Pandemiya teatrı,
yaxud teatrda pandemiya
Biz artıq dörd
aydır ki, pandemiya dövründə
yaşayırıq. Bu, bizim
hamımız üçün
hər mənada – həm fiziki, həm də psixoloji baxımdan bir sınaq, bir dərsdir! Bu dərsdən, sınaqdan
necə çıxacağımız
isə bizdən asılıdır. Bütün bəşəri
sınaqlar təkcə
insanın deyil, eyni zamanda, onun
yaratdığı bütün
bəşəri dəyərlərin,
o cümlədən, elm və
mədəniyyət sahələrinin
sınağıdır, onların
immunitet dərəcəsinin
sınağıdır. Və biz bu gün bunun
əyani şahidləriyik.
Bizə cəmisi dörd ay bəs etdi ki,
hansı sahənin nə qədər inkişaf etdiyini, yaxud etmədiyini görək, sınaqlara nə qədər dözümlü (dözümsüz)
olduğunu bilək.
Teatrın canlı sənət olması fikri təzə deyil. Amma teatrın
canlılığını şərtləndirən başlıca
amil olan tamaşaçı həmişə
təzədir, həmişə
müasirdir, teatrla eyni zamanda və
məkanda yaşayandır.Tamaşaçı
tamaşaya kənardan
baxan, teatrın periferik orqanı yox, onun elə
bir üzvi tərkib hissəsi, orqanıdır ki, onsuz teatrın mövcudluğu mümkün
deyil. Bir sözlə, tamaşaçı
yoxdursa, teatr da yoxdur. Tamaşaçısız teatr adicə
bir binadır. Sözsüz
ki, söhbət canlı tamaşaçıdan
gedir. Bununla bağlı, çox
məşhur bir əhvalat var. Yəqin ki, bunu çoxları
bilir. Görkəmli rus aktrisası
Mariya Savina Berlində qastrolda olarkən imperator Vilhelm onun tamaşasına baxmaq istəyir. Alman imperatoru sanki aktrisaya hörmət əlaməti olaraq tamaşaya tək baxacağını bildirir.
Savina isə cavab verir ki,
"Əlahəzrət, əmr
ediniz, salonu, heç olmasa,zabitlərlə
doldursunlar. Hətta imperatorun özü olsa belə, mən bir adam üçün oynaya bilmərəm”. Çox maraqlı tarixçədir,
deyilmi?! Teatr sənətinin
mahiyyətini nə qədər dəqiq açır. Və teatr
üçün tamaşaçının
nə demək olduğunu əyani şəkildə isbatlayır.
Bu gün pandemiya
ilə əlaqədar,
bütün bəşəriyyətin
həyatı təhlükədədir. Sosial izolyasiya şəraitində
yaşayan cəmiyyət
həyatı, az qala, iflic vəziyyətinə düşüb. İqtisadiyyat, mədəniyyət, sosial sfera çox
ağır günlər
yaşayır. İncəsənət sahəsində isə ən ağır vəziyyətə düşən
yəqin ki, teatrdı. Çünki, teatrın obyekti
də insandı, subyekti də, aləti də insandı, məhsulu da, yaradanı da insandı, yaratdığı da.
Bu yerdə, teatrın
yalnız canlı deyil, həm də kollektiv sənət olduğunu xatırlatsaq, onda vəziyyətin nə qədər acınacaqlı
olduğu daha aydın görünər.
Sosial təcridolma şəraitində
yaşayan cəmiyyətdə
hansı kollektiv sənətdən və canlı tamaşaçıdan
danışmaq olar?!
Cəmiyyət bu gün dünyaya
yalnız internet vasitəsi
ilə baxır, yalnız sosial şəbəkələr vasitəsi
ilə nəfəs alır. Bu gün, təəssüf ki, canlı ünsiyyəti
virtual ünsiyyət, canlı
sənəti virtual sənət
əvəz edir.
Daha doğrusu, əvəz etməyə çalışır.
Teatrlar öz tamaşalarını
internet vasitəsi ilə
paylaşırlar. Zamanla ayaqlaşmağa,
teatrı yaşatmağa
çalışırlar. Amma buna nə
dərəcədə nail olurlar
və ya nə dərəcədə
nail ola bilərlər?
Bu, nə qədər
davam edəcək?
Səhnəyə yeni
tamaşalar qoyulmayırsa
və cari repertuarlarındakı tamaşaların
sayı sonsuz deyilsə,teatrlar buna nə qədər
davam gətirəcək?
Yaxud, eyni tamaşaları təkrar-təkrar göstərəcəklərsə,
bu, tamaşaçılar
üçün nə
qədər maraqlı
olacaq? Göründüyü kimi, sual çoxdur.
Burada başqa
vacib məsələ
odur ki, internet istifadəçilərinin, yəni
potensial tamaşaçıların
böyük bir qismi, xüsusən də orta və
yaşlı nəsil,
heç də virtual sənət həvəskarları
deyil, canlı sənəti sevənlərdir. Gənc nəsil
isə internetdə daha çox əyləncə xarakterli
məhsullara üstünlük
verir. Lap, tutaq ki, virtual tamaşaçı auditoriyası
ilə bağlı heç bir problem yoxdu... onda canlı
teatrın taleyi necə olacaq? Əgər bizi öz canlılığı
sayəsində 2500 il
ərzində diktatorların
qılıncından, inkvizisiyanın
alovundan, kilsələrin
və məscidlərin
təqibindən, texnogen
sənətlərin təzyiqindən
qurtularaq varlığını,
mahiyyətini qoruyan teatr maraqlandırmırsa,
onda gəlin, proqramçılara robot-aktyorlar,
robot-rejissorlar sifariş
verək, qoy,onlar oynasınlar Şah Edipi, Medeyanı, Hamleti, Otellonu.., biz də virtual olaraq baxaq özümüzçün.
Amma bu, adını nə qoyursunuz, qoyun, axı, teatr olmayacaq. Yəqin yadınızdadır, neçə
illər əvvəl şahmatçı-robot hazırlamışdılar,
dünyanın məşhur
şahmatçıları ilə bir-iki partiya da oynadı.
Axırı nə oldu, hanı həmin şahmatçı-robot? Yoxdu!
Gec də olsa, başa
düşdülər ki,
şahmatı canlı
insan yaradıb və canlı insanlar üçün yaradıb. Bəli, məşq üçün
kompüter şahmat proqramları var və bu faydalıdı,
amma şahmatı canlı insanlar oynamalıdır.
Məşhur alman filosofu Haydeqqer hesab edirdi ki, bizim
üçün şeylərin
varlığı onların
mövcudluğunda deyil,
faydalılığındadır. Bu mənada, virtual teatrın
faydalılıq əmsalı
nə qədərdir?
Əgər o canlı olmayacaqsa,
onu digər, texnogen, vizual sənətlərdən nə
fərqləndirəcək? Demək olar ki, heç nə! Əvəzində isə teatr
öz mahiyyətindən
uzaqlaşmaq təhlükəsi
qarşısında qalacaq.
Çünki bu, teatr sənətinin nə poetikasına, nə də estetikasına uyğun olmayacaq!
Pandemiya dövründə teatrı
yaşatmaq naminə
virtual, onlayn teatr formatından istifadə etmək çıxış
yolu deyil. Çünki pandemiya dövründə
teatr olmur. Çünki pandemiya özü
bir teatrdır - bütün bəşəriyyətin
faciə janrında oynadığı (oynadıldığı)
tamaşadır. Amma
pandemiya həm də bir karnavaldır
– hamını bir dərd ətrafında birləşdirən karnaval!
Elə bir karnaval ki,
burada kasıb-varlı,
böyük-kiçik, vəzifəli-vəzifəsiz,
qadın-kişi bölgüsü,
təbəqəsi yoxdu,
bu bəla qarşısında hamı
eyni təbəqə,
eyni sinifdə birləşib. Yəni, bü
gün bütün bəşəriyyət, demək
olar ki, ibtidai icma quruluşundakı
kimi, təksinifli cəmiyyətdə yaşayır.
Və buradaca xatırladım ki, teatr quldarlıq
quruluşunda – ikisinifli
cəmiyyətdə meydana
gəlib. Bu isə
o deməkdir ki, təksinifli cəmiyyətdə
TEATR olmur! Ona görə də təkrar edirəm:
PANDEMİYA DÖVRÜNDƏ TEATR OLMUR. Amma PANDEMİYA
DÖVRÜNDƏ TEATR heç də ÖLMÜR. Çünki
min illərin sınaqlarından
qalib çıxan Teatr ÖLÜMSÜZDÜR!
Vidadi Qafarov
Sənətşünaslıq
üzrə fəlsəfə doktoru, dosent
Kaspi 2020.- 23 iyul.-S.11.