40 ildir hökm edən “Qayınana”
Bu musiqili kinokomediya ulu öndər
Heydər Əliyevin tövsiyəsi ilə çəkilib
Komediyanı
kim sevmir, xüsusilə kinematoqrafik
komediyanı? Komediyaya baxanda tamaşa zalında ətrafı
gülüş səsləri bürüyür, kinoteatrdan
xoş əhval-ruhiyyə ilə çıxırsan,
baxdığın filmin yaradıcılarına öz ürəyində
minnətdarlığını bildirirsən.
Biz hamımız incəsənətin bu
növünü sevirik. Çünki o, adamların əhval-ruhiyyəsinə
xoş təsir bağışlayır.
Kinonun janrları arasında ən populyar olanı musiqili
kinokomediyadır. Musiqili kinokomediyanı "ulduzlarsız”
təsəvvür etmək mümkün deyil. Azərbaycan
estradasının kralı, müğənni və aktyor Rəşid
Behbudov, görkəmli gülüş ustalarından Mirzəağa
Əliyev, Ələkbər Hüseynzadə, Mustafa Mərdanaov,
Əliağa Ağayev, Lütfəli Abdullayev, Nəsibə
Zeynalova, Bəşir Səfəroğlu, Hacıbaba
Bağırov, Yaşar Nuri, Səyavuş Aslan, Münəvvər
Kələntərli, Eldəniz Zeynalov və bu kimi digər sənətkarlarda
komik və dramatik istedad, musiqi duyumu, xarici
görünüş, milli temperament, zalı və ya
kinokameranı hiss eləmək qabiliyyəti,
tamaşaçıların sevgisini qazana biləcək digər
nüanslar harmonik şəkildə birləşir. Belə aktyorlar uzun müddət musiqili
komediyaların, ümumiyyətlə kinokomediyaların
daşıyıcısı olurlar.
Misal
üçün, xalq artisti Nəsibə Zeynalova "Ögey
ana” (Fatmanisə), "Mollanın sərgüzəşti”
(Gülsüm), "Ulduz” (Züleyxa), "Qanun naminə” (kəndli
qadın), "”1001-cı qastrol” (Şərəbanı nənə),
"Qayınana” (Cənnət), "Qorxma, mən səninləyəm”
(Mərdanın anası), "Bəyin oğurlanması” (Nəsibə),
"Yuxu” (Məsmə) kimi müxtəlif janrlı bədii
filmlərdə mükəmməl komik obrazlar
yaratmışdır.
Adını
çəkdiyim filmlər içərisində rejissor
Hüseyn Seyidzadənin son işi olan və bu il
40 yaşına çatmış "Qayınana” musiqili
kinokomediyasının kino tariximizdə öz xüsusi yeri var.
Ümumiyyətlə,
"Qayınana” tamaşasının və filminin maraqlı
tarixçələri var. Bu tamaşa Musiqili Komediya
Teatrında ilk dəfə 1965-ci ilin dekabrında göstərilmiş
və tamaşaçılar tərəfindən böyük
uğurla qarşılanmışdır. "Qayınana”
musiqili komediyasını bəstəkar Zakir Bağırov
aktyor Məcid Şamxalovun librettosu əsasında
yazmışdır. İlk tamaşanın
rejissoru Niyaz Şərifov, rəssamı Böyükağa
Mirzəzadə idi.
"Qayınana” tamaşasını məşhurlaşdıran,
əsl sənət hadisəsinə çevirən əsas səbəbkar
aktrisa Nəsibə Zeynalovanın əvəzsiz oyunu
olmuşdur. Təsadüfi deyil ki, "Qayınana”
tamaşası xalq artisti Nəsibə xanımın
sağlığında teatrda 1000 dəfədən çox
oynanılmışdır. Bu faktın
özü həmin əsərin xalqa nə qədər
yaxın olduğunu bir daha sübut edir.
Maraqlı bir fakt.
Ulu öndər Heydər Əliyev istər
yaradıcılıq təşkilatlarında, istərsə də
mötəbər məclislərdəki
çıxışlarında həm teatr və kino sənətini,
həm də teatr və kino işçilərinin əməyini
həmişə yüksək qiymətləndirərdi.
O, teatr tamaşalarına, filmlərə baxar, öz fikrini
söyləyər, tövsiyələrini verərdi. Belə tamaşaların birində ulu öndər
"Qayınana”ya baxandan sonra demişdi ki, kamil sənət
ustası, realist sənətkar Nəsibə Zeynalovanın
iştirakı ilə "Qayınana” tamaşasının
ekran variantını çəkmək lazımdır.
1978-ci ildə ulu öndər Heydər Əliyevin bu
tövsiyəsi reallaşdı. "Qayınana”
musiqili kinokomediyası M.Şamxalovun eyni adlı pyesinin motivləri
əsasında çəkildi. Filmin ssenari
müəllifləri Əjdər İbrahimov və Marqarita
Maleyevadır. Müəlliflər
komediyanın süjetini saxlamaqla yanaşı, onun ekran
variantına bəzi mühüm ştrixlər də əlavə
etmişlər. Filmin şən və
baxımlı olmasına, komik səhnələrin təsvirinə
xüsusi diqqət yetirilmiş, bu məqsədlə kino sənətinin
imkanlarından istifadə edilmişdir.
Rəngli,
genişekranlı filmdə toxunulan mövzu ümumbəşəri
və əbədidir. Məişət
problemi kimi qaynana ilə gəlinin qarşılıqlı
münasibət tarixçəsi yer üzündə ailələrin
yaranışından mövcuddur.
Gəlinin bəy evinə gəlməsindən bir
müddət sonra iki qadın, daha doğrusu, qaynana ilə gəlin
arasında ya mehriban, xeyirxah, ya da, bir çox hallarda kəskin
düşmənçilik münasibətləri qurulur. Bu vəziyyətdə kim haqlıdır, kim təqsirkardır? Buna qəti cavab vermək çətindir!
Təəssüf ki, mövcud ailə problemi dərin psixoloji
tədqiqata cəlb olunmayıb, daha doğrusu, bu məsələyə elmi əsər,
dissertasiyalar həsr edilməyib.
Dünyada dərisinin
rənginə, millətinə və xarakterinə görə
müxtəlif olan milyonlarla qaynana yaşayır. Bizim "Qayınana” filmi isə azərbaycanlı, dəqiq
desək, bakılı qaynana haqqında söhbət
açır.
Filmin qəhrəmanının adı Cənnətdir. Müəlliflər
qayınanaya bu adı təsadüfən qoymayıblar. Bu ad çoxmənalıdır. Bu
Cənnət, necə deyərlər, gəlinlərin
başında turp əkən hökmlü qayınanadır.
Cənnətin obrazını teatrda olduğu
kimi, filmdə də görkəmli sənətkar, xalq artisti Nəsibə
Zeynalova yaratmışdır. Filmdə, biz
onun ifasında Cənnət xalanı daha qabarıq, daha
dolğun cizgilərlə görürük. Nəsibə xanımın yaradıcılıq
manerasına məxsus təbiilik, sərbəstlik və
bütövlük nəinki obrazın, həm də filmin təsir
qüvvəsinin xeyli artmasına imkan vermişdir.
Film yüngül
yumoru, ağıllı dialoqları, milli müdrikliyi, sadə
süjeti və personajların parlaq xarakterləri ilə diqqəti
cəlb edir.
Vaxtilə
rejissor Hüseyn Seyidzadədən "Qayınana” filmi ilə
bağlı aldığım müsahibədən: "Filmin quruluşçusu kimi,
etiraf edim ki, mən aktrisa Nəsibə Zeynalova ilə
işimizdən böyük yaradıcılıq zövqü
aldım. Geniş diapazon, onun aktyorluq fərdiyyətinin parlaq
təkrarsızlığı, personajının obrazına
tam dəqiqliyi ilə düşməsi, oyununda emosionallıq,
doğruluq və kamera
qarşısında özünü olduqca təbii və
səmimi aparmaq
bacarığı, Nəsibə Zeynalovanın rol üzərində
zərgər işi həqiqətən bizim filmi zinətləndirir”.
Əgər
baş rolun - qayınananın ifaçısı ilə
rejissorun bəxti gətirmişdisə, ona tərəf -
müqabil - ikinci
gəlin (Afət)
roluna partnyor (oyundaş)
seçmək olduqca çətin idi. Burada
səhv etmək olmazdı. Ona görə
ki, bu duet filmin taleyini, onun bədii səviyyəsini həll
edirdi.
Afət
rolunun ifaçısı artistlik istedadından başqa əla
xarici görünüşə, musiqi qabiliyyətinə, plastikliyə və ekssentrikliyə malik olmalı idi. Çünki bu obraz filmdə müzik-hollun
solistidir. Bu rola kinosınaq
üçün rejissor tərəfindən Leninqrad və
Moskvadan dörd gənc aktrisa dəvət olunmuşdu. Sınaq nəticəsində, necə deyərlər,
yaradıcılıq yarışında Moskva Dövlət
Operetta Teatrının aktrisası İnarə Quliyeva qalib gəldi.
Aktrisa İ.Quliyevanı tamaşaçılar "Alma almaya bənzər”,
"Dədə Qorqud”, "Günlərin bir günü”
filmlərindən də yaxşı tanıyırlar.
Filmdə Ayaz rolunda aktyor Ceyhun Mirzəyev çəkilməli
idi. O, hətta
kinosınaq çəkilişindən də uğurla
çıxmışdı. Amma çəkilişlər
başlanarkən onu Fuad Poladov əvəz etdi. Digər
rollarda İlham Əhmədov (İlqar, o, müzik-hollun rejissorudur),
Tənilə Əhmərova (Sevda, birinci gəlin), Səfurə
İbrahimova (Sədaqət), Tələt Rəhmanov (Əli)
iştirak edirlər.
Mən bu aktyor heyəti
arasında Tənilə xanım haqqında bir qədər ətraflı
məlumat vermək istəyirəm.
Azərbaycanın əməkdar aktrisası Tənilə
Əhmərova 1977-ci ildə Azərbaycan Dövlət İncəsənət
İnstitutunu bitirib. Elə həmin il "Sevinc
buxtası” filmində Leyla roluna çəkilmişdir. 1978-ci
ildən C.Cabbarlı adına "Azərbaycanfilm”
kinostudiyasında aktrisa kimi fəaliyyət göstərmişdir.
Bundan sonra o, "Şir evdən getdi”, "Üzü küləyə”,
"Yarımçıq qalmış mahnı”, "Üzeyir
ömrü”, "Əlavə iz”, "İşarəni dənizdən
gözləyin”, "Dağıdılmış körpü”
və s. filmlərdə müxtəlif rollar ifa etmişdir. Bir neçə xarici filmdə də çəkilmişdir.
T.Əhmərova 2015-ci il avqustun 4-də vəfat
etmişdir.
Filmin
operatoru Fikrət Əsgərov, rəssamı Nadir Zeynalov,
baletmeysterlər Rəfiqə Axundova və Maqsud Məmmədovdur.
Filmdə bir çox
milli, eyni zamanda müasir caz, vokal və rəqs nömrələri
səslənir. Bütün bunlar xalq
artisti, bəstəkar Tofiq Quliyev tərəfindən
yazılmışdır. Bəstəkarın
hadisələrlə həmahəng səslənən musiqisi
filmi bir növ tamamlayır. Tamaşaçıya
ümumi hadisələr axınını daha aydın başa
düşməyə imkan verir.
Bir-birindən şən və lakonik olan
mahnıların mətnini şair Fikrət Qoca
yazmışdır. Bu mahnıları müğənnilərdən
Flora Kərimova, Akif İslamzadə, Mirzə Babayev və
Yalçın Rzazadə ifa edirlər. Şirin
yumor, canlı komik səhnələr və hadisələrin
dinamikliyi "Qaynana” bədii filmini daha da baxımlı
etmişdir.
Qayınana
rolunun ifaçısı Nəsibə Zeynalovanın xatirələrindən:
"1965-ci ildən doğma teatrımızda bu rolda
çıxış etmişəm. Lakin teatr səhnəsi
bir başqa, kino sənəti bir başqadır. Çox sevdiyim bu obrazı ekranda görmək mənim
ən böyük arzum olub. Rejissor Hüseyn Seyidazadə
yeni çəkəcəyi "Qayınana” kinokomediyasına
məni baş rola dəvət edəndə çox sevindim.
Elə
rejissorla filmin çəkilişi zamanı yaxından tanış oldum. Çox
istedadlı sənətkar idi. Əfsus ki,
"Qayınana” onun son işi oldu.”
Xalq artisti, kinorejissor Muxtar
Dadaşovun dediklərindən: "Azərbaycan kinosunun ən
peşəkar rejissorlarından olan Hüseyn Seyidzadənin
çəkdiyi "O olmasın, bu olsun”, "Yenilməz
batalyon”, "Dəli kür” və "Qayınana” filmləri
milli kinomuzun qızıl fonduna daxil olmuşdur.
Moskvada
"Qayınana” musiqili kinokomediyası göstəriləndə
moskvalılar bizi araya alıb, ürək sözlərini
deyirdilər. Film barəsində
ağız dolusu danışırdılar. Əfsus ki, Hüseyn Seyidzadə o dövrdə
artıq həyatda yox idi.”
Adi həyat
hadisələrindən, insanların gündəlik
qayğılarından, ailə-məişət problemlərindən
bəhs edən bu film həmçinin dövrümüzə
yad olan köhnə adət-ənənələrin də zərərli
tərəflərini ekranda açıb göstərir:
tanınmış və varlı ailədən qız almaq və
qız vermək, bazarlarda qiymətlərin süni yolla
artırılması, cehiz məsələsi, ailə qədrini
bilməmək, qondarma adların qoyulması və s.
1979-cu ildə Aşqabadda keçirilən XII
Ümumittifaq kinofestivalında "Qayınana” filminin musiqisinə
görə bəstəkar T.Quliyevə priz, aktrisa N.Zeynalovaya
diplom verilmişdir.
Hazırda bizim planet sosial, iqtisadi, siyasi və hərbi
münaqişələrlə doludur. Bir tərəfdən
də minlərlə ailə münaqişələri.
Belə bir çətin vəziyyətdə "Qayınana”,
"Bəyin oğurlanması”, "Evlənmək istəyirəm”,
"Bəxt üzüyü”, "Əhməd haradadır?”
kinokomediyaları insanlara sağlam gülüş, gözəl
əhval-ruhiyyə bəxş edir.
Aydın
Kazımzadə
Kaspi.- 2019.- 10 yanvar.- S. 13.