Məmməd Araz
misrası – payız nidası
Məmməd Araz misrası – payız nidasıYenə payızdı. Göylər buludlaşıb, qayalar xınalanıb, dərələr tutqunlaşıb, qızılı rəngin meydanı genişlənib. Payızın orta ayı – oktyabr kövrəlmiş qəlbimin xatirələrini tərpədir. Üz tutub harasa qaçmaq istəyirəm. Doğmalarımın nəfəsini duymaq, onlarla görüşmək, dərdləşmək istəyirəm. Ömür təvqimimdə öz yeri olan oktyabr mənim üçün bir qürbət yoludur. Təzadlı, kədərli, sevincli, sevimli çağlarımın toplusudur. Analı günlərimin həsrəti yaxamdan asıldı. Məmməd Arazın misraları çəkdiklərimin güzgüsünə çevrilir:
Uşaqlıq itirmək, gənclik itirmək,
Ana itirəndə yada düşərmiş…
Otuz ildir ki, payızın qızılı rəngində saralmış dərdlərimin ağrısını için-için çəkirəm. Məmməd Arazın anası – doğmaca bibim Cahan xanım üçün yazdığı şeirləri dönə-dönə oxuyuram, nə yanağımdan yuvarlanan damcıların sırası azalır, nə də anamın, bibimin doğma səslərini eşidirəm: "Daha gəlməyəcək anamın səsi, mənə də taleyin yumruğu dəydi.” Bu yumruğun ağrısı azalmaq əvəzinə, hər il məni daha da göynədir. Həsrətim bəzən də gileyə, ah-amana çevrilərək qəlbimi yandırır:
Hissimdə, duyğumda bir ocaq çatıb,
Yoxluğun sinəmi yandırır, anam.
Bu dərdi, bu qəmi üstümə atıb,
Mənə yetimliyi qandırır anam.
Oktyabrda anamın anım, Məmməd Arazın da doğum günləridi. Həyatımda bütün doğmalarımdan, qohumlarımdan mənə əziz olan bu iki insanın fiziki yoxluğu ilə heç barışa bilmədim. Ruhları həmişə mənimlədir. Ziyarətlərində oluram, məzarlarının üstünə sevdikləri rəngdə gül-çiçək də düzürəm, amma qəlbim rahatlıq tapmır. Səslərini eşitmək istəyirəm, məsləhətlərinə ehtiyac duyuram, tablaşmaq necə çətindi. Üz tuturam əminin şeirlərinə (Məmməd Araza həmişə əmi deyərdim_ F.X.), misralar dil açıb mənimlə danışır: "Yudu baş daşını gözümün yaşı, göz yaşı yeni can vermir adama”. Bütün aləmdən sıyrılıb ucalıqda tək dayanan Məmməd Araz, özün demişdin "ölüm qorxur qələmdən.” Axı sən heç vaxt doğru olmayan sözü işlətməzdin? Mən yalan demirəm, ha, sən paklığın, müqəddəsliyin əbədi simvolusan. Bəlkə təskinlik verirdin, necə qətiyyətlə əmin idin:
Qələmimlə dil tapanda
Buludlara dırman deyir.
Yamanlığın ağzına sən
Qaya kimi yaman, deyir.
Qələmin ucu top gülləsi,
Qəm sarayı yıxar qələm.
Gülləsini düz ölümün
Gözlərinə sıxar qələm.
Bax beləcə, qələmin qüdrətinə, hikmətinə məni inandırmışdın, əmi! Ən ağır, ən üzüntülü anlarında belə dünyanın faniliyini hamıdan çox duyduğuna baxmayaraq, ölümün qara kabusunu, caynaqlarını özünə yaxın qoymazdın. Hər dəfə üzləşdiyin qəfil itkilərdən sarsıldıqca heyrətə gəlirdin:
İnana bilmirəm: ölüm haqq ola,
Torpaq rəssam uda, bəstəkar uda! –
Ana dəfn
oluna, gözəl qocala…
Bəlkə,
bir səhnədir, əsərdir bu da…
"Anamdan yadigar nəğmələr"ində yaratdığın ana obrazında möhtəşəmlik
öz yerində, həm də övlad məhəbbətinin,
etibarının sonsuzluğunu misralara çevirərək bizə
bir sıra mətləbləri də
anlatmaqda böyüklük etmisən,
əmi! Doğurdan da, doğma
yerlər belə anasız adama yad görünür.
"Bacım Gülsümə
məktub” əsərini
oxuduqca keçirdiyim
xiffətin bircə rəngi vardı: anasızlıq! Tablaşmaq
necə çətindi,
elə buna görə də, nolar, vaxtında anamızın qədrini bilək, sonradan nə mənası olacaq , bu pərişanlığın?
Elə
bil yarpızın dəyişib tamı,
Nanənin
ətri də azalıb bir az.
Çağırın,
çağırın əziz
anamı,
Belə bağça
olmaz, belə bağ olmaz.
Yadımdadı, anam dünyasını dəyişən də Məmməd Araz qələm dostu, şair Məmməd Aslanla bizə dəyməyə gəldilər. Əmi pis
olmasın deyə özümü ağlamaqdan
güclə saxladım.
Amma… Dolu gözlərim, həyəcanlı
səsim içimi ifadə edirdi. Əslində, anam şəhid
olmuşdu. Bədnam qonşularımız
– erməni daşnaqları
onu həmkəndliləri
ilə birlikdə doğma yurdlarından zorla çıxararaq dərəyə – qarın
içinə atmışdılar.
Anamsa bu dərdlərə dözmədi, mənəvi
güllələr ömrünə
son qoydu. Sükutum fəryad
edirdi. Əmi məni bağrına basıb titrək nəfəslə pıçıldadı:
"Yadıma bir sözüm, bir misram düşür, çırağı anaymış
ana yurdumun”. Özümü hönkürməkdən zorla saxladım. Duz 30 ildir ki, o doğma yerlərə gedə bilmirik. Yağılar yurdumuzu xaraba
qoydular. Anamla obamızı
qoşa itirdim. Evimizin çırağı
söndü…
Qəzetdə anamla bağlı qələmə aldığım
şeirlərim dərc
olunmuşdu. O zaman mən "Azərbaycan müəllimi” qəzetində
işləyirdim. Əmi də
"Azərbaycan təbiəti”
jurnalının redaktoru
idi. Redaksiyalarımız indiki "Azərbaycan”
nəşriyyatında yerləşirdi.
Mənim iş yerim 9-cu, əminin kabineti də ikinci mərtəbədə
idi. Məni yanına çağırdı.
İçəri girən kimi
gördüm ki, əlində qəzet var. Səssizcə üzümə
baxdı, mən də duruxdum. Çox üzüntülü idi.
Handan-hana zəif, güclə eşidiləcək
səslə dedi, belə şeirlər yazma, əlini misranın üstünə
qoydu:
Sənlə
uçub çox sevincim gedibdi,
Hər sözümə,
hər izimə göz anam.
Öz
zərifim, özcə
incim gedibdi,
Mənim gözəl,
mənim əziz, düz anam.
Əvvəl elə düşündüm
ki, ümumiyyətlə,
şeir yazmağım
yəqin xoşuna gəlmir, ya bəlkə də zəifdi. Bir dəfə də mənə " şeir
yazma” demişdi. Amma sonralar mənə
avtoqrafla verdiyi kitabında belə bir cümləsi var idi: "Özünün də gözəl poetik aləmi olan Flora balama… əmisindən yadigar.” Dözməyib bir gün səbəbini soruşan da "şeir adamı öldürür”
dedi. Məşhur
misraları beynimdən
keçdi: "Ölə-Ölə
yazmıram, yaza-yaza ölürəm”.
Hər payız
gələndə təzadlı
fikirlər ruhumu dara çəkir. "Dağlar payızlıdır,
mən titrək əlli, gözümdə
gör nələr canlandı, nələr…” deyən şairin xəyalları hara qanadlanmazdı. İndi bu
misraların ahəngində
təkcə payızın
nidası yox, anasızlığımın möhnəti
dil açır.
Dağlara yenə bahar
gələcək. Təbiət yaz ömrünü yaşayacaq. Dərələrin solmuş rəngi zümrüdləşəcək. Dağların baş tacı
qartallar köhnə avazına qayıdacaq.
Bu bozluqdan əsər-əlamət
qalmayacaq. Bu payızın
3 aylıq ömrü
var, amma mənim həsrətimin –
ovqat payızımın
rəngi dəyişməz
ki… Hissimdə-duyğumda
od qalayan
anasızlıq başımı
yaşa əydirsə
də, içimi didim-didim edəcək. Məmməd
Arazdan gələn nidalar məni yandıra-yandıra ürəyimdə
əkiz tayı kimi yenidən doğulacaq. Nə yazılacaq,
nə deyiləcək,
yetim uşaqlar kimi boylana-boylana qalacaq. Dərdduymazlardan
uzaq qaçsam da, öz dərdim
məni boğacaq, bax onda dil
açan həsrətimin
əlindən tutub haraylayacam:
Xəbər tut halımdan,
sinəm dağlanıb,
Anacan, həsrətin öldürür
məni.
İzin yoxa çıxıb, yolun bağlanıb,
Anacan, həsrətin öldürür
məni.
Ah, necə möhtacam sözünə sənin,
Tamarzı qalmışam özünə
sənin.
Elə yalvarıram özünə sənin,
Anacan həsrətin öldürür məni.
Qovrulan ürəyim səni istəyir,
Dumanı istəyir, çəni istəyir.
Dərdimə şəriki, təni istəyir,
Anacan həsrətin öldürür məni.
Bulud kimi nə qədər dolub boşalsaq da bu "dağların durnaları dönməz oldu”. İnsan duyğularından baş açmaq çətindi. Yoxluğunu bilə-bilə gözlədiyin əzizlərin, inanmaq istəmədiyin acı həqiqətlər var. Məmməd Araz onu da deyirdi ki, payızın nidası dünyanın tərs üzünü güzgüləyə-güzgüləyə bizi qışa aparır, o taydan isə yaz gəlir. Ona görə də "Səhərin, axşamın rəngi dəyişməz, gündüz günəşlidir, gecə aylıdır”. Halımızla barışmaqdan başqa əlacımız, gedənlərin qayıtmağa yolu yoxdur. Yenə əminin misraları məni düşündürə-düşündürə sakitləşdirdi:
Dəniz göylüyündə qalıb eləcə,
Sahil qayaları elə həmindi,
Girib xəyalımın qoluna təkcə
Özümlə həmsöhbət olmuşam indi…
Flora Xəlilzadə
Əməkdar jurnalist
Kaspi 2019.- 12-14 oktyabr.-
S.14.