Tarixin çətin dönəmlərində dəyişən
incəsənət
Və ya bəşəri problemləri
özündə əks etdirən sənət lazımdır?
Tarixin
ən çətin dönəmlərində - İkinci
Dünya müharibəsindən, planetdə yayılan
pandemiyalardan sonra kinoda, dramaturgiyada yeni bir dalğa
başlayıb. Yaradıcı insanlar bu xüsusda bəşəri
mövzuları özündə əks etdirən
yaradıcı işlər təqdim edərək yenilik etməyə
cəhd ediblər. Qlobal problemləri özündə əks
etdirən filmlər isə tarixi film kimi kino yaddaşına
çevrilməyi bacarıb. Bundan başqa, tarixə nəzər
salsaq, elə teatr aləmində də eyni proseslərin
baş verdiyini görmüş olarıq. Misal
üçün, Azərbaycan Dövlət Pantomima və
Yuğ Teatrı Azərbaycan üçün ən çətin
illərdə yaranıb. Hansı ki, bu gün o teatrlar dövlət
statusu alaraq Azərbaycanda ilklərdən biri olmağı bacardı.
Bundan başqa, hazırda sevərək izlədiyimiz o köhnə
filmlər məhz həmin çətin dönəmlərdə
lentə alındı. İndi isə dünyanı öz cənginə
alan və ən azı müharibədəki itkilər qədər
zərərin vurulduğu pandemiya dönəminin
yaradıcı aləmdə də öz əksini tapması
gözlənilirmi? Yeni bəşəri
problemləri özündə əks etdirən filmlərin və
dram əsərlərin, tamaşaların yaranmasına ehtiyac
varmı?
Teatr
və kino rejissoru Namiq Ağayev məsələyə fərqli
yanaşma tərzi sərgilədi: "Hələ XVI əsrdə
Uilyam Şekspirin vaxtında o, "Hamlet” əsərində
deyirdi ki, zamanın ipləri qırılmışdır. Demək
ki, bu iplər bəşəri problemləri hər zaman
özündə əks etdirib.
Konstantin Stanislavski teatrı eraların dəyişdiyi
bir dönəmdə meydana gəldi. Hansı ki, bu gün
dünya teatrları onun sistemindən istifadə edir. Və ən
ekstremal hallarda, tarixin keşməkeşli anlarında sənətin
əsas toxumlarının qoyulduğunun şahidi oluruq. Məsələn,
Azərbaycanda 90-cı ilin əvvəllərində Pantomima və
Yuğ Teatrları yarandı. Hansı ki, bu gün o
teatrların öz spesifik xüsusiyyətləri var. Şərt deyil ki, müharibə
olsun, tarixi hadisələr dövran etsin ki, yeni nələrsə
yaransın. Amma nədənsə, fakt budur və statistika bunu
göstərir. Yaradıcı insan oturub gözləməməlidir
ki, nəsə baş versin, o da ilhamlanıb yeni nələrsə
yaratsın. Əsil yaradıcı insan oturub küçəyə
baxanda belə, adi bir şeydən ilhamlanıb nələrsə
yarada bilər. Ekstremal hal olanda
kinonun, teatrın rolu daha şiddətlə özünü
göstərməyə başlayır. Misal üçün,
biz hazırda müharibə şəraitində
yaşayırıq, belə məqamda
şadlıq edib, şənlənsək, yüngüllük
etsək, əyləncənin balansı şitləşməyə
doğru gedər”.
N.Ağayev qeyd
edir ki, əslində teatr,
hadisələrin önündə getməlidir, ancaq nədənsə, hər zaman
geridə qalır: "Hollivud filmləri hər zaman
ideya baxımdan zamandan
öndə gedir. Onlar
araşdırmaçı qismində çıxış
edirlər. Filmlərində
hadisələri elmi cəhətdən düşünüb 30 il
öncədən göstərirlər. Belə ki, dünyanı belə bir
virus zəbt edə bilər, belə bir təbii fəlakət ola
bilər və sair. Alimlərlə birlikdə
düşünüb, elmi
kəşfləri öncədən proqnozlaşdırırlar. Elə sirlər açırlar ki, zaman gəlir, biz onların iştirakçısına çevrilirik. Müharibə isə elədir ki, orada ekstremal
şəraitdə vacib olan,
öndə gedən sənət göstərilir. Biz səngərdə çıxıb
güllə atan əsgəri görəndə
ona səviyyəsiz, trenddə olan mahnıları həsr etməyəcəyik. Ekstremal hallarda yaxşı sənətə daha çox ehtiyac duyulur ki, insanda ruh
yüksəkliyi yarada bilsin.
Kimə ki, "duşovka”
lazımdır o insanlar
internetdə oturub, istədikləri səviyyəsiz
mahnılara, filmlərə baxa bilərlər. Filmin
elə böyük təsir qüvvəsi
var ki... Adi bir filmlə insanlara ruh yüksəkliyi
aşılamaq mümkündür ki, o insan
filmə baxdıqdan sonra qalxıb
müharibəyə getsin. Bir
film insanların mənəvi
halını dəyişmək gücünə malikdir. Ona görə, belə
tarixi anlarda beyinləri
oyadan, insanları baş
verənlərdən agah edən, ruh yüksəkliyi yaradan
filmlər çəkilir. Onlar da tarixə çevrilir.
Bizdə isə vəziyyət başqa cürdür. Artıq XXI əsrin
ortasıdır, indi dərk edirik ki, Azərbaycan kinosuna ssenari
lazımdır. Bu qədər problemi, dərdi, 20
faiz torpağı işğal
altında olan bir
ölkədə mövzu tapılmadı ki, biz ssenari
axtarırıq? İndi səfərbər
olublar ki, vətənpərvərlikdən
bəhs edən film çəksinlər. İndi duyublar ki, sən demə, bizim belə filmlərə ehtiyacımız
var imiş. Hollivud filmləri planetin
qeyrətini çəkir, nəinki ölkəsinin. Biz Qarabağla
bağlı normal bir film çəkə bilmirik.
Biz nəyin qeyrətini çəkirik? Bu gün "bəh-bəh”lə
təqdim etdiyimiz filmlərimizdə heç nə baş vermir. Ağır-ağır
görüntülərlə nəyisə göstərməyə
çalışsaq da, bunu
bacarmırıq. Azərbaycan filmi görüntülüklə məşğuldur.
Bəzən isə rejissorluq sənətini
operatorluqla səhv salırıq. Filmlərimizdə
görüntü zövqü
itib. Rejissorlar kadr qurmaqla məşğuldurlar.
Hazırda rejissorlar dünya
kinosuna çatmaq üçün kinoda
lazım olan minlərlə parametrlərə
bir-bir sahiblənməyə
çalışırlar. Kinoda 3 parametr daha çox önəm
daşıyır ki, onlardan görüntü,
dramaturgiya, aktyor faktoru əsas amillərdəndir. Bizimkilər
hələ də görüntüdə ilişib
qalıb. Operator sənəti ilə rejissor sənətini birləşdiriblər. Doğru kastinq, doğru kino deməkdir.
Bizdə isə XXI əsrdə
hələ də qaynana-gəlin məsələləri
ilə bağlı filmlər çəkilir. Heç
belə məqamda da virus
yadımıza düşmür. Bundan sonra da "ekstremal hal” deyib kino
çəksək, məişətdən o
tərəfə çıxa
bilməyəcəyik. Misal üçün, ekstremal hallarda insanların sevgi hissi şiddətlənir. Çox
hisslər var ki, onlar məhz filmlərdə daha
təsirli nəticə verir. Ancaq biz o
hissi necə, verə bilirikmi?
Deyirik ki, indi koronovirus
dünyanı cənginə alıb, həyat
sıfırlanır. Bu günlərdə həyatın mənasına, məğzinə
vardıq. İndi bilirik
ki, həyatda insan üçün nə daha
önəmlidir. Kinoda da
onun kimi, əgər
bizə kino lazımdısa, insana vacib olanlar
faktorlar çəkilməlidir.
Lazımsıza, onsuz da
heç kim baxmayacaq”.
Ölkəmizə gəlincə isə rejissor qeyd edir
ki, bütün
dövrlərdə Azərbaycanda teatr və
kino cəmiyyətdən çox
geridə qalıb: "Halbuki teatr və kino ən
gözəl təbliğat vasitəsidir. Fövqəladə
hadisələr baş verən zaman zəif teatrlar məhv
olur. Belə məqamlarda şou
əsas plana keçir.
Hətta yadımdadır ki, bir zamanlar Ələkbər
əmi ilə bizi ələ
salırdılar "boş-boş işlərlə
məşğulsunuz” deyirdilər. Biz onda avanqard tamaşalar
hazırlayırdıq. Demirlər ki, avanqard sözü öndə
deməkdir. Onunla ən kütləvi tamaşalar yaratmışdıq”.
Kinorejissor
Tahir Tahiroviç deyir ki, Birinci və İkinci Dünya
müharibəsi dönəmində döyüşlərdə
iştirak edən dövlətlər var ki, onlar mütəmadi
olaraq belə mövzulara müraciət ediblər: "Məsələn,
Serbiya kinosunun inkişafı məhz Yuqoslaviya hadisələrindən
sonra başladı. Təkcə müharibə deyil də,
Xirosima hadisələri, vəba xəstəliyinin
yayılması və bu kimi xəstəliklərin
dünyanı cənginə alması məsələləri
filmlərdə öz əksini tapır. Beqmanın vəba xəstəliyindən
baş verən hadisələri özündə əks etdirən
"Yeddinci möhür” filmi var. Əsasən də Amerika
kinematoqrafçıları belə hadisələrə öz
yaradıcılıqlarında daha çox yer ayırırlar.
Onların müraciət etdiyi bəşəri mövzularda təkcə
müharibələr deyil, eyni zamanda təbii fəlakətlər
də öz əksini tapır. Belə ki, sunami, zəlzələ,
qasırğa kimi təbiət hadisələrinə müraciət
edirlər. Azərbaycan kinosuna gəldikdə isə Qarabağ
hadisələri, milli Azadlıq hərəkatı, SSRİ-nin dağılması kimi
ictimai-siyasi hadisələr filmlərimizdə öz əksini
tapmadı. 1918-1920-ci illərdə baş verən hadisələrin heç birinə
kinoda doğru-dürüst müraciət olunmayıb. Ona
görə də, koronovirusun yayılması və canlar
alması ilə bağlı gələcəkdə nəsə
bir film çəkiləcəyinə ümidim azdır”.
Əməkdar
artist, İrəvan Dövlət Azərbaycan Dram
Teatrının baş rejissoru Sərvər Əliyev bildirir
ki, müharibələrdən sonra, xüsusən də
60-70-ci illərdəki intibah dövründə bu kimi hallarla
daha çox rastlaşdıq: "Böyük miqyaslı
müharibələrdə, insanların daha çox tələf
olduğu bəşəri hadisələrdə
yaradıcılıq sahəsində yeni filmlər, mövzular
özünü göstərir. Hesab edirəm ki,
dünyanı zəbt edən və kifayət qədər
insan tələfatına səbəb olan koronovirus kinomuzda,
tamaşalarımızda deyil, daha çox romanlarda, povestlərdə,
şeirlərdə öz əksini tapacaq. Pandemiya yeni
yarandığı ərəfələrdə deyirdilər
ki, koronovirus bitəndən sonra dünyada yeni həyat
başlanacaq. Həqiqətən də, hazırda dünya
sıfırlanır və yaşadığımız hadisələrdən
sonra yeni əsərlərin yazılmasına, bu ümumbəşəri
problemə dair filmlərin çəkilməsinə ehtiyac
yaranacaq. Yaranacaq dedikdə isə elə indi də çəkmək
və işə başlamaq mümkündür. Yetər ki,
istək olsun. Məlum məsələdir ki, teatrlar indi iş
rejimində deyil. Ancaq indi çəkilən serialların
ssenarisində, yüngül də olsa bu məsələyə
toxunmaq mümkündür. Türkiyədə çəkilən
bir neçə serialda tamaşaçıları maarifləndirmək
üçün maskadan istifadə edilir və bu, kifayət qədər
ciddi bir hadisə kimi qeyd edilir. Bizdə bunu etmək
mümkün deyil? Hazırda gündəmdə olan mövzu ilə
bağlı seriala əlavə
bir qol salsalar, həmin serialın tamaşaçıları
üçün də bu, bir növ təbliğat vasitəsi
rolunu oynayar. İnsanlar, bəlkə sevdikləri seriallara
baxarkən maariflənərlər. Bu serillardan çətin
dönəmdə təbliğat vasitəsi kimi də
yararlanmaq olar. Daha sonra isə şedevr əsərlər
yaranacaq. Mən buna inanıram.
Bu gün bəşəri problem olan koronovirusa
insanları inandırmaq çətindir. Bizim tamaşaçılar isə
onu özləri yaşamasalar, o dəhşəti görməsələr
inanmırlar. Sevdikləri, əzizləri bu virusa yoluxmayana qədər
inanmayacaqlar da. Yazırlar ki, belə
hadisələri yazaraq koronovirusu reklam edirsiniz.
Tanınmış adamları bizə göstərərək
bildirirlər ki, niyə məşhur simalarımızdan bu
virusdan öləni yoxdur? İnsanlar deyir ki, tanınmışlar ölsün
ki, biz də inanaq, görməsələr inanmırlar. Buna
görə də, bundan sonra yaradıcı məsələlərdə
o qədər həssas olmalısan ki, tamaşaçılar
inansın. Bunun üçün tamaşanı nə qədər
real hadisələr əsnasında hazırlasaq da, mütləq
ora ölüm salmalıyıq. İstəyirlər ki, səhnədə
həqiqətən, ölüm olsun. Ümumiyyətlə, nəinki
teatrda, elə ədəbiyyatda da, kinoda da yenilik olmalıdır. Bu gün
müraciət edilən əsərlərə baxanda,
görürük ki, nəinki bəşəri problemlər
özünü göstərir, əksinə, getdikcə
çılpaqlaşma gedir. Gənclər daha çox
çılpaqlaşmağı sevirlər, nəinki
qapanmanı. Buna görə də, dünyəvi problemlərə
diqqət edən yoxdur”.
Xəyalə Rəis
Kaspi
2020.- 24 iyun.- S.24.