Yalnız təndirə çatanda əyilən ana
haqqında ballada
Onun ürək qubarından yaranan şeirləri məni elə silkələdi
ki...
Şeirləri ilə ürəyimin çox yuxa yerinə toxunan, bəzən dilimin ucundan misralarımı ustalıqla "oğurlayan”, son vaxtlar kitablarını tez-tez vərəqləyərək ovqatımı pıçıldayan xiffətilə baş-başa qaldığım Fərqanə Mehdiyevanı çoxdan tanısam da, haqqında ilk dəfədir ki, yazıram. Əslində bu yazı mənim hisslərimin hökmüdür. Ancaq yuxu və xəyallarımın qəhrəmanı olan anam, 30 ildir ki, gözlərimdən çəkilmir. Heç sağlığında belə olmazdı. Vəfatı elə bil ki, mənim bütün bənd-bərələrimi kəsdi. Bu müqəddəs insanın yoxluğu mənə yetimliyin acı dadını elə yedizdirdi ki, bütün varlığımı bürüyən üşütmədən hələ də özümə gələ bilmirəm. İllər öncə bir tədbirdə Fərqanə Mehdiyeva "Təndir” adlı şerini oxudu. Yadıma doğma həyətimiz, evimiz, təndirxanamız düşdü. Keçirdiyim ağrıların, həsrətin sözlə yaradılmış mənzərəsini gördüm:
Əyninə özgə
don geyməyən anam,
Təndir tüstüsündən
yüz don geyinib.
Başını hər kəsə əyməyən
anam,
Təndirə çatanda min yol
əyilib.
Fərqanə xanım həm
istedadlı qələm
sahibi, həm də olduqca səmimi və orijinal şairdir. Şeirlərindəki ürək çırpıntısı
təsirlidir. Onun şeirlərini
oxuduqca, o poetik aləmdən ayrılmaq istəmirsən. Əlbəttə, bizim qüdrətli qadın şairlərimiz çox olub, olacaq da. Amma Fərqanə xanımı
fərqləndirən əsas
məziyyət onun şerlərinin ahəngindəki
doğmalıqdı. Nədən
yazırsa gözəldir,
amma ana mövzusunun bu xanımın yaradıcılığında xüsusi yeri var. Ananın ana möhtəşəmliyindən yazması təbiidir, lakin ananı bu cür - hamıya bütöv, doğma, əziz , çox yaxın, eyni duyğularla təqdim etməsi ürək məsələsidir.
Nə gizlədim, mən bu şeirlərdə
öz anamın obrazını gördüm:
"Baxın zənbilinə,
özündən yekə,
anam şəhərə
gedir”. Cızdağım çıxdı. Yadıma tələbəlik illəri,
elə sonrakı günlərim düşdü.
İldə bir yol Bakıya gələrdi.
Gələndə yükü çox
olardı, hamıya kənd payı gətirərdi, geri bir zənbillə qayıdardı. Laylasını dillər, gözəlliyini
illər, sonalığını
göllər aparan anamızın varlığı
bizim üçün
həyatın və əsil xoşbəxtliyin özü imiş. Niyə vaxtında bunu çoxu anlamır? Yalnız itirəndən sonra bilirik ki:
"Ana zirvə imiş,
ana dağ imiş, anasız ömür də gözə görünmür…”
Mən Fərqanə xanıma, bax, bu şeirlərinə
görə minnətdaram.
Düşündürücü və tərbiyəedici.
Belə ibrətamiz şeirlərin
təsir gücü şəksizdir. Ümumiyyətlə, bir şair kimi
Fərqanə Mehdiyevanın
uğurudur ki, onun şeirləri vəsfdən, tərənnümdən
çox uzaqdır.
Fərqanə həyatın
rənglərini, təzadlarını,
gerçəkliklərini elə
poetik nümunəyə
çevirə bilir ki, köhnə təzəliyin ətrini duya bilirsən. Fərqanənin şeirləri yazılmır,
ürəyindən, hisslərindən,
dərdlərindən doğulur.
Belə həsrət libaslı şeirlərsə
həmişə oxucu qəlbində
əks-səda doğura
bilir:
Həsrətdən
könlünə sal çəkən anam
Ömrünə-gününə qol çəkən anam,
Hər bazar gözləri yol çəkən anam…
…
Oğul
öz işində, qız öz hayında,
Bu nağıl dünyanın
budur tilsimi.
Neyləsin, anadı, bala istəyir,
Biz öz balamızı
istəyən kimi.
Ana ilə bağlı söz gülüstanından hansı
ləçəyi çəksən,
o müqəddəs varlığın mənim kimi anasızların könlündəkı həsrətinin
ahlı-amanlı sualları
cavab axtarır:
Bəlkə uçub
göylərə.
Günəşlə, ayla gedib?
Üz-gözündə
bayatı,
Dilində layla
gedib.
"Hayana gedib anam?” nisgilinin
göyərtdiyi xiffətin rüzgarları
əbədi ayrılığın
ünvanına görün
hansı etiraz və etirafları göndərir: "Başımın
sıgalı çatışmır
ana”; " Nə pula, nə vara, nə
də şöhrətə,
bircə can sözünə
ehtiyacım var”; "O
dad hanı, o tam hanı,
gəlişimə qurban
kəsən anam hanı, anam hanı?” Fərqanənin özü demişkən,
onun ürək qubarından yaranan şeirləri məni elə silkələdi ki, hər misrasında,
deyimində, qafiyəsində
belə öz dərdlərimin ağrısını
duydum. Ay mənim
yerimə şeir yazan bacım, nə gözəl vurğulayırsan: "Ay mən
kimilər…” Biri elə mən.
Sənin könlündən
süzülən misralarla
anamı haraylamaq keçdi
könlümdən:
Nə
dərdim vardısa anam bilirdi,
Deyəndə ürəyim dönürdü
dağa.
Daha qabağıma yüyürənim
yox,
Gedirəm torpağı
qucaqlamağa.
Anaların həmişə gözləri yolda qalar. O zaman bu nigaran baxışlar
yoldan yığışar
ki, balası qapını açsın.
Eşidirsinizmi məni, övladlar,
ananızın qədrini
vaxtında bilin.
Ana bağrı çatlatmaq Allaha da xoş getmir. Müəllifin "Anama” adlı
bir şerinin sonluğundakı xəbərdarlıq
çox mənalıdır
və bəzi mətləblərə güzgü
tutur:
Bu qədər
qayğılar, bu qədər sədlər,
Düşür, nələr düşür
gör yadımıza?
Sizə
verdiyimiz o əziyyətlər,
Çıxır bircə-bircə qabağımıza.
Doğma, əziz insanlar çox ola
bilər. Yəni bu təbii bir
haldır, amma gəlin bu həqiqəti
etiraf etməkdən çəkinməyək ki,
ana qədər heç kim
bizə yaxın və sədaqətli ola bilməz. Ona görə də
bu faktdır ki, ana dünyanın
yeganə təhlükəsiz
qadınıdır. Fərqanə
xanım məhz bu məqamı elə gözəl və təsirli qələmə alıb ki, bəxtəvər günlərim
gözlərimin qarşısından
kino lenti kimi keçdi: "Azı min yol gündə aldı qadamı, kəlmələri
ovundurur adamı”;
"Əllərini gəzdirəndə
saçımda”; "Uşaq
kimi qabağıma qaçanda” dünya həqiqətən bizim olurdu. Adama anadan
çox canı yanan varsa, deyin
mənə… Yazımın
əvvəlində şairin
"Təndir” şeirindən
danışmışdım. Əslidə
bu şeir ana haqqında bir balladadır. Xüsusi ilə də kənd yerlərində yaşayan analarımızın
bədii obrazını
çox səmimi və təbii yaradıb. Əzəldən təndir analarımızın
ümid yeri, güvəncidir. Təndir
tüstülənirsə, deməli
çörək olacaq,
balaları ac qalmayacaq…
Fərqanə xanımın
şeiri də elə təndirin özü kimi istidir:
Təndir
anam kimi doğmadır mənə,
Mən
onu müqəddəs
ocaq sanacam.
Gün
gəlsə, olmasa anam həyatda,
Mən
yanıb, közərib
təndirdən betər,
Qaçıb o təndiri qucaqlayacam.
Fərqanə Mehdiyevanın lirik şeirləri də ana laylası kimi saf və
cazibəlidir. Onun sevgi şeirlərinin ahəngində bir ana tövsiyəsi, daha dəqiq ifadə etsək, öyüdü eşidilir.
Müəllif sanki
öz sevgisindən yox, əsil məhəbbətin necə
olmağından və
məziyyətlərindən danışır. "Biri
oda dönəndə,
biri dönüb su olar”; "Vaxt eləsən, yuxuma gəl, düşüm arxayın
ardına”; "Təzə
mənzilin mübarək,
gəlib canıma köçmüsən”; "Gözlərim
qəm yağışıdı,
arabir yağıram sənə”; "Bu dünya
sən boydadı, qalmışam hara gəlim”. Ayrı-ayrı şeirlərdən gətirdiyim bu nümunələrin hər
birində həm sevən bir ürəyin səsini, həm də ana məsləhətini duymaq olur.
Dünyanın
təzadları qarşısında
həmişə öz
dəyanətini saxlamağa
çalışan, pisliklərə
zərifliyi, hətta zəifliyi ilə meydan oxuyan bu
zahirən çəlimsiz,
amma vüqarlı, əyilməz xanımın
şeirlərində əsil
şair taleyinin etirafları dil açır:
Nə
barışdım bu dünyayla,
Nə də
bir yol küsdüm,
anam.
Verdiyin
ömrü varağa
Misra-misra düzdüm,
anam.
Böyük
şairimiz Məmməd
Arazın təbirincə
desəm, bu dünya nə küsməyə, nə də barışmağa dəyər. Çünki bizim halımızın
necə olmağı heç onun eyninə də gəlməz. Bəzən
də nə edəcəyini də kəsdirə bilmirsən.
Yaşamağa qoymayanlar, adamı
candan üzürlər.
"Şeytandan ümid umub, iblisə xitab edirəm” (Cabir Novruz) əlacsızlığı
isə içimizə
köz salır.
Bilə-bilə özümüzü oda atırıq. Beləcə,
Fərqanə Mehdiyevanın
şeirlərini oxuduqca
həyatın rəngləri
gözlərimin qarşısında
yox, ürəyimdə
sayrışır. Neçə
şarimizin tanış
misraları yaddaşımda
oyanır. Bəlkə elə bu da
təbii haldır.
Görünür ki, İlahi,
istedadlı şairlərin
ruhunu eyni xiffətin, məlalın ocağında qovurur.
Bu köhnə dərdin təzəliyində
isə baş-başa
qaldığımız misralar,
bizi gələcəkdən
çox keçmişə
aparır. Təzədən doğulur və qocalırıq. Beləcə,
əzizim Fərqanə
Mehdiyeva, sənin şeirlərin məni əlim
yetməz, ünüm
çatmaz yerlərə
qanadlandırdı. Analı günlərimin
acılı, şirinli
xatirələrini yaşadım.
Belə təbii ruhun və ilhamın
bizi hələ çox-çox yeni şeirlərlə baş-başa qoysun. Arzuların sıxılmış
bir şeirindəki misraların son sözümə
bədii yekun vurdu:
Çıxaq
enişə doğru,
Dur gəl
yoxuşda saxla.
Aç könlünün qapısın
Məni çıxışda saxla.
Eşidənin və oxuyanın çox olsun! Allahın şəfası, oxucunun sevgisi canından və yaradıcılığından əskik olmasın!
Flora XƏLİLZADƏ,
Əməkdar jurnalist
Kaspi 2019.- 14 fevral.- S.15.