Səsi bal kimi olan xanəndə
O, klassik muğam irsinin
yaşadığı zamanla gələcək arasında rabitəsini
qurub
"Onun səs diapazonu o qədər geniş olmasa da,
öz tembrinə görə təsirli və məlahətli
idi. Xanəndənin zəhmətsevərliyi və sənət
axtarışları nəticəsində əldə etdiyi
ifaçılıq texnikası, poeziya və muğamı
yüksək bədii zövqlə uzlaşdırma qabiliyyəti,
muğam biliciləri və musiqisevərlər tərəfindən
yüksək dəyərləndirilib”.
Bu sözlər Azərbaycanın musiqi mədəniyyətinin
inkişafı və təbliğində böyük xidmətləri
olan ustad sənətkar Hacıbaba Hüseynov
haqqındadır.
Ölkə
başçısı İlham Əliyevin Hacıbaba
Hüseynovun 100 illik yubileyinin keçirilməsi haqqında
verdiyi sərəncamda da, qədim xanəndəlik sənəti
ənənələrinin layiqli davamçılarından biri
kimi, Hacıbaba Hüseynovun muğamı və bədii
sözü ahəngdar şəkildə
uzlaşdırması, yüksək ifaçılıq mədəniyyətinin
parlaq nümunələrini yaratması qeyd edilib: "Təsirli
və məlahətli səsə malik sənətkar mahir
ifaçısı olduğu rəngarəng muğamlarla
yanaşı, çoxsaylı təsniflər və xalq
mahnıları ilə musiqisevərlərin qəlbində
silinməz iz qoymuşdur. Hacıbaba Hüseynov
daim saflığını qorumağa
çalışdığı muğamın tədrisi sahəsində
də uzun illər səmərəli fəaliyyət göstərmiş
və məşhur xanəndələrin bütöv bir nəslinin
yetişdirilməsinə böyük əmək sərf
etmişdir”.
Ədəbiyyatşünas
alim Rafael Hüseynov isə görkəmli xanəndənin sənətinə
belə dəyər verib: "Həqiqətən,
Hacıbaba Hüseynovun Azərbaycan muğamı, musiqisi
tarixində ən müstəsna xidməti ondan ibarətdir ki,
o, klassik muğam irsinin yaşadığı günlərlə
gələcək arasında çox vacib rabitəni
qurmağı bacaran insan idi. O, mükəmməl bir təhsil
görməmişdi, ibtidai təhsilini belə başa
vurmamışdı. Buna baxmayaraq,
özünün mütaliəsi, geniş
dünyagörüşü, müdrikliyi sayəsində
klassik ədəbiyyatı çox mükəmməl şəkildə
öyrənmişdi. Həmişə çox bilgin
insanlarla ünsiyyətə can atmışdı və hər
cəhətdən dərin insana çevrilmişdi. O, klassik ədəbiyyatı
incəliyinə qədər bilirdi. Baxmayaraq ki, əruz
vəzninin təfirələrindən, ayrı-ayrı
ölçülərindən xəbərsiz idi, bəhrlərin
adını bilmirdi, amma əruzda mükəmməl şeirlər
yazırdı. Çünki özü musiqiçi
olduğundan, ritmi çox gözəl bildiyindən əruzun
ritmini ustalıqla tuturdu və klassik ədəbiyyatla dolu
olduğundan, çox zəngin irs
qoymağı bacardı. Onun 300-dən artıq
qəzəli, müxəmməsi, rübaisi, qoşmaları
var ki, Azərbaycan ədəbiyyatının çox gözəl
nümunələri cərgəsində yer tutmaqdadır”.
Elə
bil Zülfi oxuyur
Hacıbaba Hüseynov Bakı şəhərinin Çəmbərəkənd
məhəlləsində, dənizçi Hüseynəli
Hacıbaba oğlunun ailəsində anadan olub. Ruhani ailəsində
böyüyən Hacıbaba erkən yaşlarında məscidlərdə,
yas məclislərində nohə və mərsiyə söyləyərmiş.
1938-ci ildə xanəndə Zülfü Adıgözəlovun
musiqi valını əldə edən gənc xanəndə,
onun oxuduqlarını təkrar edərək yamsılayırmış. Dostları da gənc Hacıbabaya deyərmişlər
ki, sən oxuyanda elə bilirik Zülfü oxuyur.
Böyük Vətən Müharibəsinin başlaması ilə Hacıbaba
muğam oxumağa fasilə verərək "Parkommuna"
zavodunda tornaçı işləməyə başlayır. Dediyinə görə, ucadan olmasa da, ürəyində
həmişə muğam oxuyarmış. Müharibə
qurtarandan sonra Hacıbaba Hüseynovun baldızı Sara Qədimova
onu görkəmli pedaqoq, tarzən Əhməd Bakıxanovla tanış edir. Məşhur
tarzən gənc Hacıbabanı öz ansamblına nağara
ifaçısı kimi dəvət edir. Hacıbaba həmin
ansamblda üç il
çalışır. Güclü hafizəsi
sayəsində eşitdiyi dini musiqi nümunələrini,
muğamları dərindən mənimsəyir, əruz vəzninin
qayda-qanunlarını öyrənərək qəzəllər
yazmağa başlayır. Həmin vaxtlarda
Hacıbaba Hüseynov ansamblla çıxış edən xanəndələrdən,
musiqiçilərdən, Əhməd Bakıxanovdan
muğamın incəliklərini öyrənir və
ömrünün sonuna qədər görkəmli tarzəni
özünün əsas ustadı hesab edir.
Toylarda nağara çalan Hacıbabanı, bəzən
toy sahibləri oxutdurarmışlar. Hacıbaba Hüseynov xatirələrinin
birində danışıb: "Bir gün Zülfü
Adıgözəlova söyləyirlər ki, bir cavan oğlan
var, nağara ifa edir və oxuyur, yaman səni yamsılayır.
Zülfü məni öz yanına
konservatoriyaya çağırdı və oxumağımı
xahiş etdi. Oxuyub qurtarandan sonra dedi ki, yaxşı
oxuyursan, amma məni yamsılama. O vaxtdan öz ifa tərzimi
seçdim”.
1963-cü ildə Zülfü Adıgözəlovun vəfatından
sonra, Əhməd Bakıxanov Hacıbaba Hüseynovu Azərbaycan
Dövlət Musiqi Məktəbində muğamatdan dərs deməyə
dəvət edir. Hacıbaba Hüseynov ömrünün sonuna qədər,
30 il ərzində həmin məktəbdə
dərs deyir və xanəndələr yetişdirir. Onun tələbələri
arasında Xalq artisti Qədir Rüstəmov, Səxavət Məmmədov,
Zaur Rzayev, Nəzakət Teymurova, Teymur Mustafayev, Aqil Məlikov,
Səfər Mirzəyev, Sabir Əliyev, Bilal Əliyev, Zabit Nəbizadə,
Sahib İbrahimov və b. tanınmış xanəndələr
var. Görkəmli xanəndə Ağaxan Abdullayev, Məmmədbağır
Bağırzadə və Alim Qasımov Hacıbaba
Hüseynovun birbaşa tələbələri olmasalar da, onun
ifasından çox bəhrələnib və
yaratdığı məktəbi layiqincə təmsil ediblər.
"Hacıbaba Hüseynov tək ifaçı
deyildi, həm də bəstəkar qabiliyyətinə malik olan
yaradıcı idi. Onun bəstəkarlıq
səriştəsi, qabiliyyəti imkan verirdi ki, uşaqlıq
illərində, gəncliyində, yeniyetməlik
çağlarında eşitdiyi hansısa unudulmuş
melodiyaları, ayrı-ayrı təsnifləri bərpa eləsin.
Onları müasir sığalla daha gözəl
hala salsın, köhnəlmiş sözləri dəyişərək
öz yaradıcılığından və ya digər
şairlərdən uyğun gələn misralar əlavə
eləsin və gözəl yeni musiqi lövhələri
yaradaraq xalqa təqdim eləsin. Hacıbaba
Hüseynovun bir özəlliyi də ondan ibarət idi ki, onu həm
yaşlı, həm orta, həm də ən gənc nəslin
nümayəndələri çox sevirdilər. Hacıbaba Hüseynovun ifasında o qədər
orijinallıq var idi ki, hətta Şərq musiqisinə,
muğamata bələd olmayanlar belə, onu bir dəfə dinləyəndə
səsinə vurulurdular”- deyə R.Hüseynov ustad xanəndə
haqqında söyləyir.
Təsnifi
dəb saldı
Hacıbaba Hüseynov ilk dəfə televiziya ekranında
görünəndə təqribən qırx yaşı
varmış.
Həmin gün bəstəkar Cahangir Cahangirov onu studiyaya dəvət
edib və orada tarzən Əhsən Dadaşovun və
kamançaçalan Fərhad Dadaşovun müşayiəti
ilə "Zabul”, "Rast” və "Şur”
muğamlarını oxuyub.
Hacıbaba Hüseynovun yaratdığı
çoxsaylı təsniflər musiqi irsinə daxil olaraq
muğam ifaçılığında geniş
yayılıb.
Görkəmli xanəndə "Rast” muğamının
"Üşşaq” və "Hüseyni”, "Novruz-rəvəndə”,
digər muğamlarda olan "Şah Xətai” şöbələrinin
ilk ifaçısı olub. Xanəndənin təşəbbüsü
ilə "Bayatı-şiraz” muğamının "Dilruba”
şöbəsi dərsliyə əlavə olunub.
Tanınmış
tarzən Vamiq Məmmədəliyevin xatirəsindən:
"Hacıbaba mərsiyələri çox dinləyib. Onlara özü söz qoşub oxuyardı. Seyid Əzimi çox
sevərdi. Onun qəbrini ziyarət edib.
Hər adamla oturub söhbət eləməzdi.
Mən Asəf Zeynallı adına Musiqi
Texnikumunda tələbə olarkən 4 il onun dərslərində
pulsuz konsertmeyster işləmişəm, orada bişmişəm.
"Burada bir rəngi çal, burada gözlə...”. Xanəndə müşayiət etməyin də
öz qanunları var. Hacıbaba özü 4 sinif qurtarıb,
savadı olmayıb, amma toylarda yetişib. Əkrəm
Cəfər, Əli Fəhmi, Həkim Qəni, Hacı
Mayılla söhbətlərdə bişib. Zülfüdən çox şey götürüb.
O vaxt xanəndələr bir-birinə qəzəl verməzdilər,
paxıllıq olub. Təsnifi Hacıbaba dəb
saldı, ondan sonra toylarda təsnif oxumağa başladılar.
Həmişə deyirdi, ki, bu təsnifləri dəbdə
qalmaq üçün oxuyuram. Özü də gözəl qəzəllər
yazıb oxuyurdu, nəbzi tutan adam idi, elə
nöqtələrə toxunardı ki, toylarda hamı onu tələb
edirdi. O, azsaylı xanəndələrdəndir ki,
böyük pərəstişkar ordusu vardı, məclisə
dəf əlində daxil olanda hamı ayağa dururdu. Bəzi xanəndələr dəfi özü
götürməzdilər, ar bilərdilər, kimsə onun dəfini
daşıyırdı, amma Hacıbaba deyirdi ki, yox,
özüm aparacağam dəfimi, bu mənim sənətimdir.
Səsində bir qətrə də xariclik yox
idi. Səsinə baxan idi, məclisdə
yemək yeməzdi, ancaq çay-meyvə. Deyərdi ki,
xanəndə gərək səsi olmayanda da oxuya bilsin, səs
olanda oxumağa nə var ki! İnanmırdı
ki, ona Filarmoniyada yubiley keçirsinlər. Deyirdi ki, kim qoyar məni o səhnəyə? Başım keçəl, burnum böyük,
qarnım yekə. Özüm də qara divə
oxşayıram. Amma ona çox gözəl
yubiley keçirdilər.
Hacıbaba Hüseynov xalq yaradıcılığına
da böyük diqqət verib - Azərbaycanın müxtəlif
bölgələrindən, habelə Türkiyə və
İraqda oxunan xalq yaradıcılıq nümunələrini
təsniflərdə istifadə edib. O, xalqdan topladığını
yeniləmiş şəkildə xalqa qaytarır, bu sənət
əsərlərin daha da geniş tanınmasına zəmin
yaradırdı.
Hacıbaba Hüseynov 1989-cu ildə 70 illik yubileyinə qədər
ölkədən kənara – qastrol səfərinə
çıxmamışdı. Bakı kəndlərində,
ölkənin rayon və şəhərlərində oxuyurdu.
Nəhayət, 1990-cı ildə ilk dəfə
xarici səfərə - böyük bir musiqiçi və
ziyalı heyəti ilə İraqa gedir. Bir il sonra Fransanın Paris, Marsel, Lion, Monpelye,
Belçikanın Brüssel şəhərlərində,
İsveçrədə, Hollandiyada konsertlər verir. Son səfəri 1992-ci ildə on iki nəfərlik
musiqiçi heyəti ilə İran İslam Respublikasına
olur. İki ay çəkən səfər
zamanı İranda yadda qalan konsert proqramları ilə
çıxış edir.
Hacıbaba Hüseynov Azərbaycanın Xalq artisti fəxri adına layiq görülüb. Görkəmli xanəndə 24 oktyabr 1993-cü ildə Sumqayıt şəhərində prokurorluq işçilərinin qonağı olur. Görüşdə çoxlu söhbətlər edir, qəzəllərindən deyir və muğam nümunələri oxuyur. Axşama yaxın evə gələn xanəndə birinci mərtəbədən səkkizinci mərtəbəyə liftlə qalxır. Liftdən çıxıb iki pilləkən düşən xanəndə mənzilinə qədər ailəsinin köməkliyi ilə gedir. Hacıbaba Hüseynovun vəfatı Azərbaycan muğam sənəti üçün böyük itki olur. Görkəmli xanəndə haqqında sənət dostlarının, musiqişünasların verdiyi dəyərdən başqa, xalqın verdiyi daha böyük dəyər var. Onun haqqında "Səsi bal kimi idi” deyirdilər. Elə bu səslə də onun ifası təkcə lent yazılarının yaddaşında deyil, insanların qəlbində, hafizəsində yaşayır.
Təranə Məhərrəmova
Kaspi.-2019.-26 fevral.-S.9.