Vaqif Bəhmənli
poeziyasında rənglərin naxışları
Vaqif Bəhmənlini
çağdaş poeziyamızın aparıcı nümayəndələrindən
biri kimi oxucular, ədəbiyyatsevərlər və tənqidçilər
yaxşı tanıyırlar. Orijinal mövzular, fərqli
poetik obrazlar, bədii ifadə vasitələrindən yararlanma
bacarığı onun bədiyyatımıza özəl
naxışlar vurmasına uğurlu imkanlar yaratmaqdadır.
Vaqif nəyi mövzu olaraq çözmək istəyində
bulunduqda gözümüz qarşısında maraqlı poetik
mənzərə dayanır. Burada sözlərin, ifadələrin,
deyimlərin düzümü assosiativ baxımdan tamamilə fərqlidir.
Masamın üstündə Vaqifin 2019-cu ildə
nəşr etdirdiyi "Qansız savaş.” (Ən yeni
şeir) kitabı var, vərəqləyirəm. Əvvəl
sadəcə maraq üçün. Orada yer almış
mövzuların qeyri-adi adlar sırası diqqətimi çəkir.
Sonra kommentariyalı oxumağa başlayıram. Maraq
və Heyrət! Şeirlərin özəl impulsasiyası, məsələn,
"Bəhmənli himni”, "Can otağı”,
"Qardaşıma mesaj”, "Asilik”, "Otuz yeddi
yaşında adam”, "Havalı şeir”, "Səbzəli
şeir”, "Şəhərli kəndçi”, "Məhəbbət
fakültəsi”, "Sovqat krossord”, "Üzü Xəyyama”
(silsilə şeirlər), "Multikultural şeir”, "Qeyri-müəyyən
günah”, "Ömür testi”, "Gender
bərabərliyi”, "Ay peyzaji”, "Bəndübənd-1”
(silsilə), "Sevgi rədifləri”, "Yuxuda yuxu”,
"Cismin maye halı”, "Üzəçıxdı”,
"Sevgi imtahanı”, "Eşqin şəkilləri”,
"Şübhəli şəxs qismində eşq”,
"Hüceyrə”, "Dərsə gedən iki uşaq”,
"Kül həkimi”, "Dilemma”, "Qansız savaş”,
"Axirətdə bəxtiyarlıq”, "Meşədə axşam”, "Gülməli gəraylı”,
"Eşq gəraylısı”, "Mən gəraylısı”,
"Antiməhəbbət”, "Giley qoşması”, "Can gəraylısı”,
"Ninbinlik qoşması”, "Bəndübənd - 2” (silsilə),
"Evrika”, "Qonşu qafiyələri”, "Nicat nəğməsi”,
"Təsəlli”, "Klassik qoşma”, "Boş bulud”,
"Antik şeir”, "Rabitəsiz bəndlər”,
"Əlifba sırası”, "Acı payız peyzajı”,
"Nidalı qoşma”, "Haqq əfsanəsi”, "Adam ovu”,
"Üç sirli bənd”, "Bəndübənd - 3”
(silsilə), "Şəhriyar qafiyələri”, "Sözə
dair qafiyələr”, "Bəndübənd - 4” (silsilə), "Adaş”,
"Qarabağ qıfılbəndi” (silsilə şeirlər),
"Barelyef” və s.
Şeirlərin adlarını ona
görə uzun-uzadı sadalamağı zəruri hesab etdik ki,
bu nümunələrdən hər biri bir tərəfdən
xalq yaradıcılığı, digər tərəfdən
klassik şeir vəzninə, üçüncü tərəfdən
isə postmodernist üsluba istiqamətlidir.
"Qansız savaş” məcmuəsi, doğrudan da, məzmun-məna,
kompozisiya-struktur, estetik effekt baxımından ən yeni
şeirlərdir.
Müəllifin bu şeirləri özünün necə qruplaşdırdığını əldə rəhbər tutsaq, buradakı əsərlər "Beş qat”da, dörd "Bəndübənd” də yerləşdirilmişdir. Fəsillərin adları, struktur bölgü özəl və fərqlidir. Mövzular rəngarəng, çoxçalarlı, çoxqatlı və altmənaları özündə ehtiva etməklə zəngindir. Yəni Vaqif Bəhməlinin bu kitabdan iridən-xırdaya elə bir nümunə tapmaq mümkün deyil ki, o, oxucunu düşündürməsin:
Çoban – çoluqlar qışqırıb
hoylayır naxır – adamı.
Enir balta...
qan fışqırır,
Sümürür çuxur adamı!
Yonca dərd açır tək-tək;
Solur çiçək,
qoca fələk
quru yonca topası tək
yabaya taxır adamı!
Dost gözündə əyri oxsan,
Tək
canınla yenə çoxsan...
Yad nə
bilir varsan, yoxsan -
doğmalar yıxır adamı.
Bu bəndlər
Vaqifin "Adam ovu” adlı şeirindəndir. Lakonizm burada şairin fikir dünyasının
kasadlığı ilə bağlı yox, hədəfə dəyən
tutarlı, titrədici "baltanın enməsi, qanun
fişqırması, çuxurun adamı sümürməsi”
kimi ifadələrlə əlaqədardır. Siz çuxurun adamı sümürməsi” ifadəsi
ilə haradasa rastlaşmısızmı?! Biz, təbii ki, bu tipli ifadələri şairin
tapıntısı kimi dəyərləndiririk.
Yaxud kitabın "İkinci qat. Səhra gözəli” fəslindəki
"Sevgi rədifləri” şeirindəki poetik sintaksisə nəzər
salaq:
Gülüşünə
tay hanı?
-
qəmzələrin
süzgün ox,
qansız
gözələ canım
qurban
olsun, yoxsa yox?
Dərdin dəvəsi
sinəm -
dartır
həvəsi sənə...
Zınqırov səsi sənə
mehman
olsun, yoxsa yox?
Zülm eylədin o ki
var;
canda
leysan yükü var -
göz
yaşımdan səhralar
ümman
olsun, yoxsa yox?
Bu qədər
ağlarıqsa,
ağlayıb
çağlarıqsa,
Dövran bizik...
varıqsa,
dövran
olsun, yoxsa yox?
Çıxarı nəfdən
baha
bir
söz qalmadı daha...
Vaqif səntək dərgaha
qurban
olsun, yoxsa yox?
Görürsünüzmü, klassik poetik deyimlər yeni
qiyafədə, yeni biçimdə gözümüz
önündə necə bərq vurur?! Məlumdur ki,
poetik sintaksis nitqin elə bir xüsusi şəkildə
qurulmuş vasitələridir ki, onlar obrazlı ifadəliliyi
gücləndirməyə hesablanmışdır. Vaqifin poetik fiqurlarında cümlələrdəki
sözlərin qeyri-adi sırası, poetik frazalar poetik ifadə
rəngləri verir. Yəni bu şeirlərdə
poetik lüğət öz zənginliyi və
oynaqlığı ilə fərqlənir.
Vaqif şeirlərində nitqin poetik təşkilinin elə
xüsusi üsulunu tapır ki, o qeyri-tipik olmaqla gündəlik
ünsiyyət üçün səciyyəvi olan dil
elementinin təqdimatı formasından imtina edir. Fikrimizcə,
Vaqif bunu da bilir ki, bədii nitq onun bütün element və
nüanslarına diqqət tələb edir. Eyni zamanda bu da var ki, poeziyada hər bir nitq elementinin
poetik nitq fiquruna çevrilməsi zəruridir. Çünki bədii nitqin obrazlılığı
nəinki sözlərin seçimindən, həm də bu
sözlərin cümlədə və digər sintaktik
konstruksiyalarda neçə uzlaşması və onların
hansı intonasiya ilə tələffüz olunmasından
asılıdır.
Vaqifin "Bəlkə” şeiri müxtəsərliyinə
baxmayaraq, olduqca düşündürücüdür:
Başım
ağrıyır... Niyə?
Dişim ağrıyır ... Niyə?
Qolum,
qanadım, dizim,
hər
yanım ağrıyır... Niyə?
Hər
şey cəhənməm, üstəlik
vicdanın ağrıyır... Niyə?
Göründüyü kimi, şair üçün
başın, dişin, qolun, qanadın, dizin, hər yanın
ağrıması onu, belə demək mümkünsə,
ağrıtmır, amma vicdanının ağrıması
çox narahat edir. Burada tanınmış romançı
Ənvər Məmmədxanlının "həyatım
ağrıyır” ifadəsi istər-istəməz təfəkkürümüzdə
canlanır. Bu şeirdə də Vaqifin
istifadə etdiyi sintaktik fiqurlar şairin nitqini fərdiləşdirməklə
ona həm də özünəxas emosional rəng qatır.
Müəllifin "niyə” sualını dəfələrlə
təkrarlaması şeirin kompozisiyasının strofik
quruluşu üçün böyük əhəmiyyət kəsb
edir.
Vaqifin "Axşam” şeirinin isə başqa bir
hüsnü var. Onun da içimizdə necə bir aura
yaratmasını oxucularla bölüşməyimiz
yaxşı olar. Cəmi iki bəndlik bu şeirin yaratdığı
assosiasiyaya baxın:
Əridi,
ömür bitdi
Fitili sap
şam kimi
Gün
kükürdlü kibritdi –
qaralır axşam kimi.
Sanalı
anım qalıb –
babalı
şama qalsın.
Yüz
qıram canım qalıb,
o da
axşama qalsın!..
Düzü, Vaqifin bu tipli şeirlərində biz haradasa
A.S.Puşkin, A.Blok, S.Yesenin, A.Axmatova, R.Rojdestvenski kimi rus
şairlərinin duyum tərzini, poetik fəlsəfəsini
görürük. Vaqifin şeirləri sanki çiçəklər,
güllər, körpələr kimi ləçəklənir.
Şairin xeyirxahlığa, gözəlliyə,
sözə aydın və müxtəsər münasibəti,
obrazlarının orijinallığı sanki münbit məhsuldar
torpağa düşüb boy verən toxuma bənzəyir.
"Xatirələr” şeirində sözlərin
düzümünə diqqət yetirək:
Xatirələr...
əyri
çəliyinə
söykənə-söykənə
bir
sevimli qız gəlib
baş-başa durur səninlə -
üzü
qırışmış,
saçları
qurumuş
dişləri
çürümüş,
kədərli
arvad şəklində...
xatirələr...
Bu şeirdə Vaqifin poetik sərbəstliyi onun
yaradıcı bacarığının, hiss və həyəcanının
təcəssümüdür. Şairin
fantaziyasına bürünmüş hisslərin özünəməxsus
uçuşu təxəyyülün pərvaz etməsinə
şərait yaradır. Bəs "Meşədə
axşam” şeirində nə görürük?
Hicran
odunu udsan,
dərə batar tüstümə.
Çaşıb
adını tutsam
yarğan
gülər üstümə ‒
pis yerdə
axşamladım!
Əcinnə
sürü-sürü;
Cin su
verir qaşıqda,
Boş
başımda tel hörür
hal
qızlar sarmaşıqdan -
pis yerdə
axşamladım.
Vaqif, məlum olduğu kimi, Füzulinin Bəhmənlisindədir. Yəni kəndistan
yerinin ruhuyla, düşüncəsiylə, elin-obanın
nağıl dünyasıyla bir yerdə olub, xalq təfəkküründən,
onun mifik-əsatiri dünyasından, folklor aləmindən
yaxşı xəbərdardır. Elə
buna görə də onun üçün dərələrin
tüstüyə batması, yarğanın üstünə
gülməsi, əcinnələrin sürü-sürü gəzməsi,
cinin qaşıqda su verməsi, hal qızların
başında sarmaşıqdan tel hörməsi mifik-dini
düşüncə məhsulu kimi ortadadır. Bəs
şair "Gülməli gəraylı”da necə deyir:
Eyvan
asdı özünü,
Qapı
çırpdı dizinə,
Güzgü
yumdu gözünü –
Divar üstümə gəldi.
Vaqif şeir misralarını neçə
hörür-hörsün orada onun poetik dünyasını
özünəxas koloritli bütövlüyü göz
önündə canlanır. Çünki onun şeirləri informasiya
verməyə yox, oxucu təxəyyülündə assosiativ əlaqəli
obrazlar canlandırmağa hesablanıb. Bəs
"Evrika” şeirində Vaqif hansı mətləblərdən
danışmağı lazım bilib:
Sürətin
ölçüləri başqalaşıb dünəndən,
Doğmaların
haqqından
üstündü
yadın haqqı.
Sən məni
sayıb, dostum,
maşınıma
minəndən
Başqa adam olmuşam,
Allahın adı
haqqı!
Vaqifin şeirləri mətləbin mətləbini
açmağa hesablanan nümunələrdir. Nümunədə
eyni kökdən olan təkrarlanan sözlərin
kompozisiyanın tematik hərəkətində fəal rolu
görünməkdədir. Burada
"haqqı” ifadəsinin təkrarının obrazın
tematik əlamətinin mühüm elementi kimi
çıxış etməsi, eyni zamanda balaca bir həyat
epizodunda şirin və yumorlu kolorit işığı diqqət
çəkir.
"Nidalı
qoşma” şeirində oxuyuruq:
Tamah ov
dalınca Günəşə gedər
ovçu
namərəddisə, hər işə gedər...
Ürəyi
partlayar atəşə qədər
ovun mindənbiri
yaraqdan ölər.
Vaqifin bu tipli poetik misraları adət etdiklərimiz yox, qavrayışımızı titrədənlərdir, qeyri-adilərdir. Bu şairin dil stixiyasının zənginliyindən irəli gələn bir bədii hadisədir. Həm də bu, şairin sözlə oyun qurmasından irəli gələn bacarıqdır. Elə "Söz oyunu” şeirində olduğu kimi:
Sözü sözə qatıram,
min cürə yozum çıxır.
Sözü yolub atıram
böyründən sözüm çıxır.
Açılır bükdüklərim,
Yığılır tökdüklərim...
Bar verir əkdiklərim –
Dizimin duzu çıxır.
Vaqif bu şeirdə (əlbəttə, həm də digərlərində) eksperimentator kimi çıxış edir. Şairin bu tipli düzümlərinin estetik funksiyası ilk növbədə oxucuda emosional vəziyyət yaratmağa hesablanmaqla, onun poetik diskursdakı estetik imkanlarını göstərir.
Vaqif Bəhmənlinin "Qansız savaş”ında ikinci sıraya qoyulacaq nümunələr tapa bilmədik. Hər bir şeirin öz təkzibolunmaz sənət nümunəsi olmaq iddiası var. Burada şairin keçib gəldiyi həyat yoluna nəzər "Vaqifdən Vaqifə”, "Vaqif bayatıları”, "İki Vaqif”, ömür-gün yoldaşı Rəhilə xanıma həsr etdiyi "Rəhilənin qocalığı”, "Bağban Rəhilə” və s.; qızlarına, oğluna, nəvələrinə, atasına ("Otuz yeddi yaşında adam” – çox təsirli bir şeir) anasına, bacısına, qardaşına, Bəhmənliyə və s. kimi şeirlərində, "Qarabağ qıfılbəndi”, "Şəhriyar qafiyələri”, "Bəndübəndlər” və bir də Vaqif Səmədoğluna həsr olunmuş "Adaş” poemasında Vaqif Bəhmənli obrazın mahiyyətinin alt qatına enməyi bacarıb, oradan gövhər çıxarmağa müvəffəq olmuşdur. "Adaş” da Bəhmənli Vaqif elegiya janrında Vaqif Səmədoğlunun 75-illik yubiley təntənəsinin aurası altında böyük şairlə bağlı hiss və duyğularına qeyri-adi biçimdə pərvaz verib. Poemadakı təsvirlərdən bəzilərinin şahidi həm də bu sətirlərin müəllifi olmuşdur. Çünki 5 iyun 2014-cü ildə Milli Dram Teatrında keçirilən adı çəkilən yubiley təntənəsində biz də iştirak edirdik. Vaqif Səmədoğlunun ovqatı, halı, hiss və duyğuları olduqca üzgün idi və belə vəziyyət Vaqif Bəhmənli tərəfindən orijinallıqla və həqiqətə uyğun fərdi cizgilərlə təsvir olunmuşdur...
Vaqif Bəhmənli "Qansız savaş.” (Ən yeni şeir) kitabı ilə şəksiz ki, poeziyamıza yeni ruh, yeni nəfəs gətirib. Bu hələ azdır. Mən müasir Azərbaycan və türkdilli xalqların poeziyasını sistemli şəkildə, diqqətlə izləyirəm. Müşahidələrimə əsaslanıb tam yəqinliklə deyirəm ki, Vaqif Bəhmənlinin yeni kitabı, təkrarən deyirəm, nəinki oxucular tərəfindən həmişə sevilən istedadlı bir şairin fərdi uğurunu, eyni zamanda bütövlükdə anadilli şeirimizin ən layiqli səviyyəsini ifadə etmək gücünə malik poeziya toplusudur.
Nizami Tağısoy
Kaspi 2020.- 11 aprel.- S.10-11.