nüfuzlu mükafatlar qazanan yeni imzalar var, çoxunun adın ilk dəfə eşidirik. Bizimlə eyni dönəmdə yaşayıb yazanların əsərləri ilə tanış olmaq çox vacibdir... Zaman keçdikcə öz estetikana uyğun müəllifləri tapırsan, öz ədəbi əcdadlarını müəyyənləşdirirsən. Belə olanda təbii ki sən həmin müəlliflərin bütün əsərlərini ardıcıllıqla əvvəldən sona oxumalısan.
–
Nabokov, Kundera, Pamuk, Kurt Vonequt... Bu
yazıçıları sənin ədəbi əcdad
seçdiyin hiss olunur.
–
Çox kitab oxuyuruq, ancaq hər onlar haqqında esse yazmırıq.
Bu mənada haqqında yazdıqlarım
çoxu ədəbi əcdadlarım olaraq dəyərləndirmək
olar. Ancaq hər essenin təyinatı fərqli
olur. Bəzən bir əsərə diqqət
çəkmək üçün yazırsan. Məsələn, heç dilimizə tərcümə
olunmayan kitablar haqqında yazdığım esselər var.
Kitablar zamanında tərcümə olunmalıdır, yerli nəşriyyatlarımızın
passiv vəziyyəti bizi dünyadakı mədəni proseslərdən
geri salır.
– Şəhər romanları
haqqında yazdığın essedə Bakının da bu
şəhərlər sırasına
qoşulacağını arzulayırsan. Mən
də istərdim ki, Dostoyevskinin Sant-Peterburqu, Pamukun
İstanbulu, Coysun Dublini kimi filankəsin də Bakısı
olsun.
– Bakı bizim ədəbiyyatımızda
bir obraz kimi yoxdu. Bakıda keçən hadisələr
var, epizodlar var, şeirlər var, ancaq Bakının ruhunu və
ya ruhsuzluğunu, monotonluğunu tam əks etdirən,
Bakını göstərən bir roman yoxdur. Sentyabrda beynəlxalq elmi konfransda iştirak edəcəyəm.
İstanbul Universitetinin təşkil etdiyi və
bütün dünyadan yazarların qatıldığı bir
konfransdır. Mənim artıq mətnim qəbul
olunub. Mövzusu isə budur: "Bakının neft şəhərinə
dönüşümü və bu dönüşümün
şeirə yansıması”. 1872-ci ildə
Çarlıq xarici şirkətlərin Bakıda investisiya
qoymasına razılıq verir və beləcə Bakıda
neft şirkətləri qurulmağa başlayır. O
zamana qədər Qafqazın mərkəzi şəhəri
Tiflis hesab olunurdu, Qafqazın ürəyi orada
döyünürdü. Ancaq sonra Bakının
nüfuzu, əhali sayı artır, ən çox
işçilərin yaşadığı şəhər
olur. Və bu hadisələr ədəbiyyatdan
yan keçməyib. Məsələn,
Nazım Hikmət 1920-ci illərdə qatarda gözəl bir
şeir yazır – "Neftə doğru”. Batumi-Bakı-Moskva
qatarında Bakıya doğru deyil, neftə doğru yazır.
Yəni, artıq Bakının simvolu neft
olmuşdu o zamanlar. Mayakovskinin də məşhur bir
şeirindəki ifadəni yadımıza salaq: "Bakı
dünyanın köynəyində yağlı bir ləkə”.
Və ya Sergey Yesenin şeirləri var. O vaxt onu
İran adıyla Bakıya gətiriblər və Bakıda bir
sıra gözəl şeirlər yazıb. Gedərkən də "Əlvida Bakı!” şeiri
filan. Daha sonra neftə "qara
qızıl” dedik və şairlər bu ləqəbi bir
övgü kimi yazmağa başladı, xüsusən də
sosialist şairlər. İndi mən
Bakının bu dəyişiminin öncə iqtisadi, sosial,
tarixi tərəflərini və ardından dəyişikliklərin
ədəbiyyata yansımasını akademik bir yazı kimi
işləyirəm.
–
Borxes sənətə tərif verəndə deyirdi ki, sənət
bu günün simvollar şəklində gələcəyə
ötürülməsidir. Kundera isə bunun əksini
yazırdı, bir sənətçi üçün ən
qorxunc şey zamanının xaricində qalmaqdır. Öz dövründə məşhur olmayan sənətkarlar
var, məsələn, Van Qoq kimi. Sən
necə düşünürsən?
–
Zamanında anlaşılmayan, amma sonrakı dövrlərdə
çox məşhur olan müəlliflər var, bir də
bunun əksi olan hal mövcuddur. Sənətin
zamanı uzun müddətlidi. Sənətkarın
ömründən çoxdu. SSRİ
dövründə milyon tirajlı əsərlər vardı,
indi onlar sadəcə ədəbiyyat tarixi olaraq
maraqlıdır. Kunderanın estetik dəyərlərin
mahiyyətini itirməsi mənasında dediyi bu fikiri Van Qoq
haqqındakı essədə vurğulamışdım.
Sağlığında sadəcə "Arlesdəki
Qırmızı Üzüm Bağı” tablosunu sata
bilmişdi, ölümündən yüz il sonra, "Həkim
Qaşetin Portreti” yanılmıramsa yüz milyona
yaxınlaşan bir məbləğə satıldı.
Bir də Salvador Dali, Pablo Pikasso misalı
var. Öz dövründə də, sonralar da məşhur
olan. Burda konkret bir formul yoxdu. Hər birinin
fərqli səbəbləri
var.
–
Filmlərin, kitabların xülasəsini yazmaq o filmə
baxmayan, o kitabı oxumayan oxucuya "haqsızlıq” olmur ki? Nə dərəcədə maraqlıdır bu
yazılar?
–
Peşəkar müstəvidə filmdə, əsərdə
heç kim sadəcə mövzunu fikirləşmir.
Onun üslubu, texniki tərəfləri daha
çox maraqlı olur. Təbii ki bu
yazıları təkcə ədəbiyyat adamları oxumur,
onu da başa düşürəm. Hər
halda bu məsələnin ən yaxşı cavabını
ilk dəfə Fridrix Şiller "Saf və Düşüncəli
Şeir Haqqında” məqaləsində ortaya qoydu. Orxan Pamuk da bunu roman müstəvisində təhlil
etdi. Mətindən zövq almaq
üçün yazıçının da, oxucunun da saf və
düşüncəli tərəfi olmalıdır. Ancaq esselər oxucunun "düşüncəli” tərəfinə
daha çox xitab edir.
– Gələk
şahmata...
– Gələk...
– Şahmat haqqında esselərin sənə
daha doğma olmalıdır. Səncə,
hansı yazıçı ədəbiyyatı şahmat
taxtasına daha yaxşı gətirə bilib?
– Əvvəlcə ondan
başlayım ki, məndə şahmat haqqında yazılan əsərlər,
çəkilən filmlərin hamısı haqqında yazmaq həvəsi
var idi. Ancaq hər kitab, hər film
haqqında yazmaq olmur. Məsələn,
Berqmanın "Yeddinci möhür” filmində əcəliylə
şahmat oynayan bir obraz var, filmi çox sevsəm də bu
epizod haqqında yazmaq istəyim olmadı nədənsə.
Şahmat haqqında ən məşhur əsər Stefan
Zveiqin "Şahmat” novellasıdır. Ən
möhtəşəmi isə, əsərin qurğusuna qədər
tamamilə şahmat texnikasından götürülən
Nabokovun "Lujin müdafiəsi” romanıdır. Nabokov bu romanı 1920-lərdə yazıb. Çox da bilinən bir əsər deyil, amma əminliklə
deyə bilərəm ki, şahmat haqqında
yazılmış ən gözəl romandır. Bunun da səbəbləri var. Nabokov yaxşı
şahmatçı idi, vaxtilə qəzetlərə
şahmat məsələləri yazırdı.
–
Kitab İstanbul və Bakı yazılarına
bölünür. Romana, şeirə bu iki şəhər
fərqli təsir edir, yəni, hər iki şəhərin fərqli
bir ruhu var. Sənin esselərində hansı fərqlər
duyulur?
– İlk kitabım "Zaman tuneli”ndə
adından da göründüyü kimi zaman ön planda idi.
Bu kitabda isə məkan önə
çıxarılıb. Kitabı
hazırlayanda düşünürdüm ki, esselərin
yazılma tarixini qoymayım. Amma dövr olaraq maraqlı
olacağını hiss etdiyim üçün bu qərardan
daşındım. İlk fərq elə
zamandı. Bakıda yazdığım
esselər 2015-ci ilə qədər olan yazılardı.
Zaman keçir, dünyagörüşü dəyişir,
daha çox film izləyirsən, daha çox kitab oxuyursan,
daha çox insan tanıyırsan... İkinci bir
məsələ mühit fərqidir. İstanbulda
kitabları daha rahat əldə edirsən. Daha çox tərcümə ilə
qarşılaşırsan. Məsələn,
"Beatriçdən sonrakı yüz il”
romanı haqqında yazdığım essedə o kitabı necə
tanıdığımın hekayəsi də var. İstanbulda
yaşamasaydım Pamukla görüşə bilməyəcəkdim,
ya da Səid Faiqin ev muzeyindən yaza bilməyəcəkdim. Düşünürəm ki, ilk öncə zaman,
daha sonra mühit fərqi bu yazıları bir-birindən fərqləndirir.
– Sənin şeirlərin üçün müharibə mövzusu həmişə aktual olub. Esselərində də bu mövzunu gördüm. Sənət xilas üçündü deyimi var. Səncə, yazılan kitablar, çəkilən filmlər bu müharibələrin qarşısını ala biləcəkmi? Buna ümidin var?
–
Klişe bir fikirdi ki, əgər sənət dünyanı
xilas etsəydi Tolstoyun "Hərb və Sülh”ündən
sonra iki dünya savaşı olmazdı. Çətin
sualdı... 1939-cu ildə Albert Eynşteynin Ziqmund Freydə məktub
yazaraq müharibə haqqında onun nə
düşündüyünü, psixoloq kimi necə şərh
edəcəyini öyrənmək istəmişdi. Drezdəndə
bir sallaqxanada əsir saxlanılan Vonnequt deyirdi ki, müharibə
əleyhinə kitab yazmaq buzlaşma əleyhinə kitab yazmaq
kimi faydasız işdir. Dostoyevski isə deyirdi ki, müharibə
incəsənətə təkan verir. Türkiyədə Cem
Tv-də Rus ədəbiyyatının mühacir
yazıçıları haqqında
danışmışdım. Üç mərhələli
bu köçdə ən çox əziyyət çəkənlər
40-cı illərdəki əsgər kökənli sənətçilərdi...
Təbii ki, mənim qarabağlı olmağım da, ailəmin
də bu mövzuda tez-tez müzakirələr aparmağı
şeirlərə, esselərə təsir edir. Sənin
sualına necə cavab verə bilərəm, bilmirəm.
hazırda araşdırdığım məsələlərdəndir
bu. Sənət və sosioloji kontekstdə bu mövzu mənə
maraqlıdır.
– Ramil, çağdaş ədəbiyyatımızda tənqidçi meyarını tamamlayan kimsə varmı?
– Bu kitabdakı essedən gəlirsən (gülür)
–
Böyük esse idi. "Kitabçı” jurnalında.
– Təəssüf ki, vəziyyət
dəyişməyib.
–
Pamukla geniş bir reportaj hazırlamışdın və
maraqla da qarşılandı. Pamuk bizim mühit
üçün motivasiya verən bir imzadır. O
görüşdə Pamukun kitablarından görmədiyin,
yeni kəşf etdiyin hansı xüsusiyyətləri oldu?
– Təəccübləndiyim
bir neçə məqam oldu. İlk öncə
onu deyim ki, qonaqpərvərdi. Mənə kofe və ya
çay təklif edəndə mən su dedim, "sadəcə
sumu?” deyə cavab verdi. Yenə qonaqpərvərliyindən
irəli gələn bir hərəkət idi ki, məni
bütün kitabxanası ilə tanış
etdi, balkonundan dəyişən İstanbul mənzərələrindən
danışdı. Müxtəlif dillərdə
çap olunmuş kitablarının kolleksiyası var idi.
Kitabları ölkələrin adlarına
uyğun əlifba sırası ilə ayırmışdı.
Azərbaycanda nəşr olunan kitablarını
mənə göstərdi. Kitabxana o qədər
zəngin və geniş idi ki,
kotoloqlaşdırmışdı. Görüşümüzdən
üç gün sonra magistr dissertasiyamı müdafiə edəcəkdim.
Orxan Pamuk romanlarını Rene Jirarın
"üçbucaq arzu” nəzəriyyəsi əsasında təhlil
etdiyimi bilirdi. Birdən sənə bir poz verim dedi və
Jirarın kitablarını çıxarıb qucağına
aldı, şəkilini
çəkdim. Müdafiədə o şəkli
də göstərdim. Pamukdan çox
xoş bir jest idi. Digər təəccübləndiyim
şey, ilk dəfə görüşəndə selfi etməsi
oldu. Hamı Pamukla şəkil çəkdirməyə
can atırdı, o mənlə selfi etdi, oradakılar elə
bildilər yaxın dostuq-falan. Bir də
qocaldığını hiss etdim, Rəvan. Zamanın az qaldığını düşünür
artıq. 20 yaşlarında yarımçıq
qoyduğu romanı tapıb. Ancaq onu
tamamlamağa zamanı çatmayacağını deyir. İstanbulun dəyişməyindən narahatdı.
İçində bir narahatlıq var. Görəsən,
kitabları nə zamana qədər oxunacaq deyə. Sonra ən sevdiyim cəhəti
qarşısındakı adamla maraqlanmağı idi. Onda
mən doktoranturaya imtahan verəcəkdim bu barədə
söhbətləşdik bir az.
–
Çağdaş ədəbiyyatımız haqqında
nə düşünürsən?
–
Durğunluqdu...
Söhbətləşdi: Rəvan Cavid
Kaspi 2019.- 10-14
avqust.- S.12.