Ümüd
Abbas: "Haradan gəldiyimizi bilirik"
"Müasir baxış ərazi
adlarını “deformasiyaya” uğratmaqla olmur"
Gələcəyin gənclərin əlində
olduğunu bilsək də, müəyyən məqamlarda
onlara etimad etməkdən çəkinirik. Bəzən
bunu bilərəkdən edirik, bəzən də sərf eləmədiyi
üçün göz yumuruq. Bu gün isə
elə bir şərait yaradılıb ki, istedadın varsa,
mütləq o bir gün parıldamağa başlayır.
Boy göstərib, "mən burdayam" deyərək diqqət
çəkir. Elə istedadlı gənclərimizdən
olan Ümüd Abbas kimi.
Ümüdlə tanışlığım PUB-da
baş verib.
Yəni, mən bara gedib, əyləncə
axtaranlardan deyiləm. Kimə desəm ki, PUB-a
tamaşa izləməyə getmişdim, yəqin ki, inanmaz.
Ancaq reallıq budur.
Ümüd,
rejissor dostu Mir Qabillə birlikdə 3 il əvvəl
Şah Mat Teatrını bərpaetdilər. Zirzəmi
teatrı adı altında fəaliyyətə başlayan bu
teatr PUB tamaşaçısını peşəkar səhnəyə
gətirməyə iddialı idi. İstəklərinə
addım-addım nail olurlar desəm, yəqin
ki, yanılmaram.
Ümüd
Abbas, həm də Sumqayıt Dövlət Dram Teatrında
tamaşalar hazırlayır. Ustad sənətkarlardan
dərs almış müsahibim eyni zamanda şair və qiraətçidir.
- Yəqin
ki, Şah Mat teatrının əsasını qoyanda
böyük ümidlərlə yola çıxmış
omalısınız.
- Mir
Qabillə birlikdə Şah Mat teatrını bərpa edəndə
demişdik ki, nə zamansa teatr arzuladığımız
şöhrəti qazansa, dünyanın işini bilmək
olmaz, böyük səhnəmiz belə olsa, biz yenə də
ayda bir dəfə parkda, barda, PUB-larda tamaşa oynayacağıq.
Baxmayaraq ki, ilk tamaşamız uşaq tamaşası olub, amma
Şah Mat teatr kimi zirzəmidə formalaşıb. Ona görə də haradan gəldiyimizi bilirik.
Biz müxtəlif məkanları seçib,
orada da teatr yarada bilərdik. Düzdür,
hələ Mir Qabillə danışmamışdan qabaq bu teatrı
yaratmışdım. Qabillə teatrı bərpa
etdik. Gücümüzü birləşdirərək,
Şah Mat teatrını bərpa etdik. Düşündük
ki, bu gün kimlər teatrın varlığından xəbərsizdir?
Daha çox “yerin altında” olanlar. Ona görə biz də yerin altına, zirzəmiyə
endik və zirzəmi teatrının diriltdik. Şah Mat
teatrı heç də birmənalı qarşılanmadı.
Bizi çox incitdilər, tənqidlərlə
üzləşdik.
- Necə tənqidlər?
- Dedilər
ki, "niyə teatrı göydən yerə endirirsiniz?",
"müqəddəs teatrı bar səviyyəsinə
saldız". Ancaq onlar düşünmədilər ki, biz barı teatr səviyyəsinə
qaldırırıq. Biz əlində pivə
içən izləyiciyə tamaşa göstərirdik.
Sonda baxırdıq ki, tamaşaçı hələ
də bakalındakı içkini bitirməyib. Çünki bütün diqqəti bizdə idi.
Demək ki, oynadığımız tamaşa
tamaşaçıya əlindəki içkidən daha
maraqlıdır. Bir də ki, bu kimi teatr formaları
dünyanın qabaqcıl ölkələrində var. Əksər
həmvətənlərimiz bunu xoş qarşılamasa da, bizə
dəstək olanlar da az olmadı.
- Bugünkü
tamaşaçını oynadığın tamaşaya
inandırmaq nə qədər çətindir?
-
Müasir tamaşaçılar 7 D formatında olan filmləri
izləyib, onun sehrinə düşən insanlardır. Əsas odur ki, sən o tamaşaçını necə,
hansı yeniliyinlə təəccübləndirəcəksən?
Gərək sən tamaşaçını da
aktyora çevirəsən və onun özü də
tamaşanın bir parçası olsun. Öz
səhnə çərçivəndə ilişib qalmayasan.
Bir zamanlar “Dördüncü divarı aşmaq”
kimi bir anlayış var idi. Amma o bir
zamanlar idi. İndi sən
tamaşaçını da o divarın içinə
salmalısan ki, tamaşaçı fərq hiss etməsin.
Əgər zalı da səhnəyə
çevirəcəksənsə, deməli, artıq işin
yarısını etmisən.
- Sizin şair və qiraətçilik
istedadınıza da bələdik. Tamaşa
hazırlayarkən bu istedadınız köməyinizə
çatırmı?
- Şairlik başqa, rejissorluq başqadır. Şair
Ümüd daha səmimi və ünsiyyətcil,
istiqanlıdır. Rejissor Ümüd isə
şairin tam əksidir.
- Necə
yəni, əksi?
-
Çox sərtdir. Lazım olduqda aktyorun xətrinə
dəyməyi bacarır, ona acı söz deyir. Şair Ümüd həqiqəti palto kimi
çiynindən asırsa, rejissor Ümid həqiqəti
yaş dəsmal kimi sifətinə çırpır. Həm də ki, bunlar bir-birinə yardım edən
imkanlardır. Belə deyim, şairlik zərif
ruh tələb edir. Mən tamaşa quranda şair
ruhundan istifadə edib asanlıqla bütün obrazların hiss
və həyəcanını duya bilirəm. Mənfi
obrazın belə ağrılarını, travmasını
hiss edirəm. Bu şairliyin
rejissorluqdakı qatqısı. O ki qaldı əksi, onu
da belə izah edim. Mənim rejissor kimi
müşahidəm şeirlərimdə də öz əksini
tapır. Şeirdəki təsvirlərimi
və oxucuyla birbaşa təması mən rejissorluq təcrübəmə
borcluyam.
- Teatrlarda "Atalar və
oğullar" prinsipi hələ də davam etməkdədir.
Gənc rejissor olaraq, bu prinsiplə necə mübarizə
aparırsınız?
-
Yaşlı nəsillə gənc nəsil arasındakı
anlaşılmazlıq hər dövrdə olub. Yaşlı
nəsil öz çərçivəsini doğma bilir.
Gənclər isə o çərçivələri
dağıtmaqla məşğuldur. Yaşlı
nəslin doğma bildiyi çərçivə də,
özündən əvvəlki başqa nəslin qoyduğu
çərçivələrin sındırılması nəticəsində
yaranıb. Yəni, gənc nəsil
özü də başa düşmür,
çıxdığı çərçivələrdən
sonra özlərinə yeni bir çərçivə
yaradırlar ki, bu da zamanla onlara məhbəs olur. Yəni, bu gənclərdən sonrakı gənclər
də onların çərçivələrinin
söküntüləri üzərində bir çərçivə
qurub özlərini “çərçivə aşmış”
kimi hiss edəcək. Daimi olaraq bu çərçivələr
dəyişir, yeniləri ilə əvəzlənir, ancaq biz
heç vaxt tam azadlığa çıxa bilmirik. Hər zaman çərçivələri
aşırıq.
-Tam azadlığa çıxmaq
üçün necə bir şərait
yaradılmalıdır?
- Tam
azadlığa çıxmaq mümkün deyil. Nə qədər
azadlığa çıxırsan-çıx,
özünçün yaradacağın bir çərçivə
hər zaman olacaq. Haradasa, öz çərçivəndən
çıxa bilməyəcəksən. Bəlkə
sən bütün çərçivələri
dağıdacaqsan, ancaq görmədiyin çərçivə
olacaq ki, bu da sənin öz çərçivəndir.
Və sən oradan o tərəfə
çıxa bilməyəcəksən. Biri
sənə deyəndə ki, "bunu yanlış etmisən",
üzdə böyüklük edib razılaşsan belə,
içində bir təkzib ehtirası baş qaldıracaq.
- Niyə siz gənclər deyilənlərlə
razılaşmırsınız?
-
Razılaşırıq. Razılaşmadığımız
məqamlar isə bizim prinsiplərimizə uymayanda olur. Yəni ki, hər gəncin öz
yaradıcılıq prizması, öz yanaşma tərzi var.
Sən bıçaqdan çörək kəsmək
üçün də istifadə edə bilərsən,
öldürmək üçün də. Yəni bir adam o tənqidi elə deyə bilər ki, su
kimi içərsən və yaxud elə deyə bilər ki,
balıq sümüyü kimi boğazında qalar. Bunlar şərtdir. Gərək
böyüklər də gəncləri nəzərə
alıb, işlərində elə yerlərdə səhv
axtarsınlar ki, gənclər bunu həzm edə bilsin. Axı, onlar daha təcrübəlidirlər. Yoxsa durub bir gəncin ən gözəl
tapıntısını, sevinərək təqdim etdiyi bir
nüansı sərt tənqid atəşinə tutanda, təbii
ki, gənc razılaşmayacaq. Bunu etməyin
yolları var ki, böyüklər bunu bizdən daha
yaxşı bilirlər.
- "Mən nə edirəmsə, düz edirəm"
və "heç bir tənqidi qəbul etmərəm"
düşüncəsi indiki gənclər arasında yaranan
xudbinlik deyilmi?
- "Mən nə edirəmsə, düz edirəm"
ifadəsi zatən kökündən yanlışdır. Heç kəsin
etdiyi hər şey düz deyil. Yəni bir adam bunu deyirsə, heç onu tənqid etməyə
ehtiyac da yoxdur. Amma yuxarıda dediyim kimi, bu tənqidə
görə dəyişir. Məsələn,
sənət müəllimim Mehriban Ələkbərzadə məni
çox vaxt sərt tənqid edib. Amma onun
bu sərt tənqidi məni indi rejissor kimi yetişdirir. Halbuki ki, məni başqa biri Mehriban xanım kimi tənqid
etsəydi, şübhəsiz, onu dinləməzdim. Elədirsə, bunu da mənim eqoma yazın.
-Yəni, deyirsiniz ki, Mehriban Ələkbərzadənin
tənqidi bir başqadır?
-Mehriban
xanım kimi və necə tənqid etmək lazım
olduğunu bilir. O dərs verir, tənqid vasitəsi ilə
öyrədir. Ən gözəli odur ki, o bizi tənqid
edib səhvlərimizi göstərirdi, ancaq səhvlərimizi
özümüzə düzəltdirirdi. Bəlkə
biz daha heç vaxt Mehriban xanımın tələbəsi
olmayacağıq, amma o, həmişə bizim ustadımız
olacaq.
- Hesab edirsiniz ki, yaşlı nəslin
digər nümayəndələri gənclərin işini tərifləməyi,
düzü düz, əyrini əyri deməyi bacarmır?
- Əsla, mənim bu gün əsas məsləhətçilərim
mənə yol göstərən yaşlı nəslin
nümayəndələridir. Mənə bir rejissor
kimi formalaşıb yetişmək üçün
Sumqayıt Teatrının baş rejissoru Firudin Məhərrəmov
dəstək olur. Tək mənə yox,
teatrdakı, demək olar, bütün gənclərə dayaq
durur. Əksəriyyətinin
dostu, doğmasıdır. Elə vaxt olub,
elə böyük sənətkarlar bizi qiymətləndirib
ki, bu, bizim özümüzə də sürpriz olub.
- Sumqayıt teatrından söz
düşmüşkən, indi hansı tamaşanın üzərində
çalışırsınız?
-
Hazırda karantin günləri elan olunduğu
üçün evdəyik. Ancaq Sumqayıt
teatrının direktoru Mübariz Həmidov mənə etimad
göstərib yazıçı Ülviyyə Heydərovanın
"Pələng" adlı əsərini təklif etdi.
Sağ olsun ki, belə bir məsuliyyətli işi güvənib
mənə həvalə elədi. Bu metafora
üzərində qurulmuş monotamaşadır. Kamran Muradlı ilə birlikdə tamaşanı qara
qutu prinsipi ilə hazırlayırıq. Güman
edirəm ki, maraqlı olacaq.
- Bu, sizin Sumqayıt teatrı ilə
ilk işinizdir?
- Bundan
öncə Sumqayıt teatrında diplom tamaşası kimi Jan
Pol Sartrın "Dəfn edilməmiş ölülər"
əsərini
tamaşaya qoymuşam. Bu
tamaşanı teatrın aktyorlarının ifasında
nümayiş etdirdik. Əsəri Mehriban
Ələkbərzadə tərcümə etmişdi. Güman edirəm ki, bu yaxınlarda sözügedən
tamaşa repertuara düşər.
- Sizə görə müasirlik nədir?
Sizdəmi klassik əsəri müasir
gözü ilə görməyə çalışan
rejissorlardan olacaqsınız?
-
Müasirlik – tarixiliyi qoruyub saxamaqla əsərin içindəki
bugünkü günümüzlə səsləşən
detalları tapmaq və əsərə çağdaş
zamanla səsləşən səhnə həlli verməkdir.
Rejisor bu nüansı tapmalıdır. Rejissorun işi aktyora "sən burdan
çıx", "orada kreslo olsun" deməklə bitmir.
Rejissorun əsər üzərində, ən
azı, aktyor qədər işləməlidir. Müasir baxış ərazi adlarını
“deformasiyaya” uğratmaqla olmur. Heç
müasir baxış Kefli İsgəndərə cırıq
cins şalvar geydirib Şeyx Nəsrullahı kəndə
“Prado” ilə salmaqla da yaranmır. Müasirlik
klassik bir əsərin içindəki modern zamanla səsləşə
bilən problemə köklənib onu qabartmaqdır.
- Niyə rejissorlarımız əsər
qıtlığından şikayət edirlər? Doğrudanmı, bu gün məmləkətdə əli
qələm tuta bilən biri yoxdur?
- İstedad hər dövrdə yetişir. Bu gün də
dram əsərləri yazılır. Baxır
necə və hansı üslubda. Hazırda
bizdə ya ailə-məişət mövzusunda əsərlər
yazılır, ya da kriminal. Gəlin-qaynana
mövzusundan o tərəfə çıxa bilmirik. Əsas problemimiz
budur. Aktual və maraqlı mövzulara həsr
olunan əsərlərin də çoxunun bədii səviyyəsi
üərkaçan olmur. Qarabağ mövzusunda o qədər
əsərlər
yazılıb ki... Ancaq bu əsələrin
çoxunu oxuyanda görürük ki, o deyil. Dramaturqlarımızın
əksəriyyəti erməniləri əlində silah,
gülə-gülə təqdim etməklə
zalımlıqlarını göstərməyə
çalışırlar. Bizə isə
daha çox psixoloji hal lazımdır. Misal
üçün, mənim səhnələşdirdiyim
Sartrın "Dəfn edilməmiş ölülər" əsərində
mövzu 6 əsirdən bir nəfərin yerini öyrənməyə
çalışmaları təsvir edilir. Bir
otaqda bu-insanların psixoloji vəziyyəti. Bəs, görəsən Qarabağ mövzusunda
psixoloji vəziyyəti təsvir edən belə bir əsər
varmı? Oldu, biz müraciət etmədik?
Varsa da, mənim xəbərim yoxdur. Müharibə həmin müharibədir, burada da əsir
var, orada da. Mən niyə öz
dramaturqlarımız ola-ola, gedib Sartra müraciət etməliydim?
Burada məsələ təkcə dramaturqda
deyil. Əgər sən gəncsənsə, heç kim
deməyəcək ki, "Bu teatrda gənc rejissor var, gedək
görək nə bacarır?". "Dəfn edilməmiş ölülər"i səhnləşdirəndə
tamaşaçılar məndən çox Sartra görə
gəlmişdi.
- Hesab edirsiniz ki, Sartrın bu məmləkətdə
hörməti Cəlil Məmmədquluzadədən, Cəfər
Cabbarlıdan və başqa klassiklərimizdən daha
çoxdur?
- Tamaşaçılarımız
klassiklərimizi oxuyublar, dəfərlərlə onların əsərlərinin
səhnə həllinə də baxıb doyublar. Artıq yeni bir şey istəyirlər. O
yeniliyi Sartrda axtarırlar. Deyirlər ki, Avropalıdırsa,
yaxşı nəsə ola bilər. Adicə metroya girəndə fikir verin. İndi əksər oxucular xarici müəllifləri
mütaliə edir. Çox az
adamın əlində yerli müəlliflərimizin əsərlərini
görərsiz. Sizə bir fakt deyim. Bizim teatrda İsi Məlikzadənin “Oğul” əsəri
də səhnələşdirilib, Frans Kafkanın
“Çevrilməsi” də. Amma gəlin,
tamaşaçı sayına baxın. İsi
Məlikzadənin, yoxsa Kafkanın daha hörmətli
olduğunu görəcəksiniz. Başa
düşürəm mövzu, ideya da əsas məsələdir.
Amma həqiqət budur ki, tamaşaçı
tanınmış əsərə və tanınan müəllifə
daha çox meyl edir.
- Yəni əgər
sizin tamaşalarınıza baxmağa gəlirlərsə, bu
Ümüd Abbasın rejissor yozumuna görə deyil?
- Ümüdə görə gələn tamaşaçı heç tanınmamış bir əsəri quranda da gələr. Rejissorluğuma güvənən insan düşünər ki, bu əsəri quran Ümüd burada bir şey tapıb ki qurub. Boş yerə hazırlamayıb.
- Sizcə bu gün teatrlarımızın ümumi poblemi nədir?
- Tamaşaçı problemi. Tamaşaçı teatrı qınayır, teatr da tamaşaçını qınayır. Tamaşaçı deyir ki, teatr yoxdur, tamaşa yoxdur. Teatr da deyir ki, tamaşaçı var ki, tamaşa da olsun? Ən böyük problem nə teatrdır, nə tamaşaçıdır.
- Bəs, nədir?
- Sən demə ən böyük problem PR-da imiş.
- Necə yəni
PR-da?
-Sən tamaşaçıya nəyi təqdim edirsənsə, tamaşaçı onu qəbul edir. Özünü o istiqamətdə formalaşdırır. Bunu bir boş dəftər kimi düşünün. Bu dəftəri satan satıcının heç vaxt ağlına gəlməz ki, bura nə yazıla bilər. Bu dəftər bir yaşlı uşağın əlinə düşsə, cızma-qara edilib tullanar, hansısa bir şairin əlinə düşsə, vərəqlərində bəşəri bir şeir yazılıb, əsrlərlə qorunub saxlana bilər. Yəni teatr tamaşaçını formalaşdırır. Amma gərək formalaşdırmağa tamaşaçı olsun da. Bu gün insanlarımız sənətə deyil, şouya fokuslanıb. Misal üçün, mən bir tamaşa hazırlayıram, bu heç bir jurnalistin diqqətini cəlb etmir. Ancaq hansısa şou ulduzu qəza keçirirsə, bütün mətbuat ora axışır.
- Şou hər zaman sənətdən daha populyar olub.
- İndi biz nə edək? Saxta qalmaqallar yaradaq?
Tamaşamıza tamaşaçı baxsın
deyə ucuz yolla reklam edək? Olmur,
axı.
- Bu gün Azəraycan teatrına
Ümüd Abbas hansı yenliyi gətirmək istəyər?
- Bizim
teatrlarımızda yeniliklər az
deyil. Sadəcə,
onu inkişaf etdirmək istəyərdim. Misal
üçün, dekorasiyalardan minimal istifadə edərək.
Bu, onsuz da var. Sadəcə daha çox
inkişaf etdirmək istərdim. O ki qaldı yeniliyə,
bu haqda danışmaq tezdir. Tapdıqlarımı
deyəcək qədər saf biri deyiləm. Nəzərə alsaq ki, bu məqaləni başqa
rejissorlar da oxuyacaq, bu halda hansısa yenilik planı haqda
danışmaq düşüncəsizlik olar. Həm də ki, yenilik yaradıcılıq sayəsində
yaranır. Yaradıcılıq isə
hadisələrdən və gözlənilməzliklərdən
doğur. Amma ümumiyyətlə,
kiçik səhnədə daha böyük işlər
görmək haqda düşünürəm.
- Bəzən
olur ki, kiçik səhnə üçün hazırlanan
tamaşaları böyük səhnədə
görürük. O effekti almaq mümkün olmur.
-
Alışmaqdan asılıdır. Hər səhnənin
öz mizanı var. Mizan geyim kimidir. Ayağına
balaca olan ayaqqabı sənə necə əziyyət verərsə
bu da elədir. Səhnəyə uyğun
olmayan mizan da tamaşaçıya maraqsız və yorucu gəlir.
Yəni hər səhnənin öz mizan
ölçüsü var. Kiçik məkanda tamaşanın
təsir qüvvəsi daha yaxşı olur. Mehriban xanım deyirdi ki, aktyorun
tamaşaçıyla göz əlaqəsi böyük təsir
gücünə malikdir. Böyük səhnədə
aktyorun tamaşaçı ilə göz əlaqəsi
zamanı məsafə uzaq olur deyə o qədər təsiri
olmur. Kiçik məkanlarda
tamaşaçı sayı azdır deyə, tamaşanın təsir
qüvvəsi çox olur. Tamaşanın
oyunda iştirakı mənə çox maraqlı gəlir.
Məncə böyük səhnədə mizan daha çox
olmalı və göz əlaqəsinin yoxluğunu hiss etdirməməlidir.
Kiçik səhnədə isə, əksinə,
tamaşaçı aktyora yaxın olur deyə mizan
çoxluğu onu yora bilər. Kiçik
mizanlar və göz əlaqəsi tamaşaçıya daha
xoş gəlir. Bəzən bir
baxışın özü belə böyük monoloqu əvəz
edib, nəhəng bir mizana çevrilə bilər. Yetər ki, zamanında və məqamında istifadə
edə biləsən. Biz Şah Mat teatrında bundan
istifadə etmişik.
Kaspi 2020.- 9 aprel.-S.11.