Sovet ekranının
“baş yaramaz”ı
O, sui-qəsd törədib, satqınlıq
və diversiyalara rəhbərlik edib
Onu «yaradıcı
fərdiliyi olan aktyor» adlandırırdılar. Həqiqətən
də sovet kinosunda bu cür
fərdiliyə məxsus
aktyor çox az olub.
Qartalvari
burnu, hündür alnı, dərin qırışları, müdrik
baxışları, dəqiq
hərəkətləri ilə
bu fərdiliyə malik idi. Sovet aktyoru Andrey Fayt demək olar ki, heç
vaxt müsbət rol oynamayıb. O, sovet kinosunda ömrünün son günlərinə
qədər çəkilən
aktyor kimi yadda qalıb. Azərbaycanla da bağlılığı
olan aktyorun avqustun 29-da doğum günüdür.
Artistlik
karyerası üçün
Andrey Fayt 1903-cü il,
avqustun 29-da Nijni Novqoroda həkim ailəsində dünyaya gəlib. Atası «Xalq hərəkatı
qrupu» təşkilatının
rəhbəri idi.
Eserlərin Kommunist Partiyasının
üzvü kimi Çar hakimiyyətinə
qarşı mübarizə
aparırdı. Onu tez-tez
həbs edirdilər, dəfələrlə Sibirə
sürgünə göndərilmişdi.
Anası
Anna Nikolayevna da tibbi siyasətlə qarışdırmışdı – ərinə fəal kömək edirdi. Taleyinə isə tez-tez, günləri sayaraq ərinin sürgündən
qayıdacağı günü
özləmək yazılmışdı.
O, Andreyə hamilə
olanda da həyat yoldaşı sürgündə idi. Andreyin atası Narım dairəsinə sürgün
olunduğu zaman öz pasiyentlərinin köməyi ilə Fransaya qaça bildi. Tezliklə həyat yoldaşı
iki oğlu ilə onun arxasınca
gəldi. Onlar bir
neçə ilə
Paris yaxınlığındakı rus koloniyasında yaşadılar. Andrey orada
liseyə getdi. Birinci Dünya müharibəsi başlayanda atası fransız ordusunun həkimi qismində könüllü kimi cəbhəyə getdi.
Anası
isə uşaqlarla birlikdə Moskvaya qayıtdı. Fevral inqilabından
sonra isə Andreyin atası ailəsinin yanına döndü.
Fayt gimnaziyanı
Rusiyada bitirdi. Daha sonra
Hava Donanması Mühəndisliyi İnstitutunda
oxudu. Ancaq o, dəqiq elmlərə
qarşı içində
nifrət hiss etdiyi üçün artistlik karyerasına görə institutu yarıda qoydu. Fayt 1927-ci ildə Dövlət
Kinematoqrafiya Texnikumunu
bitirdi. Bu, peşəkar sovet kino aktyorlarının ilk buraxılışı idi.
Ancaq Fayt aktyor kimi
çəkilməyə erkən
başlayıb. Vladimir
Qardinin «Göyərçinlərin
malikanəsi» filmində
Azanqulov rolu onun sənət yolunu həmişəlik müəyyənləşdirdi. "1922-ci ilin qışı
idi. Mən bilirdim ki, Moskvada dünyada yeganə olan Kinematoqrafiya İnstitutu
var. Üzümü təraş
etdim. Təmiz köynək geyindim
və bu unikal institutun yerləşdiyi əraziyə
getdim. Təsəvvür edin, ilin ortasında cavan bir oğlan instituta gəlir və tələbə olmaq arzusunu bildirir. İnstitutun rəhbəri onu
imtahanlarla və auditoriya ilə təmin edir”, - deyə aktyor sonralar xatırlayırdı.
1925-ci ildə Andrey
Fayta Serqey Eyzeyşteynin «Bronenoseç
«Patyomkin» filmində çəkilmək şansı
yaranır. Bu tarixi
film sonralar dəfələrlə
bütün zamanların
və xalqların ən yaxşı filmi elan olunacaqdı.
İnstitutu qurtarandan sonra
Fayt kinoda müntəzəm çəkilirdi,
hətta bəzən elə olurdu ki, bir ildə
bir neçə filmə dəvət alırdı. Düzdür, bunların çoxu epizodik rollar idi, hətta bəzən titrlərdə
adı çəkilmirdi.
Andrey Fayt Böyük Vətən Müharibəsində
iştirak etməyib.
1941-ci ildə o, «Soyuzuşaqfilm» studiyası
ilə birlikdə Stalinabada evakuasiya olunur. Orada «Meşə qardaşları»,
«Kartaşova müəllimə»,
«Dəmir mələk»
filmlərində çəkilir.
"Lermontov” filmindəki işini bitirir. «Mən evakuasiya həyatının ağırlığını
hiss edirdim. Müharibə haqqında isə
qəzetlərdən, fotolardan,
hekayələrdən və
filmlərin xronikalarından
öyrənirdim» - deyə
aktyor etiraf edirdi. Müharibədən sonra da aktyor kinoda, xüsusən, mənfi rollarda çəkilməyini
davam etdirdi.
Ona cəsarətli
rollar verirdilər. Onun rolları
həmişə müxtəlif
olurdu. Düşmən obrazlarını oynayarkən, o, personajın
xarakterinin əsas xüsusiyyətlərini sona
qədər axtarmaqdan
çəkinmirdi. Hər obraza
məxsus ən xırda detalları tapıb ortalığa çıxarırdı. Düşmən obrazları oynayanda personajın xarakterinə məxsus ən xırda detalları, zahiri davranışları
əks etdirən xüsusiyyətləri belə,
tapıb üzə çıxarırdı, onları
canlandırırdı. Tamaşaçını təkcə onlardan
qorxmağa deyil, həmçinin nifrət etməyə, eyni zamanda, bu mənfiliyin
təbiətini anlamağa
məcbur edirdi. Oynadığı mənfi rollara
görə, o, sovet ekranının «baş yaramaz»ı kimi tanınırdı. Aktyor əcnəbi
agentlərdən, düşmən
zabitlərdən tutmuş
qəddar cadugərlərə
qədər obrazları
böyük məharətlə
canlandırırdı. Rejissorlar Faytı təkcə bu rollara uyğun
gələn xarici görkəminə görə
deyil, həmçinin
mənfi qəhrəmanların
fakturasını parlaq
ifadə etdiyinə görə dəvət edirdilər. «Ələddinin sehirli çırağı»nda Məğribli
cadugər və «Əyri güzgülərin
krallığı» filmindəki
nazir Nuşrokov rolları tamaşaçı
kütləsinin yaddaşında
daha çox qalıb. Andrey Fayt kinoda
60-dan çox rol oynayıb. Enzeyşteynin,
Protazanovun, Gerasimovun, Rommun filmlərində çəkilib. Onların hər biri ilə işləyərkən
öyrənməkdən yorulmurdu.
Böyük sənətkarların çəkiliş meydanında
elədikləri hər
şeyi acgözlüklə
mənimsəyirdi.
Göygöz Kosa, Mazelli...
Andrey Fayt bir çox Azərbaycan filmlərində
çəkilib. "Bir
qalanın sirri” filmində (1959) Göygöz
Kosa rolu hamıya yaxşı tanışdır. Məşhur rejissor Əlisəttar Atakişiyev bu filmdə zalım və cadugər Göygöz Kosa obrazını məhz Andrey Fayta həvalə
edir. Daha sonra rejissor
Tofiq Tağızadənin
İmran Qasımov və Həsən Seyidbəylinin ssenarisi əsasında çəkdiyi
məşhur "Uzaq
sahillərdə” filmində
də aktyor rol alır. Bu məşhur filmdə
o, İtaliyanın Triyest
şəhərindəki italyan
bardelinin sahibi Mazelli obrazını məharətlə yaradır.
Aktyor haqqında maraqlı faktlar
Rusiya mətbuatı
aktyorun həyat və yaradıcılığı
haqqında tamaşaçıların
məlumatsız olduğu
məqamları işıqlandırıb. Məsələn, «Ələddinin sehirli çırağı»nda Andrey
Fayt və filmin quruluşçu rejissoru Boris Rıçarev
Məğribli cadugər
rolunu müxtəlif cür görürdülər.
Aktyorun sözlərinə görə,
çəkilişin sonuna
qədər onlar razılığa gələ
bilməyiblər. «Onu, Məğribli cadugər rolunu ironik planda vermək
cəlb edirdi. Ancaq mən pisliyin, qəddarlığın gücünü
göstərmək istəyirdim.
Axı Məğribli cadugər sehrli lampanı ələ keçirib dünyanın hökmdarı
olmaq istəyirdi» - deyə aktyor xatırlayırdı. Maraqlıdır ki, hələ 1938-ci ildə bu nağılın
ekranlaşdırılmasına və Məğribli cadugər roluna Faytı dəvət etmişdilər. Filmin rejissoru
Andryevski çəkilişlərə
başlasa da, tezliklə film istehsaldan yığışdırılmışdı.
Üstündən 30 il keçəndən
sonra eyni rolu Fayta təklif
etdilər. «Bu unikal təsadüf idi. 30 ilə
yaxın müddət
keçəndən sonra
eyni aktyora, eyni rolu təklif
etmək və eyni studiyada çəkilişlərin aparılması
çoxlarına inandırıcı
görünməyə bilər.
Bu, teatrda mümkün
deyil. Kinoda isə yaşın
sürətlə öz
sözünü dediyi
bir vaxtda bu, demək olar ki, inandırıcı
deyil. Məsələ onda deyil ki, mən bu
illər ərzində
dəyişməmişəm. Təəssüf, dəyişmişəm. Məsələ ondadır ki,
Məğribli cadugər
yaşı olmayan varlıqdır. Təkcə bu
aydındır ki, o, cavan deyil. 40-50 və ya 60 yaş
– bu, rol üçün heç bir əhəmiyyət daşımır» - deyə
Fayt qeyd edirdi.
Aktyor öz yaramaz ampluası haqqında deyirdi: «Məndən həmişə soruşurlar, nə üçün mənfi rolları oynayırsan? Bu, çətindirmi? Əlbəttə, qəhrəmanları oynamaq xoşdur. Xüsusən, gənclikdə sənə zillənən ilhamlı gözləri seyr etmək məftunedicidir. Amma bu baxışlar mənə tanış deyil. Mən ekranda sui-qəsdlər törtəmişəm, satqınlıq və diversiyalara rəhbərlik etmişəm. Ən qərarverici məqam isə mənim öz məqsədimə çatmağım olub. Sonda mənim planlarım alt-üst olub və cəzalanmışam. Zalda isə qopan alqışlar mənə yox, qəhrəmana ünvanlanıb. Sənədlərində aktyorun soyadı Feyt yazılıb. Andrey incəsənətlə məşğul olmağa başlayandan sonra o "e” hərfini dəyişərək "a” hərfi ilə əvəzləyib. Ancaq pasportda onun soyadı həmişəlik "Feyt” qalıb.
Əla fiziki forma
Hələ məktəbdə oxuduğu
illərdə özünün 10 şeirdən
ibarət «Hərarətli şəlalələ»
kitabını çapdan
çıxarır. 30 nüsxədə çıxan kitab məktəb gecəsində
satılır. Epiqraf qısa olsa da, çoxmüraciətli
idi. «Sənin əllərinə – mənim
qəlbimin şəlalələri». Hesab
edirəm ki, həmin kitabın heç bir nüsxəsi bu günə qədər saxlanmayıb. Bu kitab özündə heç
bir mənfiliyi ehtiva etmirdi. Əsl poeziya
nümunəsi sayıla bilərdi» - deyə Fayt
yazırdı. Andrey Fayt
hələ 11 yaşı olanda gələcək
rejissor Mixael Romla görüşmüşdü.
1914-cü ildə anası Fransadan
qayıdan oğlunu kinematoqrafiya
evi - bu ziyalı evi ilə tanış etmək istəmişdi.
O zaman rejissorla ümumi dil tapa bilməmişdilər. Onların
tanışlığı yalnız 1934-cü ildə -
«Mosfilm»də Mixael Rommun
«Yumru» filmində çəkilişləri
zamanı baş tutmuşdu.
Onlar bir-birilərini tanıdıqdan sonra o zamankı uğursuz tanışlıqlarına bir qədər gülmüşdülər. Andrey Fayt qocalana
qədər əla fiziki formada
olub. Filmlərdə tryuk
səhnələrini özü ifa edib. 60 yaşında
«Əyri güzgülərin krallığı» filminin çəkiliş meydanında atın
üzərinə özü tullanıb.
Aktyorun birinci həyat yoldaşı Qalina Kravçenko da aktrisa idi. Bir çox filmlərin qəhrəmanı kimi tanınırdı. Düzdür, onların evliliyi çox uzun sürmədi. Qalina həyat yoldaşından ayrılıb hərbi pilotla ailə qurdu. Ancaq onların dost kimi münasibətləri qaldı. Faytın ikinci arvadı Mariya Nikolayevna məşhur rus alimlərindən birinin qızı idi. Onların oğlu Yuli Fayt kinorejissor kimi «Sərhəd iti Alıy» filmini çəkdi. Həmçinin uşaqlar üçün "Yeralaş” süjetləri hazırlayıb. 1973-cü ildə Andrey Fayt özünün «Olanlar haqqında» adlı xatirələr kitabını bitirir. Kitab bütünlüklə çap olunmadı, ancaq 1998-ci ildə Yulinin, atasının əlyazmalarını verdiyi Sergey Kapkov həmin xatirələrdən müəyyən hissələri özünün «Müxtəlif fərqli-fərqli adamlar» kitabında çap etdirdi.
Rusiya mətbuatından tərcümə
etdi
Təranə Məhərrəmova
Kaspi 2019.- 29 avqust.-
S.6.