Cizgilərin və rənglərin
işığında
Əməkdar rəssam
Həsənağa Məmmədovun yubiley portreti
XX əsr Azərbaycan təsviri sənətinin
yeniləşən bədii simasını müəyyənləşdirən
axtarışların əvvəli altmışıncı illərə
təsadüf edirdisə, sonu bir qədər sonraya - səksəninci
illərdə baş vermişdir.
Altmışıncıların əksəriyyətinin
dünyasını dəyişməsinin
qarşılığında, Azərbaycan təsviri sənətinin
beynəlxalq miqyasda təmsilçilərinin
müasir dövrdə həmin səksənincilərin
olması danılmazdır. Tiflisdə ali təhsil alan Fərman Qulamov, Asif Azərelli, Qəyyur
Yunus, Nağdəli Xəlilov və Həsənağa
Məmmədovun (Daşdəmir), Sankt-Peterburq
Akademiyasının məzunları Fikrət Haşımov,
İsmayıl Məmmədov, Müslüm
Eldarov, İbrahim Rzayev, Vaqif Ucatay,
Sakit Məmmədov, Firdovsi
Atayev, Nazim Ağayev, məşhur
"Muxinka”nın yetişdirmələri Məzahir Avşar, Hüseyn Haqverdiyev, Saleh Rza, Şamo Abbasov, Yaşar Zeynalov, eləcə də Moskva
təhsilli Altay Sadıqzadə, Akif Kazımov, Şöhrət Ələkbərov
və b. əsərlərinin milli sənət saxlancımızın əsasını
təşkil etdiyi
danılmazdır.
Adlarını çəkdiyimiz bu rəssamların arasında yalnız Həsənağa
Məmmədovun qrafika üzrə ixtisas təhsili alması da
diqqətçəkəndir. Bu gün biz onun
adını təkcə Bakıdan kənarda ali
təhsil almasına görə yox, həm
də bu sahənin bədii-texniki
imkanlarını inanılmaz dərəcədə genişləndirdiyinə
görə çəkirik.
Doğrudan da, zamanında miniatür üslublu kitab illüstrasiyaları ilə dünyanı heyrətləndirən Azərbaycan qrafiklərinin yaşadılmağa layiq olan bədii ənənəsinə bu gün yeni nəfəs verən Həsənağa Məmmədovun əsərlərində milli qrafikamızı yeni keyfiyyətlərlə zənginləşdirən estetika heyrətamiz tutumdadır.
Qənaətimizcə, onun əsərlərinin
cəlbediciliyini və yaddaqalan
olmasını şərtləndirən bədii xüsusiyyətlərdən
ən başlıcası bir kompozisiyada həm də rəngkarlıq
estetikasından qənaətlə, amma məntiqlə
istifadə edə bilməsidir. Başqa sözlə desək, bir əsərdə
rəngkarlıqla qrafikanın uğurlu vəhdətinə
nail olan müəllif,
məna-məzmun tutumuna cizgi
və rəng təzadı, zərifliklə ekspressiyanı
qoşalaşdıraraq təsvirlərin bədii tutumunun cəlbediciliyinə və
düşündürücülüyünə nail olmuşdur.
Onun janr və mövzu
rəngarəngliyi ilə seçilən
yaradıcılığında düşündürücülük
başlıca göstəricidir, desək, yanılmarıq.
Əslində, bunu onun
müraciət etdiyi böyük
söz xiridarlarının həyatı və
yaradıcılığı şərtləndirmişdir.
Bu mənada onun M.Ə.Sabir, Ə.Hüseynzadə, M.Ş.Vazeh, X.B.Natəvan, Ü.Hacıbəyli, Ənvər və
Nuru paşa, Ə.Rzaquliyev və başqalarına həsr etdiyi rəngkarlıq və qrafik
silsilələrinin adını çəkmək olar. Onlarla, rəssamın
anadan olmasının 70 illiyi
münasibətilə Azərbaycan Rəssamlar
İttifaqının V.Səmədova adına salonunda
açılmış fərdi sərgisində tanış olmaq mümkündür. Yeri gəlmişkən
deyək ki, müstəqillik illərində
fəaliyyəti Azərbaycanla yanaşı Türkiyədə
keçən rəssamın, bu, ilk yaradıcılıq hesabatı deyil. İstanbulda baş tutan əlliyə
yaxın fərdi sərgisində (2001-ci ildə Türkiyədə
"İlin rəssamı” mükafatına
layiq görülüb) bilavasitə rəngkarlıq əsərləri
ilə sənətsevərlərin görüşünə
gələn H.Məmmədov, bu ay təşkil olunan
Bakı ekspozisiyasında rəngkarlıq əsərləri ilə
yanaşı, qrafika lövhələri də
nümayiş etdirilir.
Onların hər birində rəssam düşüncələrinə
"bədii güzgü” tutan
bədii həllin özünəməxsusluğu birmənalı,
rəssamın yaradıcı "mən”ini ifadə edəndir...
Görkəmli fırça
ustası olan,
zamanında sovet ideoloqlarının
qəzəbinə tuş gələn və
ömrünün 28 ilini
sürgündə və həbsxanada keçirən Ələkbər
Rzaquliyevə həsr etdiyi bir-neçə
rəsm bədii axtarışların nəticəsi kimi xüsusi əhəmiyyət
kəsb edir. Belə ki, qrafika sənətində
linoqravür texnikasının bədii
imkanlarının nəhayətsizliyini sərgiləyən korifey yaradıcının müraciət etdiyi materialda ona ithaflar yaradan
Həsənağa Məmmədov, əslində sələfinin
xatirəsini onun adına layiq
əsərlərlə yad etdiyini
təsdiqləmişdir. Ə.Rzaquliyevin ağ-qara
linoqravürlərindən fərqli olaraq öz əsərlərini ümumi
koloritinə bir-neçə rəng qatan
H.Məmmədov, böyük sənətkarın
portretini, sənət dünyasını
və sevimli "Köhnə
Bakı”sının motivlərini özündə yaşadan lövhələrində ənənə
ilə müasirliyin
gözoxşayan-duyğulandırıcı
qovşağını yaratmışdır...
Yaradıcılığı ilə "milli musiqi xəritəmizi” duyulası dərəcədə zənginləşdirən Üzeyir Hacıbəyliyə həsr olunmuş silsilə rəngkarlıq əsərləri də keçmişlə bu gün arasında bədii-mənəvi körpü yaratmaq gücündədir. Bəstəkarın məşhur komediyalarının hadisələrini və obrazlarını müxtəlif formatlı kompozisiyalarının qəhrəmanlarına çevirən rəssam, ədəbi materialın doğurduğu "gülüş çələngi”ni məna-məzmun tutumunun leytmotivinə çevirməklə, rəng və cizgi-yaxı oynaqlığı ilə hər bir əsərin zamansızlığa qovuşmasını şərtləndirmişdir...
Həyatda gördükləri əyintilərə
göz yuma bilməyən
böyük mütəfəkkir Əli bəy
Hüseynzadənin "Ucundadır dilimin,
həqiqətin böyüyü...” kəlamını
ona həsr etdiyi rəngkarlıq
əsərlərinin dominantına çevirən Həsənağa
Məmmədov, məşhur
"Hali Vətən”dən
süzülən ələmi-nəşəni bir araya gətirməklə,
əsrin qovşağında neft səltənətində
yaşananlara obrazlı-bədii görkəm
verə bilmişdir.
Rəssamın M.Ə.Sabir
ünvanlı əsərlərində də xəyalən
üçrəngli bayrağımızın ideya
müəllifinin yaşadığı dövrə göz qoyulduğundan,
"Bənzərəm bir qocaman
dağa ki, dəryada durar. Mən gedərəmsə məramım
yenə dünyada durar”
beytinin yaradıcısının ətrafında
əvvəlki lövhələrdən bizə tanış olan bir çox
obrazlarla qarşılaşırıq. Amma burada şair-sələfin
özü kimi, rəssam-xələf
də sərtdir və kompozisiyaların bələndiyi
"millət dərdi”ndə hər ikisinin
düşündürücü söz yükünün alt qatını çox
incəliklə duyduqları hiss
olunmaqdadır...
Mirzə Şəfi Vazehin
xatirəsinə həsr olunmuş silsilə
əsərlərdə də şair
taleyinə tutulan "bədii
güzgü”də gəncəli söz
xiridarının yaşantıları forma-biçim
qarşıdurması və rəng ekspressiyası ilə yaddaqalan bədii tutumda
ifadə olunmuşdur...
Həsənağa Məmmdovun "Muğam dünyamız” adlanan
silsiləsi bənzərsizliyi birmənalı olan
milli mənəvi
dəyərlərimizin bədiiləşdirilməsi
yönündə çox ciddi
addımdır. Həm rənglərlə, həm
də cizgilərlə əsərlərin məna-məzmun tutumuna aydınlıq gətirən müəllif, qarışıq texnikada
ərsəyə gətirdiyi qrafik lövhələrini muğamlarımızın özləri
kimi çoxqatlı etməyə nail olmuşdur. Ayrı-ayrı muğamların ruhunu
obrazlı şəkildə əyaniləşdirən H.Məmmədov,
onların daşdıqları fəlsəfi-bədii yükü rəmzi-şərti tutumlarla ifadə etməklə, rəngdən-rəngə
düşən musiqilərin ovqat-ruh
daşıyıcılığını düşündürücü
forma-biçim və siluet
şəklində tamaşaçıya təqdim etmişdir. Onun muğam ifaçılarına, milli dəyərlərimizi yaşadanlara
həsr olunmuş rəngkarlıq
tablolarında da xalqımızın
"tanınma nişanı”na çevrilən unikal
musiqiyə böyük məhəbbəti
duyulmaqdadır...
Bir qayda
olaraq hər bir qrafika ustasının necəliyi-peşəkarlıq
dərəcəsi onun bu
sahədə işlədilən materiallara
münasibəti ilə ölçülür.
Sovet dönəmindən fərqli olaraq müstəqillik illərində qrafika sahəsində fəaliyyət göstərən
rəssamların əksəriyyəti məlum texnikalara
müraciətdən vaz keçməkdədir.
Yaxşı haldır ki,
zamanında mərhum Xalq rəssamı
C.Müfidzadənin texniki rəngarəngliyə
sədaqət nümunəsi nümayiş
etdirməsi nümunəsini respublikanın Əməkdar rəssam
Həsənağa Məmmədov da uğurla davam etdirməkdədir.
Onun milli mis qabları və
qədim tariximizi tərənnüm edən
linoqravürlərində texnikanın estetikasını zənginləşdirmək
istəyi qabarıq duyulur. Rəssamın
rəngkarlıq irsində də tanış Türkiyə və
Azərbaycan motivlərinin
özünəməxsus bədii şərhini görmək
mümkündür.
Sonda deyək ki, hazırda həm də Azərbaycan Dövlət Rəssamlıq Akademiyasında pedaqoji fəaliyyətlə məşğul olan Həsənağa Məmmədovun paytaxtda baş tutan yubiley sərgisi sıradan hesabat olmayıb, milli təsviri sənət məkanımızda bədii hadisə kimi dəyərləndirilməyə layiqdir. Bunu həm də məhək daşı hesab olunan sərginin bədii-estetik səviyyəsinin yüksəkliyi, onun həm sənətsevərlər, həm də peşəkarlar arşında rəğbətlə qarşılanması şərtləndirir...
Ziyadxan Əliyev
Kaspi 2020.- 19
mart.- S.15.